Focus mk1 pultit

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Voortimies

Focus mk1 pultit

Viesti Kirjoittaja Voortimies »

Mitä ihmeen kokoa nämä etu iskarin ja tukivarren pulttien koot on kun 15mm kuuskulmanen hylsy pyörii reilun5 milliä pultit päässä ja 9/16 tuumanen hylsy samoin . Ei kestä vääntää kun näyttää et menee yli. Alapallo nivelen 50 torx pultit pää on naurettava. Sekin korkkaa ei inahdakkaan. Pitänee antaa lämpöä niille.
duckworth
Viesti:

Re: Focus mk1 pultit

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Tuo alapallon pultti tosiaan ei thado suostua aina tulemaan ehjänä enää pois, mutta noitahan saa marmorilta vielä, joten nou hätä :)
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Mk3Mondeo

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

Voortimies kirjoitti: 12 Huhti 2025 15:49 Mitä ihmeen kokoa nämä etu iskarin ja tukivarren pulttien koot on kun 15mm kuuskulmanen hylsy pyörii reilun5 milliä pultit päässä ja 9/16 tuumanen hylsy samoin . Ei kestä vääntää kun näyttää et menee yli. Alapallo nivelen 50 torx pultit pää on naurettava. Sekin korkkaa ei inahdakkaan. Pitänee antaa lämpöä niille.
Eipä siinä muuta vaihtoehtoa pienempään päin ole kuin 12-kulmainen 14mm hylsy mutta veikkaan suurimmaksi ongelmaksi ruostunutta pultinkantaa jolloin se on kartio eikä oikein minkäänmittainen enää.

Tietysti jos hakkaamalla saa perille 15mm 12-kulmahylsyn niin aina parempi.

Alapallon torx-pultti on sitten kovaa kamaa ja pitää olla laadukas terä millä sahailee. Itse sahasin M10-pultit (10.9) erään auton katinlaipasta ja käytin puukkosahaa karbiditerällä.
duckworth
Viesti:

Tohon alapallon Torx-pultin pois saamiseen liittyen vielä; itse ainakin vaan avannu ensin sen mutterin toisesta päästä, en siis yrittäkään liikuttaa itse pulttia ja vasta tämän jälkeen tuurnalla (tai sopiva joku muu sopiva välikappale) ja iskua vasaralla niin tulee pois. Tossa saattaa ottaa kipeää toki se pultti, mutta kuten todettua marmorilta saa uusia, taisi olla 7,5euroa kappale.

EDIT: Siihen nylppääntyneen 15mm mutteriin voisi tietysti kokeilla hakata päälle sopivan E-Torxin, josko sillä saisi otteen?

BOREHAMMER
Voortimies

Mä oon hakannut sitä alapallon torx pulttia olantakaa moskalla muttei inahdakkaan. WD40 uittanu sitä viikon. Se torx pää ei kestä enää vääntää on jo niin väljä.
Ei kyllä iskarin pulttikaan ole inahtanutkaan. Sitä ei voi lyödä kun pultin päähän. Sama uittaminen ollu sen kanssa. Toholla sitä jo lämmitinki.
Voortimies

No lähtihän se alapallon pultti kun anto sille kunnolla mailaa.
duckworth
Viesti:

That´s what I told ya :mrgreen:

BOREHAMMER
Vastaa Viestiin