Käyntihäiriöitä

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
adjo
Viestit: 162
Liittynyt: 01 Elo 2022 09:15

Käyntihäiriöitä

Viesti Kirjoittaja adjo »

C-Max -08 1,6tdci alkoi temppuilemaan. Hävisi ajoittain tyhjäkäynti ja kuumalla moottorilla ei saa käyntiin jos sammuu. Kylmänä käynnistyy hyvin. Kiihdytyksissä toimii hyvin, mutta tasakaasulla häviää veto pätkittäin ja kytkimen pohjaan painaessa sammuu, moottorijarrutuksella kuitenkin käynnistyy. Vaihdoin polttoainesuodattimen ja ongelmat paheni.. eli ilmaa varmaan järjestelmässä. No se meni ohi ja toimi hyvin muutaman päivän. Nyt taas pätkii ja sammuu. Käytin korjaamolla, mutta silloin ei ollut ongelma päällä, joten ei siitä mitään viisastunut. Ei vikakoodeja. Mitäs lähtisin tutkimaan?
Taunus 73
Taunus 79
Sierra 88
Sierra 91
Mondeo 01
Mondeo 06
Transit 06
Focus C-Max 06
B-Max 12
C-Max 1,6 TDCI -08
yritäedes
Viestit: 2435
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Käyntihäiriöitä

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Yksi mahdollisuus: Jos autossa on muovinen PA-suodattimen kotelo, niin etsi siitä hiushalkeamia.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
adjo
Viestit: 162
Liittynyt: 01 Elo 2022 09:15

Re: Käyntihäiriöitä

Viesti Kirjoittaja adjo »

Ei ole erillistä koteloa suodattimella. Tuli tuossa mieleen, että akun maakaapeli on heikohkon näköinen korin päässä.. pitää se nyt ensin tutkia. Googlella löytyy monenmoista oiretta ja vikaa. Suutinongelmakin saattaa olla.
Taunus 73
Taunus 79
Sierra 88
Sierra 91
Mondeo 01
Mondeo 06
Transit 06
Focus C-Max 06
B-Max 12
C-Max 1,6 TDCI -08
adjo
Viestit: 162
Liittynyt: 01 Elo 2022 09:15

Re: Käyntihäiriöitä

Viesti Kirjoittaja adjo »

No kävin katsomassa taas vikakoodit. Eilisen pätkimisen jälkeen ilmestynyt koodi U1900-Puuttuva moottorin käyntinopeuden sanoma. Eli onko se nyt sitten kampiakselin asentotunnistin tiensä päässä?
Taunus 73
Taunus 79
Sierra 88
Sierra 91
Mondeo 01
Mondeo 06
Transit 06
Focus C-Max 06
B-Max 12
C-Max 1,6 TDCI -08
yritäedes
Viestit: 2435
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Käyntihäiriöitä

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

U1900 pitäisi olla modulien välisen CAN-väylän ongelma. Eli tietokatkos modulien välillä. Voi liittyä myös mittaristoon. Tai on vain seuraus tuosta pätkimisestä.
Sinänsä kampiakselin asentotunnistimen vian mahdollisuus kannattaa selvittää, vaikka oireet nyt eivät olekaan juuri sellaiset.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
riikomi
Viestit: 1112
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Käyntihäiriöitä

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Tulppaa EGR väliaikaisesti vaikkapa kaljatölkistä leikatulla palalla ja kokeile vaikuttaako ongelmaan. Varmaan saat vikakoodin, mutta egr olisi hyvä sulkea pois mahdollisten syiden listalta.
adjo
Viestit: 162
Liittynyt: 01 Elo 2022 09:15

Re: Käyntihäiriöitä

Viesti Kirjoittaja adjo »

Egr vaihdettu lokakuussa.

Edit: Tuli nyt mieleen, että viimeisimmät oireet alkoi eilen kun ajoin parkkipaikalla paksun jään reunaan ja auto "tärähti" ihan reilusti. Sitä ennen toimi useamman päivän moitteetta. Toki ensimmäinen kerta kun sammui tyhjäkäynnillä oli pitkän matkan ajon jälkeen. Ehkä tuo mittaristokin pitää tarkastaa.
Taunus 73
Taunus 79
Sierra 88
Sierra 91
Mondeo 01
Mondeo 06
Transit 06
Focus C-Max 06
B-Max 12
C-Max 1,6 TDCI -08
adjo
Viestit: 162
Liittynyt: 01 Elo 2022 09:15

Re: Käyntihäiriöitä

Viesti Kirjoittaja adjo »

No tuo vikakoodi lienee tullut moottorijarrutuksella käynnistettäessä kun sunnuntaina sammui. Eilen töihin ja takaisin ajaessa selvää nykimistä, mutta vikakoodia ei tullut.
Taunus 73
Taunus 79
Sierra 88
Sierra 91
Mondeo 01
Mondeo 06
Transit 06
Focus C-Max 06
B-Max 12
C-Max 1,6 TDCI -08
yritäedes
Viestit: 2435
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Käyntihäiriöitä

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Mitä voisi kokeilla:
- avata, tarkistaa ja puhdistaa konetilan johtosarjojen liittimiä
- katsoa, miten moniurahihna pyörii - jos lerputtaa tai ääntää, tutkia apulaitteiden ja rullien kuntoa
- tuleeko mittaristoon mitään valoja tai tekstejä, kun vika on päällä? (ilmeisesti ei, kun ei ole vikakoodejakaan)
- kun vika on päällä, avata polttoainesäiliön korkki - helpottaako käyntiä
Hakuammuntaa...

- ja se akun maakaapelin liitos koriin!
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
adjo
Viestit: 162
Liittynyt: 01 Elo 2022 09:15

Re: Käyntihäiriöitä

Viesti Kirjoittaja adjo »

Tuo maakaapelin kiinnitys näyttää pahalta, kuten jo aiemmin sanoin. Mutta mittarilla mitattuna kontaktin pitäisi olla ok. Ei tosiaan mitään varoitusvaloja eikä vikakoodeja. Nyt tiistaina aamulla töihin lähtiessä käynnistyksen jälkeen yskäisi pari kertaa ja sen jälkeen taas toiminut hienosti. Jakopää huollettu viime elokuussa joten siellä pitäisi kaikki hihnat ja rullat olla ok.
Taunus 73
Taunus 79
Sierra 88
Sierra 91
Mondeo 01
Mondeo 06
Transit 06
Focus C-Max 06
B-Max 12
C-Max 1,6 TDCI -08
adjo
Viestit: 162
Liittynyt: 01 Elo 2022 09:15

Re: Käyntihäiriöitä

Viesti Kirjoittaja adjo »

Nyt vika taas päällä. Tyhjäkäynti hyvä muuten, mutta välillä meinaa sammua. Pintakaasulla pientä nykimistä, kiihdytyksissä toimii hyvin ja veto tallella. Täytyy noita liittimiä tutkia, mutta luulisi noista vikakoodeja tulevan jos jossain pätkii. Huomenna tyhjään opitut arvot ja katson vaikuttaako mihinkään.

Edit: Nyt muisti palailee pätkittäin. Voi olla, että reissussa tankkasin Nesteen Mydieseliä vahingossa. Tästä ei varmuutta kun en kuittia ottanut, mutta sen reissun jälkeen ongelma alkoi. Olen tosin tankannut sen jälkeenkin, mutta ei sinne tankkiin ole paljon mahtunut..
Taunus 73
Taunus 79
Sierra 88
Sierra 91
Mondeo 01
Mondeo 06
Transit 06
Focus C-Max 06
B-Max 12
C-Max 1,6 TDCI -08
yritäedes
Viestit: 2435
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Käyntihäiriöitä

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

En kyllä usko, että yksi tankkaus MyDieseliä sinällään noita ongelmia aiheuttaisi. Mutta jos jotain asiaankuulumatonta on myös sinne tankkiin lorahtanut?
Onko pa-suodattimen ja korkeapainepumpun välissä pätkä kirkasta letkua? Voi olla punoksen alla piilossa. Että pääsisi näkemään, ettei kuplajono marssi siellä letkussa missään vaiheessa.
Oletko muuten mitannut latausjännitettä joutokäynnillä? Että on riittävä ja tasainen. Mittariston latausvalo ei syty lyhyistä katkoksista.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
MrHakukone
Viestit: 89
Liittynyt: 01 Heinä 2023 14:07

Re: Käyntihäiriöitä

Viesti Kirjoittaja MrHakukone »

"Hassu" yhteensattuma oli myös kaverilla, ei tosin fordissa,
tankkasi kerran mydieseliä ja hetken päästä suutin rikki,
syötönkatkaisija jumissa, tai mikä noissa dieseleissä on kun sulkee polttoaineen ennen
pumppua / suuttimia.
Huollossa oli koko järjestelmän polttoaine ihan sameata kun bakteerin saastuttamaa.
Pari suutinta uusiksi ja katkaisijaventtiili sekä järjestelmän huuhtelu, niin taas pelaa.

Kysyi nesteeltä, turha mitään korvauksia edes udella ja milläpä sen todistaisikaan juur siitä johtuvaksi.
Analyysi olisi niin kalliiksi tullut, että antoi olla koko asian.

Saattoihan se tietty olla joku bakteeri tai muu likasakka,
vaan alkoi sattumalta suuri tuon tankkauksen jälkeen.
adjo
Viestit: 162
Liittynyt: 01 Elo 2022 09:15

Re: Käyntihäiriöitä

Viesti Kirjoittaja adjo »

No eilen tuli vika taas päälle. Nyt lähdin tutkimaan ja käynnistyi hyvin, käy tasaisesti eikä näy ilmakuplia ainakaan siinä putkessa, josta punosta sain liikutettua. Tutkin forscanilla kaikkia arvoja, mutta eipä niistä mitään älyä.. auto siinä kävi tyhjäkäynnillä jonkun aikaa tutkiessa. Sitten nostin kierroksia ja pientä vaihtelua kierrosnopeuksissa, vaikka yritin tasakaasua pitää. Sitten vapautin kaasupolkimen, niin alkoi rynkyttää ja sammui. Yhden kerran lähti sitten käyntiin, mutta ei tyhjäkäyntiä ja sammui taas. Sen jälkeen ei enää käynnisty. Veikkaanpa, että lähtee taas käyntiin kun jäähtyy, eli moottorin lämpö ainakin vaikuttaa olevan yksi tekijä tässä. Ei edelleenkään vikakoodeja.

Latausjännitettä en mitannut, akkujännite käynnissä 14,50V. Reilu vuosi sitten vaihdettu akku ja laturi edellisen omistajan aikana.
Taunus 73
Taunus 79
Sierra 88
Sierra 91
Mondeo 01
Mondeo 06
Transit 06
Focus C-Max 06
B-Max 12
C-Max 1,6 TDCI -08
adjo
Viestit: 162
Liittynyt: 01 Elo 2022 09:15

Re: Käyntihäiriöitä

Viesti Kirjoittaja adjo »

Käytin mittariston irti ja tutkin juotosvikoja kun en muuta keksinyt. Hyvältä näytti silmämääräisesti tarkasteltuna. Sinä aikana noin tunnin lepäilyn jälkeen lähti hyvin käyntiin ja tyhjäkäynti ok. Nostin taas kierrokset pariin tonniin ja pidin siellä jonkun aikaa. Sitten vapautin kaasupolkimen, niin asettui tyhjäkäynnille ensin, sitten rynkytti pari sekuntia mutta ei sammunut. Siitä tyhjäkäynti taas tasaantui ja nyt vaihteeksi toimii ja lähtee hyvin käyntiin. Nyt tarvii vaan saada tankkia tyhjäksi ja täyteen ST1 dieseliä. Jos ei parane oikuttelu sillä, niin en tiedä mitä sitten tekisi.
Taunus 73
Taunus 79
Sierra 88
Sierra 91
Mondeo 01
Mondeo 06
Transit 06
Focus C-Max 06
B-Max 12
C-Max 1,6 TDCI -08
yritäedes
Viestit: 2435
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Käyntihäiriöitä

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Kyllä se siitä. Paljon olet jo vikaa tutkinut. Kirjoitit Forscanilla katselleesi - katsoitko railipaineen käytöstä, ensin kierroksilla ja sitten kun päästää joutokäynnille?
Voisiko olla yksi suutin, joka putoaa pelistä? Ota vaikka yhden suuttimen sähköliitin irti ja käynnistä. "Rynkyttääkö" samalla tapaa kuin vian ollessa päällä?
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
adjo
Viestit: 162
Liittynyt: 01 Elo 2022 09:15

Re: Käyntihäiriöitä

Viesti Kirjoittaja adjo »

En huomannut tuota painetta seurailla. Mutta nyt sain tankkiin mahtumaan 40 litraa ja ajelin jotain 30 kilsaa. Vielä ei ainakaan mitään oireita ja moottori toimii normaalisti. Jotenkin tuntuu, että vika "lieveni" tankin tyhjentyessä, olihan siellä toki toista dieseliä jo jonkin verran aiemmin tankattu mydieselin sekaan.. Eli käyntikatkokset oli lyhyempiä eikä enää sammunut vaikka hetken rynkytti. Nyt vaan toivotaan, että oireet ei palaa takaisin. Mutta tässä vaiheessa hyvin vahvasti vaikuttaa siltä, että oireet aiheutti ainoastaan tuo mydiesel. Toki siinä oli se polttoainesuodattimen vaihdossa tullut ilmavaiva jonkun aikaa, mutta en suodatinta olisi vaihtanut jos käynti olisi ollut ok.
Taunus 73
Taunus 79
Sierra 88
Sierra 91
Mondeo 01
Mondeo 06
Transit 06
Focus C-Max 06
B-Max 12
C-Max 1,6 TDCI -08
riikomi
Viestit: 1112
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Käyntihäiriöitä

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Jos jokin myynnissä oleva polttoaine aiheuttaisi käyntihäiriöitä niin se olisi kyllä ollut jo kauan sitten tiedossa, ja kyseinen p.a. joko poistettu myynnistä tai paranneltu toimintakelpoiseksi.
adjo
Viestit: 162
Liittynyt: 01 Elo 2022 09:15

Re: Käyntihäiriöitä

Viesti Kirjoittaja adjo »

Varmaan näinkin, mutta en vaan muuta selitystä nyt keksi. Ehkä autossa on sellainen vika, ettei mydiesel kelpaa? :roll: Korkea setaaniluku aiheuttaa ongelmia jostain auton ongelmasta johtuen?
Taunus 73
Taunus 79
Sierra 88
Sierra 91
Mondeo 01
Mondeo 06
Transit 06
Focus C-Max 06
B-Max 12
C-Max 1,6 TDCI -08
Mk3Mondeo
Viestit: 1068
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Käyntihäiriöitä

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

adjo kirjoitti: 14 Maalis 2025 18:59 En huomannut tuota painetta seurailla. Mutta nyt sain tankkiin mahtumaan 40 litraa ja ajelin jotain 30 kilsaa. Vielä ei ainakaan mitään oireita ja moottori toimii normaalisti. Jotenkin tuntuu, että vika "lieveni" tankin tyhjentyessä, olihan siellä toki toista dieseliä jo jonkin verran aiemmin tankattu mydieselin sekaan.. Eli käyntikatkokset oli lyhyempiä eikä enää sammunut vaikka hetken rynkytti. Nyt vaan toivotaan, että oireet ei palaa takaisin. Mutta tässä vaiheessa hyvin vahvasti vaikuttaa siltä, että oireet aiheutti ainoastaan tuo mydiesel. Toki siinä oli se polttoainesuodattimen vaihdossa tullut ilmavaiva jonkun aikaa, mutta en suodatinta olisi vaihtanut jos käynti olisi ollut ok.
Olen tuota My-dieseliä kokeillut eri seoksina ja on pelkkää hyvää sanottavaa. Kustannustehokkainen seos on 50/50 jolla moottorin käyntiääni on hyvin hiljainen eikä voimakasta dieselin ominaisääntä tahdo saada esiin edes kovassa kiihtydyksessä.
tuon Mydieselin olennaisin ero on suuri setaaniluku (70 vs 51 Neste Futura) jonka ansiosta polttoaine palaa nopeammin.

On mahdollista, että likaisen tankin moska on lähtenyt liikkeelle jos autossa on käytetty joskus fame-pitoista dieseliä jonka aiheuttama bakteerimössö on kertynyt pa-järjestelmään.
adjo
Viestit: 162
Liittynyt: 01 Elo 2022 09:15

Re: Käyntihäiriöitä

Viesti Kirjoittaja adjo »

Joku tuollainen lienee tapahtunut. Nyt ei enää mitään oireita.
Taunus 73
Taunus 79
Sierra 88
Sierra 91
Mondeo 01
Mondeo 06
Transit 06
Focus C-Max 06
B-Max 12
C-Max 1,6 TDCI -08
Mk3Mondeo
Viestit: 1068
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Käyntihäiriöitä

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

adjo kirjoitti: 15 Maalis 2025 14:15 Joku tuollainen lienee tapahtunut. Nyt ei enää mitään oireita.
Paljon on ollut aiemmin juttua biodieseleistä, varsinkin maatalouskoneista joihin biodiesel on aiheuttanut toimintahäiriöitä. En tiedä millaisia sekoituksia nykyään myydään mutta tuosta syystä olen käyttänyt vuosia Nesteen Futura-dieseliä jossa ei ainakaan perinteistä biodieseliä ole.

Paljon puhutaan myös uskomuksista noiden polttoaineiden suhteen mutta oma kokemus omasta autosta on katsastuksen savutus- eli k-arvon mittaus Mydieselillä tankattuna ja matka-ajon jälkeen katsastuksessa lukemaksi tuli 0,4 kun sallittu Euro3-luokituksella on 3.0.
Nopeasti suhteutettuna olisi voinut olla perässä vielä kuusi samanlaista dieseliä ja vieläkin olisi mennyt Euro3 -luokituksella kaikki saman 3.0 arvon sisään.
Euro4-luokituskin olisi täyttynyt kolmella autolla yhteenlaskettuna (vaatimus k-arvo 1,5).

Vastaavasti tavallinen Nesteen Futura ja jotkut aiemmatkin ABC:n dieselpolttoaineet ovat antaneet parhaimmillaan k-arvoksi 0,8 - 0,9.

Nuo siis pelkästään oman auton kohdalla joten ei pidä yleistää kaikkia koskeviksi mutta jos kenellä tahansa on ongelmia karkean käyntiäänen tai jopa savutuksen kanssa eikä suodattimien ja matka-ajon jälkeen korjaannu niin halpa tapa kokeilla on tankata Mydieseliä katsastukseen. Voi auttaa tai olla auttamatta mutta ei ole kallis kokeilu verrattuna muihin toimenpiteisiin.

Enkä saa maksua mainostamisesta mutta kerron omista kokemuksista.
adjo
Viestit: 162
Liittynyt: 01 Elo 2022 09:15

Re: Käyntihäiriöitä

Viesti Kirjoittaja adjo »

Nyt on tankki tyhjäksi ajettu, eikä edelleenkään mitään oireita. Eli satavarmasti tuossa mun autossa juuri tuo mydiesel aiheuttaa ongelmia, vaikka muiden autossa toimisi ongelmitta. Voisko olla, että ecu säätää arvoja pieleen koska siinä on reilusti korkeampi setaaniluku kuin tavallisessa dieselissä?
Taunus 73
Taunus 79
Sierra 88
Sierra 91
Mondeo 01
Mondeo 06
Transit 06
Focus C-Max 06
B-Max 12
C-Max 1,6 TDCI -08
riikomi
Viestit: 1112
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Käyntihäiriöitä

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Jos autoon tankkaa mydieseliä uudestaan niin satavarmasti se toimii ongelmitta.
Mk3Mondeo
Viestit: 1068
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Käyntihäiriöitä

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

adjo kirjoitti: 28 Maalis 2025 19:16 Nyt on tankki tyhjäksi ajettu, eikä edelleenkään mitään oireita. Eli satavarmasti tuossa mun autossa juuri tuo mydiesel aiheuttaa ongelmia, vaikka muiden autossa toimisi ongelmitta. Voisko olla, että ecu säätää arvoja pieleen koska siinä on reilusti korkeampi setaaniluku kuin tavallisessa dieselissä?
Voisin veikata pikemminkin erialaisen koostumuksen saaneet bakteerimössöä liikkeelle joka on aiheuttanut käyntihäiriöitä.

Setaaniluku kertoo polttoaineen palamisnopeuden eli korkean setaaniluvun diesel palaa nopeammin. Eli paremmin.
Setaaniluku on polttoaineen syttymisherkkyyttä ilmaiseva luku. Se kuvaa dieselöljyn laatua polttoaineena vastaavasti kuin oktaaniluku kuvaa bensiinin laatua. Yleensä yhdisteellä, jolla on korkea setaaniluku, on matala oktaaniluku ja toisin päin. Setaaniluku ei kuvaa kaikkien polttoaineiden, esim. alkoholien, kohdalla syttyvyyttä oikein. Muita syttyvyyttä kuvaavia tunnuslukuja ovat diesel-indeksi ja setaani-indeksi.

Suuri setaaniluku tarkoittaa, että polttoaine syttyy moottorissa nopeasti palotilaan ruiskuttamisen jälkeen. Jos setaaniluku on pieni, polttoaine syttyy hitaasti. Liian pieni setaaniluku kuormittaa moottoria ja aiheuttaa ylimääräisiä päästöjä.

Setaaniluku mitataan vertaamalla polttoainetta setaanin eli n-heksadekaanin ja 1-metyylinaftaleenin seokseen. Helposti syttyvän setaanin setaaniluku on 100 ja vaikeasti syttyvän 1-metyylinaftaleenin setaaniluku on 0. Jos polttoaineen setaaniluku on 40, se syttyy yhtä herkästi kuin seos, jossa on 40 tilavuusprosenttia setaania ja loput 1-metyylinaftaleenia. Dieselpolttoaineen setaaniluku on yleensä 40–55, bensiinin 0–20. Setaaniluku mitataan erityisellä CFR-moottorilla. Mittauksissa 1-metyylinaftaleenin tilalla voidaan käyttää heksadekaanin isomeeria 2,2,4,4,6,8,8-heptametyylinonaania eli isosetaania. Isosetaanin setaaniluku on 15.

Setaaniluvun määrittelyyn on otettu kantaa ASTM International standardissa D613 ja kansainvälinen standardisoimisjärjestön ISO standardissa ISO 5165.

EU:n alueella myytävän dieselpolttoaineen setaaniluvun tulee olla vähintään 51 vuodesta 2011 lähtien kuten on määritelty direktiivissä 2009/30/EY.[1]

Jotkin premium dieselpolttoaineet omaavat vielä korkeamman setaaniluvun. Suomessa myytävät St1:n Diesel Plus, Shellin Diesel powered by GTL ja ABC:n Smart Diesel omaavat setaaniluvun joka on vähintään 60, tyypillisen arvon ollessa 63.[2][3][4] Neste MY uusiutuvan dieselin setaaniluku on vähintään 70.[5]
https://fi.wikipedia.org/wiki/Setaaniluku
Vastaa Viestiin