Sivu 1/2
mikä on jäykin vakio paineasetelma ohc:hen ?
Lähetetty: 09 Kesä 2006 13:22
Kirjoittaja jake__s
Mikä on paras "vakio" paineaselma ohc:hen, pitäs laittaa sintteri levy ja ei huvittais ostaa mitään reilu 300e kisa asetelmaa. Käviskö td transitista tai jostain ?
Lähetetty: 09 Kesä 2006 18:19
Kirjoittaja turbiiniriesa
ei aiheeseen vastaus,mutta nätti mk2 tic sulla,onko millä tekniikkalla.myytävänä??
no sen verran,et eiks transussa ollut isompi kytkin halkasijaltaan ku henkilöautoissa.muistelisin et jossain transussa olis halkasijaltaan sama kykä ku cosassa.
Lähetetty: 09 Kesä 2006 18:47
Kirjoittaja jake__s
kiitoksia...
2.0 ohc siellä keulilla on, garret to4, iso cooleri, is:n kansi virinokalla, drla 45 tuplat, 3.5" downpipe + 3" rst putkisto. Huipputehoja ei oo mitattu mutta penkitetty ilman säätöä n.170 hv @ 0,35 bar. Koneen pitäs kestää noin 1 bar.
Myytävänä ei vielä ole mutta ehkä myöhemmin koska uutta projektia tekis jo vähän mieli.
Lähetetty: 09 Kesä 2006 19:03
Kirjoittaja Jaakko85
Olikohan 9000 saabin 215mm asetelma muuten sopiva, mutta kiinnitys/keskitysreijät piti porata uusiksi. KUULEMMA välittää vielä 400Nm väännötkin. Hinta tarvikkeena noin 150€uron luokkaa. Siihen sitten 3 tai nelilapa sintteri, jousitettu tai jousittamaton oman maun mukaan.
Lähetetty: 09 Kesä 2006 20:43
Kirjoittaja turbiiniriesa
ku kyseltiin parasta vakiota asetelmaa,niin en viittiny ruveta ehotteleen mitään rakennelmia
eli tolla vakiolla ymmärtäsin siihen vakioon vauhtipyörään sopivaan asetelmaa
kuis caprin vastaava sopis>mutua...
Lähetetty: 09 Kesä 2006 21:58
Kirjoittaja jake__s
kyllä pieni rakentelukin käy kunhan edullisesti saa kytkimen pitämään. Oon kuullu että kisa asetelmissa ois 3 pientä jousta päällekkäin siellä sivussa kun taas vakiossa on 2, joten auttaisko jos ite lisäis vakioon yhen lisää ?
Lähetetty: 09 Kesä 2006 21:59
Kirjoittaja Jaakko85
turbiiniriesa kirjoitti:ku kyseltiin parasta vakiota asetelmaa,niin en viittiny ruveta ehotteleen mitään rakennelmia
.
Jaajaa. No kalliilla saa suoraan sopivan ja pitävän, jos haluaa päästä halvemmalla niin yleensä joutuu sitten vähän näpräämään, jos ei porakoneella saa muutamaa reikää tehtyä niin tuskin näitä kannattaaa muutenkaan viritellä. Muutama reikä ja "säästöä" parisataa ei kuulosta mun mielestä kovin pahalta.
Ja vakioasetelmahan se saabinkin asetelma on
Jokainen tulkitsee kysymyksen miten haluaa jos ei kysymyksen ole tarkemmin mitään kriteerejä aseteltu.

Lähetetty: 10 Kesä 2006 09:30
Kirjoittaja spetke
Itselläni oli tuossa taannoin samoja kytkin murheita...
No aluksi pistin 4-lapasen jousitetun sintterin ihan ohc Saschin asetelmalla, mutta luistaan rupes...
-Sitten sorvattiin vauhtipyörän ulkokehältä 1.5mm siivu pois jotta asetelma painuu syvemälle ja tulee levyyn enempi puristusta. Ja kyllä nyt pitää, pienestä oli kiini.
-Eli hommaa sen sintterin kaveriksi ihan Saschin perus asetelma ja vauhtipyörään pieni sorvaus niin luulisi toimivan.
Nyt sain omasta katiskasta ruuvvattua ahdot jo kiloon ja meno on mieletöntä !!!
http://www.minunauto.com/?4454
Lähetetty: 11 Kesä 2006 20:49
Kirjoittaja Sultzi
Mitenkä sopisi 2wd cossun vauhtipyörä ja asetelma? Tai pelkkä asetelma?
Lähetetty: 11 Kesä 2006 21:01
Kirjoittaja turbiiniriesa
Sultzi kirjoitti:Mitenkä sopisi 2wd cossun vauhtipyörä ja asetelma? Tai pelkkä asetelma?
sit tarvis vaihtaa myös kampiakseli tai muuttaa pulttijakoo vauhtipyörästä,koska cosassa on 9 pulttia ja ohc 6 pulttia.sitten cossun asetelma on isompi halkasijaltaa,eli tarvis cosan kytkinkoppa laittaa tai sorvata omasta kopasta sisältä ainetta hieman pois.
Lähetetty: 11 Kesä 2006 21:10
Kirjoittaja Sultzi
Selevä
Edit: Eli minkä saabin asetelma on se joka sopii pienellä porailulla? Kytkinlevyksi 3-lapanen sintteri tulossa.
Edit2: 9000. Motonetin luettelossa näytti olevan 2,0l ja 2,3l jossain määrätyssä koneessa 215mm kytkin. Kokemusta kellään, kuinka paljon ohc:n vakio esim. sachsin asetelma kestää voimaa ennen luistamista?
Lähetetty: 12 Kesä 2006 08:56
Kirjoittaja country sedan
Sachsilla on Oharin perään 215mm sportti asetelma joka kirjan mukaan pitäis kestää 260Nm. Maksoi paikallisessa varaosa liikkeessä jotain 80e.
Vauhtipyörässä on vanhan tavan mukaan millin upotus ja levyksi tulee sintteri. Juhannukseen mennessä selvinnee millä paineilla alkaa luistaa.
Lähetetty: 12 Kesä 2006 11:15
Kirjoittaja Jaakko85
Sultzi kirjoitti:Selevä
Kokemusta kellään, kuinka paljon ohc:n vakio esim. sachsin asetelma kestää voimaa ennen luistamista?
No alle kilolla rupeaa jo hiihtämään sintterin kanssa, ei sillä vakioasetelmalla sen pitemmälle pärjää. Ainakaan ilman upotuksia. En suosittele.
Voimaa sillä kilollakin (to3) tulee vakiomoottoristakin varmaan luokkaa 250-300Nm .
Lähetetty: 30 Heinä 2006 19:25
Kirjoittaja country sedan
country sedan kirjoitti:Sachsilla on Oharin perään 215mm sportti asetelma joka kirjan mukaan pitäis kestää 260Nm. Maksoi paikallisessa varaosa liikkeessä jotain 80e.
Vauhtipyörässä on vanhan tavan mukaan millin upotus ja levyksi tulee sintteri. Juhannukseen mennessä selvinnee millä paineilla alkaa luistaa.
Nyt on sitten testattu, ei tee v**tuukaan. 0.5bar/3800rpm alkoi kolmosella luistaa. Tilalle vaihdettu AP:n race asetalma ja ainakin 1.2bar tuntuu pitävän joka vaihteella.
Lähetetty: 27 Elo 2006 20:46
Kirjoittaja esco_73
minkähän mallin ja vuosimallin saabin kytkin asetelma tohon ohc:hen kävis ja mikä painelaakeri siihen sitten sopii, foortin oma?
Lähetetty: 28 Elo 2006 16:27
Kirjoittaja esco_73
niin tietääkö kukaan.
Lähetetty: 29 Elo 2006 16:22
Kirjoittaja esco_73
kamoon hei. tiatoo jos tietää
Lähetetty: 29 Elo 2006 16:43
Kirjoittaja markkul
No eiköhän se ole tämä:
9000 2,0/2,3 94--moottnoV028943 (Ø215mm, myös Turbo). . . . 84-1837 149.35 ???
Lähetetty: 29 Elo 2006 16:46
Kirjoittaja markkul
Itse voisin kysyä käyköhän
9000 2,3-Turbo 89--93 (Ø240mm). . . . . . . . . . . . . . . 84-3507 130.18 ???
V6 Sierraan? Onko jäykempi kuin vakio? Tuohonhan kävisi suoraan Cossun setti, mutta saattaa olla kallis.
Lähetetty: 29 Elo 2006 18:48
Kirjoittaja esco_73
no mikäs painelaakeri tohon käy ja mikä pelittäs sitten foortin ns. isossa laatikkossa.
Lähetetty: 29 Elo 2006 19:15
Kirjoittaja markkul
Mihin koneeseen/laatikkoon sä olit hommaamassa? Meinaan siis, että mikä on "iso laatikko"?
Toi 215mm ei varmaan käy 1,6 koneeseen, jossa on 190mm levy.
V6:ssa ja Cossuissa on 240mm setti, kuten jo totesin. En nyt keksi mitään syytä, miksi Sierran vakio painelaakeri ei kävisi, ellei tuo saban asetelma ole jotenkin todella erikoinen.
Lähetetty: 29 Elo 2006 22:51
Kirjoittaja Aksu
markkul kirjoitti:Itse voisin kysyä käyköhän
9000 2,3-Turbo 89--93 (Ø240mm). . . . . . . . . . . . . . . 84-3507 130.18 ???
V6 Sierraan? Onko jäykempi kuin vakio? Tuohonhan kävisi suoraan Cossun setti, mutta saattaa olla kallis.
Jos on kallis niin sitten transun asetelma sopii suoraan kiinityksiin. Kestosta ei mitään tietoa.
Lähetetty: 03 Syys 2006 20:51
Kirjoittaja esco_73
niin saako ton saabin painelaakerin kiinni sinne foortin vipuun. kun tuskimpa toi foortin oma painelaakeri käy ton saabin asetelman kanssa.
Lähetetty: 14 Syys 2006 20:01
Kirjoittaja esco_73
niin mikähän painelaakeri sinne nyt sitten sopis. Jos täällä jotain asentajia olis jotka tietäs.
Lähetetty: 15 Syys 2006 08:04
Kirjoittaja Stefa
Pari vinkkiä kytkyttimiin. Jos sovittelee jotain muuta asetelmaa kun omaa, niin asetelman keskityksen kanssa kannattaa sitten olla tarkkana. Eli ei millään käsikoneella poraillen, vaan tuo operaatio vaatii sorvin ja heittokellon. Mieluiten tietysti kampiakselin, vauhtiksen ja asetelman erillistasapainoitukset tuon jälkeen, mutta tuo vaatisi koko koneen purun.
Toisekseen ennenkuin sorvailee upotusta sille asetelmalle, niin kannattaa mitata millä kohdalla maksimi puristusvoima saavutetaan! Näin tempusta saa parhaan hyödyn. Mittaaminen onnistuu esimerkiksi penkkiporakoneen ja henkilövaa'an avulla, tai nakertelemalla pienen vipusysteemin ja momenttiavaimella. Heittokello olisi taas hyvä väline, mutta mauserillakin pärjää. Tuttua jos on esimerkiksi seetipaineita joku tutkinut
Edit: Tosiaan todella tiukan paineasetelman saa tehtyä kun purkaa pari vakioasetelmaa ja laittaa toisaan tuplajouset. Tuon jälkeen vaan on parempi olla mekaniikan kunnossa että jaksaa liikutella sitä.