Focus 2014 Ecoboost - Kone vaihtoon vai mitä!
Focus 2014 Ecoboost - Kone vaihtoon vai mitä!
Hei vaan! Minulla olisi tässä pieni ongelma...
Nimittäin ostin kesäkuun alussa elämäni ensimmäisen Ford Focuksen 1.0 Ecoboost-moottorilla. Kilometrejä sillä on 173 800 ja käyttöönotto on tapahtunut syksyllä 2014. Yritin tehdä kotiläksyni hyvin, ja selvittelin tutun korjaamon kautta mihin tämmöisessä kannattaisi varautua. Sain vahvan kehoituksen ajaa auto liikkeestä suoraan merkkiliikkeeseen jakohihnan vaihtoon. Tein töitä käskettyä, ja luovutuksen jälkeisenä aamuna auto otettiin merkkiliikkeessä käsittelyyn.
No, sen yleensä arvaa, että jossain on jotain vikaa, kun merkkiliikkeestä soitetaan ennen kuin projekti on valmis. Korjaamolla oli aloitettu jakopään purkaminen, mutta sitten öljynsuodattimen sihdistä oli löytynyt muovi- ja kumipurua. Tämä lienee normaalia, koska autossa oli vielä alkuperäinen hihna. Mutta öljyn joukossa oli myös metallihilettä ja isoja metallilastuja. Siis sellaisia kierteisiä, kapeita lastuja, vähän kuin porausjätettä. Myöhemmin konetta diagnosoitaessa korjaamo ilmoitti, että kampiakselista on mitattu toleransseja suurempi päittäisvälys. Tulin siis itse siihen johtopäätökseen, että kampiakselin laakeri on jo vaurioitunut tai siellä on alkava laakerivika.
Lääkkeeksi merkkihuolto ehdottaa koneen vaihtoa: Heidän mielestään metalli öljyn joukossa kertoo siitä, että kone vetää viimeisiään.
Luonnollisesti myyjäliike on tähän mennessä reklamoitaessa kieltäytynyt kaikesta vastuusta.
Koneen vaihto olisi suhteettoman kallis operaatio, eli lähes yhtä paljon kuin mitä itse autosta maksoin.
Nyt ovat siis neuvot viisaat kultaakin arvokkaampia: Onko kuvailemaani ongelmaan mahdollisesti ajateltavissa muita kestäviä, luotettavia ratkaisuja kuin kallis moottorin vaihto?
Nimittäin ostin kesäkuun alussa elämäni ensimmäisen Ford Focuksen 1.0 Ecoboost-moottorilla. Kilometrejä sillä on 173 800 ja käyttöönotto on tapahtunut syksyllä 2014. Yritin tehdä kotiläksyni hyvin, ja selvittelin tutun korjaamon kautta mihin tämmöisessä kannattaisi varautua. Sain vahvan kehoituksen ajaa auto liikkeestä suoraan merkkiliikkeeseen jakohihnan vaihtoon. Tein töitä käskettyä, ja luovutuksen jälkeisenä aamuna auto otettiin merkkiliikkeessä käsittelyyn.
No, sen yleensä arvaa, että jossain on jotain vikaa, kun merkkiliikkeestä soitetaan ennen kuin projekti on valmis. Korjaamolla oli aloitettu jakopään purkaminen, mutta sitten öljynsuodattimen sihdistä oli löytynyt muovi- ja kumipurua. Tämä lienee normaalia, koska autossa oli vielä alkuperäinen hihna. Mutta öljyn joukossa oli myös metallihilettä ja isoja metallilastuja. Siis sellaisia kierteisiä, kapeita lastuja, vähän kuin porausjätettä. Myöhemmin konetta diagnosoitaessa korjaamo ilmoitti, että kampiakselista on mitattu toleransseja suurempi päittäisvälys. Tulin siis itse siihen johtopäätökseen, että kampiakselin laakeri on jo vaurioitunut tai siellä on alkava laakerivika.
Lääkkeeksi merkkihuolto ehdottaa koneen vaihtoa: Heidän mielestään metalli öljyn joukossa kertoo siitä, että kone vetää viimeisiään.
Luonnollisesti myyjäliike on tähän mennessä reklamoitaessa kieltäytynyt kaikesta vastuusta.
Koneen vaihto olisi suhteettoman kallis operaatio, eli lähes yhtä paljon kuin mitä itse autosta maksoin.
Nyt ovat siis neuvot viisaat kultaakin arvokkaampia: Onko kuvailemaani ongelmaan mahdollisesti ajateltavissa muita kestäviä, luotettavia ratkaisuja kuin kallis moottorin vaihto?
Re: Focus 2014 Ecoboost - Kone vaihtoon vai mitä!
En itse tuohon luovuttaisi, se että aina vaihdetaan moottori eikä korjata vanhaa... Helpon ja rahaa tuova...
Jos joku kuka ymärtää ottaisi laakeripukit auki etc. ja oikeasti katsoisi mitä on tapahtunut ja voiko korjata tosin en tiedä kuinka tuohon vajaaseen moottoriin saa osia.
Jos joku kuka ymärtää ottaisi laakeripukit auki etc. ja oikeasti katsoisi mitä on tapahtunut ja voiko korjata tosin en tiedä kuinka tuohon vajaaseen moottoriin saa osia.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Re: Focus 2014 Ecoboost - Kone vaihtoon vai mitä!
Siis oikeastiko meinaat että olisi kustannus tehokkaampaa teettää ulkopuolisella koneremppa/purattaa/tutkia konetta kuin vaihdattaa vaan moottori?NiceMan kirjoitti: ↑05 Elo 2024 15:31 En itse tuohon luovuttaisi, se että aina vaihdetaan moottori eikä korjata vanhaa... Helpon ja rahaa tuova...
Jos joku kuka ymärtää ottaisi laakeripukit auki etc. ja oikeasti katsoisi mitä on tapahtunut ja voiko korjata tosin en tiedä kuinka tuohon vajaaseen moottoriin saa osia.


Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Focus 2014 Ecoboost - Kone vaihtoon vai mitä!
No... jos ei osaa niin ei osaa... Jokainen omalla tavallaan ja en meinaan yhtään mitään mutta tekee mitä haluaa ilman että kyselee sitten... Onko hyvä vastaus ?duckworth kirjoitti: ↑05 Elo 2024 19:49Siis oikeastiko meinaat että olisi kustannus tehokkaampaa teettää ulkopuolisella koneremppa/purattaa/tutkia konetta kuin vaihdattaa vaan moottori?NiceMan kirjoitti: ↑05 Elo 2024 15:31 En itse tuohon luovuttaisi, se että aina vaihdetaan moottori eikä korjata vanhaa... Helpon ja rahaa tuova...
Jos joku kuka ymärtää ottaisi laakeripukit auki etc. ja oikeasti katsoisi mitä on tapahtunut ja voiko korjata tosin en tiedä kuinka tuohon vajaaseen moottoriin saa osia.![]()
![]()
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Re: Focus 2014 Ecoboost - Kone vaihtoon vai mitä!
Lyhyesti kaksi asiaa, ongelma on iso ja kestäviä tai luotettavia ratkaisuja ei ole käytännössä muita.
Tuollaisen pienen korkeaviritteisen moponmoottorin kestoikä on korkeintaan tuota luokkaa. Noita on vaihdettu EU:n laajuisesti tuhansia. Pelkästään eräs UK:ssa uusia moottoreita myyjä yritys kertoi myyneensä yli 700 kappaletta
Re: Focus 2014 Ecoboost - Kone vaihtoon vai mitä!
Minulla on ollut yksi VAG jossa oli myös kampiakselin pitkittäisvälystä ja tarkemmin tutkittaessa laakeriliuska oli murjoutunut ulos paikaltaan tuhoten itsensä, lohkon sekä kampiakselin.
Vaikka olisin miten laskenut omalle työlle 0 euroa hintaa niin tuota VAG:tä ei olisi voinut enää pelastaa mitenkään. Ostin toisen koneen Saksasta.
Se varsinainen harmitus tuli kun ennen vaurion havaitsemista olin tehnyt siihen risaan koneeseen täyden jakopäähuollon rissoineen, vesipumppuineen, keinuvipuineen, hydraulinostajineen sekä tiivisteineen. Rahaa meni noin 700€ ja lopputulos oli ettei siitä koneesta saanut muuta kuin siirrettyä sen uuden jakohihnasarjan ja vesipumpun toiseen koneeseen.
Se käytetty vähänajettu kone (kaikkihan ne aina on) maksoi rahteineen noin 1800€ joten tuo aiempi turha remppa maksoi suhteessa aivan liikaa ja teetti paljon ylimääräistä työtä.
Noita ei ole tehty korjattavaksi tai se on erittäin kallista.
Re: Focus 2014 Ecoboost - Kone vaihtoon vai mitä!
Kierteisiä lastuja?? Yksi mahdollisuus on se, että tehtaalla tai alihankkijalla on tainnut jäädä koneistusjätettä moottorin osaan ja se on nyt sitten moottorin sisällä.... Joskus Tuulilasissa tai Tekniikan maailmassa oli uutena kestotestiin otettu Skoda, jonka moottorista paljastui tuollaisia jätteitä ja laakereissa oli jotain naarmuja. Ei ollut mitään oireita ollut kestotestin aikana vaan asia paljastui vasta moottoria avattaessa.
Riskillä jakohihnan ja öljypumpun hihnan vaihto ja kaikki metallilastut pois mitä löytyy? Sitten vaan ajoa. Huomaa että sinne koneeseen laitetaan 100-varmasti valmistajan ohjeen mukaiset öljyt. Sitten kestää ajoa. Voihan sitä tehdä seuraavan öljynvaihdon vähän aikaisemmin ja katsoa mitä löytyy öljystä ja suodattimesta.
Meillä on vuotta vanhempi EB 1.0 ja sillä on ajettu 307 000 km ja matka jatkuu.
Riskillä jakohihnan ja öljypumpun hihnan vaihto ja kaikki metallilastut pois mitä löytyy? Sitten vaan ajoa. Huomaa että sinne koneeseen laitetaan 100-varmasti valmistajan ohjeen mukaiset öljyt. Sitten kestää ajoa. Voihan sitä tehdä seuraavan öljynvaihdon vähän aikaisemmin ja katsoa mitä löytyy öljystä ja suodattimesta.
Meillä on vuotta vanhempi EB 1.0 ja sillä on ajettu 307 000 km ja matka jatkuu.
Re: Focus 2014 Ecoboost - Kone vaihtoon vai mitä!
Oliko VAG-moottorissa samanlaista metallista "porasilppua"?Mk3Mondeo kirjoitti: ↑06 Elo 2024 22:08Minulla on ollut yksi VAG jossa oli myös kampiakselin pitkittäisvälystä ja tarkemmin tutkittaessa laakeriliuska oli murjoutunut ulos paikaltaan tuhoten itsensä, lohkon sekä kampiakselin.
Vaikka olisin miten laskenut omalle työlle 0 euroa hintaa niin tuota VAG:tä ei olisi voinut enää pelastaa mitenkään. Ostin toisen koneen Saksasta.
Se varsinainen harmitus tuli kun ennen vaurion havaitsemista olin tehnyt siihen risaan koneeseen täyden jakopäähuollon rissoineen, vesipumppuineen, keinuvipuineen, hydraulinostajineen sekä tiivisteineen. Rahaa meni noin 700€ ja lopputulos oli ettei siitä koneesta saanut muuta kuin siirrettyä sen uuden jakohihnasarjan ja vesipumpun toiseen koneeseen.
Se käytetty vähänajettu kone (kaikkihan ne aina on) maksoi rahteineen noin 1800€ joten tuo aiempi turha remppa maksoi suhteessa aivan liikaa ja teetti paljon ylimääräistä työtä.
Noita ei ole tehty korjattavaksi tai se on erittäin kallista.
Re: Focus 2014 Ecoboost - Kone vaihtoon vai mitä!
Oli lastua kaikenlaista ja kampiakseli liikkui pituusuunnassa ainakin millin ellei peräti kaksi. Kolkottavan äänen alkuperäksi paljastui vauhtipyörä joka hakkasi käydessä lohkon takaosaa sorvaten sieltäkin lastuja mutta kytkinkopan sisälle.JiiHoo kirjoitti: ↑07 Elo 2024 14:15Oliko VAG-moottorissa samanlaista metallista "porasilppua"?Mk3Mondeo kirjoitti: ↑06 Elo 2024 22:08
Minulla on ollut yksi VAG jossa oli myös kampiakselin pitkittäisvälystä ja tarkemmin tutkittaessa laakeriliuska oli murjoutunut ulos paikaltaan tuhoten itsensä, lohkon sekä kampiakselin.
Vaikka olisin miten laskenut omalle työlle 0 euroa hintaa niin tuota VAG:tä ei olisi voinut enää pelastaa mitenkään. Ostin toisen koneen Saksasta.
Se varsinainen harmitus tuli kun ennen vaurion havaitsemista olin tehnyt siihen risaan koneeseen täyden jakopäähuollon rissoineen, vesipumppuineen, keinuvipuineen, hydraulinostajineen sekä tiivisteineen. Rahaa meni noin 700€ ja lopputulos oli ettei siitä koneesta saanut muuta kuin siirrettyä sen uuden jakohihnasarjan ja vesipumpun toiseen koneeseen.
Se käytetty vähänajettu kone (kaikkihan ne aina on) maksoi rahteineen noin 1800€ joten tuo aiempi turha remppa maksoi suhteessa aivan liikaa ja teetti paljon ylimääräistä työtä.
Noita ei ole tehty korjattavaksi tai se on erittäin kallista.
Oli sellainen Long-long öljynvaihtoväli-moottori, neljän vuoden välein.
Sinulla on mahdollisuus saada jotakin hyvitystä myyjältä joten omaan piikkiin ei kannata tehdä mitään ennen kuin tuo puoli selviää.