Onkohan muistini ja havaintoni oikea?
Nimittäin viimeisen kymmenen vuoden aikana (noin kymmenisen vuotta) ei ole juurikaan tarvinnut laittaa ilmaa renkaisiin vaan paineet ovat pysyneet sen puolisen vuotta mitä samat renkaat ovat olleet auton alla. Nykyään olen tarkistanut paineet parin kolmen kuukauden välein.
Samaten ei ole tarvinnut tasapainottaa renkaita uudelleen.
Muistelen, että aiemmin renkaisiin piti laittaa lisää ilmaa puolen vuoden sisällä - tapanani oli tuolloin tarkistaa paineet kuukausittain.
Samaten muistelen, että muutaman kerran täytyi tasapainottaa renkaat uudelleen.
Onko renkaat (ja vanteetkin) sekä niiden työmenetelmät parantuneet?
Rengaspaineet ja tasapainotus pysyvät
Re: Rengaspaineet ja tasapainotus pysyvät
Kyllä mä ainaki joutunu nykyyänki tarkastamaan ilmat kuukauden tai vähintää akhden välein, nytki oli tippunu 0,2 bar joka nurkka, rengaskoko 225/45R17 ja uudehkot kumit.
Tuo tasapainotus on mullaki menny aina renkaan vanteelle asennuksesta renkaan elinkaaren loppuun (urasyvyys alle sakkorajan) saakka, toki oon ite painottanu eli putsannu kunnolla liimat toffeelaikalla vanteesta ja tehny vielä tarkistusmittauksen niin kauan että konee näyttää oikeesti 0g ja 0g. Monestihan rengasliikkeessa (ainaki duunikaverit) ei mittaa lopuksi enää painotusta vaan laittaa vaan koneen pyytämät vikat painot ja seuraava fillari työn alle... Eli todennäkösesti uuden painotuksen tarve johtuu ettei sitä oo alunperinkään tehty kunnolla tai renkaan runko on alkanut vauriotua syystä x.
T: rengasasentaja
Tuo tasapainotus on mullaki menny aina renkaan vanteelle asennuksesta renkaan elinkaaren loppuun (urasyvyys alle sakkorajan) saakka, toki oon ite painottanu eli putsannu kunnolla liimat toffeelaikalla vanteesta ja tehny vielä tarkistusmittauksen niin kauan että konee näyttää oikeesti 0g ja 0g. Monestihan rengasliikkeessa (ainaki duunikaverit) ei mittaa lopuksi enää painotusta vaan laittaa vaan koneen pyytämät vikat painot ja seuraava fillari työn alle... Eli todennäkösesti uuden painotuksen tarve johtuu ettei sitä oo alunperinkään tehty kunnolla tai renkaan runko on alkanut vauriotua syystä x.
T: rengasasentaja
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
On niissä renkaissa ja vanteissa tietenkin jotain kehitystä tapahtunut, mutta olen vähän skeptinen mittarin suhteen, jos se ilmoittaa aina samat paineet.. 
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Onko tullut vaihdatettua firmassa, joka tekee renkaille typpitäytön?hpford kirjoitti: 18 Elo 2025 10:25 Onkohan muistini ja havaintoni oikea?
Nimittäin viimeisen kymmenen vuoden aikana (noin kymmenisen vuotta) ei ole juurikaan tarvinnut laittaa ilmaa renkaisiin vaan paineet ovat pysyneet sen puolisen vuotta mitä samat renkaat ovat olleet auton alla. Nykyään olen tarkistanut paineet parin kolmen kuukauden välein.
Samaten ei ole tarvinnut tasapainottaa renkaita uudelleen.
Muistelen, että aiemmin renkaisiin piti laittaa lisää ilmaa puolen vuoden sisällä - tapanani oli tuolloin tarkistaa paineet kuukausittain.
Samaten muistelen, että muutaman kerran täytyi tasapainottaa renkaat uudelleen.
Onko renkaat (ja vanteetkin) sekä niiden työmenetelmät parantuneet?
Happi nimittäin tulee kumiaineksesta läpi n. nelinkertaista vauhtia typpeen verrattuna. Siksi ilmalla täytetyt renkaat vajuvat ensi alkuun nopeasti; parin lisätäytön jälkeen nekin alkavat sitten olla "typpitäytettyjä" kun happea on renkaassa enää murto-osa lähtötilanteesta.