Sivu 1/1
Etätoiminnot pois käytöstä ajoneuvo akunsuojaustilassa
Lähetetty: 13 Tammi 2025 16:08
Kirjoittaja ahonekal
Heps,
Onko muilla samoja onhelmia, eli auto menee todella herkästi akunsuojaustilaan. Tällöin ei etäkäyttöjutut ole käytössä jne. Olen pariin otteeseen käyttänyt tämän takia autoa Rintajoupilla, mut heidän mielestä autossa ei ole mitään vikaa, akku on kuulemma erittäin hyvässä kunnossa. Auto on siis Foxus 1.0 EcoBoost kevythybridi 2023.
Ongelma tulee aika usein vaikka autolla olisi ajettu pidempikin matka ja joskus on käynyt niin ettei se poistu pidempään ajamallakaan. Eilen viimeksi kotoa lähtiessä tila päällä ajoa yli 2h, moottori kokoajan päällä (start/stop) kytketty pois päältä. Silti auto edelleen tässä tilassa. Tähän asti silti lähtee hyvin käyntiin, mutta ärsyttää kun etätoiminnot eivät toimi. Ongelmat alkoivat jo syksyllä, joten ei pelkästään pakkasissa ole vika.
Re: Etätoiminnot pois käytöstä ajoneuvo akunsuojaustilassa
Lähetetty: 13 Tammi 2025 20:06
Kirjoittaja focst
Onko mitään päivityksiä tehty? Näihin on tullut aika paljon virran hallintaan liittyviä päivityksiä.
Re: Etätoiminnot pois käytöstä ajoneuvo akunsuojaustilassa
Lähetetty: 13 Tammi 2025 23:23
Kirjoittaja ahonekal
focst kirjoitti: ↑13 Tammi 2025 20:06
Onko mitään päivityksiä tehty? Näihin on tullut aika paljon virran hallintaan liittyviä päivityksiä.
Loppu kesästä kävi Joupilla ekassa huollossa, eikös ne siellä pitäisi päivittää?
Re: Etätoiminnot pois käytöstä ajoneuvo akunsuojaustilassa
Lähetetty: 13 Tammi 2025 23:25
Kirjoittaja ahonekal
Tänään hommasin sellaisen tupakansytyttimeen laitettavan mittarin joka näyttää jännitteen. Ajaessa yli 14V, mut kun pysähtyy ja sammuttaa auton jännite laskee nopeasti 12V ja jopa alle.
Re: Etätoiminnot pois käytöstä ajoneuvo akunsuojaustilassa
Lähetetty: 14 Tammi 2025 06:36
Kirjoittaja focst
ahonekal kirjoitti: ↑13 Tammi 2025 23:23
focst kirjoitti: ↑13 Tammi 2025 20:06
Onko mitään päivityksiä tehty? Näihin on tullut aika paljon virran hallintaan liittyviä päivityksiä.
Loppu kesästä kävi Joupilla ekassa huollossa, eikös ne siellä pitäisi päivittää?
Päivityksiä pitää pyytää. Ei tehdä automaattisesti. Sinne voisi hyvin olla tarjolla korjaava päivitys.
Re: Etätoiminnot pois käytöstä ajoneuvo akunsuojaustilassa
Lähetetty: 14 Tammi 2025 08:11
Kirjoittaja PiuhaPoikki
ahonekal kirjoitti: ↑13 Tammi 2025 23:25
Tänään hommasin sellaisen tupakansytyttimeen laitettavan mittarin joka näyttää jännitteen. Ajaessa yli 14V, mut kun pysähtyy ja sammuttaa auton jännite laskee nopeasti 12V ja jopa alle.
Jos jännite on aina ajettaessa yli 14v niin se tarkoittaa että järjestelmän kalkuloima akun varaustilamittarointi kertoo varaustilan olevan matala.
Jännitteen pitäisi pitkillä matkoilla pudota alemmas jos järjestelmä mittaroisi akun saavuttaneen 80% varaustilan.
Tuosta sammutetun tilanteen jännitteestä ei oikein voi päätellä mitään koska sammuttamisen jälkeen järjestelmät imevät hetken aikaa niin paljon virtaa että akkujännite notkahtaa vaikka akku olisi täynnäkin.
Lepojännite pitäisi mitata suoraan akulta ovet lukittuna muutama tunti sen jälkeen kun auto on sammutettu eikä ovia ole avattu.
Re: Etätoiminnot pois käytöstä ajoneuvo akunsuojaustilassa
Lähetetty: 14 Tammi 2025 11:45
Kirjoittaja ahonekal
focst kirjoitti: ↑14 Tammi 2025 06:36
ahonekal kirjoitti: ↑13 Tammi 2025 23:23
Loppu kesästä kävi Joupilla ekassa huollossa, eikös ne siellä pitäisi päivittää?
Päivityksiä pitää pyytää. Ei tehdä automaattisesti. Sinne voisi hyvin olla tarjolla korjaava päivitys.
Luulisi jos kahteen kertaan tästä olen käynyt valittamassa, niin nämä tehtäisiin ekana?
Re: Etätoiminnot pois käytöstä ajoneuvo akunsuojaustilassa
Lähetetty: 14 Tammi 2025 11:46
Kirjoittaja ahonekal
PiuhaPoikki kirjoitti: ↑14 Tammi 2025 08:11
ahonekal kirjoitti: ↑13 Tammi 2025 23:25
Tänään hommasin sellaisen tupakansytyttimeen laitettavan mittarin joka näyttää jännitteen. Ajaessa yli 14V, mut kun pysähtyy ja sammuttaa auton jännite laskee nopeasti 12V ja jopa alle.
Jos jännite on aina ajettaessa yli 14v niin se tarkoittaa että järjestelmän kalkuloima akun varaustilamittarointi kertoo varaustilan olevan matala.
Jännitteen pitäisi pitkillä matkoilla pudota alemmas jos järjestelmä mittaroisi akun saavuttaneen 80% varaustilan.
Tuosta sammutetun tilanteen jännitteestä ei oikein voi päätellä mitään koska sammuttamisen jälkeen järjestelmät imevät hetken aikaa niin paljon virtaa että akkujännite notkahtaa vaikka akku olisi täynnäkin.
Lepojännite pitäisi mitata suoraan akulta ovet lukittuna muutama tunti sen jälkeen kun auto on sammutettu eikä ovia ole avattu.
Joo pitää mittailla jahka saa taas pidemmän siivun ajettua.
Re: Etätoiminnot pois käytöstä ajoneuvo akunsuojaustilassa
Lähetetty: 15 Tammi 2025 17:36
Kirjoittaja ahonekal
No niin, nyt alle kaksi vuorokautta auto seisonut tallissa. Alkuun ei mitään ilmoituksia, eli autossa kaikki ok. Kävin hakemassa tavaraa autosta, ovet auki ja melkein samointein kiinni, 5min ja ilmoitus taas tästä suojatilasta. Kävin mittaamassa jännitteen suoraan akun navoista 11,7V eli ei kovinkaan hyvä tilanne. Kertokaas viisaamma mitä mun pitää vaatia siellä tiskillä että tämän ongelma saadaan hoidettua kuntoon? Akussa on takuuta jäljellä vielä pati kuukautta.
Etäkäyttöön ilmeisesti käytetään tätä startti akkua eikä kevythybridiakkua? Voiko viallinen hybridiakku aiheuttaa näitä ongelmia?
Re: Etätoiminnot pois käytöstä ajoneuvo akunsuojaustilassa
Lähetetty: 02 Maalis 2025 11:28
Kirjoittaja Fordiko25
Hei, selvisikö ongelma. Täällä sama vaiva. Vuosi sitten akku niin tyhjä ettei edes ovia avannut.