mikä on jäykin vakio paineasetelma ohc:hen ?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
jake__s
Viestit: 16
Liittynyt: 23 Maalis 2006 17:13
Paikkakunta: espoo

mikä on jäykin vakio paineasetelma ohc:hen ?

Viesti Kirjoittaja jake__s »

Mikä on paras "vakio" paineaselma ohc:hen, pitäs laittaa sintteri levy ja ei huvittais ostaa mitään reilu 300e kisa asetelmaa. Käviskö td transitista tai jostain ?
turbiiniriesa
Viestit: 454
Liittynyt: 12 Helmi 2005 09:57
Paikkakunta: nääs nääswille

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa »

ei aiheeseen vastaus,mutta nätti mk2 tic sulla,onko millä tekniikkalla.myytävänä??

no sen verran,et eiks transussa ollut isompi kytkin halkasijaltaan ku henkilöautoissa.muistelisin et jossain transussa olis halkasijaltaan sama kykä ku cosassa.
jake__s
Viestit: 16
Liittynyt: 23 Maalis 2006 17:13
Paikkakunta: espoo

Viesti Kirjoittaja jake__s »

kiitoksia...
2.0 ohc siellä keulilla on, garret to4, iso cooleri, is:n kansi virinokalla, drla 45 tuplat, 3.5" downpipe + 3" rst putkisto. Huipputehoja ei oo mitattu mutta penkitetty ilman säätöä n.170 hv @ 0,35 bar. Koneen pitäs kestää noin 1 bar.
Myytävänä ei vielä ole mutta ehkä myöhemmin koska uutta projektia tekis jo vähän mieli.
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

Olikohan 9000 saabin 215mm asetelma muuten sopiva, mutta kiinnitys/keskitysreijät piti porata uusiksi. KUULEMMA välittää vielä 400Nm väännötkin. Hinta tarvikkeena noin 150€uron luokkaa. Siihen sitten 3 tai nelilapa sintteri, jousitettu tai jousittamaton oman maun mukaan.
turbiiniriesa
Viestit: 454
Liittynyt: 12 Helmi 2005 09:57
Paikkakunta: nääs nääswille

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa »

ku kyseltiin parasta vakiota asetelmaa,niin en viittiny ruveta ehotteleen mitään rakennelmia :roll:

eli tolla vakiolla ymmärtäsin siihen vakioon vauhtipyörään sopivaan asetelmaa :roll:

kuis caprin vastaava sopis>mutua...
jake__s
Viestit: 16
Liittynyt: 23 Maalis 2006 17:13
Paikkakunta: espoo

Viesti Kirjoittaja jake__s »

kyllä pieni rakentelukin käy kunhan edullisesti saa kytkimen pitämään. Oon kuullu että kisa asetelmissa ois 3 pientä jousta päällekkäin siellä sivussa kun taas vakiossa on 2, joten auttaisko jos ite lisäis vakioon yhen lisää ?
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

turbiiniriesa kirjoitti:ku kyseltiin parasta vakiota asetelmaa,niin en viittiny ruveta ehotteleen mitään rakennelmia :roll:
.
Jaajaa. No kalliilla saa suoraan sopivan ja pitävän, jos haluaa päästä halvemmalla niin yleensä joutuu sitten vähän näpräämään, jos ei porakoneella saa muutamaa reikää tehtyä niin tuskin näitä kannattaaa muutenkaan viritellä. Muutama reikä ja "säästöä" parisataa ei kuulosta mun mielestä kovin pahalta.

Ja vakioasetelmahan se saabinkin asetelma on :wink:

Jokainen tulkitsee kysymyksen miten haluaa jos ei kysymyksen ole tarkemmin mitään kriteerejä aseteltu. :)
spetke
Viestit: 12
Liittynyt: 22 Tammi 2006 00:41
Paikkakunta: janakkala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja spetke »

Itselläni oli tuossa taannoin samoja kytkin murheita...
No aluksi pistin 4-lapasen jousitetun sintterin ihan ohc Saschin asetelmalla, mutta luistaan rupes...
-Sitten sorvattiin vauhtipyörän ulkokehältä 1.5mm siivu pois jotta asetelma painuu syvemälle ja tulee levyyn enempi puristusta. Ja kyllä nyt pitää, pienestä oli kiini.
-Eli hommaa sen sintterin kaveriksi ihan Saschin perus asetelma ja vauhtipyörään pieni sorvaus niin luulisi toimivan.
Nyt sain omasta katiskasta ruuvvattua ahdot jo kiloon ja meno on mieletöntä !!!

http://www.minunauto.com/?4454
Sultzi
Viestit: 600
Liittynyt: 05 Helmi 2005 10:49
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Mitenkä sopisi 2wd cossun vauhtipyörä ja asetelma? Tai pelkkä asetelma?
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
turbiiniriesa
Viestit: 454
Liittynyt: 12 Helmi 2005 09:57
Paikkakunta: nääs nääswille

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa »

Sultzi kirjoitti:Mitenkä sopisi 2wd cossun vauhtipyörä ja asetelma? Tai pelkkä asetelma?
sit tarvis vaihtaa myös kampiakseli tai muuttaa pulttijakoo vauhtipyörästä,koska cosassa on 9 pulttia ja ohc 6 pulttia.sitten cossun asetelma on isompi halkasijaltaa,eli tarvis cosan kytkinkoppa laittaa tai sorvata omasta kopasta sisältä ainetta hieman pois.
Sultzi
Viestit: 600
Liittynyt: 05 Helmi 2005 10:49
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Selevä :)

Edit: Eli minkä saabin asetelma on se joka sopii pienellä porailulla? Kytkinlevyksi 3-lapanen sintteri tulossa.

Edit2: 9000. Motonetin luettelossa näytti olevan 2,0l ja 2,3l jossain määrätyssä koneessa 215mm kytkin. Kokemusta kellään, kuinka paljon ohc:n vakio esim. sachsin asetelma kestää voimaa ennen luistamista?
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
country sedan
Viestit: 692
Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja country sedan »

Sachsilla on Oharin perään 215mm sportti asetelma joka kirjan mukaan pitäis kestää 260Nm. Maksoi paikallisessa varaosa liikkeessä jotain 80e.

Vauhtipyörässä on vanhan tavan mukaan millin upotus ja levyksi tulee sintteri. Juhannukseen mennessä selvinnee millä paineilla alkaa luistaa.
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

Sultzi kirjoitti:Selevä :)

Kokemusta kellään, kuinka paljon ohc:n vakio esim. sachsin asetelma kestää voimaa ennen luistamista?
No alle kilolla rupeaa jo hiihtämään sintterin kanssa, ei sillä vakioasetelmalla sen pitemmälle pärjää. Ainakaan ilman upotuksia. En suosittele.

Voimaa sillä kilollakin (to3) tulee vakiomoottoristakin varmaan luokkaa 250-300Nm .
country sedan
Viestit: 692
Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja country sedan »

country sedan kirjoitti:Sachsilla on Oharin perään 215mm sportti asetelma joka kirjan mukaan pitäis kestää 260Nm. Maksoi paikallisessa varaosa liikkeessä jotain 80e.

Vauhtipyörässä on vanhan tavan mukaan millin upotus ja levyksi tulee sintteri. Juhannukseen mennessä selvinnee millä paineilla alkaa luistaa.
Nyt on sitten testattu, ei tee v**tuukaan. 0.5bar/3800rpm alkoi kolmosella luistaa. Tilalle vaihdettu AP:n race asetalma ja ainakin 1.2bar tuntuu pitävän joka vaihteella.
esco_73
Viestit: 58
Liittynyt: 27 Elo 2006 20:39

Viesti Kirjoittaja esco_73 »

minkähän mallin ja vuosimallin saabin kytkin asetelma tohon ohc:hen kävis ja mikä painelaakeri siihen sitten sopii, foortin oma?
esco_73
Viestit: 58
Liittynyt: 27 Elo 2006 20:39

Viesti Kirjoittaja esco_73 »

niin tietääkö kukaan.
esco_73
Viestit: 58
Liittynyt: 27 Elo 2006 20:39

Viesti Kirjoittaja esco_73 »

kamoon hei. tiatoo jos tietää
markkul
Viestit: 242
Liittynyt: 09 Elo 2005 15:53
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

No eiköhän se ole tämä:
9000 2,0/2,3 94--moottnoV028943 (Ø215mm, myös Turbo). . . . 84-1837 149.35 ???
markkul
Viestit: 242
Liittynyt: 09 Elo 2005 15:53
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

Itse voisin kysyä käyköhän
9000 2,3-Turbo 89--93 (Ø240mm). . . . . . . . . . . . . . . 84-3507 130.18 ???

V6 Sierraan? Onko jäykempi kuin vakio? Tuohonhan kävisi suoraan Cossun setti, mutta saattaa olla kallis.
esco_73
Viestit: 58
Liittynyt: 27 Elo 2006 20:39

Viesti Kirjoittaja esco_73 »

no mikäs painelaakeri tohon käy ja mikä pelittäs sitten foortin ns. isossa laatikkossa.
markkul
Viestit: 242
Liittynyt: 09 Elo 2005 15:53
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

Mihin koneeseen/laatikkoon sä olit hommaamassa? Meinaan siis, että mikä on "iso laatikko"?

Toi 215mm ei varmaan käy 1,6 koneeseen, jossa on 190mm levy.
V6:ssa ja Cossuissa on 240mm setti, kuten jo totesin. En nyt keksi mitään syytä, miksi Sierran vakio painelaakeri ei kävisi, ellei tuo saban asetelma ole jotenkin todella erikoinen.
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Viesti Kirjoittaja Aksu »

markkul kirjoitti:Itse voisin kysyä käyköhän
9000 2,3-Turbo 89--93 (Ø240mm). . . . . . . . . . . . . . . 84-3507 130.18 ???

V6 Sierraan? Onko jäykempi kuin vakio? Tuohonhan kävisi suoraan Cossun setti, mutta saattaa olla kallis.
Jos on kallis niin sitten transun asetelma sopii suoraan kiinityksiin. Kestosta ei mitään tietoa.
gti golo palloilija
esco_73
Viestit: 58
Liittynyt: 27 Elo 2006 20:39

Viesti Kirjoittaja esco_73 »

niin saako ton saabin painelaakerin kiinni sinne foortin vipuun. kun tuskimpa toi foortin oma painelaakeri käy ton saabin asetelman kanssa.
esco_73
Viestit: 58
Liittynyt: 27 Elo 2006 20:39

Viesti Kirjoittaja esco_73 »

niin mikähän painelaakeri sinne nyt sitten sopis. Jos täällä jotain asentajia olis jotka tietäs.
Stefa
Viestit: 58
Liittynyt: 08 Syys 2006 12:36

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Pari vinkkiä kytkyttimiin. Jos sovittelee jotain muuta asetelmaa kun omaa, niin asetelman keskityksen kanssa kannattaa sitten olla tarkkana. Eli ei millään käsikoneella poraillen, vaan tuo operaatio vaatii sorvin ja heittokellon. Mieluiten tietysti kampiakselin, vauhtiksen ja asetelman erillistasapainoitukset tuon jälkeen, mutta tuo vaatisi koko koneen purun.

Toisekseen ennenkuin sorvailee upotusta sille asetelmalle, niin kannattaa mitata millä kohdalla maksimi puristusvoima saavutetaan! Näin tempusta saa parhaan hyödyn. Mittaaminen onnistuu esimerkiksi penkkiporakoneen ja henkilövaa'an avulla, tai nakertelemalla pienen vipusysteemin ja momenttiavaimella. Heittokello olisi taas hyvä väline, mutta mauserillakin pärjää. Tuttua jos on esimerkiksi seetipaineita joku tutkinut :wink:

Edit: Tosiaan todella tiukan paineasetelman saa tehtyä kun purkaa pari vakioasetelmaa ja laittaa toisaan tuplajouset. Tuon jälkeen vaan on parempi olla mekaniikan kunnossa että jaksaa liikutella sitä.
Jos sitä ei voi virittää, myy se.
Vastaa Viestiin