Öljytikku pomppaa ylös ajossa Transit Connect
Öljytikku pomppaa ylös ajossa Transit Connect
Hei! Ajattelin kysyä täältä ajatusta jos teillä olisi. Minulla on Ford TRANSIT CONNECT 230 1,5 TDCi 120 hv A8 Trend L2 vuodelta 2108, 195tkm ajettu, minä olen auton ainoa omistaja koko aikana. Pääsiäisenä ajossa nousi öljytikku ylös ja ruiskutti öljyä ulos. Ajattelin että jospa oli vaan löysästi paikallaan öljyn vaihdon jäljiltä, mutta teki toisen kerran pari päivää myöhemmin. Tilasin ajan Fordin huoltoon tutkimuksia varten. Siinä välissä ajoin Lapista alas noin 1500 km ilman ongelmia - auto käy normaalisti, mitään lamppuja ei pala ja tikku on pysynyt paikallaan.
Nyt auto sitten kävi tutkimuksissa ja alkoivat puhumaan sylintereistä ja moottorinvaihdosta. Asun Ruotsissa niin hieman hakusessa ruotsinkielinen autoterminologia. Mutta maanantaina ne mittaa puristukset moottorissa ja jos yhdessä cylinderissä on huonot semmoiset niin siten kuulemma moottorinvaihto edessä. Syyksi sanoivat "no se vaan nyt joskus käy näin"
Rupesin kysymään onko täällä kokemuksia aiheesta? Onko tämä vaan paska moottorimalli eikä kestä mitään?
Nyt auto sitten kävi tutkimuksissa ja alkoivat puhumaan sylintereistä ja moottorinvaihdosta. Asun Ruotsissa niin hieman hakusessa ruotsinkielinen autoterminologia. Mutta maanantaina ne mittaa puristukset moottorissa ja jos yhdessä cylinderissä on huonot semmoiset niin siten kuulemma moottorinvaihto edessä. Syyksi sanoivat "no se vaan nyt joskus käy näin"
Rupesin kysymään onko täällä kokemuksia aiheesta? Onko tämä vaan paska moottorimalli eikä kestä mitään?
Re: Öljytikku pomppaa ylös ajossa Transit Connect
Ei ole tuosta moottorista kokemusta, mutta juuri samanlaisista murheista on. Eli itsellä oli toisessa Transit mallissa tuo sama vika. Minun tapauksessa moottoria ei tarvinnut vaihtaa vaan nyrkkipaja teki pelkän männän vaihdon.
Tuo että auto käy normaalisti on tässä se outo juttu, eli minun tapauksessa oli ihan selvä kolmella käyminen, eli käynti oli kamalaa rynkytystä. Itse tekisin sinun tapauksessa seuraavat temput
1) Paperi pakoputken eteen, jos siellä on oikeasti mäntiä rikki, niin pelkän pakokaasun lisäksi sieltä tulee joka neljänteen iskuun imu, joka vetäisee paperin kiinni pakoputkeen
2) Huohotusventiilin/putken tms. tarkistaminen, että se saa huohotettua. Tuo öljyn ruiskuaminen voisi johtua jostain paineen kasautumisesta johon huohotuksella voi olla osuutta. Tosin se tulee moottorin alakerrasta ja minusta huohotus tulee ylhäältä vai tuleeko?
Eli se että se käy normaalisti ei kyllä kerro minusta moottorinvaihdon tarpeesta, kun minullakaan todella epänormaalista käynnistä ei moista tarvinnut tehdä. Minun vika oli ihan selvä - rikkinäinen suutin oli polttanut männän puhki, eli polttoainesumun sijaan se oli aikansa tuutannut ruiskuna yhteen ja samaan kohtaan männässä.
Eli älä nyt samantien mihinkään koneenvaihtoon lähde vaan selvitä vaihtoehdot. Koneenvaihto voi toki tulla, mutta kannattaa olla asiasta aika varma eikä vain varmuuden vuoksi vaihtaa sitä.
Tuo että auto käy normaalisti on tässä se outo juttu, eli minun tapauksessa oli ihan selvä kolmella käyminen, eli käynti oli kamalaa rynkytystä. Itse tekisin sinun tapauksessa seuraavat temput
1) Paperi pakoputken eteen, jos siellä on oikeasti mäntiä rikki, niin pelkän pakokaasun lisäksi sieltä tulee joka neljänteen iskuun imu, joka vetäisee paperin kiinni pakoputkeen
2) Huohotusventiilin/putken tms. tarkistaminen, että se saa huohotettua. Tuo öljyn ruiskuaminen voisi johtua jostain paineen kasautumisesta johon huohotuksella voi olla osuutta. Tosin se tulee moottorin alakerrasta ja minusta huohotus tulee ylhäältä vai tuleeko?
Eli se että se käy normaalisti ei kyllä kerro minusta moottorinvaihdon tarpeesta, kun minullakaan todella epänormaalista käynnistä ei moista tarvinnut tehdä. Minun vika oli ihan selvä - rikkinäinen suutin oli polttanut männän puhki, eli polttoainesumun sijaan se oli aikansa tuutannut ruiskuna yhteen ja samaan kohtaan männässä.
Eli älä nyt samantien mihinkään koneenvaihtoon lähde vaan selvitä vaihtoehdot. Koneenvaihto voi toki tulla, mutta kannattaa olla asiasta aika varma eikä vain varmuuden vuoksi vaihtaa sitä.
-
- Viestit: 2479
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Öljytikku pomppaa ylös ajossa Transit Connect
Jos nyt pöräytät moottorin käyntiin ja ajat lämpöseksi niin otapa mittatikku irti ja kato puhaltaako autosta?
Sama öljyntäyttötulpalle, puhaltaako vähän vai hurjasti?
Jos siellä moottorivaihtoa vaativa vika niin ei se nyt mihinkään häviä itsekseen ja tule takaisin....ja taas häviä...
Kerran on käynyt vanhemmassa kalustossa noin, pakkaskelillä....mutta sen jälkeen ei ongelmia ollut eli tilapäinen huohottimen jäätyminen kai oli silloin....
Sama öljyntäyttötulpalle, puhaltaako vähän vai hurjasti?
Jos siellä moottorivaihtoa vaativa vika niin ei se nyt mihinkään häviä itsekseen ja tule takaisin....ja taas häviä...
Kerran on käynyt vanhemmassa kalustossa noin, pakkaskelillä....mutta sen jälkeen ei ongelmia ollut eli tilapäinen huohottimen jäätyminen kai oli silloin....
Re: Öljytikku pomppaa ylös ajossa Transit Connect
Ollaanko samaa mieltä, että huohotusvika? Tuo normaali käynti viittaisi siihen, koska minun mäntärikkotapauksessa käynti ei ollut normaalia? Huohotusvika olisi talvella jäätymisen myötä looginen, mutta näin sulan maan aikaan ei oikein ole.
-
- Viestit: 2479
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Öljytikku pomppaa ylös ajossa Transit Connect
Auto käymään ja kokeilee puhaltaako sieltä tikun reiästä tai öljyn täyttö tulpan aukosta kuinka kovasti....
Jos joku sylinteri olis väljä niin ei se toisena päivänä tiivisty....
Jos joku sylinteri olis väljä niin ei se toisena päivänä tiivisty....
Re: Öljytikku pomppaa ylös ajossa Transit Connect
Itse ehkä unohtaisin tikolan Pirkka-niksit, koska ohivuotomittauksen teettämällä selviäsi moottorin todellinen kunto, jonka jälkeen voi sitten päätellä voimakkaan huohotuksen oikean syyn.
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Öljytikku pomppaa ylös ajossa Transit Connect
Olen jo moneen kertaan päättänyt, etten osallistu ketjuihin jossa duckworth on mukana, koska jostain syystä kaikki mitä kirjoitan on hänen mielestään väärin, kelvotonta tai lapsellista netistä luettua roskaa todellisten osaajien rinnalla. Kaivan silti verta nenästäni. En kehota ketään tekemään lopullista analyysiä jollain paperi pakoputken edessä testillä, mutta minulle se kertoi ihan täysin puhkimenneestä männästä. Yhdellä tahdilla tuli imu ja se oli ihan ilmiselvää tuossa testissä. Tässä tapauksessa en usko siihen, koska kone käy normaalisti, mutta paperi pakoputken eteen vie elämästä minuutin ja yhden arkin paperia.
Ohivuototesti on varmasti parempi, mutta sen hinta on jotain toista eikä mikään estä menemästä ohivuototestiin vaikka paperia olisi pakoputken edessä käyttänytkin. Paperi pakoputken eteen on ihan validi testi. Ei se kaikenkattava vikadiagnostiikkamenetelmä ole, mutta jotain lisää se ilman muuta kertoo.
Siitä en ole varma kertooko se vajaakäynnistä samaan tapaan kuin reijästä männästä, mutta männän reijästä se ehdottomasti kertoi. Ja jos hetken googlaa, niin reikä männässä on jotain jota aika monessa Transitissa on ollut - ei toki ehkä tässä moottorimallissa. Tosin kuten sanoin - reikä männässä aiheuttaisi varmasti jo epänormaalia käyntiä, mutta jos kerran on jo moottorinvaihdolla uhkailtu, niin kannattaahan tutkimuksia tehdä ennen kuin ne tonnit lompakostaan kaivaa. Minä esimerkiksi selvisin omassa Transitissa ilman moottorinvaihtoa vaikka toki rahaa paloikin.
Ohivuototesti on varmasti parempi, mutta sen hinta on jotain toista eikä mikään estä menemästä ohivuototestiin vaikka paperia olisi pakoputken edessä käyttänytkin. Paperi pakoputken eteen on ihan validi testi. Ei se kaikenkattava vikadiagnostiikkamenetelmä ole, mutta jotain lisää se ilman muuta kertoo.
Siitä en ole varma kertooko se vajaakäynnistä samaan tapaan kuin reijästä männästä, mutta männän reijästä se ehdottomasti kertoi. Ja jos hetken googlaa, niin reikä männässä on jotain jota aika monessa Transitissa on ollut - ei toki ehkä tässä moottorimallissa. Tosin kuten sanoin - reikä männässä aiheuttaisi varmasti jo epänormaalia käyntiä, mutta jos kerran on jo moottorinvaihdolla uhkailtu, niin kannattaahan tutkimuksia tehdä ennen kuin ne tonnit lompakostaan kaivaa. Minä esimerkiksi selvisin omassa Transitissa ilman moottorinvaihtoa vaikka toki rahaa paloikin.
Re: Öljytikku pomppaa ylös ajossa Transit Connect
https://www.ebay.co.uk/itm/304379811064
Tuo pcv venttiili on epäiltyjen listalla.
Toki , jos ohivuoto/puristuspainemittauksissa löytyy jotain poikkeavaa, niin tuon voi unohtaa.
Niin ja istuuko tikku napakasti reikäänsä?
Tuo pcv venttiili on epäiltyjen listalla.
Toki , jos ohivuoto/puristuspainemittauksissa löytyy jotain poikkeavaa, niin tuon voi unohtaa.
Niin ja istuuko tikku napakasti reikäänsä?
Re: Öljytikku pomppaa ylös ajossa Transit Connect
Kun öljytikku pomppaa ylös niin se aiheutuu paineesta jota öljytilassa on.
Paine öljytilassa voi johtua monesta syystä.
Esim.
-jäätynyt kampikammion tuuletusventtiili (kerroit ajaneesi Lapista joten pakkasta ei voi poissulkea)
-vuotava kannentiiviste joka päästää painetta öljytilaan
-rikkinäinen mäntä (mutta se on koko ajan rikki eikä tule kuntoon kun ajaa Lapista 1500km).
Kristallipallosta katsoen jäätynyt kampikammion tuuletusventtiili (PCV-valve, positive crankcase ventilation) voi tehdä tuollaisen tilapäisen toimintahäiriön.
Jos se tikku pysyy paikallaan eikä mitään oireita ole niin sitten vaan jatkat ajoa kuten ennenkin. Ei olisi ensimmäinen kerta kun korjaamo tekee virheellisen vianselvityksen.
Paine öljytilassa voi johtua monesta syystä.
Esim.
-jäätynyt kampikammion tuuletusventtiili (kerroit ajaneesi Lapista joten pakkasta ei voi poissulkea)
-vuotava kannentiiviste joka päästää painetta öljytilaan
-rikkinäinen mäntä (mutta se on koko ajan rikki eikä tule kuntoon kun ajaa Lapista 1500km).
Kristallipallosta katsoen jäätynyt kampikammion tuuletusventtiili (PCV-valve, positive crankcase ventilation) voi tehdä tuollaisen tilapäisen toimintahäiriön.
Jos se tikku pysyy paikallaan eikä mitään oireita ole niin sitten vaan jatkat ajoa kuten ennenkin. Ei olisi ensimmäinen kerta kun korjaamo tekee virheellisen vianselvityksen.