Sivu 1/1

'89 Fiesta 1.4 - latureja menee

Lähetetty: 03 Heinä 2006 17:07
Kirjoittaja 351c
Mikä mahtaa olla vikana meikän kauppakassissa kun laturit ei tunnu kestävän? Autossa ei ole mitään ihmeellistä mutta silti kerran on vaihdettu startti, pari kertaa laturi ja aina sama vika. Akku tyhjenee pikku hiljaa ja laturi vinkuu kuin autossa olisi turbo. Jossain kohdassa laturille menevä sähköjohto oli rikki, eikä laturi sen takia ladannut.

Aina hiukan ennen kuin käynnistyksessä tulee pelkkä "klik" -ääni, tuntuu startti vetelältä. Starttaa kuin akku olisi ihan loppu, pitkää laiskaa vääntöä ja sitten yhtäkkiä pärähtää kunnolla. Hiilet sun muut pitäisi laturissa olla ookoo eikä remmit luista, mutta silti ne laturit vaan hajoaa. Pitääkö tässä muka ihan oikeasti ostaa uusi laturi Ford-kaupasta? Vai missä mättää?

Lähetetty: 03 Heinä 2006 18:53
Kirjoittaja WSE
Siis tyhjeneekö akku auton ollessa parkissa?
Vai ajossako?
Jos laturi vikisee vaikkei remmi varmasti luista( hihnapyörien kunto?) on vikaa laakerissa.
Toimiiko startti kunnolla täydellä akulla?

Lähetetty: 03 Heinä 2006 21:04
Kirjoittaja 351c
Akku tyhjenee todennäköisesti sekä että, pikku hiljaa sähkö karkaa jonnekin. Laturi vinkuu siis siihen tyyliin että se raukka parka tekee hommia olan takaa, kyllä se lataa mutta ei riittävästi.

Täysi akku - ei mitään ongelmaa.

Lähetetty: 03 Heinä 2006 21:09
Kirjoittaja Sultzi
No eihän se vika laturissa silloin ole? Johtoja vaan läpi käymään ja katsomaan mistä pääsee virtaa läpi.

Lähetetty: 03 Heinä 2006 21:53
Kirjoittaja jaska74
moottorin maadotus runkoon kunnosssa?
laturi varmasti maadotettu moottoriin/runkoon?

Lähetetty: 04 Heinä 2006 14:35
Kirjoittaja WSE
351c kirjoitti:Akku tyhjenee todennäköisesti sekä että, pikku hiljaa sähkö karkaa jonnekin. Laturi vinkuu siis siihen tyyliin että se raukka parka tekee hommia olan takaa, kyllä se lataa mutta ei riittävästi.

Täysi akku - ei mitään ongelmaa.
Kunnossa oleva laturi ei ääntele maksimikuormituksellakaan - eli joko remmi kuitenkin luistaa tai laakeri on sökö.
Virrankulutuksen metsästykseen - lainaa jostain pihtivirtamittari ja laita + kaapeliin (-tai irroita + ja laita yleismittari sarjaan virta-alueella), kaikki laitteet pois päältä - pitäisi olla lähellä nollaa (kello+muistien virta vie hieman). Jos enemmän kuin muutama sata milliampeeria menee niin sulakkeita pois yksi kerrallaan josko "viallinen" piiri löytyisi. Mitata kannattaa myös laturille menevästä kaapelista - vuotovirta voi johtua myös viallisesta säätimestä tai diodeista.
Jos autoon on vastikään asennettu vahvistimia tms kannattaa tarkistaa niiden toiminta ja kytkennät myös.