Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Elikkäs ongelmana vm02 farmari tiisseli mondeon etujarrut tai oikestaan etujarru levyt. Onko muilla samanlaista ongelmaa? Ensimmäisillä levyillä ajettiin 100 000km ja nyt on vaihettu jo kahesti levyt 20 000km sisällä. Tietenki takuuseen menny, mutta nyt taas alkaa ongelmia tulla. Elikkä jarruttaessa auto tärisee, väpättää ja vapisee. Mitä lujemmin painaa poljinta niin tärinä pahenee.
Olisiko noihin saatavissa jotain parempia levyjä? Esim. brembon sarjaa tai jotain muuta "oikeaa" merkkiä.
voipi olla että vika on aivan tyystin muualla kuin jarruissa.
mulla on ekkeristä alapallonivelet aika viimesillään ja sen olen huomannut pikku hiljaa. jarrupalat ja levyt olen vaihtanut, ja tärisyttää pikku hiljaa enempi ja enempi.
mitään varmaksi en mene sanomaan, mutta näin itse epäilen asian olevan.
Never Drive Faster Than Your Guardian Angel Can Fly
Mk.3 Mondeo 2.0 TDCi vm.05
Nissan Primera P11 -00
Toyota Avensis 1.8 VVT-i vm.03
Mk.6 Escort vm.95 1.6 zetec
Mk.5 Escort vm.92 1.8 zetec
Mk.4 Escort vm.88 (R.I.P)
Audi 80 vm. 86 2.2i
Volmari kirjoitti:voipi olla että vika on aivan tyystin muualla kuin jarruissa.
Samaa veikkaan minäkin. Alatukivarsien puslat, alapallot, raidetanko, raidetangon päät, ohjausakseli. Jostain tuolta osastolta luulis vian löytyvän. Kerro jos löydät, mullakin on hiukka väljää jossain edessä, mutta en tiedä missä...
Mitä jos SepiHe:n auto on muuttumassa ooppeliksi; jarrupalat jumittaa jarrusatuloihin.
Kuten jossain aiemmin kerroin, mun '05 taunusturnier (mondeofarmari) täristi joku kuukausi sitten vain 45000 km ajettuna kun jarrutti moottoritieltä ramppiin.
Jarrut! pura-ja-kokoa auttoi; eli jarrusatuloiden liukupintojen puhdistus ja sitten se ooppeliralliviritys: viilalla viistosin jarrupalojen päät 45 asteen kulmaan. Ei enää täristä.
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Mutta mutta, pitää aina kyseenalaistaa. En nyt tunne tuota mondeon alusta rakennetta, mutta jos jossain on löysää niin ei kai se jarru levyjä pitäis kieroon vääntää? Tuntuis, että kolinaa silloin kuuluis muutenki.
Eikö tosiaan kellään faktaa asiasta? Missä taksi miehet täältä foorumilta?
SepiHe kirjoitti: Ensimmäisillä levyillä ajettiin 100 000km ja nyt on vaihettu jo kahesti levyt 20 000km sisällä.
Et sattumalta vaihtanut autoon alumiinivanteita 40tkm sitten? Vanhemmillani veti levyt hetkessä kieroon niiden prikkojen takia, jotka ovat pyöränpulttien juuressa. Suurimmalla osalla tarvikevanteista pitää kyseiset prikat poistaa ennen asennusta. Prikat pois ja levyt oikeni kesässä.
Focus 1.6 ambiente -99 -> Toyota Avensis 1.8VVTi STW Sol 10/03 ->Subaru Legacy 3.0R MY04
prikkojen takia, jotka ovat pyöränpulttien juuressa.
Mitkä prikat? meinaatko niitä kartion mallisia mitkä on pultissa kiinni? Ne pyörii siinä pultin ympärillä? Voiko niitä noin vain ottaa pois? Istuuko pultti sen jälkeen kunnolla sinne vanteen kuppiin? Vai meinaatko sitä sovite prikkaa siinä navan ympärillä? Semmosia ei ole mulla. Noissa vanteissa on keskikuppi oikean kokoinen.
mutta, tuossa vois olla jotain perää. Koska vaihoin aluvanteet alle joskus viime syksynä. Siitä asti olen ajellu niillä. Niissä on kitka renkaat päällä niin on paljon hiljasempi ajaa ku kesärenkaat. Toiset on fordin originaali vanteet joilla ei ollu ongelmia.
SepiHe kirjoitti:joo, pultithan mulla on. Ei muttereita. Joten, vian etsintä jatkuu....
Katsotko uudestaan... Kyllä kuvailemassani autossa oli ihan mutterit ja niin on vanhempieni 2004:sessakin. Alumiinivanteissa tosin ulkopuolelta umpinaiset mutterit hämäämässä. Pulttien varressa kuitenkin prikat muka pitämässä jarrulevyjä paikallaan ja nuo eivät kaikkiin alumiinivanteisiin käy.
Focus 1.6 ambiente -99 -> Toyota Avensis 1.8VVTi STW Sol 10/03 ->Subaru Legacy 3.0R MY04
Juuri samanlaista ravistusta oli '00 Mondeo sedanin (ABS) jäähdytetyissä etujarruissa. Ensimmäisellä kertaa vaihdettiin Motonetin tarvikelevyt 115 tkm:n kohdalla, nyt 9 tkm myöhemmin ravisti taas aivan samalla tavalla.
Tällä kertaa sorvattiin toisesta levystä 0,23 mm pois ja toisesta 0,33. Ravistus loppui siihen, saa nähdä miten aikaa myöten käyttäytyy.
Minimivahvuus näissä näytti olevan 22,2 mm, ohuemmaksi jäänyt levy on tällä hetkellä 23,5 mm. Olivat alkujaankin eri vahvuiset, eli laatuvaihtelua ainakin tarvikeosissa näyttää olevan.
Aluvanteet on ja prikat poistettu. Kaikki pallonivelet ja puslat tuntuisivat olevan kunnossa (osa vaihdettukin hiljattain), vetonivelissä on pientä väljyyttä havaittavissa. Pitää seurailla tilannetta.
Tarina jatkuu, eli '00 Mondeo sedanin (ABS) etujarrulaikat.
Motonetin levyt siis ravisti hulluna ja sorvattiin ekan kerran 9tkm jälkeen. 20tkm kohdalla ravisti taas, joten sorvattiin uudelleen. Tässä kohtaa ilmeni, että toinen levy ei enää oikene edes sorvaamalla, tulee minimipaksuus vastaan. Levyt kuitenkin sorvattuina alle ja menoksi, ravistus väheni taas siedettäväksi.
Nyt 31 tkm kohdalla ravistus alkoi taas haitata liikaa, eli levykauppaan oli mentävä. Nyt on sitten ATE-PowerDisc levyt alla, saapi nähdä kestääkö ne paremmin.
Tarvikelevyillä siis tällaista, ei kannata köyhän halpaa ostaa.