Sivu 1/1

Mondeo MK4 takakallistuksenvakaaja ja pitkittäistukivarren pusla

Lähetetty: 11 Syys 2024 12:14
Kirjoittaja Moondeo
Terve foorumille,

MK4 2.0tdci powershift 5-ovinen vm 2010 mondeo hylättiin katsastuksessa koska kallistuksenvakaaja takaa on poikki ( :shock: ) sekä pitkittäistukivarren etupusla on rikki.

Osaako joku kertoa, onko näissä sama vakaajatanko takana eri mallien kesken, vai onko niissä eroja esim porrasperä, 5-ovinen, farmari yms, sekä moottorien yms, kesken? Ajattelin jostain purkaamolta koittaa metsästää sellaisen, mutta äkkiseltää ei ollut juuri samanlaista purussa, farmareita oli tarjolla. Uusikaan ei ollut törkyhintainen, mutta jotenkin tuntuisi turhalle laittaa upouutta vakajaa :|

Puslan jo hankinkin, ja youtubesta on opiskeltu, mutta osaako joku sanoa, onko mitään mahkuja kotona ilman prässiä saada vaihdettua? Kaasupullot ja pakastin löytyy, mutta riittääkö ne :?:

Re: Mondeo MK4 takakallistuksenvakaaja ja pitkittäistukivarren pusla

Lähetetty: 12 Syys 2024 12:42
Kirjoittaja Moondeo
Näemmä vakaajatankoja olisi kahta mallia, 1405553 ja 1481350, joista jälkimmäinen menisi tähän diesel hatchbackkiin?

Re: Mondeo MK4 takakallistuksenvakaaja ja pitkittäistukivarren pusla

Lähetetty: 12 Syys 2024 13:12
Kirjoittaja yritäedes
Moondeo kirjoitti: 12 Syys 2024 12:42 Näemmä vakaajatankoja olisi kahta mallia, 1405553 ja 1481350, joista jälkimmäinen menisi tähän diesel hatchbackkiin?
1481350 pitäisi olla oikea. Ja uudet puslat tietenkin ja ehkä myös yhdystangot.

Pitkittäistukivarren etupuslan kanssa on ilmeisesti kaksi vaihtoehtoa.
1. Tukivarsi kokonaan irti autosta ja prässillä pusla vaihtoon. Kai sen vanhan rälläkälläkin pois saa ja uuden kylmänä kuumaan tukivarteen, mutta tuosta ei ole omaa kokemusta.
2. Hankkia/lainata työkalu juuri tuota varten ja tehdä joko auton alla tai pöydällä.

Itse hankin tuon työkalun omaa autoa varten ja sillä onnistui. Tosin sitäkin joutui heti vähän modaamaan, kun oli halvin kiinalainen. :lol:

Re: Mondeo MK4 takakallistuksenvakaaja ja pitkittäistukivarren pusla

Lähetetty: 12 Syys 2024 13:23
Kirjoittaja Moondeo
Oorrait, siihen päädyin myös ankaran googlettelun jälkeen :D Laitoin purkaamolta tilaukseen vakaajatangon 2008 1,8 diesel hb:stä. Täytyy katsoa puslien ja yhdystankojen kunto remontin yhteydessä.

Ajattelin purkaa itse pyörän ripustukset ja katsoa puslan vaihdon mahdollisuutta. Vien sitten irto-osan ja puslan johonkin pajalle jos prässillä vaihtaisivat, jos vaikuttaa tekemättömälle paikalle kotioloissa.

Re: Mondeo MK4 takakallistuksenvakaaja ja pitkittäistukivarren pusla

Lähetetty: 12 Syys 2024 13:35
Kirjoittaja yritäedes
Jos asennat uuden puslan itse, niin katso ennen vanhan irrotusta, kuinka syvällä kehä on tukivarressa. Siinä ei ole mitään merkintää, ja jos menee paljon pieleen, on aurauskulmien säätö tekemätön paikka.

Re: Mondeo MK4 takakallistuksenvakaaja ja pitkittäistukivarren pusla

Lähetetty: 12 Syys 2024 15:21
Kirjoittaja Deippa
Ruuvipenkissä onnistuu puristaa etuhela paikoilleen. Ei maksa vaivaa ostaa sitä erikoistyökalua, jotta auton alla pystyisi vaihtamaan. Tarttis nosturi olla ja siinä vaiheessa ku juutuubi videoiden mukaan ne sillä työkalulla vaihtaa niin tais olla enää yks tai kaks pulttia irrotettavana että saat sen koko tukivarren kouraan ja voit pöydällä touhuta puslan paikoilleen.

Re: Mondeo MK4 takakallistuksenvakaaja ja pitkittäistukivarren pusla

Lähetetty: 12 Syys 2024 17:00
Kirjoittaja Moondeo
Tarviiko ruuvipenkissä jotain apupaloja, putkenpätkiä, lämmitystä ym?

Re: Mondeo MK4 takakallistuksenvakaaja ja pitkittäistukivarren pusla

Lähetetty: 12 Syys 2024 18:32
Kirjoittaja riikomi
Ainahan laakeria pitää ulkokehältään puristaa. Jos ei parempaa välikettä ole niin vanha laakeri on pätevä aputyökalu.

Re: Mondeo MK4 takakallistuksenvakaaja ja pitkittäistukivarren pusla

Lähetetty: 13 Syys 2024 08:01
Kirjoittaja Deippa
Ruuvipenkissä pystyt toki puristamaan vain aina toiselta reunalta, joten vastapuolelta holkkia tarvii pystyä jollain toisella puristamaan. Olikohn niin että toista puolta pidin putkipihdeillä tms. paikoillaan tai sitten sellaisella hyvin pienellä irtonaisella "ruuvipenkillä" että puslan saa lähtemään menemään sisään. Sitten kun sen alun saa, niin sittenhän se menee pikkasen kerralla puristaen ja puolta vaihtaen. Kotikutosen prässiin voi saada myös pullotunkstla tehtyä jos sopivaa metallia sattuuu nurkissa olemaan tai joku valmis kehäräkenne. Olen kuullut että kyseiset puslat on vaihdettu jopa pelkkien pakoputken kiristyspannoista tehtyjen työkalujen avulla.

Re: Mondeo MK4 takakallistuksenvakaaja ja pitkittäistukivarren pusla

Lähetetty: 13 Syys 2024 09:22
Kirjoittaja Taunusautomaatti
mahtaiskos mennä sisään lyömällä vanhaa holkkia apunakäyttäen?

Tosin prsässin saa noin 200eur siinä ei mene rahat hukkaan. :thumbup:
Käyttöä ollut jo monta kertaa.
Ja jos katsoo ettei tarvi muuhun niin saa kyllä torissa myytyä lähes samalla hinnalla....

Re: Mondeo MK4 takakallistuksenvakaaja ja pitkittäistukivarren pusla

Lähetetty: 18 Syys 2024 21:07
Kirjoittaja Moondeo
Pusla saatu vaihdettua. Kannattaa olla ruuvipenkki ja lisäksi irrallinen pienempi ruuvipuristin, putkipihtejä vinkoja jne. Hieman hankalaa, mutta kyllä se siitä meni kun sai vaan lähtemään alulle, ja vähän kerrallaan ympäriinsä puristeli. Lämmitys ja pakastus oli ehkä vähän turhaa, siinä ne lämpötilat ehti tasaantua viritellessä työtä alulle. Vakaajakin oli sopiva ja ainakin puslaan verrattuna helppo vaihtaa.

Vanha pusla oli monta milliä vinossa paikallaan, liekkö mennyt asentaessa, vai "hakenut paikkansa" autossa kiinni :?:

Re: Mondeo MK4 takakallistuksenvakaaja ja pitkittäistukivarren pusla

Lähetetty: 18 Syys 2024 21:14
Kirjoittaja Moondeo
Silti työläin ja hankalin oli puslan sisenmpi pultti, koko kierteen matkan piti kaikin voimin pitkällä jatkovarrella nitkutella edes takaisin vähän kerrallaan aukipäin. Oli todella lujassa. Muutama muukin pultti aikas lailla kiinni koko kierteen matkalta.

Re: Mondeo MK4 takakallistuksenvakaaja ja pitkittäistukivarren pusla

Lähetetty: 19 Syys 2024 12:04
Kirjoittaja yritäedes
Moondeo kirjoitti: 18 Syys 2024 21:14 Silti työläin ja hankalin oli puslan sisenmpi pultti, koko kierteen matkan piti kaikin voimin pitkällä jatkovarrella nitkutella edes takaisin vähän kerrallaan aukipäin. Oli todella lujassa. Muutama muukin pultti aikas lailla kiinni koko kierteen matkalta.
Huomasin saman, että puslan toisessa pultissa on sitä sinistä tahnaa, toisessa ei. Tahna+korroosio tekee sellaisen jumin, että pitäisi olla tarpeeksi järeä pulttimopo tai sitten kuumentaa pulttia ennen aukaisua. Poikittaistukivarsien vanhoissa pulteissa sama juttu. Muutaman kun katkaisee sinne kiinnihitsattuun mutteriin, niin pari minuuttia lämmitystä ei tosiaan tunnu enää ajanhukalta...😁

Hyvä kun sait kuntoon tuolta osin!👍