Ford focus mk2 1,6 2009 ventiilien säätö.

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Jpj67
Viestit: 26
Liittynyt: 27 Kesä 2016 19:18

Ford focus mk2 1,6 2009 ventiilien säätö.

Viesti Kirjoittaja Jpj67 »

Focus naputtaa kylmänä hetken, heti kun on saavuttanut käyntilämpötilan kone käy siististi.
Olen paikallistanut nakuttavan ääne venakopan alle. Tod näk yksi ventiili on väärissä säädöissä(no mene ja tiedä)
Ei syö öljyä ei hukkaa jäähdytysnesteitä käy ja kukkuu hyvin, mutta mutta se selvä.nakutus kylmänä pännii. Koneella ajettu 245 000. Vanha focus oli 1 koppane ja samalla 1,6 koneella et käyntääni on tuttu ja ajettu 340000km.eikä mitään oireita ollut.
Onko tietoa ketä porinseudulla osais säädön ja onko mitään tietoa kustannuksista.
riikomi
Viestit: 1167
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Ford focus mk2 1,6 2009 ventiilien säätö.

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Automoottoreissa ei ole vuosikymmeniin enää ollut säädettäviä venttileitä. Sen sijaan venakopasta löytyy hydrauliset venttiilinnostimet, jotka automaattisesti pitävät venttiilivälykset oikeina. Vikakohde lienee siis vioittunut nostin.

Moottoripyörissä käytetään yhä säädettäviä komponentteja, koska hydr.nostimet eivät toimi niin korkeissa kierrosnopeuksissa.
m0ndeo
Viestit: 229
Liittynyt: 07 Tammi 2021 16:41

Re: Ford focus mk2 1,6 2009 ventiilien säätö.

Viesti Kirjoittaja m0ndeo »

riikomi kirjoitti: 06 Joulu 2025 19:22 Automoottoreissa ei ole vuosikymmeniin enää ollut säädettäviä venttileitä. Sen sijaan venakopasta löytyy hydrauliset venttiilinnostimet, jotka automaattisesti pitävät venttiilivälykset oikeina. Vikakohde lienee siis vioittunut nostin.

Moottoripyörissä käytetään yhä säädettäviä komponentteja, koska hydr.nostimet eivät toimi niin korkeissa kierrosnopeuksissa.
Tämä ei pidä paikkaansa.

viewtopic.php?t=62125

https://www.manualslib.com/manual/12055 ... l?page=505
Mk3Mondeo
Viestit: 1113
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Ford focus mk2 1,6 2009 ventiilien säätö.

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

m0ndeo kirjoitti: 06 Joulu 2025 21:13
riikomi kirjoitti: 06 Joulu 2025 19:22 Automoottoreissa ei ole vuosikymmeniin enää ollut säädettäviä venttileitä. Sen sijaan venakopasta löytyy hydrauliset venttiilinnostimet, jotka automaattisesti pitävät venttiilivälykset oikeina. Vikakohde lienee siis vioittunut nostin.

Moottoripyörissä käytetään yhä säädettäviä komponentteja, koska hydr.nostimet eivät toimi niin korkeissa kierrosnopeuksissa.
Tämä ei pidä paikkaansa.

viewtopic.php?t=62125

https://www.manualslib.com/manual/12055 ... l?page=505
Kyllä, mekaanisia venttiilinsäätöjä on ollut edelleen olemassa.

Olen säätänyt yhden Mondeon Duratec HE 2.0 venttiilit sekä yhden TDDI 1,8 dieselin jotka nimenomaan olivat ns. palasäädöllä ja aivan hirveän aikaavievä homma nimenomaan tuon palasäädön kanssa koska jokainen venttilinvälys pitää mitata ja laittaa ylös järjestykseen, purkaa nokka-akselit pois ja katsoa minkä paksuinen venttiilinpaininkuppi siellä on, laskea tarvittava erotus ja tilata sitten jokaiseen säätöarvoista poikkeaviin sopivat paininkupit ja kasata osat sekä mitata uudestaan.

Ei ihan pikku naputuksen vuoksi viitsi alkaa tuollaiseen jumppaan jos mikään venttiili ei kanna.
riikomi
Viestit: 1167
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Ford focus mk2 1,6 2009 ventiilien säätö.

Viesti Kirjoittaja riikomi »

I stand corrected!
Mk3Mondeo
Viestit: 1113
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Ford focus mk2 1,6 2009 ventiilien säätö.

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

riikomi kirjoitti: 06 Joulu 2025 22:48 I stand corrected!
Ihan oikeassa olet, että kyllä ne mekaaniset nostajat/ keinut ovat katoavaa kansanperinnettä.

Meillä taloudessa/lähipiirissä on kuusi autoa ja niistä neljä (diesel/bensa) ovat hydraulinostajilla ja kaksi 1990-luvun autoa vielä palasäädöillä. Meillä toinen noista naputtaa kuumana aavistuksen yhden venttiilin osalta (16v moottori) mutta kylmänä puolestaan käy lähes äänettömästi siltä osin. Ilmeisesti kylmänä paksumpi öljy vaimentaa välyksen ääntä.
duckworth
Viestit: 4324
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Ford focus mk2 1,6 2009 ventiilien säätö.

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Joo siis 2000-luvun autot oli ton venttiiliennostimien osalta vähän sellanen viidakko, koska Ford käytti järkeään kovia nostimia mustakantisissa Zeteceissä, Duratecissä, Zetec SE/SIgma ja 1.6 "tarra-Duratec" joka ketjunaloittajalla on. Taas GM:n Ecotec meni hydraulisilla nostimilla sekä 4-syl. että V6. Toisaalta Hondan häviäjämalleissa (en puhu nyt Type R:stä) oli sitkeesti keinuvivut käytössä vielä 2000-luvun alkupuoliskon ja samoten ranskisten 8-tappiset, esim. loppupään 206 Peugeotin 1.4-koneessa oli yhä keinuvivut käytössä kun katsoin venakopan alle :shock: Jotta homma ei menis liian simppeliksi niin BMW:n N52-sarjan koneissa hydraulisetnostimet ja rullakeinut, joista imupuolelta muuttu vielä venttiilinnosto epäkeskoakselin avulla.

Ei mulla muuta lisättävää :D
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Vastaa Viestiin