Mondeo TD: Turbo vinkuu, tehot poissa ja savuttaa simona!

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
hajama
Viestit: 21
Liittynyt: 06 Syys 2006 10:43
Paikkakunta: TRE

Mondeo TD: Turbo vinkuu, tehot poissa ja savuttaa simona!

Viesti Kirjoittaja hajama »

Kuukauden seisomisen jälkeen kun lähti ajamaan tuntui ettei oikein turbo ole täysillä mukana, entisen vaimean äänen sijaan tuli voimakas vingunta, samanlainen kun radion häiriöujellus.

Arvelin että turbo on haiskana enkä tehnyt asialle mitään kun ei ollut silloin valuuttaa. Nyt on tehot laskenut kokonaan, ei kiidhy mihinkään eikä oikein ota kierroksiakaan, mustaa savua työntää ja paljon kun kaasua tarjoaa ihan kytkin pohjassakin ja kierrokset nousee tosi hitaasti.

Kertokaa alan asiantuntijat mistäpäin vikaa kannattaa lähteä etsimään!!!
anttij80
Viestit: 89
Liittynyt: 21 Marras 2005 19:19
Paikkakunta: hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja anttij80 »

mitähän vuosimallia autosi edustaa?jos on sähkönen syöttöpumppu niin vaikuttaisi että siellä on jotai häikkää ja saa kakkua liikaa
hajama
Viestit: 21
Liittynyt: 06 Syys 2006 10:43
Paikkakunta: TRE

-98

Viesti Kirjoittaja hajama »

eli isompilamppuinen kärry.
mkh
Viestit: 32
Liittynyt: 05 Helmi 2005 19:06
Paikkakunta: kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mkh »

Tarkista / vaihda polttoaine ja ilmansuodatin.
hajama
Viestit: 21
Liittynyt: 06 Syys 2006 10:43
Paikkakunta: TRE

Tehty

Viesti Kirjoittaja hajama »

Itseasiassa vaihdoin nuo aikaisemmin kun auto "nykäisi" silloin tällöin tasaisessa ajossa, sekään vaiva ei parantunut, mutta nyt tuntuu pieneltä!
hajama
Viestit: 21
Liittynyt: 06 Syys 2006 10:43
Paikkakunta: TRE

vika löytyi

Viesti Kirjoittaja hajama »

Savutukseen ja tehottomuuteen löytyi 2 vikaa dieselkorjaamossa: Ennakonsäätösolenoidi oli hydrauliikaltaan kulunut eikä ajoitus pysynyt kohdallaan, mittauksessa vaelsi koko ajan. Epäilivät ensin että jako on hypännyt kun niin savutti eikä ollut tehoja.
Toinen vika oli pakokaasun takaisinkierrätysventtiili. Uusiminen vaatisi koko pakosarjan uusimisen, mutta näppärä huoltomies ohitti venttiilin laittamalla sokean pakosarjasta venttiilille tulevaan putkeen. Ei kuulemma ole ollenkaan välttämätön laite.

Se vietävän solenoidi maksoi 300e ja 6,5 tuntia työtä 400 lisää!!!!!!!

Mutta vieläkin kuuluu tuota ihmeellistä ääntä (turbosta?) Onko kellään kuulunut samanlaista ääntä kuin radion häiriöujellus? Ääni alkaa vajaassa 2000 kierroksessa. Tuntuisi että turbo ei ole ihan täysillä mukana.
mkh
Viestit: 32
Liittynyt: 05 Helmi 2005 19:06
Paikkakunta: kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mkh »

Mulla on vinkunut turbo tossa escossa ostosta saakka, olen nyt itse ajanut kohta 130tkm. En ole kummemmin huolestunut kun kerran vielä toimii. Sitten kun se vinkuna loppuu niin sitten voi epäillä että tuli turbolla kilsat täyteet.
petrim
Viestit: 108
Liittynyt: 18 Elo 2006 12:52

Viesti Kirjoittaja petrim »

poistettu
Viimeksi muokannut petrim, 06 Helmi 2007 15:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Olisko siellä sitte turbon öljynkierto jumissa jos on seissyt???? Semmonen ainakin vois aiheuttaa vinkunaa.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
hajama
Viestit: 21
Liittynyt: 06 Syys 2006 10:43
Paikkakunta: TRE

VOI********!!!!

Viesti Kirjoittaja hajama »

Nyt sitten selvisi syy vinkumiseen! Tosin varsin ikävälllä tavalla:

Moottoritielle ilmestyi koko kaistojen levyinen savupilvi juuri kuin Räikkösen Mersulle niin useasti! Vinkuna todellakin tuli turbon laakereista ja nyt sisuskalut on tuhannen päreinä! Kone alkoi polttamaan öljyä eikä sammunut ollenkaan avaimesta. Vasta vaihteella ja jarrulla sain pelin seis. Onneksi ei ollut automaatti...

Kertokaa nut kuka vaan tietää mistä saisi sopivaan (halpaan) hintaan vaihtoturbon tilalle. Kannattaako etsiä purkuosaa vai peruskorjattua? Missä hinnoissa ja käykö mikään muu kuin Mondeon oma ahdin?
Stefa
Viestit: 58
Liittynyt: 08 Syys 2006 12:36

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Viitsisitkös katsoa mikä turbo tuossa on ollut? Malli, ja jos ropelien koot ja A/R:t saisi selville? Myös kiinnityslaipan jako kiinnostaa ja kuvakin olisi kiva. Sitten olisi helppo etsiä jostain muista kulkineista soveltuvia turboja. Myös koneen tarkempi tyyppi olisi plussaa.

Tietysti huollettu turbo olisi varma ratkaisu, mutta myös huomattavasti hinnakkaampi mitä pelkkä käytetty.

Noilla pienillä gt-sarjalaisilla on joskus ollut tapana tukkia öljykiertoaan jos ajetaan huonoilla öljyillä eikä muisteta jäähdytyskäyttää. Polttaa öljyn laakereihin, karstaa ja tukkeaa.
Jos sitä ei voi virittää, myy se.
hajama
Viestit: 21
Liittynyt: 06 Syys 2006 10:43
Paikkakunta: TRE

Viesti Kirjoittaja hajama »

Laitan lisätietoa heti kun saan kärryn kuljetettua kotiin! Kiitokset jo etukäteen.
Mondie
Viestit: 62
Liittynyt: 07 Helmi 2005 22:10

Viesti Kirjoittaja Mondie »

Käytetyistä en tiedä, mutta uuden hinta on Fordilla 1300 €! :cry:

Muilta merkeiltä ei taida sopivaa turboa löytyä, mondeon ahtimen palopesä on kuulemma integroitu pakosarjaan. Eikä mk I mondeon ahdin käy, se on erilainen. :(
Ford Mondeo 1.8 TD STW -98
Ford Sierra 2.0 IS -86
hajama
Viestit: 21
Liittynyt: 06 Syys 2006 10:43
Paikkakunta: TRE

Viesti Kirjoittaja hajama »

JESSSSS!!!!!!!!
Avatar
henu
Viestit: 676
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:27
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja henu »

onko focuksen 1.8 tddi ahdin samalainen ku olis nimittäin yks semmosen ylimmääräsenä ja on just samantyylinen ku toi et pakosarja on kiinteesti ahtimen pakopesässä

http://airfoto.fujikuvat.fi/design/SYST ... putimage=1
petrim
Viestit: 108
Liittynyt: 18 Elo 2006 12:52

Re: vika löytyi

Viesti Kirjoittaja petrim »

poistettu
Viimeksi muokannut petrim, 06 Helmi 2007 15:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
mkh
Viestit: 32
Liittynyt: 05 Helmi 2005 19:06
Paikkakunta: kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mkh »

http://www.varaosahaku.fi/index.html

300 eurosta ylöspäin, kunto ?? takuut ??
Avatar
Megado
Viestit: 628
Liittynyt: 02 Helmi 2005 15:51
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Megado »

Turbo huolto riikoselta kannatta kysellä vaihtoahdinta, ahdin taitaa olla tyyppiä GT1544 tai vastaava. Tai katso tuolta --> http://www.gikturbo.se/bytesturbo-latta ... =subfolder
Focus MK2.5 Facelift -09 TDCi Titanium STW
hajama
Viestit: 21
Liittynyt: 06 Syys 2006 10:43
Paikkakunta: TRE

Viesti Kirjoittaja hajama »

En löytänyt turbosta kuin pakosarjan päältä stanssauksen GARRET 4 L 6 (tai8). Missä tuon GT-ja-jotakin luvun pitäisi näkyä?

Turbo ei ole vielä kokonaan irti, oli jotkut pultit älyttömän tiukassa. Saako sen irti yläkautta vai tarviinko saada auton ylös?

Turbo on integroitu osittain pakosarjaan.
hajama
Viestit: 21
Liittynyt: 06 Syys 2006 10:43
Paikkakunta: TRE

Re: vika löytyi

Viesti Kirjoittaja hajama »

Kerrotko tarkemmin kuinka hän tukki / otti järjestelmän pois toiminnasta. Itsellä EGR-venttiilille menee muistaakseni 1 alip.letku turbolta, 1 alip.letku imusarjan päällä olevasta "venttilistä". Ja joku kolmas alipaineletku. Lisäksi 1 johdinnippu. Muistelen myös että joku metalliputki meni pakosarjasta imusarjaan.
Metallilappu litistettiin pakosarjasta venttiilille tulevan putken liittimen väliin niin ettei pakokaasua pääse kiertoon ollenkaan. Omassa mallissa ainakin EGR-venttiili on kiinteästi imusarjassa (tuossa aiemmassa viestissäni sanoin erheellisesti että uusiminen vaatisi pakosarjan vaihtamisen, mutta kyseessähän on tietysti imusarja). Mikäli venttiili ei toimi, tarkista se pitkä kumiletku (alipainje), se nimittäin ohittaa turbon aika liki ja saattaa olla hyvinkin haurastunut puhki jolloin EGR ei toimi oikein.
Viimeksi muokannut hajama, 16 Syys 2006 16:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
hajama
Viestit: 21
Liittynyt: 06 Syys 2006 10:43
Paikkakunta: TRE

Viesti Kirjoittaja hajama »

henu kirjoitti:onko focuksen 1.8 tddi ahdin samalainen ku olis nimittäin yks semmosen ylimmääräsenä ja on just samantyylinen ku toi et pakosarja on kiinteesti ahtimen pakopesässä

http://airfoto.fujikuvat.fi/design/SYST ... putimage=1


Kävin juuri konepellin alla kanettavan koneen kanssa ja vertailin kuvaasi omaan ahtimeen. Eroavaisuuksia on. Turbon puhallusrööri oli eri paikassa, samoin öljyliitokset. Pakoaukoista ei tiedä ellei mittaa. Pahasti kuitenkin näyttää ettei käy!
petrim
Viestit: 108
Liittynyt: 18 Elo 2006 12:52

Viesti Kirjoittaja petrim »

poistettu
Viimeksi muokannut petrim, 06 Helmi 2007 15:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
riisseli rules
Viestit: 35
Liittynyt: 04 Huhti 2005 16:31
Paikkakunta: laihia

Viesti Kirjoittaja riisseli rules »

do dii... samat ongelman kuin viestin aloittaneella... savuttaa eikä kulje. tänään oli pajalla ja tuomio tuli... ennakonsäädin (sijaitsee pumpun etupuolella). kaikki tämä vitutus lähtee siis siitä. no perjantaina tulee uus osa fordille(sain tingattua hinnan 216 euroon) hieno homma. :roll:
petrim
Viestit: 108
Liittynyt: 18 Elo 2006 12:52

Viesti Kirjoittaja petrim »

poistettu
Viimeksi muokannut petrim, 06 Helmi 2007 15:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
hajama
Viestit: 21
Liittynyt: 06 Syys 2006 10:43
Paikkakunta: TRE

Viesti Kirjoittaja hajama »

Uusimmasta kokemuksesta voisin sanoa että kannattaa huollattaa se turbo jos ei puhalla kunnolla. Meinaan ettei käy niin kuin minulle että sisuskalut hajoaa kokonaan, tulee paljon kalliimmaksi näin ja huomattavan hankalaksi jos laukeaa kaukana kotoa (varmista ainakin että hinausvakuutus on kunnossa)!! Nyt selviät 300 eurolla, minulta näyttäisi menevän yli tuplasti enemmän ellen löydä käytettyä jostakin...
Vastaa Viestiin