Mondeo MK4 takakallistuksenvakaaja ja pitkittäistukivarren pusla

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
Moondeo
Viestit: 10
Liittynyt: 11 Syys 2024 12:05

Mondeo MK4 takakallistuksenvakaaja ja pitkittäistukivarren pusla

Viesti Kirjoittaja Moondeo »

Terve foorumille,

MK4 2.0tdci powershift 5-ovinen vm 2010 mondeo hylättiin katsastuksessa koska kallistuksenvakaaja takaa on poikki ( :shock: ) sekä pitkittäistukivarren etupusla on rikki.

Osaako joku kertoa, onko näissä sama vakaajatanko takana eri mallien kesken, vai onko niissä eroja esim porrasperä, 5-ovinen, farmari yms, sekä moottorien yms, kesken? Ajattelin jostain purkaamolta koittaa metsästää sellaisen, mutta äkkiseltää ei ollut juuri samanlaista purussa, farmareita oli tarjolla. Uusikaan ei ollut törkyhintainen, mutta jotenkin tuntuisi turhalle laittaa upouutta vakajaa :|

Puslan jo hankinkin, ja youtubesta on opiskeltu, mutta osaako joku sanoa, onko mitään mahkuja kotona ilman prässiä saada vaihdettua? Kaasupullot ja pakastin löytyy, mutta riittääkö ne :?:
Moondeo
Viestit: 10
Liittynyt: 11 Syys 2024 12:05

Re: Mondeo MK4 takakallistuksenvakaaja ja pitkittäistukivarren pusla

Viesti Kirjoittaja Moondeo »

Näemmä vakaajatankoja olisi kahta mallia, 1405553 ja 1481350, joista jälkimmäinen menisi tähän diesel hatchbackkiin?
yritäedes
Viestit: 2437
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Mondeo MK4 takakallistuksenvakaaja ja pitkittäistukivarren pusla

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Moondeo kirjoitti: 12 Syys 2024 12:42 Näemmä vakaajatankoja olisi kahta mallia, 1405553 ja 1481350, joista jälkimmäinen menisi tähän diesel hatchbackkiin?
1481350 pitäisi olla oikea. Ja uudet puslat tietenkin ja ehkä myös yhdystangot.

Pitkittäistukivarren etupuslan kanssa on ilmeisesti kaksi vaihtoehtoa.
1. Tukivarsi kokonaan irti autosta ja prässillä pusla vaihtoon. Kai sen vanhan rälläkälläkin pois saa ja uuden kylmänä kuumaan tukivarteen, mutta tuosta ei ole omaa kokemusta.
2. Hankkia/lainata työkalu juuri tuota varten ja tehdä joko auton alla tai pöydällä.

Itse hankin tuon työkalun omaa autoa varten ja sillä onnistui. Tosin sitäkin joutui heti vähän modaamaan, kun oli halvin kiinalainen. :lol:
Viimeksi muokannut yritäedes, 12 Syys 2024 13:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Moondeo
Viestit: 10
Liittynyt: 11 Syys 2024 12:05

Re: Mondeo MK4 takakallistuksenvakaaja ja pitkittäistukivarren pusla

Viesti Kirjoittaja Moondeo »

Oorrait, siihen päädyin myös ankaran googlettelun jälkeen :D Laitoin purkaamolta tilaukseen vakaajatangon 2008 1,8 diesel hb:stä. Täytyy katsoa puslien ja yhdystankojen kunto remontin yhteydessä.

Ajattelin purkaa itse pyörän ripustukset ja katsoa puslan vaihdon mahdollisuutta. Vien sitten irto-osan ja puslan johonkin pajalle jos prässillä vaihtaisivat, jos vaikuttaa tekemättömälle paikalle kotioloissa.
yritäedes
Viestit: 2437
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Mondeo MK4 takakallistuksenvakaaja ja pitkittäistukivarren pusla

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Jos asennat uuden puslan itse, niin katso ennen vanhan irrotusta, kuinka syvällä kehä on tukivarressa. Siinä ei ole mitään merkintää, ja jos menee paljon pieleen, on aurauskulmien säätö tekemätön paikka.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Deippa
Viestit: 524
Liittynyt: 02 Touko 2012 11:52
Paikkakunta: P-Pmaa

Re: Mondeo MK4 takakallistuksenvakaaja ja pitkittäistukivarren pusla

Viesti Kirjoittaja Deippa »

Ruuvipenkissä onnistuu puristaa etuhela paikoilleen. Ei maksa vaivaa ostaa sitä erikoistyökalua, jotta auton alla pystyisi vaihtamaan. Tarttis nosturi olla ja siinä vaiheessa ku juutuubi videoiden mukaan ne sillä työkalulla vaihtaa niin tais olla enää yks tai kaks pulttia irrotettavana että saat sen koko tukivarren kouraan ja voit pöydällä touhuta puslan paikoilleen.
S-MAX -10 2.0TDCI 140hv Titanium Business
Ex: Mondeo Mk3 -07, 2.0TDCI 130hv Titanium
Moondeo
Viestit: 10
Liittynyt: 11 Syys 2024 12:05

Re: Mondeo MK4 takakallistuksenvakaaja ja pitkittäistukivarren pusla

Viesti Kirjoittaja Moondeo »

Tarviiko ruuvipenkissä jotain apupaloja, putkenpätkiä, lämmitystä ym?
riikomi
Viestit: 1112
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Mondeo MK4 takakallistuksenvakaaja ja pitkittäistukivarren pusla

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Ainahan laakeria pitää ulkokehältään puristaa. Jos ei parempaa välikettä ole niin vanha laakeri on pätevä aputyökalu.
Deippa
Viestit: 524
Liittynyt: 02 Touko 2012 11:52
Paikkakunta: P-Pmaa

Re: Mondeo MK4 takakallistuksenvakaaja ja pitkittäistukivarren pusla

Viesti Kirjoittaja Deippa »

Ruuvipenkissä pystyt toki puristamaan vain aina toiselta reunalta, joten vastapuolelta holkkia tarvii pystyä jollain toisella puristamaan. Olikohn niin että toista puolta pidin putkipihdeillä tms. paikoillaan tai sitten sellaisella hyvin pienellä irtonaisella "ruuvipenkillä" että puslan saa lähtemään menemään sisään. Sitten kun sen alun saa, niin sittenhän se menee pikkasen kerralla puristaen ja puolta vaihtaen. Kotikutosen prässiin voi saada myös pullotunkstla tehtyä jos sopivaa metallia sattuuu nurkissa olemaan tai joku valmis kehäräkenne. Olen kuullut että kyseiset puslat on vaihdettu jopa pelkkien pakoputken kiristyspannoista tehtyjen työkalujen avulla.
S-MAX -10 2.0TDCI 140hv Titanium Business
Ex: Mondeo Mk3 -07, 2.0TDCI 130hv Titanium
Taunusautomaatti
Viestit: 2442
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Mondeo MK4 takakallistuksenvakaaja ja pitkittäistukivarren pusla

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

mahtaiskos mennä sisään lyömällä vanhaa holkkia apunakäyttäen?

Tosin prsässin saa noin 200eur siinä ei mene rahat hukkaan. :thumbup:
Käyttöä ollut jo monta kertaa.
Ja jos katsoo ettei tarvi muuhun niin saa kyllä torissa myytyä lähes samalla hinnalla....
Moondeo
Viestit: 10
Liittynyt: 11 Syys 2024 12:05

Re: Mondeo MK4 takakallistuksenvakaaja ja pitkittäistukivarren pusla

Viesti Kirjoittaja Moondeo »

Pusla saatu vaihdettua. Kannattaa olla ruuvipenkki ja lisäksi irrallinen pienempi ruuvipuristin, putkipihtejä vinkoja jne. Hieman hankalaa, mutta kyllä se siitä meni kun sai vaan lähtemään alulle, ja vähän kerrallaan ympäriinsä puristeli. Lämmitys ja pakastus oli ehkä vähän turhaa, siinä ne lämpötilat ehti tasaantua viritellessä työtä alulle. Vakaajakin oli sopiva ja ainakin puslaan verrattuna helppo vaihtaa.

Vanha pusla oli monta milliä vinossa paikallaan, liekkö mennyt asentaessa, vai "hakenut paikkansa" autossa kiinni :?:
Moondeo
Viestit: 10
Liittynyt: 11 Syys 2024 12:05

Re: Mondeo MK4 takakallistuksenvakaaja ja pitkittäistukivarren pusla

Viesti Kirjoittaja Moondeo »

Silti työläin ja hankalin oli puslan sisenmpi pultti, koko kierteen matkan piti kaikin voimin pitkällä jatkovarrella nitkutella edes takaisin vähän kerrallaan aukipäin. Oli todella lujassa. Muutama muukin pultti aikas lailla kiinni koko kierteen matkalta.
yritäedes
Viestit: 2437
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Mondeo MK4 takakallistuksenvakaaja ja pitkittäistukivarren pusla

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Moondeo kirjoitti: 18 Syys 2024 21:14 Silti työläin ja hankalin oli puslan sisenmpi pultti, koko kierteen matkan piti kaikin voimin pitkällä jatkovarrella nitkutella edes takaisin vähän kerrallaan aukipäin. Oli todella lujassa. Muutama muukin pultti aikas lailla kiinni koko kierteen matkalta.
Huomasin saman, että puslan toisessa pultissa on sitä sinistä tahnaa, toisessa ei. Tahna+korroosio tekee sellaisen jumin, että pitäisi olla tarpeeksi järeä pulttimopo tai sitten kuumentaa pulttia ennen aukaisua. Poikittaistukivarsien vanhoissa pulteissa sama juttu. Muutaman kun katkaisee sinne kiinnihitsattuun mutteriin, niin pari minuuttia lämmitystä ei tosiaan tunnu enää ajanhukalta...😁

Hyvä kun sait kuntoon tuolta osin!👍
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Vastaa Viestiin