Sivu 1/1

Kummallinen lataus- ja lämpövika Scorpiossa

Lähetetty: 01 Kesä 2006 23:11
Kirjoittaja Phoenix
Scorpio, vm. 88, 2.0i OHC.

Muutama päivä sitten huomasin volttimittarin heittelevän ajossa. Veto päällä auto ei lataa kunnolla, ja lämpömittarin mukaan koneen lämmöt nousevat. Kun kytkintä painaa hieman, alle kymmenen senttiä (niin että veto säilyy päällä eikä kytkinkään tunnu luistavan) volttimittari hyppää normaalilukemiin 13 voltin tienoille ja lämpömittari laskee. Myös vaihteen ollessa vapaalla lataus on alhaalla, hieman kytkintä painettaessa lataa normaalisti. Miten tämä on mahdollista? Oma tietotaito alkaa loppua.. :(

Mietin että olisiko mahdollista että lämmöt eivät tosiasiassa nouse vaan lämpömittari näyttää väärin huonosta latauksesta johtuen? Laturin hiiliä en ole ehtinyt tarkastamaan, se olisi huomenna ohjelmassa. Mielessä kävi myös se että kytkinpoljin painaisi fyysisesti jotain johdinta, mutta tarkistin asian eikä poljin ota kontaktia mihinkään johtimeen. Joku viisaampi, auttakaa..

Lähetetty: 01 Kesä 2006 23:18
Kirjoittaja jaska74
onko noi ite asennettuja lisämittareita vai orkkiksia?

Lähetetty: 02 Kesä 2006 08:26
Kirjoittaja Phoenix
Volttimittari on itse asennettu entisen omistajan toimesta, lämpömittari on mittaristossa oleva orkkis. Valehtelin vähän kytkimen painamisesta, ei sitä tarvi painaa kuin vähän alle viisi senttiä..

Lähetetty: 02 Kesä 2006 08:41
Kirjoittaja anttij80
ettei vaa vaijjeri hankais mihinkää ja siten aiheuttais kosketus ongelmia?

Lähetetty: 03 Kesä 2006 00:20
Kirjoittaja Phoenix
Vaijeri on tsekattu eikä kosketa mihinkään. Tulipa samalla korjattua hajonnut kytkinpolkimen kannake :( Ei ehtinyt niitä hiiliä vielä vaihtamaan.

Lähetetty: 03 Kesä 2006 01:06
Kirjoittaja jaska74
jos se kytkin siihen vaikuttaa niin ainoa mahdollisuus tosiaan on että vaijeri tai vastaava osa puristaa jotain johtoa.
tarkistitko myös konehuoneen puolelta?

Lähetetty: 03 Kesä 2006 08:24
Kirjoittaja Phoenix
On katsottu myös konehuoneen puolelta.. Pitääpä katsoa vielä uudestaan..

Lähetetty: 03 Kesä 2006 08:28
Kirjoittaja janzamar
Mulle tuli mieleen se poljin-teline,että siellä jossain välissä olis jotain.
Maton alla tms piilossa ehkä?
Liikkuuko ne kaikki polkimet kun kytkintä tai jarrua painaa?

Lähetetty: 03 Kesä 2006 08:30
Kirjoittaja Phoenix
Elikkäs sieltä kytkinpolkimen rakenteista on tsekattu tarkkaan. Samalla huomasin myös repeytymän yhdessä kytkin- ja jarrupolkimen kannakkeen kantissa, joten käytin koko systeemin irti ja hitsasin kuntoon. Matonkaan alla ei ole mitään johtoja.

Lähetetty: 03 Kesä 2006 08:37
Kirjoittaja janzamar
Kaipa tuon täytyy sitten alkaa johtumaan jostain laturin toiminnoista,elikkä tosiaan ne hiilet,ja samalla vois tarkistaa kaiken maailman
anturit ja pakkivalon kytkimet,takavalojen maadotukset jne..
Kytkimeen kun ei tosiaan kulje sähköjä.
Autosähkössä kyllä näitä kummitus-juttuja riittää.. :lol:
Mutta ne johtuu oikeastaan aina huonosta maadoituksesta tai heikosta latauksesta.

Lähetetty: 03 Kesä 2006 11:50
Kirjoittaja Phoenix
Akun miinus-kaapelikenkä vaihdettu. Samalla vedin lisä-maakaapelin runkoon. Laturin hiilet vaihdettu. Sama vika vaivaa edelleen..

Lähetetty: 03 Kesä 2006 14:34
Kirjoittaja jaska74
moottorin maadotus runkoon?

kävi vaan mielessä että jos se on poikki tms. ja nyt se maadottaa sen kytkinvaijerin kautta

Lähetetty: 03 Kesä 2006 16:44
Kirjoittaja Phoenix
Eipä perhana käynyt itsellä mielessä!! :D Sehän se oli.. Kiitoksia!! On kyllä onnettoman kokoinen tuo alkuperäinen kaapeli, ja kiinni moottorissa tuossa melko takana.. Varmaan parasta heittää toinen kaapeli kiinni laturin kannakkeeseen niin saattaa latauskin parantua hieman. Kiitoksia vielä!