Sivu 1/1

Focus 2013 2.0tdci

Lähetetty: 19 Syys 2024 09:04
Kirjoittaja rapahessu
Ongelmana siis, että kojelaudassa palaa ABS, ESP ja rengaspaineen valot. Autojen käynnistäessä ilmoittaa "Tyre pres sys malfunction" sekä "hill start assist not available"

Motonetin motomaatti antoi seuraavan paperin kun kävin koodit katsomassa ja nollaamassa:

Järjestelmä: Lukkiutumaton jarrujärjestelmä ABS
*U3003 Akkujännite
C0037 Renkaan nopeusanturi taka vasen
! Akkujännite

Järjestelmä: Monitoiminto, Korin ohjausmoduuli BCM
C111B Lamppu, vasen jarruvalo
*B1D06 vasemman suuntavilkun virtapiiri

Järjestelmä: Rengaspaineet, paineen valvontajärjestelmä TPMS
C111B Lamppu, vasen jarruvalo
*B1D06 vasemman suuntavilkun virtapiiri

Järjestelmä: Ajoavustimet, pysäköintiavustonmoduuli PAM
B1B50 Takaosan vasen sisäanturi
U0415 Vääriä tietoja vastaanotettu ABS-ohjausmoduulilta
U100B Puoliautomaattinen taskupysäköintijärjestelmä

Tähdellä merkatut siis poistui, ja huutomerkillä tuli uusi koodi akkujännitteestä.

Tähän mennessä on vaihdettu akku uuteen, ja takavasemmalle on vaihdettu uusi abs anturi, jonka jälkeen vikakoodit nollattu.

Mistähän tätä lähtisi purkamaan? Ongelma on että tiloja ei oikein ole missä pääsisi ropaamaan esim nosturilla, ja tällä hetkellä ei korjaamolle ole varaa viedä.
En omista myöskään itse vikakoodinlukijaa, joista voisi selvitä tarkempia tietoja.

Re: Focus 2013 2.0tdci

Lähetetty: 20 Syys 2024 09:59
Kirjoittaja yritäedes
Aloitetaan akkujännitteestä. Akku siis vaihdettiin uuteen vikakoodien luvun jälkeen?
Muuttuiko sen jälkeen mitään varoitusvaloissa tai ilmoituksissa?
Oletko pystynyt mittaamaan, mikä akkujännite on nyt, moottorin käydessä? Entä lepojännite?
Onko akun miinuskaapelin liitos koriin kunnossa; ettei ole pahasti hapettunut tai löysällä?

Re: Focus 2013 2.0tdci

Lähetetty: 20 Syys 2024 10:07
Kirjoittaja rapahessu
yritäedes kirjoitti: 20 Syys 2024 09:59 Aloitetaan akkujännitteestä. Akku siis vaihdettiin uuteen vikakoodien luvun jälkeen?
Muuttuiko sen jälkeen mitään varoitusvaloissa tai ilmoituksissa?
Oletko pystynyt mittaamaan, mikä akkujännite on nyt, moottorin käydessä? Entä lepojännite?
Onko akun miinuskaapelin liitos koriin kunnossa; ettei ole pahasti hapettunut tai löysällä?
Akun vaihdon jälkeen on vikakoodit luettu, ei vaikutusta ilmotuksiin tai vikakoodeihin.
Akkutesti tehtiin myös siinä motomaatissa, samalla kun vikakoodit nollailtiin, se kertoi seuraavaa:

Akkutesti, Hyvä-Varaa, Jännite 12,47V, Mitattu 559A.
Käynnistintesti, Normaali, jännite10,24v
Lataustesti, OK, jännite 14,77v

Uusi akkuhan oli tosiaan 670A.

Re: Focus 2013 2.0tdci

Lähetetty: 20 Syys 2024 10:36
Kirjoittaja yritäedes
Akku ja lataus on siis kunnossa. Hyvä.

ABS:n sulakkeet on konehuoneessa F7 ja F8, sellaisia JCase- kuutioita. Ilmeisesti ovat piilossa erillisen muovikannen alla.
Mitähän tuossa voisi itse vielä kokeilla? Jarrunestettä on säiliössä riittävästi?
Se, että vasemman puolen valoista oli erilaisia koodeja, voi liittyä johtosarjaan, mutta sen vian etsiminen onkin jo hankalampi juttu.

Re: Focus 2013 2.0tdci

Lähetetty: 20 Syys 2024 10:47
Kirjoittaja rapahessu
yritäedes kirjoitti: 20 Syys 2024 10:36 Akku ja lataus on siis kunnossa. Hyvä.

ABS:n sulakkeet on konehuoneessa F7 ja F8, sellaisia JCase- kuutioita. Ilmeisesti ovat piilossa erillisen muovikannen alla.
Mitähän tuossa voisi itse vielä kokeilla? Jarrunestettä on säiliössä riittävästi?
Se, että vasemman puolen valoista oli erilaisia koodeja, voi liittyä johtosarjaan, mutta sen vian etsiminen onkin jo hankalampi juttu.
Jep, eilen yritin tuota selvitellä, mutta en päässyt jyvälle niin totesin että parempi viedä ammattimiehille vianselvitykseen. Täytyy raportoida missä oli vika kun saadaan selvyys asiaan.

Re: Focus 2013 2.0tdci

Lähetetty: 20 Syys 2024 13:01
Kirjoittaja chucknorris_1
yritäedes kirjoitti: 20 Syys 2024 10:36 Akku ja lataus on siis kunnossa. Hyvä.

ABS:n sulakkeet on konehuoneessa F7 ja F8, sellaisia JCase- kuutioita. Ilmeisesti ovat piilossa erillisen muovikannen alla.
Mitähän tuossa voisi itse vielä kokeilla? Jarrunestettä on säiliössä riittävästi?
Se, että vasemman puolen valoista oli erilaisia koodeja, voi liittyä johtosarjaan, mutta sen vian etsiminen onkin jo hankalampi juttu.
yleismittarilla pystyy tuon sensorin testaamaan. Liitin irti ja mittari kiinni. Napaa pyörittämällä pitäisi tulla signaalia. Taikka testerillä (Forscan) katsoo mitä antaa pyörän nopeudeksi. Ajossa tietysti pitäisi olla kaikki suht samoja.
Viime päivinä tullut erillaisia sensoreita mitattua kaverin autosta, kampiakselilta, nokka-akselilta ja myös näitä ABS-nopeussensoreita.
Johtosarjakin on helppo mitata. Molemmat päät vaan esiin ja piipparilla katsoo onko naru poikki vai ei.