ford sierra xr4

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
marker
Viestit: 85
Liittynyt: 13 Marras 2005 12:06
Paikkakunta: pori

ford sierra xr4

Viesti Kirjoittaja marker »

olisiko kellään tietoa tettä mistä saisi 2.8 litraseen koneeseen osia esim suur teho pumpulla olisi tarvetta ..... ja mistä saisi kireemmät nokat ja kunnon männät
xraam
Viestit: 95
Liittynyt: 05 Helmi 2005 01:28

Viesti Kirjoittaja xraam »

Englannista Burtonilta ainakin löytyy kaikenmoista osaa.
http://www.burtonpower.com/
Mondeo -06, 2.0 Duratec
ex. Fordit:
Sierra 2.0 ohc -87, Sierra 1.6 ohc -84, Escort xr3 -83
markkul
Viestit: 242
Liittynyt: 09 Elo 2005 15:53
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

http://www.rallyracefin.fi/

Tuolla on myös. Itse tilasin nokan (2,9) suoraan britetistä:

http://www.larkspeed.com/

säästin 90e verrattuna Moposportin hintaan. MS lupasi toimitusajaksi 3vk, tuo tuolta tuli ovelle kannettuna viidessä päivässä.

Mitkä on kunnon männät? Itse hommasin projekti varten kuplan Mahlet. Niitähän ei yleisesti pidetä mitenkään kauhean hyvinä, mutta kai ne paremmat on kuin vakiot. Hinta vaan on aika toista luokkaa verrattuna johonkin Wisecoihin tai JE:n mukeihin. Noita Mahleja saa esim.

http://www.aircooled.fi/shop/

Burtonilta toisaan saa tuohon 2,8 koneeseen paljon kaikkea, esim. valmiiksi tehtyjä kansia.
country sedan
Viestit: 692
Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
Paikkakunta: Kausala

Re: ford sierra xr4

Viesti Kirjoittaja country sedan »

marker kirjoitti:olisiko kellään tietoa tettä mistä saisi 2.8 litraseen koneeseen osia esim suur teho pumpulla olisi tarvetta ..... ja mistä saisi kireemmät nokat ja kunnon männät

Tota Mellingin ö-pumppua voi kysellä vaikka Racers Placesta, sen mitä siihen oikeasti tarvii eli Comp Camsin jakopään rattaat löytyy samasta paikasta.

Minkälaista konetta oot tekemässä?
marker
Viestit: 85
Liittynyt: 13 Marras 2005 12:06
Paikkakunta: pori

Viesti Kirjoittaja marker »

jotain semmosta 200-250 heppasta
markkul
Viestit: 242
Liittynyt: 09 Elo 2005 15:53
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

Meinasitko vaparina pitää?
marker
Viestit: 85
Liittynyt: 13 Marras 2005 12:06
Paikkakunta: pori

Viesti Kirjoittaja marker »

ihan vaparina mut tietenkin jos laittais turbot ja pienet paineet mut en usko et laitan
marker
Viestit: 85
Liittynyt: 13 Marras 2005 12:06
Paikkakunta: pori

Viesti Kirjoittaja marker »

olisko kellään tietoa että jos tohon hommais noi mahlen tai wiseco männät ni tartteeko vaihtaa kiertoganget mul on meinaa edessä kone remontti ja männät tarttee vaihtaa
country sedan
Viestit: 692
Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja country sedan »

Veivejä ei tarvi vaihtaa, pultit vaan Arpeiksi.
Wisecot jos meinaa hommata, niin joutuu ottamaan mittatilaus männät kun valmiita ei ole.
Noille kuplan männille, joita ite en laittaisi, joutuu veivin ylpäät helottamaan 22mm tapille.

Ihan noin OT:nä, 2.8:sta vaparina +200hv, joutuu jo vähän viritttämään. Ahtamalla tulee vakio koneesta jollain 0.5bar ahdoilla toi parisataa.
markkul
Viestit: 242
Liittynyt: 09 Elo 2005 15:53
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

Meinaatko, että kiertokangen pultit ei kestäis? Jostain itse luin vastaavaa, mutta taas eräs jonka kanssa asiasta vaihdoin ajatuksia, oli sitä mieltä, että ei hätää. Ko. tyypillä oli kohtuu tehokas turbomosa ja vakio pultit.

Mikä noissa kuplan Mahleissa on huonoa, kun niitä tunnutaan parjaavan? :-) Veivit joutuu tosiaan helottamaan. Puristuskorkeus on sama kuin vakioissa (39,Xmm muistaakseni), eli se ei aiheuta ongelmia.

Noista tehoista... se oli mullakin taka-ajatuksena, että aika kovia tehoja vaparina on hakusessa. Perjaatteessahan ton kokosesta moottorista ei ole kummoinenkaan teho, mutta ko. myllystä kylläkin. Ainakin kannet pitäät tehdä kunnolla. Nokkakin pitää olla aika raju.

Olis ehkä meikänkin kannattanut lähteä noita turboja sovittamaan... :-( Oma tavote on se 200hv. Siihen jos pääsis. Aihio 2,9l.
marker
Viestit: 85
Liittynyt: 13 Marras 2005 12:06
Paikkakunta: pori

Viesti Kirjoittaja marker »

eli noi kuplan mahlet käy suoraan muuten mut ne täytyy helottaa kiertogannet täytyykö niihin tehdä vena kolot jos pistää jyrkän nokan eli kuinka rajun siihen voi laittaa eli onko noi tommoseet mahlet ku on myynnissä mut tarttisin 94 mill ku mun koneessa on 93 ja se tarttee porata
http://www.lautamakimotorsport.fi/
markkul
Viestit: 242
Liittynyt: 09 Elo 2005 15:53
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

Siis eihän ne tommoset ole mitkä OHC:hen käy. Kuten itsekkin totesit, sulla vakio halkasija on 93mm, niin ei siihen voi laittaa 92mm:stä. Itellä on just 94mm/39,6mm, porattu siis 94mm. Tuo männän oikea halkaisija on 93,93mm, eli välystä on 7 satkua.

Katsoppa se laittamani Aircooldein linkki, niillä on ja halvemmalla kuin tuolla Lautamäellä.

Ellet meinaa todella paljon ajaa kannesta pois (mitä SOHC koneelle ei edes oikein ole hyvä tehdä venttiiligeometrian mennessä vääräksi), tai meinaat käyttää jotain todella villiä nokkaa, niin venttiilin ottamisesta kiinni mäntään ei kannata huolestua. Ventiilillä on varaa tulla alaspäin reilu 9mm. Ainakin omassa nokassa Kentin V6T46 on ilmoitettu nosto männän yläkuolukohdassa reilu 2mm. Tosin tuohan ei kerro kaikkea. Koska mäntähän on lakikorkeudessa jo ennen varsinaista "teoreettistä" yläkuolokohtaa ja toisaala nokka saattaa vetää jyrkästikin kiinni, eli nosto saattaa olla paljon isompikin ja mäntä olla jo ylhäällä. Mutta ei tuon kanssa pitäisi olla ongelmia tasapäisellä männällä.

Puristusta haluaisit varmaan nostaa jotenkin? Noilla männillähän se ei nouse vakiosta.

Kiertokanget täytyy siis heloittaa 22mm:n tapille. Ei ole ihan halpaa, eli kannattaa ottaa huomioon!

Ja sitten jos saisi pyytää, käytä välimerkkejä kun kirjotat, on paljon helpompi lukea!
Pyrre
Viestit: 137
Liittynyt: 27 Elo 2006 21:06
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Pyrre »

Jos ihmiset noita mahlen mäntiä, tai muitakaan kuplan tai ilmavolkkarin osia haluaa, niin ostakaa Keiteleen koneesta, Helsingissä liike, myy postimyynnillä myös. Hiukan vaikea saada kiinni, johtuen asiakkaiden määrästä. Mutta yleisesti ottaen päihittää aircooledin hinnoissa, ja jos ei muussa niin ainakin tuhat kertaa paremmassa palvelussa. Ja jos osaa ei ole, sitä hommataan.

Keiteleen Kone Oy

Turuntie 2 D, 00370 HELSINKI
Puhelin: 09 5612354
Fax: 09 5612354

Y-tunnus 0864690-6

Muut nimet: Keiteleen Kone Oy/ VW-varaosat


Nämä kokemukset siis oman kuplan osalta, kaikki tarvittavat olen ostanut keiteleeltä.
country sedan
Viestit: 692
Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja country sedan »

markkul kirjoitti:Meinaatko, että kiertokangen pultit ei kestäis? Jostain itse luin vastaavaa, mutta taas eräs jonka kanssa asiasta vaihdoin ajatuksia, oli sitä mieltä, että ei hätää. Ko. tyypillä oli kohtuu tehokas turbomosa ja vakio pultit.

Mikä noissa kuplan Mahleissa on huonoa, kun niitä tunnutaan parjaavan? :-) Veivit joutuu tosiaan helottamaan. Puristuskorkeus on sama kuin vakioissa (39,Xmm muistaakseni), eli se ei aiheuta ongelmia.

Noista tehoista... se oli mullakin taka-ajatuksena, että aika kovia tehoja vaparina on hakusessa. Perjaatteessahan ton kokosesta moottorista ei ole kummoinenkaan teho, mutta ko. myllystä kylläkin. Ainakin kannet pitäät tehdä kunnolla. Nokkakin pitää olla aika raju.

Olis ehkä meikänkin kannattanut lähteä noita turboja sovittamaan... :-( Oma tavote on se 200hv. Siihen jos pääsis. Aihio 2,9l.
Tohon veivien/pulttien kestoon vaikuttaa lähinnä käytetyt kierrokset ja mäntien paino. Orkkis mäntiä kevyempinä noi kuplan männät jeesaa tässä kohtaa + pakottaa tasapainottamaan alakerran. Vakio romppeilla tehtaan painotus on riittävä. Ite en saanu aikoinaan yhtään ko. mäntää hajoamaan, mutta kun niitä vertaa oikeisiin takosiin, ei edes halpa hinta houkuttele enää.

Itellä on tehotavoittena tuplaten toi 200, tilavuutta tulee vähän yli 2800cc ja ahtoja tarpeen mukaan.
marker
Viestit: 85
Liittynyt: 13 Marras 2005 12:06
Paikkakunta: pori

Viesti Kirjoittaja marker »

eli kaikista järkevintä olis ostaa wiseco männät ja niihin kuuluvat veivit? tarttisko ne olla semmoseet korkee puristeiset eli patit?

voi olla vaan että hinta on kohdallaan kyselin pelkkiä wisecon mäniä mitta työnä tuolta prostreetiltä ja sieltä tuli et männät maksaisi 1035 ekua eli aika suolanen hinta :P
markkul
Viestit: 242
Liittynyt: 09 Elo 2005 15:53
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

2,8:n vakio mäntä on tasapäinen. Riippuen sitten siitä millaisen puristussuhteen haluat, voi männän laen muotoa miettiä.

Kannattaa myös huomata, että Colognen palotila ei ole halaksisijaltaan saman kokoinen kuin sylinteri, eli jos se kupu on koko männän kokoinen, tulee ongelmia!

Jos siis puristusta haluaa nostaa männän muodolla, pitäisi laella olla ennemminkin semmonen levymäinen kohouma, tai vastaava.

2,9 12V koneessa on sitten vakiona männät, jossa on n. 10ml allas. Noilla tasapäisillä puristus nousee aika tasa 11:1. Itse pidin tätä turhan kovana ja kairasin palotilasta 5ml pois, jolloin putoaa 10:1 paikkeille. Itsellä täytyy kannet käyttää vielä plaanattavan, jolloin tuo nousee tuosta vielä hieman.

Vakio puristussuhteethan on 2,8: 9,2:1 ja 2,9: 9,0:1. (Myös jossain olen nähnyt arvon 8,5:1 tuolle 2,9:n jollekkin 145hv versiolle, mutta en sitten tiedä.)
marker
Viestit: 85
Liittynyt: 13 Marras 2005 12:06
Paikkakunta: pori

eli

Viesti Kirjoittaja marker »

http://www.aircooled.fi/shop/index.php?productID=874

eli tommoseet käy mut täytyy helottaa et männän tappi sopii kiertogankiin.
marker
Viestit: 85
Liittynyt: 13 Marras 2005 12:06
Paikkakunta: pori

Viesti Kirjoittaja marker »

mistäs tohon 2.8 v6 saisi ostettua turbon pakosarjaa olisiko kellään
country sedan
Viestit: 692
Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja country sedan »

Iteppä noi on saanu tehdä, kun ei niitä Turbo Technicisin sarjoja ole sattunut kohdalle.
marker
Viestit: 85
Liittynyt: 13 Marras 2005 12:06
Paikkakunta: pori

turbo

Viesti Kirjoittaja marker »

toimiiko toi kone hyvin yhdellä turbolla
country sedan
Viestit: 692
Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
Paikkakunta: Kausala

Re: turbo

Viesti Kirjoittaja country sedan »

marker kirjoitti:toimiiko toi kone hyvin yhdellä turbolla
Toimii.
Yhdellä turbolla tää nykyinenkin projekti kone on tulossa.
MouTine!
Viestit: 82
Liittynyt: 16 Helmi 2005 23:25

Viesti Kirjoittaja MouTine! »

markkul kirjoitti: Vakio puristussuhteethan on 2,8: 9,2:1 ja 2,9: 9,0:1. (Myös jossain olen nähnyt arvon 8,5:1 tuolle 2,9:n jollekkin 145hv versiolle, mutta en sitten tiedä.)
Tuo 8,5 on juurikin tuo matala-puristeinen saastemalli, jota esiintyy melko paljon tuonti ja varsinkin Ruotsin-tuonti Scorpioissa. Hyvä aihio miedoille paineille.

Cosworthissa onkin sitten 9,7 puristukset ja semmosen männillä saakin näppärästi nostettua 2.9:n puristuksia. CRSC:n puolella taisikin olla yhdellä kaverilla BOA Cossun mäntäsetti myynissä...
'04 SLK55 AMG Kleemann K2
markkul
Viestit: 242
Liittynyt: 09 Elo 2005 15:53
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

Mulla on ilmeisesti Ruotsissa tai Saksassa palvelleen Sierran 2,9 kone. Muistaakseni myyjä mainosti tai jostain sain päähäni, että kyseessä olisi juuri tuo 145hv versio. No kuitenkin. Mittaamalla palotilat/männät/kansipahvin, sain puristussuhteeksi kuitenkin mielestäni tuon 9:1. Tosin eipä tarvitse olla iso heitto, että laskee 8,5:1:ksi. No Toisaalta eipä tuolla niin väliä, kun männät menee vaihtoon yms.

Onko muuten tietoa tuon Scorpio Cossun nokkien profiileista, siis millaisia kestoja/nostoja niissä on?
marker
Viestit: 85
Liittynyt: 13 Marras 2005 12:06
Paikkakunta: pori

Viesti Kirjoittaja marker »

http://www.virtalaracing.com

käviskö tuolta jotku tommoset wiseco männät tohon 2.8 koneseen
markkul
Viestit: 242
Liittynyt: 09 Elo 2005 15:53
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

Noita Wisecoita ei saa vakiona tarpeeksi korkeina. Tuollakin on vaan 35mm, kun pitäisi olla se 39 ja risat.
Vastaa Viestiin