Mondeon moottoriäänet ihmetyttää

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
arsca

Mondeon moottoriäänet ihmetyttää

Viesti Kirjoittaja arsca »

Farkku mondeon 1.8 (110hv) moottorista kuuluu jonkinlaista räminää, surinaa, resonointia, miten sen nyt haluaa ilmaista, kun kiihdytettäessä löysää kaasun kokonaan tai painaa kytkimen pohjaan. Eli ääni tulee silloin kun kierrokset tippuvat nopeasti. Ääni on selvemmin kuultavissa about 3000:sta kierroksesta ylöspäin. Normaalisti kaasutettaessa ääntä ei kuulu. Ääni ei ole ollenkaan paha mutta kiinnitin siihen huomiota ostettuani vasta mondeon äskettäin. Auto on muuten -05 mallia eikä ole ajettu kuin 12 tkm. Onko kukaan muu huomannut vastaavaa? Kuuluuko duratec moottorin ominaisuuteen?
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

oisko pakosarjan päällä oleva suojapelti?
Focus 1.0 edition a6 2017
arsca

Viesti Kirjoittaja arsca »

Tässä kun palstaa selailin niin muillakin on ilmeisesti ollut samantyyppisiä havaintoja äänestä, mahtaakohan olla kysymys samasta asiasta:

--Mondeo -04 ääniongelma, kirjoittaja derund
"Moottorin ääni on ihmeen pörisevää. Kun kaasuttaa vapaalla ja kierrokset laskee kuuluu normaalia kovempaa pörinää. Tämä tulee ihan ajettaessakin kun vaihe päällä kierrokset laskee. Minusta tuntuu että ääni tulee moottoritilasta kun kävin siellä kurkkimassa ja kaasuttelin autoa. Moottorin takana on jokin 20cm pitkä iso putki joka tulee pakosarjan alapuolelta. Luulen paikallistaneeni äänen siihen mutta en ole täysin varma. Ääni ei ole rikkinäisen pakoputken tasoa vaan vain väillä normaalin käyntiäänen ylittävää."

--Mondeon outo ääni???, kirjoittaja speedytomato
"Eli auto on -94 1.8l automaatti mondeo.
ajossa ei minkäänlaista ääntä oikeastaan saa aikaiseksi ellei saa jotenkin nopeasti laskettua kierroksia n.3000rpm tyhjäkäynnille.
Mutta vapaalla ollessa autosta kun kierrokset laskee helpommin niin kun polkaisee n.3000 kierrosta koneeseen ja antaa siitä laskea alas nopeasti niin kuuluu erikoinen "tärinä" / "pärinä". pakoputken suojapeltejä ei löydy enää. jakopää avattu ja vaihdettu, ei moniurahihnasta...
niin ja vielä toinen erikoisuus eli kun auton starttaa käyntiin niin juuri kun auto lähtee itse pyörittämään moottoria kuuluu kolaus, samaa kolausta en ole muuten saanut kuulumaan ollenkaan...

Niin ja tosiaan tuo ensimmäinen ääni kuuluu vain kun kierrokset laskee nopeasti, ei tasaisilla kierroksilla ollenkaan..."

Eli lisää vinkkejä kaipailisin!
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Tuollahan on takuu voimassa joten anna Voortilaisten korjata? 8)
Obelix
Viestit: 35
Liittynyt: 27 Huhti 2006 08:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Obelix »

arsca kirjoitti:Tässä kun palstaa selailin niin muillakin on ilmeisesti ollut samantyyppisiä havaintoja äänestä, mahtaakohan olla kysymys samasta asiasta:

--Mondeo -04 ääniongelma, kirjoittaja derund
"Moottorin ääni on ihmeen pörisevää. Kun kaasuttaa vapaalla ja kierrokset laskee kuuluu normaalia kovempaa pörinää. Tämä tulee ihan ajettaessakin kun vaihe päällä kierrokset laskee. Minusta tuntuu että ääni tulee moottoritilasta kun kävin siellä kurkkimassa ja kaasuttelin autoa. Moottorin takana on jokin 20cm pitkä iso putki joka tulee pakosarjan alapuolelta. Luulen paikallistaneeni äänen siihen mutta en ole täysin varma. Ääni ei ole rikkinäisen pakoputken tasoa vaan vain väillä normaalin käyntiäänen ylittävää."

--Mondeon outo ääni???, kirjoittaja speedytomato
"Eli auto on -94 1.8l automaatti mondeo.
ajossa ei minkäänlaista ääntä oikeastaan saa aikaiseksi ellei saa jotenkin nopeasti laskettua kierroksia n.3000rpm tyhjäkäynnille.
Mutta vapaalla ollessa autosta kun kierrokset laskee helpommin niin kun polkaisee n.3000 kierrosta koneeseen ja antaa siitä laskea alas nopeasti niin kuuluu erikoinen "tärinä" / "pärinä". pakoputken suojapeltejä ei löydy enää. jakopää avattu ja vaihdettu, ei moniurahihnasta...
niin ja vielä toinen erikoisuus eli kun auton starttaa käyntiin niin juuri kun auto lähtee itse pyörittämään moottoria kuuluu kolaus, samaa kolausta en ole muuten saanut kuulumaan ollenkaan...

Niin ja tosiaan tuo ensimmäinen ääni kuuluu vain kun kierrokset laskee nopeasti, ei tasaisilla kierroksilla ollenkaan..."

Eli lisää vinkkejä kaipailisin!
Mulla Mondeossani (110hv, -02) sama vika, eli putki tuntuisi olevan ehyt, mutta jostain kuuluu pärisevä ääni. Olen yrittänyt painella ja väännellä putken suojapeltejä moneen eri suuntaan, mutta ei ole auttanut.
Ääni on kuin putki resonoisi jostain tai jonkin pöntön suojakuori olisi irti.
Olen kopistellut pönttöjä ja mitään helinöitä niistä ei kuulu.
Nyt kiihdytettäessä kuulostaa kuin koko putki rämisisi...

Onko vielä löytynyt ratkaisua?
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Luin joskus jostain vastaavasta ongelmasta, auton merkkiä en muista, mutta päästeli outoja ääniä, syyksi paljastui valmistusvirhe pakoputkessa ja se resenoi "ilman syytä"! 8)
Vastaa Viestiin