Sivu 1/1
Ratti vinossa, oikaisu?
Lähetetty: 11 Loka 2024 11:09
Kirjoittaja Taunusautomaatti
Onkos kokemusta, jos auton ratti on suoraan ajaessa hieman vinossa eli jos ajattelee kellotaulua niin suora asento olisi ratin vaaka-akseli kello 9-3 niin jos ajaessa pitää pitää sitä noin asennossa 8.5-2.5
Eli olisikohan tuo luokkaa 15 astetta vinossa niin paljonko pitää raidetangosta kääntää säätö kierroksia että saapi suoraan?
Re: Ratti vinossa, oikaisu?
Lähetetty: 11 Loka 2024 13:06
Kirjoittaja MrHakukone
Riippuu kai, omassa focuksessa n. 1 kierros / puoli.
Mikä aiheuttaa vinouden, oma rakkine puolti ja piti säätää taka- akselin aurausta,
joka sitten käänti ratin vinoon.
Re: Ratti vinossa, oikaisu?
Lähetetty: 11 Loka 2024 13:58
Kirjoittaja Taunusautomaatti
Meni vinoon sillon kun viimeksi 100e/h ammattimies sääti ohjauskulmat/nelipyörä suuntauksen.
Re: Ratti vinossa, oikaisu?
Lähetetty: 11 Loka 2024 14:08
Kirjoittaja MrHakukone
Eli onkohan taka-akseli suorassa, onko siitä jotain paperilla?
Oikeneehan se ratti kun tarpeeksi säätää, tiedä vaan missä alkuvika?
Re: Ratti vinossa, oikaisu?
Lähetetty: 11 Loka 2024 14:33
Kirjoittaja focst
Viet sinne missä viimeksi säädettiin. Pitää se ratti olla suuntauksen jälkeen suorassa.
Re: Ratti vinossa, oikaisu?
Lähetetty: 12 Loka 2024 13:48
Kirjoittaja Taunusautomaatti
Pitää viedä jonnekin muualle...jos osaisivat.
Re: Ratti vinossa, oikaisu?
Lähetetty: 12 Loka 2024 14:43
Kirjoittaja tursas
Sarjassa tyhmiä kysymyksiä, eikös sitä rattia voi nostaa irti ja laittaa takaisin suoraan, niinkuin ennen vanhaan hyvään aikaan..

Re: Ratti vinossa, oikaisu?
Lähetetty: 12 Loka 2024 14:52
Kirjoittaja focst
tursas kirjoitti: ↑12 Loka 2024 14:43
Sarjassa tyhmiä kysymyksiä, eikös sitä rattia voi nostaa irti ja laittaa takaisin suoraan, niinkuin ennen vanhaan hyvään aikaan..
Nyky rateissa 6 kulmainen kiinnitys ei enää pysty hyppäyttämään.
Re: Ratti vinossa, oikaisu?
Lähetetty: 12 Loka 2024 14:56
Kirjoittaja duckworth
Korin kulkukulma (thrust angle) tai camber jossakin fillareista ei todennäkösesti oo ihan tip top, joka taas riippuu monesta tekijästä erillisjousitetussa autossa. Aiemmin mainittu taka-akselin kulma toki sekin heijastuu kokonaisuuteen, vaikka kunnollinen säätöhän aloitetaan takaa ennen ku etupään aurausta lähdetään tekemään. Säätäjissäki on toki laiskempia, eli kattovat/käänätvät säätöä kerran ja kun kirivät säädön kulma muuttuu vähän eivätkä jaksa uudestaan avata lukitusta ja käännellä säätöä... Tietysti vanhemmassa autossa saattaa puslistakin osa olla hieman väljiä joka taas tekee oman mausteensa, säädössä näyttää kulmat oikeiksi, mutta tien päällä ratti on jo hieman vinossa.
Mulla jäi esimerkiksi Omegassa kaikilla säätäjillä aina ratti oikealle vinoon (toisilla vähemmän), koska toisesta takarenkaasta oli camber liikaa pakkasella, tämä siitä huolimatta että auraukset olivat täysin kohdallaan ja kulkukulma 0. Vasta kaikkien puslien uusimisen jälkeen camberit menivät vihreiksi näytöllä ja sen jälkeen teetetyssä säädössä ratti jäi suoraan, lisäksi auton toispuoleisuus ajossa hävisi myöskin.
Kuitenkin jos se auto nyt ei puolla, ohjautuu muutoin normaalisti, ei syö renkaita epätasasesti, niin mun mielestä tuo avauspostissa kerrottu ratin "vinous" ei ole vakavaa.
Nyt kun tämän esseen tähän rustailin niin tietysti pitää loppuun kysyä mikä

mahtoi olla kyseessä?

Re: Ratti vinossa, oikaisu?
Lähetetty: 12 Loka 2024 15:04
Kirjoittaja tursas
focst kirjoitti: ↑12 Loka 2024 14:52
tursas kirjoitti: ↑12 Loka 2024 14:43
Sarjassa tyhmiä kysymyksiä, eikös sitä rattia voi nostaa irti ja laittaa takaisin suoraan, niinkuin ennen vanhaan hyvään aikaan..
Nyky rateissa 6 kulmainen kiinnitys ei enää pysty hyppäyttämään.
Jahas, mersussa se menee..noin
https://www.youtube.com/watch?v=1OqySseswJI&t=533s
Re: Ratti vinossa, oikaisu?
Lähetetty: 12 Loka 2024 15:11
Kirjoittaja Mk3Mondeo
tursas kirjoitti: ↑12 Loka 2024 14:43
Sarjassa tyhmiä kysymyksiä, eikös sitä rattia voi nostaa irti ja laittaa takaisin suoraan, niinkuin ennen vanhaan hyvään aikaan..
Ratti on hyvä olla liikeradan keskiasennossa siitä syystä, että kääntökulma-anturi kellojousineen on myös alueen keskiasennossa. Ei sillä nyt aivan täydellistä asentoa pidä olla mutta rajoittaa kuitenkin sekä toiseksi siksi, että pyörät kääntyvät molempiin suuntiin saman verran. Nythän vaikuttaa siltä, että säätö on tehty niin että toisen puolen stoppari voi rajoittaa pyörien kääntökulman epäsymmetriseksi.
Joskus kaverin Volkkarin korjailtiin ja siihen tuli uusi nylonpusla hammastankoon jonka jälkeen osat nippuun ja koeajolle, Hyvin toimi eikä kolissut mutta bensa-automaatilta lähdettäessä piha ei tahtonut riittää vasemmalle kääntymiseen koska hammastangon kiinnityskappale raidetankoihin oli epäsymmetrinen ja kävi myös väärinpäin paikalleen jolloin hammastangon liikerata loppui toiseen suuntaan kesken.
Onneksi huomattiin avaralla pihalla eikä tiukassa mutkassa.
Re: Ratti vinossa, oikaisu?
Lähetetty: 12 Loka 2024 15:16
Kirjoittaja Mk3Mondeo
Videossa airbagin säilytys hieman väärin, aina metalliosa alaspäin Mercedeksen mukaan koska se räjähtää irrallaan niin on parempi saada turvatyyny naamalle kuin metallinen keskiosa.
Re: Ratti vinossa, oikaisu?
Lähetetty: 12 Loka 2024 15:26
Kirjoittaja tursas
Sierrassa taisin tehdä niin, että pyöråyttää raidetangon päätä edestä oikealta yhden kiekan myötäpäivään ja vastaavasti vasemmalta yhden kierroksen vastapäivään ja eiku testaamaan menikö oikein..

Re: Ratti vinossa, oikaisu?
Lähetetty: 12 Loka 2024 15:28
Kirjoittaja Mk3Mondeo
tursas kirjoitti: ↑12 Loka 2024 15:26
Sierrassa taisin tehdä niin, että pyöråyttää raidetangon edestä päätä oikealta yhden kiekkan myötäpäivään ja vastaavasti vasemmalta yhden kierroksen vastapäivään ja eiku testaamaan menikö oikein..
Sillä tavalla minäkin olen tehnyt. En tiedä onko väärin vaiko ei mutta raidetangot ovat mekaanisia osia joten ei siinä muutakaan säädettävää ole.
Re: Ratti vinossa, oikaisu?
Lähetetty: 12 Loka 2024 15:59
Kirjoittaja Taunusautomaatti
duckworth kirjoitti: ↑12 Loka 2024 14:56
Nyt kun tämän esseen tähän rustailin niin tietysti pitää loppuun kysyä mikä

mahtoi olla kyseessä?
Mondeo mk3