Sivu 1/1

Pyöränavan momentti Mk7

Lähetetty: 08 Heinä 2025 21:46
Kirjoittaja tikola
Jarruemontin jäljiltä navan kiristys - olen nähnyt netissä lukemia 200, 300 ja 400Nm. Mikä on oikein vai ovatko kaikki sellaisia, että kun hampaat irvessä vetää niin on varmasti tarpeeksi. 200 nyt ihminen varmasti tekee, mutta entäs 400 - onko siinä enää mitään tolkkua?

Re: Pyöränavan momentti Mk7

Lähetetty: 09 Heinä 2025 08:30
Kirjoittaja Taunusautomaatti
riipuu siitä mikä pyörä ja mikä transiitti. ?
Niitä on erilaisia kovastikin.
Paripyörällisessä dana perällisessä oli tuollainen hurja momentti "kuningasmutterissa".
Se vaatii niin ison hylsyavaimenkin että loppuu normi mutterimoposta kyvyt koska isku hukkuu hylsyavaimen hitausmomenttiin.
Mutta 2 metrisellä jatkovarrella ja autopukilla alta tukien irtosi. :thumbup:

Re: Pyöränavan momentti Mk7

Lähetetty: 09 Heinä 2025 08:37
Kirjoittaja tikola
Mk7 2008/2010 ja peruspaku - tai asuntoautohan se on, mutta peruspaku käytännössä. Tämähän on siis jarruremontin tuloksia ja minun uralla oli ensimmäinen auto, jossa laakerikin on irti ennen kuin jarrulevy vaihtuu. Tuntuu aika työläältä tavalta, mutta toisaalta kolikon toinen puoli on se, että tässä on varmaan helpoin laakerinvaihto ikinä - noin kotikonstein ajatellen. Ainoa haaste on saada vanha jarrulevy irti ja siinä ei oikein muuta konstia ole kuin väkivalta.

Re: Pyöränavan momentti Mk7

Lähetetty: 09 Heinä 2025 09:11
Kirjoittaja Taunusautomaatti
Peruspakujakin on etu että takavetoisia. Niissä naparakenteet erilaisia. Ja etu sekä takapää on eri. Ja sit on vielä levy sekä rumpujarruja ainakin takapäässä.

https://garage.wiki/ford/transit-van/th ... hatgpt.com

eli tuossa momentteja ja välillä pitää pyörittää napaa ja kiristää taas lisää.
Ja napamutterihan uusitaan joka kerta ohjeen mukaan.

Re: Pyöränavan momentti Mk7

Lähetetty: 09 Heinä 2025 13:46
Kirjoittaja tikola
Eli 500Nm erilaisen kierrostenlasku jumpan jälkeen. Voi olla, että minulta ei tuollaista avainta löydy, joten riittävä kireys on lujaan.

Etuvetoinen on ja molemmissa päissä levyt.

Re: Pyöränavan momentti Mk7

Lähetetty: 09 Heinä 2025 14:47
Kirjoittaja Taunusautomaatti
Joku tommonen
https://www.motonet.fi/tuote/mtx-tools- ... ct=76-7074
ja 50kg painoa päähän...se on suunnilleen 500Nm

Ei tommonen muutenkaan huono ole. esim renkaan vaihdoissa.

Re: Pyöränavan momentti Mk7

Lähetetty: 09 Heinä 2025 14:54
Kirjoittaja Taunusautomaatti
Ite hommasin tuollaisen
https://www.puuilo.fi/l-vaannin-3-4

Jännitti tuon nivelvääntimen nivelen kesto. Tuo umpijööti ei petä ja sallii 2 metrisen jatkovarren vesijohtoputkestakin. :thumbup:

Re: Pyöränavan momentti Mk7

Lähetetty: 09 Heinä 2025 14:55
Kirjoittaja tikola
Juuri näin - metri + minä = 1000Nm. Tai puoli metriä ja minä = 500Nm

Mutta siis sellaisia numeroita nuo ovat että ei taida ihan halvalla saada mittarillista väännintä vaan tällaiseen suunnilleen oikeat lukemat momenttia tässä on ainoastaan tarjolla.

Re: Pyöränavan momentti Mk7

Lähetetty: 09 Heinä 2025 15:57
Kirjoittaja duckworth
Mitenkään vetämättä mutkia suoraksi, autot kun eivät ole geneerisiä laatikoita, vaan ne täytyy osata teknisesti ja merkkikohtaisesti, niin kun puhutaan napamutterin kirinnästä ja sen momentista.. Kannattaa erottaa nykyaikanen pakettilaakeri ja säätölaakeri toisistaan. Ford tais luoupa jo 80-luvulla tosta jälkimmäisestä :roll: Eli sen napamutterin tarkotus ei oo vaikuttaa laakerin jouhevuteen tai välykseen vaan yksinkertasesti pitää osat paikallaan. Jos laakeri painettu kunnolla pohjaan ja napa kunnolla pohjaan, saa mutterin vetää tiukalle ilman että alkaa tahmaamaan pyörän liike. Toki voi heittää ääriskenaariot ihan hiton löysään jätetystä mutterista ja sen vaikutuksista, mutta varmaan tästä ymmärtää pointin itse kukin. Ainoot autot joissa oon käyttäny momenttiavainta napamutterin kirintään taitaa olla Skoda Octavia jossa piti käyttää erikoishylsyä (vähän niinku XZN, mut useempi kärki) ja tietysti Volvot joissa se ohut napapultti. Periaatteessa tuititavallisen napamutterin liian tiukkaan vääntäminen voi särkee itse mutterin/kierteet tai katkasta navan akselin, mutta sellasia käsivoimia tuskin joka sepältä löytyy :D

Re: Pyöränavan momentti Mk7

Lähetetty: 09 Heinä 2025 16:00
Kirjoittaja Taunusautomaatti
tikola kirjoitti: 09 Heinä 2025 14:55 Juuri näin - metri + minä = 1000Nm. Tai puoli metriä ja minä = 500Nm

Mutta siis sellaisia numeroita nuo ovat että ei taida ihan halvalla saada mittarillista väännintä vaan tällaiseen suunnilleen oikeat lukemat momenttia tässä on ainoastaan tarjolla.
Otat sen puol metrisen varren ja hyppäät siitä roikkumahan niin se on riittävän tarkasti 500.

Noissa sentään pelkkä Nm.
mk4 mondeossa oli joku Nm lukema ja sen jälkeen tietty astemäärä. Eli lisää haastetta.