Kiillotuksista
Kiillotuksista
Millaisella työkaluilla pystyy kiillottamaan kiertokanget ja palotilat? Ei kannata ehdottaa esim. kuulapuhallusta kiertokangille, kun itse olen tekemässä.
Ne kanget on lasikuulapuhallettava joka tapauksessa jos meinaat ne kiillottaa.
Kiertokankia olen kiillottanut siten että ensin rälläkällä ja lamellilaikalla varovasti pahimmat röpöstykset pois ja sitten porakoneeseen lamelli(hieno nimi taitaa olla lamellihiontalieriö, ainakin biltemassa) kiinni. Ensin 40 karkeudella sitten 80 ja lopuksi 180 ja sen jälkeen lasikuulapuhallus.
Kiertokankia olen kiillottanut siten että ensin rälläkällä ja lamellilaikalla varovasti pahimmat röpöstykset pois ja sitten porakoneeseen lamelli(hieno nimi taitaa olla lamellihiontalieriö, ainakin biltemassa) kiinni. Ensin 40 karkeudella sitten 80 ja lopuksi 180 ja sen jälkeen lasikuulapuhallus.
Harrastepeli: Escort -87 1.4CL muuttumassa 1.6 turboksi
Käyttökinneri: Volvo 740 turbo.
Käyttökinneri: Volvo 740 turbo.
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Ne kevenee kun poistaa "ylimääräset" möykyt pois ja kestää paremmin kun pinta on sileä eikä siinä ole murtumille "aloitus kohtaa".Monteonisti kirjoitti:Miksi nuo pitää kiillottaa kun kukaan ei niitä näe?
Pinnanlaadulla on erittäin suuri merkitys juuri tällaisessa pitkä-aikaisessa väsyttävässä kuormitukssa mikä mm. kiertokankiinkin kohdistuu. Kertakuormituksessa lovivaikutuksella ei juuri ole merkitystä.
Kiillotuksessa ei saa "ahnehtia" ettei kanget ohene ja menetä kestävyyttä sen vuoksi.
Ei saa myäskään poistaa mateniaalia liian voimakkaasti esim. rälläkällä niin että metalli alkaa punoittamaan/sinistymään sillä metalli päästyy/karkenee ja lämpörajassa (sinistyneen ja metallinvärisen materiaalin) rajassa on se "heikoin" kohta.
En tässä tarkoita sitä että kun esim. OHC: männäntapin asennuksessa lämmitetään kankea tapin paikalleen saamiseksi, sillon kanki lämmitetään tasaisesti ja jäähdytys tapahtuu hitaasti.
Vaan sitä kun rälläkän laikan ja kangen osumakohdassa puna alkaa leviämään n.3mm alueelle ja laikka kangenpinnasta irroitettuna puna häviää sekunnissa, silloin saattaa karkenemista alkaa tapahtumaan ja kangesta alkaa tulla "suomuinen". Mikäli tietää mistä materiaalista kanget on tehty se helpottaa "yöunia" ettei tämän tyyppinen työstökarkeneminen ole mahdollista. Esim. normi 52 rakenneteräs ei karkene "kotikonstein" eikä myöskään valurauta.
Palotilan kiillotuksella taas pyritään saamaan palorintama etenemään tasaisemmin ja näin ollen palamaan paremmin ja tuottamaan enemmän tehoa.
Olen ymmärtänyt, että se lasikuulapuhallus on vain nopeampi tie kuin käsin kiillotus. Olenko väärässä?
Mikä olisi puhallusta tekevä firma Helsingin alueella, joka tekisi edullisesti ja paljonko tommonen kustantaa. Niin helvetisti on jo mennyt rahoja tohon projektiin, että ei viitsisi yhtään maksaa enempää.
Edelleen, miten siis tuo homma pitäisi tehdä?
Olen ymmärtänyt, että se lasikuulapuhallus on vain nopeampi tie kuin käsin kiillotus. Olenko väärässä?
Mikä olisi puhallusta tekevä firma Helsingin alueella, joka tekisi edullisesti ja paljonko tommonen kustantaa. Niin helvetisti on jo mennyt rahoja tohon projektiin, että ei viitsisi yhtään maksaa enempää.
Edelleen, miten siis tuo homma pitäisi tehdä?
Kyllä siihen hommaan käy just noi AnttiR:än mainitsemat välineet, mutta varovaista käyttöö vaan rälläkän kanssa. Eihän niistä edes niin paljon oteta ainetta että siinä tarttee millään urakka otteilla vehkeitä käyttää
Muista myös työturvallisuus!! Hanskat kädessä ja suojalasit päässä (mistäköhän nää turvallisuus asiat tuli mieleen...kirjoittelen nimittäin merirosvolappu silmällä)

Muista myös työturvallisuus!! Hanskat kädessä ja suojalasit päässä (mistäköhän nää turvallisuus asiat tuli mieleen...kirjoittelen nimittäin merirosvolappu silmällä)

Auts !TVR kirjoitti:Kyllä siihen hommaan käy just noi AnttiR:än mainitsemat välineet, mutta varovaista käyttöö vaan rälläkän kanssa. Eihän niistä edes niin paljon oteta ainetta että siinä tarttee millään urakka otteilla vehkeitä käyttää![]()
Muista myös työturvallisuus!! Hanskat kädessä ja suojalasit päässä (mistäköhän nää turvallisuus asiat tuli mieleen...kirjoittelen nimittäin merirosvolappu silmällä)
Juu ei todellakaan mitään mieltä ylentävää puuhaa ensin "raapia" puolipäivää silmää ja sitten lekurissa pumpulipuilolla ronkkia silmää.
gti golo palloilija