Sivu 1/1
Valojen parantelu vs Aktiiviset ajovalot
Lähetetty: 27 Marras 2025 15:49
Kirjoittaja Taunusautomaatti
Tuossa tullut nyt ajeltua tämä syksy aktiivisien ajovalojen kanssa ja täytyy sanoa että ne on kyllä valotekniikassa ihan huippu keksintö.
Normivaloissa kaukovalojen lisäled valopalkeilla saa kyllä valotehoa pitkälle mutta kun joku tulee vastaan ja joudut sammuttamaan on kuin tulisi pimeäsäkki päähän.
Mutta aktiivisten valojen kanssa voit pitää tavallaan pitkät koko ajan päällä ja edessä menevän tai vastaantulevan auton kohdalle tulee vain himmennetty kohta valoihin. Eli vaikka edessä menee auto on tien penkat ja sivut valaistu about 200-300m eteenpäin. Eikä tarvi valoja vaihdella pitkille ja lyhkäsille.

Re: Valojen parantelu vs Aktiiviset ajovalot
Lähetetty: 27 Marras 2025 16:32
Kirjoittaja hapelo
Taunusautomaatti kirjoitti: 27 Marras 2025 15:49
Tuossa tullut nyt ajeltua tämä syksy aktiivisien ajovalojen kanssa ja täytyy sanoa että ne on kyllä valotekniikassa ihan huippu keksintö.
Normivaloissa kaukovalojen lisäled valopalkeilla saa kyllä valotehoa pitkälle mutta kun joku tulee vastaan ja joudut sammuttamaan on kuin tulisi pimeäsäkki päähän.
Mutta aktiivisten valojen kanssa voit pitää tavallaan pitkät koko ajan päällä ja edessä menevän tai vastaantulevan auton kohdalle tulee vain himmennetty kohta valoihin. Eli vaikka edessä menee auto on tien penkat ja sivut valaistu about 200-300m eteenpäin. Eikä tarvi valoja vaihdella pitkille ja lyhkäsille.
Joo noi on makeet lyysat...huomannut kun joku ajaa perässä niin ei häikäise mutta penkat on valaistu edellä menijällekin

Re: Valojen parantelu vs Aktiiviset ajovalot
Lähetetty: 28 Marras 2025 21:27
Kirjoittaja yritäedes
Varmaan ihan kivat kuljettajan kannalta.
Kysyn, kun en tiedä, miten nuo uudemmat versiot reagoivat
1) tien oikeaa reunaa vastaan tulevaan jalankulkijaan
2) oikealta tulevaan, risteykseen pysähtyneeseen ajoneuvoon
3) tiellä seisovaan hirveen/villisikaan
4) moottoritiellä vastaantulevaan liikenteeseen
Re: Valojen parantelu vs Aktiiviset ajovalot
Lähetetty: 30 Marras 2025 20:45
Kirjoittaja Taunusautomaatti
Ei ainakaan nuo mitkä omassa ole taida jalankulkijasta välittää....turvallista että näkyy kirkkaana.
Yleensä tuolla pimeillä maanteille ei ole jalankulkijoita. Ja jos katuvalot niin on lyhkäset.
Jos auton valot näky anturille niin säätää tumman pisteen auton kohtaan.
Hirveen ja villisikaan ei reagoine...paitti automaattinen jarrutus iskee päälle ja törmäysvaroitus.
Vastaantulevan liikenteen kohtaan laittaa tumman maskin, jos vastaantulevien valot näkyy.
Re: Valojen parantelu vs Aktiiviset ajovalot
Lähetetty: 01 Joulu 2025 08:05
Kirjoittaja ässäpellot
Nämä aktiiviset ajovalot ovat kyllä yllättäneet positiivisesti minutkin. Toimivat yllättävän hyvin, ainakin fordin mittapuulla
Mietin joskus että mitä se vaatisi jotta näiden kaveriksi saisi vielä perinteiset lisävalot, ja ilmeisesti tämän kaltainen
https://www.rst-steel.fi/shop/valaisime ... v_pr_5192/ arvokas johtosarja osaisi tunnistaa milloin auto on havainnut vastaantulevan tai edellämenijän. Ja sitä mukaa sitten kytkisi lisävaloja päälle tai pois.
Re: Valojen parantelu vs Aktiiviset ajovalot
Lähetetty: 03 Joulu 2025 10:57
Kirjoittaja yritäedes
Eli nuo matriisivalot tuntuu toimivan. Säädöt/kalibrointi täytyy tietenkin olla kohdallaan. Ärsyttävää tuo vastaantulevien valojen välkkyminen. Ei tiedä, onko tiellä edessäpäin jotain varottavaa, vai himmaileeko aktiiviset ajovalot vain omiaan.
Re: Valojen parantelu vs Aktiiviset ajovalot
Lähetetty: 03 Joulu 2025 12:57
Kirjoittaja Taunusautomaatti
Omassa on aktiiviset toteutettu xenon tekniikalla ja toimivat ihan ok vaikka ei ole matriiseja.
Välillä tulee ajettua muita autoja ja kyllä on varsinkin syyspimeillä kosteilla metsäpätkillä heti ikävä aktiivisia jos on muuta liikennettä....penkkojen näkyvyys niin paljon parempi aktiivisilla.
Käytännössä näyttää tältä xenonien kanssa.
https://www.youtube.com/shorts/NwIpYJIuFAo
Ei nuo matriisit juuri parempia ole...
https://www.youtube.com/watch?v=7CtRO4OzMA4
https://www.youtube.com/watch?v=zzKPI0auUiA
https://www.youtube.com/shorts/yoD19CpZ4UY
tai pixel ledit
https://www.youtube.com/watch?v=mNH8eVHbYdY
Noista filmeistä hokaa kuitenkin aktiivisten valojen ylivoiman versus normit + led barit... kun tiellä muutakin liikennettä.
Re: Valojen parantelu vs Aktiiviset ajovalot
Lähetetty: 03 Joulu 2025 13:13
Kirjoittaja duckworth
Taunusautomaatti kirjoitti: 30 Marras 2025 20:45
Hirveen ja villisikaan ei reagoine...paitti automaattinen jarrutus iskee päälle ja törmäysvaroitus.
OT: Mun on ihan pakko tarttuu tähän hätäjarruavustimeen, koska joskus tullu itseki sen yllättämäksi..

Noissahan on sellanen fundamentaalinen ongelma että vaikka ois yli auton leveyden mentävä aukko alkavat silti jarruttaa, tuli muutaman kerran jäjlet hallin lattiaan asiakkaan autoilla tuosta syystä vähän ennen nosto-ovia

Niin kuinkahan mahtaa käydä mahdollisessa väistötilanteessa jossa nopeutta 70-80km/h ja liukas talvikeli kun oot jo saanu väistöliikkeen aluilleen ja olisi yli auton mentävä tila, jollon lyöki hätäjarrutuksen? Uskosin että aika varmaan pyörähtää auto, hyvällä tuurilla penkkaan tai huonolla vasemmalle. Sekään ei helpota asiaa että auto on etu- saati nelivedolla pilattu, noissa kun tahtoo perä muutenkin irrota coasting tilanteessa kaasua keventäessä aika reippaasti
Ja on topic kyssäri, miten noi matriisivalot reagoi lumipyryyn?
PS. Ja toi eka pointti ei ollu sitten mikään etuveto vs. takaveto- keskustelun nenästä veren kerjuu yritys, vaan omaa pohdintaa automaattisen hätäjarrutuksen toiminnasta tai aukoista sen toiminnassa. Onhan kardaanivetosessaki huonot puolensa...

Re: Valojen parantelu vs Aktiiviset ajovalot
Lähetetty: 03 Joulu 2025 13:28
Kirjoittaja Taunusautomaatti
Noista filmeistä voi aistia hieman että miten reagoi lumipyryyn....
Oikein kovalla pyryllä menevät varmaankin off (toiminto ei juuri nyt käytettävissä) tai sitten viliseen turhan paljon silmissä....mutta kun laittaa lyhkäset niin kuvio veitsen tarkka eli parempi kuin perinteisillä eli häikäise hiutaleita niin paljoa silmien korkeudella.
Väistöstä ja hätäjarruassistentista ei ole kokemusta. Mitä nyt autoillut 35 vuotta niin vielä ei onneksi ole tullut tilannetta jossa olisi liukkaalla tarvinnut suorittaa hätäväistöä jossa olisi voinut jarruassistentti aktivoitua maantiellä.
Yksi hirvikolari on takana ja siinä olisi jarruassistentista ja aktiivisista valoista ollut apua. Hirvi hyppäsi oikealta penkalta eteen heti kun vastaantuleva rekka hujahti ohi. Väistö edes ajatuksena on mahdoton tuollaisessa tilanteessa....aikaa on alle sekuntti kun ilmestyy jalat valoihin 100kmh.... Ei se hätäjarrukaan autoa pysäyttäisi mutta leikkaisi ehkä vauhdista pois osan...sillä tuhon määrä on aivan eri osuuko 100kmh vai 80kmh....
Aktiiviset valot pelasti jo yhdeltä peuralta joka oli korkean tien penkan päältä tulossa tiellä ja vastaan tuli juuri henkilöauto. Normi valoilla olisi ollut lyhkäset päällä ja peurasta ei tietoakaan....nyt oli aktiiviset päällä ja peura näkyi jo 200m päästä....joten aloitin jarruttaa ja eteenhän se pomppas mutta jäi aikaa hyvin jarruttaa.
Re: Valojen parantelu vs Aktiiviset ajovalot
Lähetetty: 03 Joulu 2025 13:40
Kirjoittaja KugaMuuMuka
yritäedes kirjoitti: 28 Marras 2025 21:27
Varmaan ihan kivat kuljettajan kannalta.
Kysyn, kun en tiedä, miten nuo uudemmat versiot reagoivat
1) tien oikeaa reunaa vastaan tulevaan jalankulkijaan
2) oikealta tulevaan, risteykseen pysähtyneeseen ajoneuvoon
3) tiellä seisovaan hirveen/villisikaan
4) moottoritiellä vastaantulevaan liikenteeseen
1) Jos jalankulkijalla on riittävät heijastimet niin himmentää valon kulkijan kohdalta, muuten saa jalankulkija katsella valoloistetta silmissään
2) Vaihtelevasti, välillä himmentää - välillä ei. En tiedä millä logiikalla tuo toimii
3) Ei reagoi millään tavalla
4) Kun auto tietää olevansa moottoritiellä niin vasemman puoleiset "pitkät" kytkeytyy pois päältä. Tämä sinällään vähän hölmö feature kun yksin yöllä ajellessa on ajeltava manuaalipitkillä että saa kaiken valovoiman käyttöön
Re: Valojen parantelu vs Aktiiviset ajovalot
Lähetetty: 03 Joulu 2025 14:14
Kirjoittaja antizero
KugaMuuMuka kirjoitti: 03 Joulu 2025 13:40
yritäedes kirjoitti: 28 Marras 2025 21:27
Varmaan ihan kivat kuljettajan kannalta.
Kysyn, kun en tiedä, miten nuo uudemmat versiot reagoivat
1) tien oikeaa reunaa vastaan tulevaan jalankulkijaan
2) oikealta tulevaan, risteykseen pysähtyneeseen ajoneuvoon
3) tiellä seisovaan hirveen/villisikaan
4) moottoritiellä vastaantulevaan liikenteeseen
1) Jos jalankulkijalla on riittävät heijastimet niin himmentää valon kulkijan kohdalta, muuten saa jalankulkija katsella valoloistetta silmissään
2) Vaihtelevasti, välillä himmentää - välillä ei. En tiedä millä logiikalla tuo toimii
3) Ei reagoi millään tavalla
4) Kun auto tietää olevansa moottoritiellä niin vasemman puoleiset "pitkät" kytkeytyy pois päältä. Tämä sinällään vähän hölmö feature kun yksin yöllä ajellessa on ajeltava manuaalipitkillä että saa kaiken valovoiman käyttöön
Tää 4. kohta on kyllä surkea ominaisuus! Muuten valot pelaa hienosti, mutta "kesämotarilla" toinen kaista on täysin pimeänä ja näkyvyys on melkein nolla, manuaalisesti pitkät päälle laitettava jos haluaa nähdä jotain.. Oma kaista ja oikea reuna tiestä/maastosta toimii normaalisti (hyvin). Olikohan nopeus 110kmh, jossa tuo ominaisuus aktivoituu. On kyllä harmittava asia noin muuten moitteettomasti ja todella hienosti toimivissa valoissa (itsellä 2024 Focus).
Re: Valojen parantelu vs Aktiiviset ajovalot
Lähetetty: 03 Joulu 2025 14:55
Kirjoittaja KugaMuuMuka
antizero kirjoitti: 03 Joulu 2025 14:14
KugaMuuMuka kirjoitti: 03 Joulu 2025 13:40
1) Jos jalankulkijalla on riittävät heijastimet niin himmentää valon kulkijan kohdalta, muuten saa jalankulkija katsella valoloistetta silmissään
2) Vaihtelevasti, välillä himmentää - välillä ei. En tiedä millä logiikalla tuo toimii
3) Ei reagoi millään tavalla
4) Kun auto tietää olevansa moottoritiellä niin vasemman puoleiset "pitkät" kytkeytyy pois päältä. Tämä sinällään vähän hölmö feature kun yksin yöllä ajellessa on ajeltava manuaalipitkillä että saa kaiken valovoiman käyttöön
Tää 4. kohta on kyllä surkea ominaisuus! Muuten valot pelaa hienosti, mutta "kesämotarilla" toinen kaista on täysin pimeänä ja näkyvyys on melkein nolla, manuaalisesti pitkät päälle laitettava jos haluaa nähdä jotain.. Oma kaista ja oikea reuna tiestä/maastosta toimii normaalisti (hyvin). Olikohan nopeus 110kmh, jossa tuo ominaisuus aktivoituu. On kyllä harmittava asia noin muuten moitteettomasti ja todella hienosti toimivissa valoissa (itsellä 2024 Focus).
Tämä ei ole valitettavasti pelkästään Fordin ominaisuus, aiemmassa Skodassa ihan sama. Perustunee johonkin älyttömään direktiiviin
Re: Valojen parantelu vs Aktiiviset ajovalot
Lähetetty: 03 Joulu 2025 15:17
Kirjoittaja ässäpellot
Vähän ehkä mennään off-topic, mutta tuli mieleen vm. 2018-> fordien valoautomatiikasta ylipäätään. Eli sekä aiemmassa 2018 fiestassani että nykyisessä 2020 focuksessani tuntuu olevan samanlainen satunnainen hidastelu valoautomatiikan toiminnassa. Ison osan ajasta valot menevät päälle ja pois "välittömästi", mutta välillä automaattiset pitkät tulevat päälle vaihtelevalla viiveellä. Joskus esim. 10 sekunnin viiveellä tai minuuttien jälkeen. Pois ovat menneet aina oikein, mutta pitkät tulee päälle takaisin viiveellä.
Fiestassa mulla oli perinteiset valot ajovaloautomatiikalla, focuksessa nyt nämä aktiiviset ajovalot led-ajovaloilla (ei matriisi). Molemmissa ihan samanlainen ilmiö havaittavissa. Iltapaskakin tästä ominaisuudesta uutisoi Transit Customin koeajoartikkelissa jonkin aikaa sitten:
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... c100ddfbc6 (maksumuurin takana, mutta demonstroiva video näkyy ilmankin) Tuo video nyt on kuvattu motarilla, mutta ihan sama homma se on maantielläkin.
Kysymys kuuluukin: Onkos tämän eteen kukaan jaksanut tehdä tutkimusta marmoritiskin kanssa? Löytyykö korjaavaa päivitystä johonkin moduuliin tai kokonaan uutta palikkaa tms.? Softabugihan tämä luultavasti on, ja ihme jos ei ole näillä vuosilla vielä fordin tietoon asti valunut.
Re: Valojen parantelu vs Aktiiviset ajovalot
Lähetetty: 19 Joulu 2025 05:31
Kirjoittaja Dandalon
Mitä ajellu nyt muutaman vuoden matriisi valoilla, niin mutkainen metsätie, niin ei välttämättä pimennyskeila ehdi ajoissa vastaan tulevan tai edessä ajan auton kohdalle. Ja myös 3 kaistaisella tiellä ainakin jos ajat oikeata kaistaa, ja vastaan tuleva on vasemassa reunassa, niin ei reagoi.
Tälläsissä tilanteissa on saanut palautusta pitkien väläytyksellä.
Kerran joku jopa rupes rämpyttämään jarruvalo mutkaisella tiellä

Re: Valojen parantelu vs Aktiiviset ajovalot
Lähetetty: 19 Joulu 2025 16:29
Kirjoittaja S-P-H
Mun muistaakseni uusimman Focuksen Matrix ledeissä on yhdistelmä PCA (pre collision assist) ja valot niin et se järjestelmä näkee ne kävelijät ja kohdistaa niihin nimenomaan enemmän valoa. En tiedä onko näin, mutta muistan lukeneeni.
Fordeissa on mielestäni myräkkäkeleihin oma tunnistus, et se näyttää tehokkaasti mut alaviistoon.
Ja tietysti kamera näkee myös liikennemerkit ja osoittaa niihin. Esim motarilla näkyy isot kyltit todella hyvin.
Itellä oli aikonaan Fiestassa ja olen samaa mieltä, että hyvät valot oli!
Nyt on eri merkin autossa liikkuvat led + laser ja muutoin sama idea. Tekee katveita, näyttää liikennemerkit. Motarilla näyttää myös vasemmalle ilman manuaalille laittoa. Eroja näköjään.
Fiestassa ei koskaan kukaan välkytelly häikäsyn takia mut nyt on tullu kyllä. Ja silleen et ei ole edes oikeesti osunu se valoprojektio mut kai sitte muuten häikässy tai juurikin ärsyttäny se valoshow.