Mondeo TD: Turbo vinkuu, tehot poissa ja savuttaa simona!
Mondeo TD: Turbo vinkuu, tehot poissa ja savuttaa simona!
Kuukauden seisomisen jälkeen kun lähti ajamaan tuntui ettei oikein turbo ole täysillä mukana, entisen vaimean äänen sijaan tuli voimakas vingunta, samanlainen kun radion häiriöujellus.
Arvelin että turbo on haiskana enkä tehnyt asialle mitään kun ei ollut silloin valuuttaa. Nyt on tehot laskenut kokonaan, ei kiidhy mihinkään eikä oikein ota kierroksiakaan, mustaa savua työntää ja paljon kun kaasua tarjoaa ihan kytkin pohjassakin ja kierrokset nousee tosi hitaasti.
Kertokaa alan asiantuntijat mistäpäin vikaa kannattaa lähteä etsimään!!!
Arvelin että turbo on haiskana enkä tehnyt asialle mitään kun ei ollut silloin valuuttaa. Nyt on tehot laskenut kokonaan, ei kiidhy mihinkään eikä oikein ota kierroksiakaan, mustaa savua työntää ja paljon kun kaasua tarjoaa ihan kytkin pohjassakin ja kierrokset nousee tosi hitaasti.
Kertokaa alan asiantuntijat mistäpäin vikaa kannattaa lähteä etsimään!!!
Tarkista / vaihda polttoaine ja ilmansuodatin.
Citroen Xsara Break HDi -00
http://tankkaus.com/index2.php?page=randcar&nr=32693
http://tankkaus.com/index2.php?page=randcar&nr=32693
vika löytyi
Savutukseen ja tehottomuuteen löytyi 2 vikaa dieselkorjaamossa: Ennakonsäätösolenoidi oli hydrauliikaltaan kulunut eikä ajoitus pysynyt kohdallaan, mittauksessa vaelsi koko ajan. Epäilivät ensin että jako on hypännyt kun niin savutti eikä ollut tehoja.
Toinen vika oli pakokaasun takaisinkierrätysventtiili. Uusiminen vaatisi koko pakosarjan uusimisen, mutta näppärä huoltomies ohitti venttiilin laittamalla sokean pakosarjasta venttiilille tulevaan putkeen. Ei kuulemma ole ollenkaan välttämätön laite.
Se vietävän solenoidi maksoi 300e ja 6,5 tuntia työtä 400 lisää!!!!!!!
Mutta vieläkin kuuluu tuota ihmeellistä ääntä (turbosta?) Onko kellään kuulunut samanlaista ääntä kuin radion häiriöujellus? Ääni alkaa vajaassa 2000 kierroksessa. Tuntuisi että turbo ei ole ihan täysillä mukana.
Toinen vika oli pakokaasun takaisinkierrätysventtiili. Uusiminen vaatisi koko pakosarjan uusimisen, mutta näppärä huoltomies ohitti venttiilin laittamalla sokean pakosarjasta venttiilille tulevaan putkeen. Ei kuulemma ole ollenkaan välttämätön laite.
Se vietävän solenoidi maksoi 300e ja 6,5 tuntia työtä 400 lisää!!!!!!!
Mutta vieläkin kuuluu tuota ihmeellistä ääntä (turbosta?) Onko kellään kuulunut samanlaista ääntä kuin radion häiriöujellus? Ääni alkaa vajaassa 2000 kierroksessa. Tuntuisi että turbo ei ole ihan täysillä mukana.
Mulla on vinkunut turbo tossa escossa ostosta saakka, olen nyt itse ajanut kohta 130tkm. En ole kummemmin huolestunut kun kerran vielä toimii. Sitten kun se vinkuna loppuu niin sitten voi epäillä että tuli turbolla kilsat täyteet.
Citroen Xsara Break HDi -00
http://tankkaus.com/index2.php?page=randcar&nr=32693
http://tankkaus.com/index2.php?page=randcar&nr=32693
VOI********!!!!
Nyt sitten selvisi syy vinkumiseen! Tosin varsin ikävälllä tavalla:
Moottoritielle ilmestyi koko kaistojen levyinen savupilvi juuri kuin Räikkösen Mersulle niin useasti! Vinkuna todellakin tuli turbon laakereista ja nyt sisuskalut on tuhannen päreinä! Kone alkoi polttamaan öljyä eikä sammunut ollenkaan avaimesta. Vasta vaihteella ja jarrulla sain pelin seis. Onneksi ei ollut automaatti...
Kertokaa nut kuka vaan tietää mistä saisi sopivaan (halpaan) hintaan vaihtoturbon tilalle. Kannattaako etsiä purkuosaa vai peruskorjattua? Missä hinnoissa ja käykö mikään muu kuin Mondeon oma ahdin?
Moottoritielle ilmestyi koko kaistojen levyinen savupilvi juuri kuin Räikkösen Mersulle niin useasti! Vinkuna todellakin tuli turbon laakereista ja nyt sisuskalut on tuhannen päreinä! Kone alkoi polttamaan öljyä eikä sammunut ollenkaan avaimesta. Vasta vaihteella ja jarrulla sain pelin seis. Onneksi ei ollut automaatti...
Kertokaa nut kuka vaan tietää mistä saisi sopivaan (halpaan) hintaan vaihtoturbon tilalle. Kannattaako etsiä purkuosaa vai peruskorjattua? Missä hinnoissa ja käykö mikään muu kuin Mondeon oma ahdin?
Viitsisitkös katsoa mikä turbo tuossa on ollut? Malli, ja jos ropelien koot ja A/R:t saisi selville? Myös kiinnityslaipan jako kiinnostaa ja kuvakin olisi kiva. Sitten olisi helppo etsiä jostain muista kulkineista soveltuvia turboja. Myös koneen tarkempi tyyppi olisi plussaa.
Tietysti huollettu turbo olisi varma ratkaisu, mutta myös huomattavasti hinnakkaampi mitä pelkkä käytetty.
Noilla pienillä gt-sarjalaisilla on joskus ollut tapana tukkia öljykiertoaan jos ajetaan huonoilla öljyillä eikä muisteta jäähdytyskäyttää. Polttaa öljyn laakereihin, karstaa ja tukkeaa.
Tietysti huollettu turbo olisi varma ratkaisu, mutta myös huomattavasti hinnakkaampi mitä pelkkä käytetty.
Noilla pienillä gt-sarjalaisilla on joskus ollut tapana tukkia öljykiertoaan jos ajetaan huonoilla öljyillä eikä muisteta jäähdytyskäyttää. Polttaa öljyn laakereihin, karstaa ja tukkeaa.
Jos sitä ei voi virittää, myy se.
onko focuksen 1.8 tddi ahdin samalainen ku olis nimittäin yks semmosen ylimmääräsenä ja on just samantyylinen ku toi et pakosarja on kiinteesti ahtimen pakopesässä
http://airfoto.fujikuvat.fi/design/SYST ... putimage=1
http://airfoto.fujikuvat.fi/design/SYST ... putimage=1
Re: vika löytyi
poistettu
Viimeksi muokannut petrim, 06 Helmi 2007 15:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Citroen Xsara Break HDi -00
http://tankkaus.com/index2.php?page=randcar&nr=32693
http://tankkaus.com/index2.php?page=randcar&nr=32693
Turbo huolto riikoselta kannatta kysellä vaihtoahdinta, ahdin taitaa olla tyyppiä GT1544 tai vastaava. Tai katso tuolta --> http://www.gikturbo.se/bytesturbo-latta ... =subfolder
Focus MK2.5 Facelift -09 TDCi Titanium STW
Re: vika löytyi
Metallilappu litistettiin pakosarjasta venttiilille tulevan putken liittimen väliin niin ettei pakokaasua pääse kiertoon ollenkaan. Omassa mallissa ainakin EGR-venttiili on kiinteästi imusarjassa (tuossa aiemmassa viestissäni sanoin erheellisesti että uusiminen vaatisi pakosarjan vaihtamisen, mutta kyseessähän on tietysti imusarja). Mikäli venttiili ei toimi, tarkista se pitkä kumiletku (alipainje), se nimittäin ohittaa turbon aika liki ja saattaa olla hyvinkin haurastunut puhki jolloin EGR ei toimi oikein.Kerrotko tarkemmin kuinka hän tukki / otti järjestelmän pois toiminnasta. Itsellä EGR-venttiilille menee muistaakseni 1 alip.letku turbolta, 1 alip.letku imusarjan päällä olevasta "venttilistä". Ja joku kolmas alipaineletku. Lisäksi 1 johdinnippu. Muistelen myös että joku metalliputki meni pakosarjasta imusarjaan.
Viimeksi muokannut hajama, 16 Syys 2006 16:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
henu kirjoitti:onko focuksen 1.8 tddi ahdin samalainen ku olis nimittäin yks semmosen ylimmääräsenä ja on just samantyylinen ku toi et pakosarja on kiinteesti ahtimen pakopesässä
http://airfoto.fujikuvat.fi/design/SYST ... putimage=1
Kävin juuri konepellin alla kanettavan koneen kanssa ja vertailin kuvaasi omaan ahtimeen. Eroavaisuuksia on. Turbon puhallusrööri oli eri paikassa, samoin öljyliitokset. Pakoaukoista ei tiedä ellei mittaa. Pahasti kuitenkin näyttää ettei käy!
-
- Viestit: 35
- Liittynyt: 04 Huhti 2005 16:31
- Paikkakunta: laihia
Uusimmasta kokemuksesta voisin sanoa että kannattaa huollattaa se turbo jos ei puhalla kunnolla. Meinaan ettei käy niin kuin minulle että sisuskalut hajoaa kokonaan, tulee paljon kalliimmaksi näin ja huomattavan hankalaksi jos laukeaa kaukana kotoa (varmista ainakin että hinausvakuutus on kunnossa)!! Nyt selviät 300 eurolla, minulta näyttäisi menevän yli tuplasti enemmän ellen löydä käytettyä jostakin...