Sivu 1/1

Miten ajaa taloudellisesti automaatilla?

Lähetetty: 16 Syys 2006 21:37
Kirjoittaja UusMondeo
Kertokaapas kokeneemmat automaattivaihteisella autolla ajajat, miten sillä tehdään ns. moottorijarrutus? Tai miten sillä muuten ajetaan mahdollisimman taloudellisesti...

Mulla on siis mondeo -98 2.0 automaatti. Ostin vasta, ja bensan syönti on kyllä suurempaa kun vanhassa autossani (ehkä koska manuaalilla osasin moottorijarrutuksen :shock: )

Mutta mutta siis kannattaako laittaa loota risteykseen tultaessa 2 -vaihteelle? ja sitten vielä vaikka ykköselle, kun tarpeeksi vauhti hidastuu? Syökö kone silloin yhtään bensaa?

Niin ja kun vaikka 80:ssä nostaa kaasun pois, niin kiekat tippuu johonkin 1500 paikkeille, että onkohan silloin jo kyse moottorijarrutuksesta ja tämä minun tyhmä kysely onkin vaan kaikkien ajanhukkaa :oops:

Re: Miten ajaa taloudellisesti automaatilla?

Lähetetty: 17 Syys 2006 09:40
Kirjoittaja Riesa2.0
UusMondeo kirjoitti: Mulla on siis mondeo -98 2.0 automaatti. Ostin vasta, ja bensan syönti on kyllä suurempaa kun vanhassa autossani (ehkä koska manuaalilla osasin moottorijarrutuksen :shock: )
Kyllähän se automaattilaatikolla varustettu auto tahtoo aina enemmän bensaa viedä.. Mahdollisimman nopeasti tavoitenopeuteen ja sitten tasaista ajoa loppumatka, näin autokoulussa aikanaan opetettiin :wink:

Lähetetty: 17 Syys 2006 10:20
Kirjoittaja NiceMan
Laita se hetkellinen kulutus näytölle ja seuraa sitä.
Moottori jarrutuksella kulutus on 0.
Samat ajo hommat tomaatilla eli kiihdytys nopeasti ja käyttämällä cruisea menee alamäessä vähemmän kun katkoo syöttöä.
Omani vie matkaajossa noin 8-9l/100 ja kyseessaä siis alla oleva cossu.

Kunpa vaan olis näyttö

Lähetetty: 17 Syys 2006 15:03
Kirjoittaja UusMondeo
Kunpa vaan olis näyttö mihin laittaa sen kulutuksen lukemaan :(

Siis ei mitään ajotietokoneita...

Ymmärsinkö oikein, että alamäessä sun vakionopeudensäädin moottorijarruttaa? Mulla ei kyllä hidastu vauhti yhtään... menee reiluun ylinopeuteen... Tuntuu vähän kun olis vapaalla tai jotain.

Mutta lisää kommenttia, että opiskelija saa säästettyä bensarahojansa :D

Lähetetty: 17 Syys 2006 18:12
Kirjoittaja NiceMan
Itselläni cruise katkaisee polttoaineen syötön kun on riittävän jyrkkä alamäki ja sen huomaa pienenä nykäisynä.
Samoin tapahtuu jos itse nostaa kaasun ylös alamäessä niin katkeaa polttoaineen syöttö jos vauhtia riittävästi ja riittävän jyrkkä alamäki.
Tosin moottori jarrutus ei ole yhtä tehokas automaatilla kuin manuaalilla mutta ainakin omassani on turbiinilukko joten ei se pelkkä öljy laita hanttiin vaan koneen kierokset pysyy ylhäällä moottori jarrutuksen aikana siis silloin kun on cruise päällä.
Tosin kehä iii:lla ei ole montaa jyrkkää mäkeä mutta Cossun vauhti ei lähde nousemaan ainakaan noissa vaan pysyy asetetussa.

Lähetetty: 19 Syys 2006 21:49
Kirjoittaja kd
Automaatin momentinmuunnin vie tehoa ja siten lisää bensankulutusta eli manuaalin kulutuslukemiin et pääse vaikka mitä tekisit.

Lähetetty: 19 Syys 2006 21:59
Kirjoittaja NiceMan
Sen joutuu maksamaan mukavuudesta =)

Kulutus kyllä kova

Lähetetty: 20 Syys 2006 18:06
Kirjoittaja UusMondeo
Ekan täyteentankkauksen jälkeen laskin kulutuksen, että on 12,5l/100km siis pelkässä kaupunkiajossa. Kyllä ois poikaa jos pääsis ees alle 11... (entisellä meni n.8, mut oliki vähä pienempi kone).

Lähetetty: 21 Syys 2006 10:25
Kirjoittaja kd
Mitäs manuaali sanoo normikulutukseksi automaatilla kaupungissa?

Hmm...

Lähetetty: 21 Syys 2006 17:51
Kirjoittaja UusMondeo
En ole perehtynyt manuaaliin (teen sen illalla, jos muistan), mutta rekisteriotteessa lukee, että keskikulutus 8,7l/100km.

Mistähän sekin lukema on siihen otteeseen temmattu... Niissä lisätiedoissa se lukee... Mutta minäpäs katselen sitä manuaalia...

Lähetetty: 21 Syys 2006 18:14
Kirjoittaja NiceMan
Jos yhtään auttaa niin tuo sigussa oleva cossu hörpää matka ajossa noin 9 ja kaupunki ajossa noin 13l/100km.

Manuaalista...

Lähetetty: 21 Syys 2006 19:09
Kirjoittaja UusMondeo
Juu katselin nyt tuota manuaalia, että vie tuo mun mondeo sen mukaan kaupungissa 12,7, maantiellä 6,4 ja yhdistetty on tosiaan tuo 8,7l/100km...

Että taisin turhia hätäillä tuon kulutuksen kanssa :oops:

Mutta sitten kun ekaan reissuun lähdetään ni innolla odottelen noita alle 7 litran lukemia 8) Ilmeisesti on se automaatin 4 vaihde todellinen ylivaihde!

ps. manuaalilaatikolla samat lukemat ois 11,6/5,9/8... Että kyllähän tuo sen litran enemmän hörppää tuo automaatti

Niin aika samoissa ollaan ilmeisesti tuon NiceManin auton kanssa. Siis kulutuksissa, ei tehoissä :wink:

Lähetetty: 25 Syys 2006 16:47
Kirjoittaja kd
Joissain automaateissa on momentinmuuntimessa lukko joka lyö päälle kun nopeutta on tarpeeksi. Matka-ajossa voi siis päästä paljon lähemmäksi manuaalin lukemia.

Lähetetty: 25 Syys 2006 17:28
Kirjoittaja Artery
Auttaakohan muutes kaasari autoissa toi moottorijarrutus yhtään mitään? Kun ite tottunu sierralla moottorijarrutukseen nii huvittas tietää, että onko siitä mitään hyötyä.

Lähetetty: 25 Syys 2006 17:46
Kirjoittaja NiceMan
Kyllä moottorijarurtus aina säästää bensaa vaikka ruiskussa säästöä on enenmän.

Lähetetty: 25 Syys 2006 17:47
Kirjoittaja koskar
Artery kirjoitti:Auttaakohan muutes kaasari autoissa toi moottorijarrutus yhtään mitään? Kun ite tottunu sierralla moottorijarrutukseen nii huvittas tietää, että onko siitä mitään hyötyä.
Enemmän hyötyä on varmaan vaihtaa vapaalle ja rullailla?

Lähetetty: 25 Syys 2006 17:55
Kirjoittaja NiceMan
Ai miten niin? silloihan menee hyöty hukkaan ja jarrut kuluu enenmän...










P.S.Tasan 500 =)

Lähetetty: 25 Syys 2006 19:03
Kirjoittaja VesQ
Kyllähän se kaasaripeli taitaa pienemmällä aineella mennä kun vapaalla rullailee, ruiskulla taas menee enemmän vapaalla kuin pelkästään kaasun pois nostamalla

Lähetetty: 25 Syys 2006 19:15
Kirjoittaja NiceMan
VesQ kirjoitti:Kyllähän se kaasaripeli taitaa pienemmällä aineella mennä kun vapaalla rullailee, ruiskulla taas menee enemmän vapaalla kuin pelkästään kaasun pois nostamalla
Hmm.. meneeköhän kaasarilla? Tarkoitin moottori jarrutusta tilanteessa?
En lähde kiukuttelemaan...
Ruiskupeleissä katkaistaan syöttö kokonaan.