Sivu 1/1
Fiestasta Fiestaan
Lähetetty: 14 Heinä 2025 17:32
Kirjoittaja Fiestafiili
Vm 2005 Fiesta vaihtui lokakuussa 2024 vm 2018 1.1l versioon. Vanhalla päästiin noin 440 000 km ja kone olisi kyllä pyörinyt vielä mutta kun alkoi olla yhtä ja toista pientä arveltiin että ehkä tässä vaiheessa kannattaa tehdä se mikä kumminkin on edessä. Suruaikaa kesti puolisen vuotta vai jatkuuko se vielä? Tuntuu taas pisto sydämessä kun näkee kuvan... Haikeutta helpottaa että uudessa on yllättävän paljon kivoja uusia juttuja vaikka on perusvarustelutaso ja jos mahdollista vielä sulavampi ajettava. En ole varma miten tähän laitetaan kuvia ja toimiiko tämä linkki:

Re: Fiestasta Fiestaan
Lähetetty: 15 Heinä 2025 08:20
Kirjoittaja Taunusautomaatti
vanhassa saattoi olla vara parempi....ainakin moottori.
Tuon ekotykin jakopää kannattaa sitten huoltaa todella ajoissa....ettei tule kuuluisa kaboom.
Jos vaihtoväli 240 000 niin vaihetele viimeistään 80 000.
Molemmat remmit. Tai jos ketjulla niin alempi remmi ja kettinki.
Re: Fiestasta Fiestaan
Lähetetty: 15 Heinä 2025 12:10
Kirjoittaja Fiestafiili
Joo siinä suhteessa kävelin miinaan että olin samaistanut nuo konemurheet Ecoboostiin enkä tajunnut että tasan sama ropleema piilee tuossa vapaastihengittävässäkin. Sain neuvon vaihtaa öljyt 15 000 km välein. Hihnojen uusinnasta taitaa olla liikkeellä erilaisia suosituksia 80 000 - 100 000 - 120 000. Siihen menee vissiin toista tonnia. Sekä vanha että uusi kone kulkee nimellä Duratec (as in durable). Vanha oli nimensä väärtti mutta siinä olikin kettinki johon ei tarvinnut koskea tuon 440 000 km aikana.
Re: Fiestasta Fiestaan
Lähetetty: 15 Heinä 2025 12:29
Kirjoittaja Taunusautomaatti
https://ford.rsh.fi/#hinnasto
tuolla nuo välit....ja hinnat.
paitti kilsat niin myös 6V.
Noissa taitaa olla niin että mitä vähemmän ajoa niin pitäs vaihtaa useammin.
Onkohan niin että öljyyn sitoutuva bensa joka sisältää nykyjään alkoholia joka tuhoaa kumia on se ongelma.
Ja mitä vähemmän ajaa eli lyhyttä pätkää niin öljyyn sisoutuu enempi kuin pitkää maantie matkaa ajavalla.
https://www.youtube.com/shorts/CzkZITXWm-8
50 000miles = 80 000km
Re: Fiestasta Fiestaan
Lähetetty: 15 Heinä 2025 16:47
Kirjoittaja Fiestafiili
Kiitos, karu video

. Viinan kirous? 6v meni jo, näköjään aika taas kaivaa kuvetta. Kestäähän tuon jos 6v menisi sitten ongelmitta (tuosta esimerkistä huolimatta). Ostettu 68 000 km ajettuna 10 000 €. Nyt 75 000 km lähestymässä. Ollut firma- ja vuokra-autona, pitkää seisontaa omistajien välissä. Huoltohissa ok. Fordin "kojelauta"-sivulla tosin kunnossapitomuistutus ilmeisesti koska viimeinen huolto (joulukuu 2023/64 000 km) tehty ei-valtuutetulla korjaamolla (Kuopion autopalvelu) jonne soitin ja toimittivat raportin. Laitettu Valvoline Synpower FE 5W-20.
Re: Fiestasta Fiestaan
Lähetetty: 18 Heinä 2025 07:40
Kirjoittaja Taunusautomaatti
Tuossa yksi tuore julkaisu aiheesta märkäremmi ketjukoneessa
https://vm.tiktok.com/ZNdmdQmDh/
Re: Fiestasta Fiestaan
Lähetetty: 06 Loka 2025 14:11
Kirjoittaja JiiHoo
Ensimmäisellä jakohihnalla 180 000 km / 5,5 vuotta ja tällä toisella on menty jo yli 150 000 km / 7 vuotta.
Ecoboost 1.0 125 hv vm. 2013.
330 000 km:n huollossa kaikki ok.
Ajettu 95E10:llä ja koitettu käyttää huollossa 20 000 km:n välein.
Ainakin näillä kilsoilla kestää ja kukkuu käytännössä koko auton normaalin iän.
En lähtisi mihinkään supertiheisiin vaihtoväleihin vaan kiinnittäisi enemmän huomiota siiten, että käytetään valmistajan speksin mukaista öljyä eikä tasan tarkkaan mitään muuta. Mutta helpommin sanottu kuin tehty, jos ei ole itse paikalla huoltotilanteessa. Käytännössä aina öljynvaihtoa varten merkkikorjaamoon ja kädet ristiin... Ainakin Nelipyörä Hyvinkäällä on toistaiseksi osannut hommansa.

Re: Fiestasta Fiestaan
Lähetetty: 06 Loka 2025 14:20
Kirjoittaja duckworth
JiiHoo kirjoitti: 06 Loka 2025 14:11
Ensimmäisellä jakohihnalla 180 000 km / 5,5 vuotta ja tällä toisella on menty jo yli 150 000 km / 7 vuotta.
Ecoboost 1.0 125 hv vm. 2013.
330 000 km:n huollossa kaikki ok.
Ajettu 95E10:llä ja koitettu käyttää huollossa 20 000 km:n välein.
Ainakin näillä kilsoilla kestää ja kukkuu käytännössä koko auton normaalin iän.
En lähtisi mihinkään supertiheisiin vaihtoväleihin vaan kiinnittäisi enemmän huomiota siiten, että käytetään valmistajan speksin mukaista öljyä eikä tasan tarkkaan mitään muuta. Mutta helpommin sanottu kuin tehty, jos ei ole itse paikalla huoltotilanteessa. Käytännössä aina öljynvaihtoa varten merkkikorjaamoon ja kädet ristiin... Ainakin Nelipyörä Hyvinkäällä on toistaiseksi osannut hommansa.
Eikö tossa oo vaan selkein että ostaa itse oman öljyn mukaan ennen ku menee huoltoon? Niin mäkin tein jos piti korjaamolla vaihdattaa.