Sivu 1/2

Mondeo TD: Turbo vinkuu, tehot poissa ja savuttaa simona!

Lähetetty: 11 Syys 2006 09:39
Kirjoittaja hajama
Kuukauden seisomisen jälkeen kun lähti ajamaan tuntui ettei oikein turbo ole täysillä mukana, entisen vaimean äänen sijaan tuli voimakas vingunta, samanlainen kun radion häiriöujellus.

Arvelin että turbo on haiskana enkä tehnyt asialle mitään kun ei ollut silloin valuuttaa. Nyt on tehot laskenut kokonaan, ei kiidhy mihinkään eikä oikein ota kierroksiakaan, mustaa savua työntää ja paljon kun kaasua tarjoaa ihan kytkin pohjassakin ja kierrokset nousee tosi hitaasti.

Kertokaa alan asiantuntijat mistäpäin vikaa kannattaa lähteä etsimään!!!

Lähetetty: 11 Syys 2006 10:00
Kirjoittaja anttij80
mitähän vuosimallia autosi edustaa?jos on sähkönen syöttöpumppu niin vaikuttaisi että siellä on jotai häikkää ja saa kakkua liikaa

-98

Lähetetty: 11 Syys 2006 11:01
Kirjoittaja hajama
eli isompilamppuinen kärry.

Lähetetty: 11 Syys 2006 19:06
Kirjoittaja mkh
Tarkista / vaihda polttoaine ja ilmansuodatin.

Tehty

Lähetetty: 12 Syys 2006 08:31
Kirjoittaja hajama
Itseasiassa vaihdoin nuo aikaisemmin kun auto "nykäisi" silloin tällöin tasaisessa ajossa, sekään vaiva ei parantunut, mutta nyt tuntuu pieneltä!

vika löytyi

Lähetetty: 12 Syys 2006 17:54
Kirjoittaja hajama
Savutukseen ja tehottomuuteen löytyi 2 vikaa dieselkorjaamossa: Ennakonsäätösolenoidi oli hydrauliikaltaan kulunut eikä ajoitus pysynyt kohdallaan, mittauksessa vaelsi koko ajan. Epäilivät ensin että jako on hypännyt kun niin savutti eikä ollut tehoja.
Toinen vika oli pakokaasun takaisinkierrätysventtiili. Uusiminen vaatisi koko pakosarjan uusimisen, mutta näppärä huoltomies ohitti venttiilin laittamalla sokean pakosarjasta venttiilille tulevaan putkeen. Ei kuulemma ole ollenkaan välttämätön laite.

Se vietävän solenoidi maksoi 300e ja 6,5 tuntia työtä 400 lisää!!!!!!!

Mutta vieläkin kuuluu tuota ihmeellistä ääntä (turbosta?) Onko kellään kuulunut samanlaista ääntä kuin radion häiriöujellus? Ääni alkaa vajaassa 2000 kierroksessa. Tuntuisi että turbo ei ole ihan täysillä mukana.

Lähetetty: 12 Syys 2006 19:53
Kirjoittaja mkh
Mulla on vinkunut turbo tossa escossa ostosta saakka, olen nyt itse ajanut kohta 130tkm. En ole kummemmin huolestunut kun kerran vielä toimii. Sitten kun se vinkuna loppuu niin sitten voi epäillä että tuli turbolla kilsat täyteet.

Lähetetty: 12 Syys 2006 20:22
Kirjoittaja petrim
poistettu

Lähetetty: 13 Syys 2006 11:33
Kirjoittaja TeRoK
Olisko siellä sitte turbon öljynkierto jumissa jos on seissyt???? Semmonen ainakin vois aiheuttaa vinkunaa.

VOI********!!!!

Lähetetty: 14 Syys 2006 23:48
Kirjoittaja hajama
Nyt sitten selvisi syy vinkumiseen! Tosin varsin ikävälllä tavalla:

Moottoritielle ilmestyi koko kaistojen levyinen savupilvi juuri kuin Räikkösen Mersulle niin useasti! Vinkuna todellakin tuli turbon laakereista ja nyt sisuskalut on tuhannen päreinä! Kone alkoi polttamaan öljyä eikä sammunut ollenkaan avaimesta. Vasta vaihteella ja jarrulla sain pelin seis. Onneksi ei ollut automaatti...

Kertokaa nut kuka vaan tietää mistä saisi sopivaan (halpaan) hintaan vaihtoturbon tilalle. Kannattaako etsiä purkuosaa vai peruskorjattua? Missä hinnoissa ja käykö mikään muu kuin Mondeon oma ahdin?

Lähetetty: 15 Syys 2006 08:13
Kirjoittaja Stefa
Viitsisitkös katsoa mikä turbo tuossa on ollut? Malli, ja jos ropelien koot ja A/R:t saisi selville? Myös kiinnityslaipan jako kiinnostaa ja kuvakin olisi kiva. Sitten olisi helppo etsiä jostain muista kulkineista soveltuvia turboja. Myös koneen tarkempi tyyppi olisi plussaa.

Tietysti huollettu turbo olisi varma ratkaisu, mutta myös huomattavasti hinnakkaampi mitä pelkkä käytetty.

Noilla pienillä gt-sarjalaisilla on joskus ollut tapana tukkia öljykiertoaan jos ajetaan huonoilla öljyillä eikä muisteta jäähdytyskäyttää. Polttaa öljyn laakereihin, karstaa ja tukkeaa.

Lähetetty: 15 Syys 2006 12:42
Kirjoittaja hajama
Laitan lisätietoa heti kun saan kärryn kuljetettua kotiin! Kiitokset jo etukäteen.

Lähetetty: 15 Syys 2006 14:59
Kirjoittaja Mondie
Käytetyistä en tiedä, mutta uuden hinta on Fordilla 1300 €! :cry:

Muilta merkeiltä ei taida sopivaa turboa löytyä, mondeon ahtimen palopesä on kuulemma integroitu pakosarjaan. Eikä mk I mondeon ahdin käy, se on erilainen. :(

Lähetetty: 15 Syys 2006 15:35
Kirjoittaja hajama
JESSSSS!!!!!!!!

Lähetetty: 15 Syys 2006 15:55
Kirjoittaja henu
onko focuksen 1.8 tddi ahdin samalainen ku olis nimittäin yks semmosen ylimmääräsenä ja on just samantyylinen ku toi et pakosarja on kiinteesti ahtimen pakopesässä

http://airfoto.fujikuvat.fi/design/SYST ... putimage=1

Re: vika löytyi

Lähetetty: 15 Syys 2006 17:26
Kirjoittaja petrim
poistettu

Lähetetty: 15 Syys 2006 20:30
Kirjoittaja mkh
http://www.varaosahaku.fi/index.html

300 eurosta ylöspäin, kunto ?? takuut ??

Lähetetty: 16 Syys 2006 08:25
Kirjoittaja Megado
Turbo huolto riikoselta kannatta kysellä vaihtoahdinta, ahdin taitaa olla tyyppiä GT1544 tai vastaava. Tai katso tuolta --> http://www.gikturbo.se/bytesturbo-latta ... =subfolder

Lähetetty: 16 Syys 2006 15:11
Kirjoittaja hajama
En löytänyt turbosta kuin pakosarjan päältä stanssauksen GARRET 4 L 6 (tai8). Missä tuon GT-ja-jotakin luvun pitäisi näkyä?

Turbo ei ole vielä kokonaan irti, oli jotkut pultit älyttömän tiukassa. Saako sen irti yläkautta vai tarviinko saada auton ylös?

Turbo on integroitu osittain pakosarjaan.

Re: vika löytyi

Lähetetty: 16 Syys 2006 15:36
Kirjoittaja hajama
Kerrotko tarkemmin kuinka hän tukki / otti järjestelmän pois toiminnasta. Itsellä EGR-venttiilille menee muistaakseni 1 alip.letku turbolta, 1 alip.letku imusarjan päällä olevasta "venttilistä". Ja joku kolmas alipaineletku. Lisäksi 1 johdinnippu. Muistelen myös että joku metalliputki meni pakosarjasta imusarjaan.
Metallilappu litistettiin pakosarjasta venttiilille tulevan putken liittimen väliin niin ettei pakokaasua pääse kiertoon ollenkaan. Omassa mallissa ainakin EGR-venttiili on kiinteästi imusarjassa (tuossa aiemmassa viestissäni sanoin erheellisesti että uusiminen vaatisi pakosarjan vaihtamisen, mutta kyseessähän on tietysti imusarja). Mikäli venttiili ei toimi, tarkista se pitkä kumiletku (alipainje), se nimittäin ohittaa turbon aika liki ja saattaa olla hyvinkin haurastunut puhki jolloin EGR ei toimi oikein.

Lähetetty: 16 Syys 2006 15:50
Kirjoittaja hajama
henu kirjoitti:onko focuksen 1.8 tddi ahdin samalainen ku olis nimittäin yks semmosen ylimmääräsenä ja on just samantyylinen ku toi et pakosarja on kiinteesti ahtimen pakopesässä

http://airfoto.fujikuvat.fi/design/SYST ... putimage=1


Kävin juuri konepellin alla kanettavan koneen kanssa ja vertailin kuvaasi omaan ahtimeen. Eroavaisuuksia on. Turbon puhallusrööri oli eri paikassa, samoin öljyliitokset. Pakoaukoista ei tiedä ellei mittaa. Pahasti kuitenkin näyttää ettei käy!

Lähetetty: 17 Syys 2006 12:44
Kirjoittaja petrim
poistettu

Lähetetty: 19 Syys 2006 21:25
Kirjoittaja riisseli rules
do dii... samat ongelman kuin viestin aloittaneella... savuttaa eikä kulje. tänään oli pajalla ja tuomio tuli... ennakonsäädin (sijaitsee pumpun etupuolella). kaikki tämä vitutus lähtee siis siitä. no perjantaina tulee uus osa fordille(sain tingattua hinnan 216 euroon) hieno homma. :roll:

Lähetetty: 20 Syys 2006 17:46
Kirjoittaja petrim
poistettu

Lähetetty: 20 Syys 2006 18:00
Kirjoittaja hajama
Uusimmasta kokemuksesta voisin sanoa että kannattaa huollattaa se turbo jos ei puhalla kunnolla. Meinaan ettei käy niin kuin minulle että sisuskalut hajoaa kokonaan, tulee paljon kalliimmaksi näin ja huomattavan hankalaksi jos laukeaa kaukana kotoa (varmista ainakin että hinausvakuutus on kunnossa)!! Nyt selviät 300 eurolla, minulta näyttäisi menevän yli tuplasti enemmän ellen löydä käytettyä jostakin...