Fiestasta Fiestaan

Oman auton esittelyä. Ei projektiosiio, vaan kokemuksia uusista hankinnoista tai vanhemmastakin omasta Fordista. Otsikkoon auton malli/vuosimalli ja muita vastaavia yksilöiviä tietoja, joilla tunnistaa millasesta tapauksesta on kyse.
Fiestafiili
Viestit: 4
Liittynyt: 14 Heinä 2025 16:31

Fiestasta Fiestaan

Viesti Kirjoittaja Fiestafiili »

Vm 2005 Fiesta vaihtui lokakuussa 2024 vm 2018 1.1l versioon. Vanhalla päästiin noin 440 000 km ja kone olisi kyllä pyörinyt vielä mutta kun alkoi olla yhtä ja toista pientä arveltiin että ehkä tässä vaiheessa kannattaa tehdä se mikä kumminkin on edessä. Suruaikaa kesti puolisen vuotta vai jatkuuko se vielä? Tuntuu taas pisto sydämessä kun näkee kuvan... Haikeutta helpottaa että uudessa on yllättävän paljon kivoja uusia juttuja vaikka on perusvarustelutaso ja jos mahdollista vielä sulavampi ajettava. En ole varma miten tähän laitetaan kuvia ja toimiiko tämä linkki:

Kuva
Taunusautomaatti
Viestit: 2790
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Fiestasta Fiestaan

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

vanhassa saattoi olla vara parempi....ainakin moottori.
Tuon ekotykin jakopää kannattaa sitten huoltaa todella ajoissa....ettei tule kuuluisa kaboom.
Jos vaihtoväli 240 000 niin vaihetele viimeistään 80 000.
Molemmat remmit. Tai jos ketjulla niin alempi remmi ja kettinki.
Fiestafiili
Viestit: 4
Liittynyt: 14 Heinä 2025 16:31

Re: Fiestasta Fiestaan

Viesti Kirjoittaja Fiestafiili »

Joo siinä suhteessa kävelin miinaan että olin samaistanut nuo konemurheet Ecoboostiin enkä tajunnut että tasan sama ropleema piilee tuossa vapaastihengittävässäkin. Sain neuvon vaihtaa öljyt 15 000 km välein. Hihnojen uusinnasta taitaa olla liikkeellä erilaisia suosituksia 80 000 - 100 000 - 120 000. Siihen menee vissiin toista tonnia. Sekä vanha että uusi kone kulkee nimellä Duratec (as in durable). Vanha oli nimensä väärtti mutta siinä olikin kettinki johon ei tarvinnut koskea tuon 440 000 km aikana.
Taunusautomaatti
Viestit: 2790
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Fiestasta Fiestaan

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

https://ford.rsh.fi/#hinnasto

tuolla nuo välit....ja hinnat.
paitti kilsat niin myös 6V.

Noissa taitaa olla niin että mitä vähemmän ajoa niin pitäs vaihtaa useammin.
Onkohan niin että öljyyn sitoutuva bensa joka sisältää nykyjään alkoholia joka tuhoaa kumia on se ongelma.
Ja mitä vähemmän ajaa eli lyhyttä pätkää niin öljyyn sisoutuu enempi kuin pitkää maantie matkaa ajavalla.

https://www.youtube.com/shorts/CzkZITXWm-8
50 000miles = 80 000km
Fiestafiili
Viestit: 4
Liittynyt: 14 Heinä 2025 16:31

Re: Fiestasta Fiestaan

Viesti Kirjoittaja Fiestafiili »

Kiitos, karu video :shock: . Viinan kirous? 6v meni jo, näköjään aika taas kaivaa kuvetta. Kestäähän tuon jos 6v menisi sitten ongelmitta (tuosta esimerkistä huolimatta). Ostettu 68 000 km ajettuna 10 000 €. Nyt 75 000 km lähestymässä. Ollut firma- ja vuokra-autona, pitkää seisontaa omistajien välissä. Huoltohissa ok. Fordin "kojelauta"-sivulla tosin kunnossapitomuistutus ilmeisesti koska viimeinen huolto (joulukuu 2023/64 000 km) tehty ei-valtuutetulla korjaamolla (Kuopion autopalvelu) jonne soitin ja toimittivat raportin. Laitettu Valvoline Synpower FE 5W-20.
Taunusautomaatti
Viestit: 2790
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Fiestasta Fiestaan

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Tuossa yksi tuore julkaisu aiheesta märkäremmi ketjukoneessa

https://vm.tiktok.com/ZNdmdQmDh/
JiiHoo
Viestit: 474
Liittynyt: 12 Joulu 2012 13:07

Re: Fiestasta Fiestaan

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

Ensimmäisellä jakohihnalla 180 000 km / 5,5 vuotta ja tällä toisella on menty jo yli 150 000 km / 7 vuotta.
Ecoboost 1.0 125 hv vm. 2013.
330 000 km:n huollossa kaikki ok.
Ajettu 95E10:llä ja koitettu käyttää huollossa 20 000 km:n välein.

Ainakin näillä kilsoilla kestää ja kukkuu käytännössä koko auton normaalin iän.

En lähtisi mihinkään supertiheisiin vaihtoväleihin vaan kiinnittäisi enemmän huomiota siiten, että käytetään valmistajan speksin mukaista öljyä eikä tasan tarkkaan mitään muuta. Mutta helpommin sanottu kuin tehty, jos ei ole itse paikalla huoltotilanteessa. Käytännössä aina öljynvaihtoa varten merkkikorjaamoon ja kädet ristiin... Ainakin Nelipyörä Hyvinkäällä on toistaiseksi osannut hommansa. :thumbup:
duckworth
Viestit: 4282
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Fiestasta Fiestaan

Viesti Kirjoittaja duckworth »

JiiHoo kirjoitti: 06 Loka 2025 14:11 Ensimmäisellä jakohihnalla 180 000 km / 5,5 vuotta ja tällä toisella on menty jo yli 150 000 km / 7 vuotta.
Ecoboost 1.0 125 hv vm. 2013.
330 000 km:n huollossa kaikki ok.
Ajettu 95E10:llä ja koitettu käyttää huollossa 20 000 km:n välein.

Ainakin näillä kilsoilla kestää ja kukkuu käytännössä koko auton normaalin iän.

En lähtisi mihinkään supertiheisiin vaihtoväleihin vaan kiinnittäisi enemmän huomiota siiten, että käytetään valmistajan speksin mukaista öljyä eikä tasan tarkkaan mitään muuta. Mutta helpommin sanottu kuin tehty, jos ei ole itse paikalla huoltotilanteessa. Käytännössä aina öljynvaihtoa varten merkkikorjaamoon ja kädet ristiin... Ainakin Nelipyörä Hyvinkäällä on toistaiseksi osannut hommansa. :thumbup:
Eikö tossa oo vaan selkein että ostaa itse oman öljyn mukaan ennen ku menee huoltoon? Niin mäkin tein jos piti korjaamolla vaihdattaa.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Vastaa Viestiin