No. Tankissahan voi olla alipainetta tai ylipainetta, jos hommat ei pelaa.
Se, että tankkiin tulee paluulinjan kautta bensaa, ei muodosta ylipainetta. Eihän sinne kuitenkaan virtaa takaisin enempää kuin sieltä lähtee, tai sitten polttomoottorin toiminta on hyvin kummallista ja käänteentekevää
Eli se, että sieltä imetään bensaa ja poltetaan moottorissa, aiheuttaa alipaineen tankkiin, jos tankkia siis pidetään sujlettuna säiliönä. Sama ilmiö kuin esim. injektioruiskun mäntää vedettäessä.
Se onko auto kaasari vai ruisku, ei merkkaa mitään. Ainoa ero on se, että ruisku moottoreissa bensapumppu on (kai) aina sähköinen ja pumppaa koko ajan, kun taas kaasarin kanssa voidaan käyttää myös mekaanista pumppua. Kaasarikoneissa ei välttämättä tule edes paluulinjaa tankille, koska kaasarin neulaventtiili estää kohokammion tulvimisen.
Tuo ylipaine voi tosiaan muodostua lämpölaajenemisen/höyrystymisen seurauksena. Mutta väittäisin, että ei auton käydessä, ainakaan ajossa, koska silloin bensan kulutus on niin suuri verrattuna laajenemiseen. Eli paikallaan ollessa kyllä.
Toimivaan tankkiin ei pääse muodostumaan kumpaakaan, liikaa. Vaan tankkin pitäisi hengittää molempiin suuntiin, eli se ei siis ole suljettu astia.
Ruiskun toiminnasta on kai turha sen enempää puhua tässä yhteydessä.