Hei!
Meillä on alkanut palamaan jostain syystä jatkuvasti Ford C-maxin (vm. 2011, 1.6 EcoBoost) kuljettajan puolen pysäköintivalo edessä ja takana. Ei ole pysäköintivalot (eli seisontavalot eli parkkivalot eli parkit) edes valojen valintakytkimestä päällä eikä myöskään vilkun viiksi jäänyt vasemmalle tai oikealle epähuomiossa. Mistähän tällainen ongelma voisi johtua? Valot vaikuttavat muuten toimivan normaalisti.
Voisiko joku tietävä edes neuvoa, minkä sulakkeen tai sulakkeett irrottamalla saa pysäköintivalot pimeäksi auton edestä ja takaa, jottei auton akku mene tyhjäksi? Sulakelistauksessa ei löydy mitään seisontavaloihin liittyvää.
Onko auton takana muuten erillisiä seisontavaloja vai onko pelkästään taka-ajovalot?
Iso kiitos, jos joku voi auttaa ongelmassa!
C-max 2011 pysäköintivalo-ongelma
-
polarbeer3d
- Viestit: 29
- Liittynyt: 25 Heinä 2012 12:42
Re: C-max 2011 pysäköintivalo-ongelma
Asiaa itse tutkailemalla vaikuttaa että takana samat polttimot toimittaa taka-ajovalojen ja takaseisontavalojen virkaa. Edessä on omat polttimonsa sentään seisontavaloille, koska lyhyetkin ajovalot kuluttavat ilmeisesti selvästi enemmän virtaa kuin seisontaetuvalot.
Kaikki moottoritilan, matkustamon (apukuskin jalkatila hansikaslokeron alapuolella) ja peräkontin sulaketaulun sulakkeet, joiden selitteissä oli mitään valoihin viittaavaa, irrottamalla ei vielä löytynyt sulaketta, jonka irrottaminen olisi pimentänyt seisontavalot edestä ja/tai takaa. Mahtaakohan valmistajalla olla tullut kirjoitusvirhe manuaaliin, jonka myötä ainoa vaihtoehto oikean sulakkeen tai sulakkeiden löytämiseksi olisi käydä järjestään kaikki sulakkeet läpi...
Kaikki moottoritilan, matkustamon (apukuskin jalkatila hansikaslokeron alapuolella) ja peräkontin sulaketaulun sulakkeet, joiden selitteissä oli mitään valoihin viittaavaa, irrottamalla ei vielä löytynyt sulaketta, jonka irrottaminen olisi pimentänyt seisontavalot edestä ja/tai takaa. Mahtaakohan valmistajalla olla tullut kirjoitusvirhe manuaaliin, jonka myötä ainoa vaihtoehto oikean sulakkeen tai sulakkeiden löytämiseksi olisi käydä järjestään kaikki sulakkeet läpi...
Re: C-max 2011 pysäköintivalo-ongelma
Täällä keskusteltiin vähän aikaa sitten samanlaisesta tapauksesta. Auto kävi pari kertaa pajalla, vikaa ei löytynyt. Lopulta omistaja löysi itse vian vilkkuviiksestä, jossa piirilevyn kontaktit olivat vialliset.
Ns. jättöparkit olivat siis koko ajan päällä viallisen viiksen takia.
Autoissa, joissa sähköjä ohjataan väylällä ja moduleilla, ei ole sulaketta tai relettä joka toiminnolle. Joitain toimintoja voi testerillä laittaa päälle/pois. Mutta tässä tapauksessa tutkisin vasenta viiksikytkintä.
Täällä se oli (pitkätkin oli aina päällä samasta viiksestä):
viewtopic.php?t=63407
Ns. jättöparkit olivat siis koko ajan päällä viallisen viiksen takia.
Autoissa, joissa sähköjä ohjataan väylällä ja moduleilla, ei ole sulaketta tai relettä joka toiminnolle. Joitain toimintoja voi testerillä laittaa päälle/pois. Mutta tässä tapauksessa tutkisin vasenta viiksikytkintä.
Täällä se oli (pitkätkin oli aina päällä samasta viiksestä):
viewtopic.php?t=63407
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: C-max 2011 pysäköintivalo-ongelma
Säästäväiset saksalaiset ovat aikoinaan miettineet, että autossa on tarpeen palaa vain kuskin puolen parkit ja säästää näin akkua (ja toki valot palavat pitempään). Fordeissa lienee tämä ominaisuus kun kääntää vilkkuviiksestä vasemmalle autosta lähtiessä.
Kuten yllä mainittu, niin vikapaikka voi olla viiksen sähköisissä kontakteissa.
Kuten yllä mainittu, niin vikapaikka voi olla viiksen sähköisissä kontakteissa.
-
polarbeer3d
- Viestit: 29
- Liittynyt: 25 Heinä 2012 12:42
Re: C-max 2011 pysäköintivalo-ongelma
Kiitos paljon vinkistä. Autosähkötekniikkaa huonommin tuntevana maallikkona voisi vika ehkä olla ihan viiksessä tai sen liitännöissä ratin takana. Laitoin tuohon vinkkaamaasi ketjuun jo viestiä.yritäedes kirjoitti: 21 Loka 2025 09:41 Täällä keskusteltiin vähän aikaa sitten samanlaisesta tapauksesta. Auto kävi pari kertaa pajalla, vikaa ei löytynyt. Lopulta omistaja löysi itse vian vilkkuviiksestä, jossa piirilevyn kontaktit olivat vialliset.
Ns. jättöparkit olivat siis koko ajan päällä viallisen viiksen takia.
Autoissa, joissa sähköjä ohjataan väylällä ja moduleilla, ei ole sulaketta tai relettä joka toiminnolle. Joitain toimintoja voi testerillä laittaa päälle/pois. Mutta tässä tapauksessa tutkisin vasenta viiksikytkintä.
Täällä se oli (pitkätkin oli aina päällä samasta viiksestä):
viewtopic.php?t=63407