Focus naputtaa kylmänä hetken, heti kun on saavuttanut käyntilämpötilan kone käy siististi.
Olen paikallistanut nakuttavan ääne venakopan alle. Tod näk yksi ventiili on väärissä säädöissä(no mene ja tiedä)
Ei syö öljyä ei hukkaa jäähdytysnesteitä käy ja kukkuu hyvin, mutta mutta se selvä.nakutus kylmänä pännii. Koneella ajettu 245 000. Vanha focus oli 1 koppane ja samalla 1,6 koneella et käyntääni on tuttu ja ajettu 340000km.eikä mitään oireita ollut.
Onko tietoa ketä porinseudulla osais säädön ja onko mitään tietoa kustannuksista.
Ford focus mk2 1,6 2009 ventiilien säätö.
Re: Ford focus mk2 1,6 2009 ventiilien säätö.
Automoottoreissa ei ole vuosikymmeniin enää ollut säädettäviä venttileitä. Sen sijaan venakopasta löytyy hydrauliset venttiilinnostimet, jotka automaattisesti pitävät venttiilivälykset oikeina. Vikakohde lienee siis vioittunut nostin.
Moottoripyörissä käytetään yhä säädettäviä komponentteja, koska hydr.nostimet eivät toimi niin korkeissa kierrosnopeuksissa.
Moottoripyörissä käytetään yhä säädettäviä komponentteja, koska hydr.nostimet eivät toimi niin korkeissa kierrosnopeuksissa.
Re: Ford focus mk2 1,6 2009 ventiilien säätö.
Tämä ei pidä paikkaansa.riikomi kirjoitti: 06 Joulu 2025 19:22 Automoottoreissa ei ole vuosikymmeniin enää ollut säädettäviä venttileitä. Sen sijaan venakopasta löytyy hydrauliset venttiilinnostimet, jotka automaattisesti pitävät venttiilivälykset oikeina. Vikakohde lienee siis vioittunut nostin.
Moottoripyörissä käytetään yhä säädettäviä komponentteja, koska hydr.nostimet eivät toimi niin korkeissa kierrosnopeuksissa.
viewtopic.php?t=62125
https://www.manualslib.com/manual/12055 ... l?page=505
Re: Ford focus mk2 1,6 2009 ventiilien säätö.
Kyllä, mekaanisia venttiilinsäätöjä on ollut edelleen olemassa.m0ndeo kirjoitti: 06 Joulu 2025 21:13Tämä ei pidä paikkaansa.riikomi kirjoitti: 06 Joulu 2025 19:22 Automoottoreissa ei ole vuosikymmeniin enää ollut säädettäviä venttileitä. Sen sijaan venakopasta löytyy hydrauliset venttiilinnostimet, jotka automaattisesti pitävät venttiilivälykset oikeina. Vikakohde lienee siis vioittunut nostin.
Moottoripyörissä käytetään yhä säädettäviä komponentteja, koska hydr.nostimet eivät toimi niin korkeissa kierrosnopeuksissa.
viewtopic.php?t=62125
https://www.manualslib.com/manual/12055 ... l?page=505
Olen säätänyt yhden Mondeon Duratec HE 2.0 venttiilit sekä yhden TDDI 1,8 dieselin jotka nimenomaan olivat ns. palasäädöllä ja aivan hirveän aikaavievä homma nimenomaan tuon palasäädön kanssa koska jokainen venttilinvälys pitää mitata ja laittaa ylös järjestykseen, purkaa nokka-akselit pois ja katsoa minkä paksuinen venttiilinpaininkuppi siellä on, laskea tarvittava erotus ja tilata sitten jokaiseen säätöarvoista poikkeaviin sopivat paininkupit ja kasata osat sekä mitata uudestaan.
Ei ihan pikku naputuksen vuoksi viitsi alkaa tuollaiseen jumppaan jos mikään venttiili ei kanna.
Re: Ford focus mk2 1,6 2009 ventiilien säätö.
I stand corrected!
Re: Ford focus mk2 1,6 2009 ventiilien säätö.
Ihan oikeassa olet, että kyllä ne mekaaniset nostajat/ keinut ovat katoavaa kansanperinnettä.
Meillä taloudessa/lähipiirissä on kuusi autoa ja niistä neljä (diesel/bensa) ovat hydraulinostajilla ja kaksi 1990-luvun autoa vielä palasäädöillä. Meillä toinen noista naputtaa kuumana aavistuksen yhden venttiilin osalta (16v moottori) mutta kylmänä puolestaan käy lähes äänettömästi siltä osin. Ilmeisesti kylmänä paksumpi öljy vaimentaa välyksen ääntä.
Re: Ford focus mk2 1,6 2009 ventiilien säätö.
Joo siis 2000-luvun autot oli ton venttiiliennostimien osalta vähän sellanen viidakko, koska Ford käytti järkeään kovia nostimia mustakantisissa Zeteceissä, Duratecissä, Zetec SE/SIgma ja 1.6 "tarra-Duratec" joka ketjunaloittajalla on. Taas GM:n Ecotec meni hydraulisilla nostimilla sekä 4-syl. että V6. Toisaalta Hondan häviäjämalleissa (en puhu nyt Type R:stä) oli sitkeesti keinuvivut käytössä vielä 2000-luvun alkupuoliskon ja samoten ranskisten 8-tappiset, esim. loppupään 206 Peugeotin 1.4-koneessa oli yhä keinuvivut käytössä kun katsoin venakopan alle
Jotta homma ei menis liian simppeliksi niin BMW:n N52-sarjan koneissa hydraulisetnostimet ja rullakeinut, joista imupuolelta muuttu vielä venttiilinnosto epäkeskoakselin avulla.
Ei mulla muuta lisättävää
Ei mulla muuta lisättävää
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER