Ford Focus, koneesta naksutusta

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
K81

Ford Focus, koneesta naksutusta

Viesti Kirjoittaja K81 »

En löytänyt haulla ja selailemalla tähän liittyvää aihetta. Jos kuitenkin jossain on samasta aiheesta ketju, niin pahoittelen.

Ostin tuossa vajaa kolme kuukautta sitten seuraavanlaisen auton: Ford Focus 1.8 TREND 3D vm 2001. Ajettu n. 93 000km, ja edellinen omistaja huoltanut säännöllisesti merkkiliikkeessä. Kone on 16v Zetec. Nyt olen huomannut että koneesta kuuluu sillontällöin naksutusta. Tämä naksutus on satunnaista, eikä se mitenkään tunnu muuttuvan kierroksia lisätessä. Siihen ei myöskään vaikuta se ajaako autolla, vai seisooko auto tyhjäkäynnillä. Naksutus on kohtalaisen kovaäänistä ja ei ole mielestäni normaalia. Ääni tuntuisi kuuluvan apukuskin puolelta, mutta täysin varmaksi en voi sanoa. Auto toimii muuten ihan hyvin, ei ole nykimisiä yms. Käytin autoa saman autoliikkeen huollossa josta sen ostinkin. Ei kuulemma ole mitään vikaa. Sinä päivänä kun auton liikkeestä hain takaisin, niin ääntä ei kyllä kuulunutkaan. Nyt muutaman päivän jälkeen on kyseinen naksutus alkanut uudelleen. Olisiko ehdotuksia mikä tässä mahtaisi olla vikana?
zemial
Viestit: 31
Liittynyt: 22 Touko 2006 20:12

Viesti Kirjoittaja zemial »

Volkkareissa on joku aktiivihiilisäiliö, joku magneettiventtiili ym. juttu joka kerää bensatankista huurut ja sitten tunkee ne jotenki imusarjaan.. tuo pitää välillä todella ikävääkin napsutusta. Liekö samoja osia myös fordeissa.
Masaman
Viestit: 118
Liittynyt: 05 Helmi 2005 17:56
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Masaman »

Itsellä pitää välissä aika jumalatonta naputusta tuo bensahuurujen takaisin kierrätys venttiili golffissa. Joku vois luulla sytytys häiriöksi tai venttiilien naputukseksi.
Luulinkin että se on rikki, mutta ilmeisesti sitten kuuluu asiaan?
jpisteh
Viestit: 92
Liittynyt: 05 Helmi 2006 21:20

Viesti Kirjoittaja jpisteh »

Focuksen aktiivisuodattimen venttiili (EVAP) pitäisi olla konetilan oikeassa takakulmassa lähellä konepeiton saranaa (noin 1 litran kokoinen säiliö, jonka päällä on magneettiventtiili).

EVAP toimii monessa autossa joutokäynnillä (lambdasäädön toimiessa), joten sen napinaa voi kuunnella. Esim pitämällä tasaísesti 2000 rpm paikoillaan, niin silloin pitäisi kuulla sen ääni.

Kytkee suoraan akusta 12 V aktiivihiilisuodattimen venttiilille, niin kuulee sen pitämän äänen. Sillä siinä on kaksi johdinta ja napaisuudella ei ole väliä.

j.h
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Minulla Monteossa naputteli tuo lähes joka aamu kun olin yön seisottanut, siis autoa. 8)
Vastaa Viestiin