Tehokkaammat jarrut Escorttiin
Tehokkaammat jarrut Escorttiin
Kyseessä on -96 farmari Escort 1,6l koneella ja jarruja olis tarkoitus parantaa "köyhän miehen" budjetilla. Eli ei mitään viri-viri-osaa alle. Fordit ei ole ennestään tuttuja, joten aloitetaan perusasioista. Millä koneilla farmareita on? Onko tehokkaammissa malleissa miten paljon paremmat jarrut?
Jos on käytetty isompia jarrulevyjä, niin käyvätkö levyt ja jarrusatulat 1.6:n etutolppiin vai pitääkö vaihtaa koko etutolppa (jos voi vaihtaa)?
Onko takana käytetty isompia rumpuja tai levyjä? Miten helposti voi vaihtaa?
Jos on käytetty isompia jarrulevyjä, niin käyvätkö levyt ja jarrusatulat 1.6:n etutolppiin vai pitääkö vaihtaa koko etutolppa (jos voi vaihtaa)?
Onko takana käytetty isompia rumpuja tai levyjä? Miten helposti voi vaihtaa?
Oma kokemus useammista autoista on, että se, minkä Escort muuten voittaa alustan jäykkyydessä ja toimivuudessa, sen se häviää jarruissa saman kokoluokan pahimmille kilpailijoille VW Golfille ja Opel Astralle. Sama tuntuma on jäänyt Nissan Almerasta ja MB 180 farmarista. Ilmettelin escossa, miksi renkaat ulvahtelee hidatettaessa valtatien poistumisliittymään n. 100-120km/h nopeudesta, mutta sitten keksin, että ABS lyö päälle jo silloin, kun sitä ei itse vielä odota (ainakin itselle) normaalissa jarrutuksessa.Monteonisti kirjoitti:Tarviiko niitä parantaa kun renkaat menee suttiin vakioillakin?![]()
Mitä olen katsellut tallilla muiden "poikien" projekteja, niin ne on vaihtaneet isompia levyjä ABS-autoihin. Maalaisjärjellä ajatellen isommalla kitkapinnalla saadaan lisää pitoa pienemmällä poljinvoimalla. Silloin jarruja ei tarvitse runtata niin paljon jarrutuksissa -> pyörät ei lukkiinnu niin helposti ja ABS hyppää kehiin myöhemmin. Tietysti ABSin toiminta riippuu siitä, miten se on ohjemoitu reagoimaan. Olisko parempi vaihtaa myös ohjainyksikkö tehokkaammasta mallista?Monteonisti kirjoitti:Tosin -96 Eskossahan on ABSIT ja ne estää suttaamisen, mutta auttaako parantaminen kun on ABSIT?
"Cossut" ei ole yleisimmästä päästä. Miten helposti löytää osia? Mikä on hintataso?Regu kirjoitti:Taitaa mennä 4x4 cossun satula eteen, mutta levynä silloin tarttee käyttää 2wd cossun levyä näin ainakin minua neuvottiin.
"Cossut" ei ole yleisimmästä päästä. Miten helposti löytää osia? Mikä on hintataso?[/quote]Regu kirjoitti:Taitaa mennä 4x4 cossun satula eteen, mutta levynä silloin tarttee käyttää 2wd cossun levyä näin ainakin minua neuvottiin.
Osiahan kyllä löytyy kun osaa etsiä ja hintakaan ei ole päätä huimaava ellei joku myy cossu lisällä(hmm nää on Cosworthista voin pyytää mitä vaan-asenteella)
Escort 1.8 sport -97
Kun tietäis ja muistais linkin, jossa joku laittoi cossuescon 278mm etujarrut tavalliseen farmariescoon. Tuli sille jonkin verran hintaa. Ehkäpä olis parempi etsiä RS2000:n tai 130 heppasen 260mm levyille tarkotetut satulat. Mahtaako löytyä varaosahaku.fi:llä?
Hyvin uskon halun laittaa 240mm levyjen tilalle paremmat. Entisessä XR3i:ssä oli aikomus parantaa, mutta jäi auton vaihdon myötä tekemättä.
300mm levyt tuli laitettua nykyiseen 278mm levyjen tilalle ja ei tartte katua. Kysehän ei tosiaan ole etteikö vanhat riittäny, mutta ennemmin laittoi saman tien paremmat.
Edit:
RS2000 -93 etu oikea
RS2000 -93 etu vasen
Hyvin uskon halun laittaa 240mm levyjen tilalle paremmat. Entisessä XR3i:ssä oli aikomus parantaa, mutta jäi auton vaihdon myötä tekemättä.
300mm levyt tuli laitettua nykyiseen 278mm levyjen tilalle ja ei tartte katua. Kysehän ei tosiaan ole etteikö vanhat riittäny, mutta ennemmin laittoi saman tien paremmat.
Edit:
RS2000 -93 etu oikea
RS2000 -93 etu vasen
Kiitos kannustuksesta!Jaakko85 kirjoitti:Ai hitsi ai hurja, ei nyt tainnut olla edes kyse siitä riittääkö vaiko eikö, jos vaikka haluaa tuunata tai muutenvaan harrastusmielessä näprätä autoa, kun joillekkin se saattaa olla harrastus. Ja isommat jarrut on aina paremmat ja ei vara venettä kaada jnejne.

Ja kiitos tekniikkavinkkejä antaneille!
Jos levyn halkaisijaa / palan pinta-alaa kasvatetaan niin kyllä se yleisesti tuppaa jarrutustehoa lisäämään. Se on "jopa" käytännön tasolla havaittu asia, eli ei siis perustu mutu olettamukseen.janzamar kirjoitti:Noihin jarruihin sanoisin ettei se jarrutusteho sinällään kasva,mutta ei lämpene niin nopeasti-kestää jarruttaa pitempään.
Menikö väärin?
Eipä kestä.escort96 kirjoitti:Kiitos kannustuksesta!![]()

Viimeksi muokannut Jaakko85, 30 Kesä 2006 08:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
On se edelleen kumma, jos joku haluaa harrastaa. Kaikille auto ei ole pelkkä liikkumisväline, vaan myös harrastus. Kyllä itsekin jarruja parannan, ei siitä koskaan haittaa ole ja teen muutakin järjetöntä, jota täällä naureskellaan, mutta so what? 
Edit: Te jotka rupeatte heti tyrmäämään ideoita, ehkä juuri sen takia, kun teillä itsellä ei ole mahdollisuutta/varaa harrastaa enempää autoja. Ja toivottavasti joku vetää palkoja nenään ja tukehtuu niihin

Edit: Te jotka rupeatte heti tyrmäämään ideoita, ehkä juuri sen takia, kun teillä itsellä ei ole mahdollisuutta/varaa harrastaa enempää autoja. Ja toivottavasti joku vetää palkoja nenään ja tukehtuu niihin

Sodat sodittu
Ford Cortina -71
Ford Cortina -71
-
- Viestit: 38
- Liittynyt: 28 Kesä 2005 01:25
niin tuota ihmettelen kun autossa on niin hyvät jarrut että menee lukkoon 100-120km/h ja abs joutuu puuttumaan peliin MIKSI isommat pelastaisivat päivän? isommat ovat aina vain tehokkaammat ja abs hyppää aina vain nopeammin peliin kun pyörät lukkiintuu aikaisemmin!!escort96 kirjoitti:Oma kokemus useammista autoista on, että se, minkä Escort muuten voittaa alustan jäykkyydessä ja toimivuudessa, sen se häviää jarruissa saman kokoluokan pahimmille kilpailijoille VW Golfille ja Opel Astralle. Sama tuntuma on jäänyt Nissan Almerasta ja MB 180 farmarista. Ilmettelin escossa, miksi renkaat ulvahtelee hidatettaessa valtatien poistumisliittymään n. 100-120km/h nopeudesta, mutta sitten keksin, että ABS lyö päälle jo silloin, kun sitä ei itse vielä odota (ainakin itselle) normaalissa jarrutuksessa.
sanoisin että vika on ratin ja penkin välissä jos pitää jarruttaa niin kovaa!? autohan lyö pyöriä likkoon eli pysähtyy kyllä pienemmälläkin voimalla!
jos haluaa tuossa tilanteessa lisätä pysähtyvyyttä on lääke kovempi pito etu ja miksei takarenkaillekkin->leveämpää/parempaa nakkia alle!!
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Tuokin riippuu siitä, mikä on henkilölle riittävä jarrutusteho 170km/h ja mikä on sen jarrutusvoiman kesto, lähteekö heti pois kun lämpee liikaa.
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
Ford Cortina -71
Itse jarrutin 180km/h->0km/h pari kk vanhoilla jarruilla ja hävisiväthän ne jarrut sauhus ja satulastakin tais kumit hieman saada lämpöä,Monteonisti kirjoitti:En minä naureskele enkä halua "mollata" mutta kokemuksesta 1.8 Eskossa jarrut on riittäneet jopa 170 vauhdista jarruttaessa, siis ilman ABSeja, mutta ABSillisessa kyllä on vähän "olemattoman" tuntuinen!![]()
Jos haluat tuunata niin siitä vaan!
lukkoon eivät menneet missään vaiheessa vaikka seisoin kahdella jalalla jarrun päällä.
Escon vakio jarrut riittää normi nopeuksiin jotenkuten, mutta itse vaihdan heti kun mahdollista järeämmät alle.
Edit. ja ennenkuin joku syyttää jarrunesteitä niin sanotaan että ihan uudet olivat ja avaamattomasta putelista kippasin, escon jarrut eivät vaan jäähdy riittävän nopeasti.
Escort 1.8 sport -97
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
RS2K edessä uritetut ja reitetyt levyt + EBC Green Stuff, takana nuo tanan vakiorummut. Aivan riittämättömät jarrut radalle, tuli taas todettua. Nii ja nesteet on Racing Blue Atelta, eikä ole tapana laahata.
Jos on tupputassu ja ei paina poljinta kunnolla, ei osaa ajaa vauhdikkaasti niin kyllähän jarrut kun jarrut riittää.
Itse laittaisin isommat mutta ei ole innostusta lähteä vannekokoa muuttamaan, ilmeisesti pakko ens talven aikana.
Jos on tupputassu ja ei paina poljinta kunnolla, ei osaa ajaa vauhdikkaasti niin kyllähän jarrut kun jarrut riittää.
Itse laittaisin isommat mutta ei ole innostusta lähteä vannekokoa muuttamaan, ilmeisesti pakko ens talven aikana.
http://www.speedparty.com
Ford Escort RS 2000 F1-Edition
Ford Escort RS 2000 F1-Edition
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45