Ford Focus 1.0 ecoboost 2013
Lähetetty: 24 Heinä 2024 16:50
Hei nyt pakko kysyä tietäjiltä apua. Tosiaan 2013 vuoden ford focus jolla ajettu pikkusen reipas 190 tuhatta. Nyt ilmeni ongelmia ja mietin korjatakko…
Taustatietona, että viime syksynä tehtiin remppa, kun öljyvalo syttyi yhtäkkiä punaisena. Vaihdettiin jakopää hihna kun ilmeisesti suodattimeen oli mennyt töhnää ja samalla tietenkin nekin suodattimet vaihdettiin.
Reilu viikko sitten alkoi yhtäkkiä moottori kuumenemaan. Hyppäsi sinne 120 asteeseen ja sammutin auton. Ei tullut höyryä pihalle tms, mutta konepellin kun avasi oli päällä nestettä. Noh auto hinattiin korjaamolle ja siellä havaittiin vuoto jäähdytinletkuhaarassa (murtunut/hauras muovi). Korjattiin vesikotelon ja paisuntasäiliön letku, järjestelmä ilmattiin ym testaukset ja ajoon testiin. Varoiteltiin, että onko moottori saanut hittiä.
No autolla ajettiin tämän jälkeen noin 50km ilman ongelmia. Ajossa en huomannut mitään. Seisoi pari päivää, ei vuotanut alle parkissa tai ajaessa. ja kun lähdin ajamaan niin noin 5-6km kohdalla lämmöt alkoi nousemaan siihen melkein 120. Auto tiensivuun, lämmöt lähti laskemaan ja sammutin auton. Vuoti jäähdytinnesteet pihalle niinkun kaikki. No hinattiin korjaamolle ja nyt ilmeni, että vesipumppu vuotaa.
Mitä tälle tekee? Mistä voin tietää onko auton moottori ottanut vauriota vai ei? Korjatakko vai ei?
Taustatietona, että viime syksynä tehtiin remppa, kun öljyvalo syttyi yhtäkkiä punaisena. Vaihdettiin jakopää hihna kun ilmeisesti suodattimeen oli mennyt töhnää ja samalla tietenkin nekin suodattimet vaihdettiin.
Reilu viikko sitten alkoi yhtäkkiä moottori kuumenemaan. Hyppäsi sinne 120 asteeseen ja sammutin auton. Ei tullut höyryä pihalle tms, mutta konepellin kun avasi oli päällä nestettä. Noh auto hinattiin korjaamolle ja siellä havaittiin vuoto jäähdytinletkuhaarassa (murtunut/hauras muovi). Korjattiin vesikotelon ja paisuntasäiliön letku, järjestelmä ilmattiin ym testaukset ja ajoon testiin. Varoiteltiin, että onko moottori saanut hittiä.
No autolla ajettiin tämän jälkeen noin 50km ilman ongelmia. Ajossa en huomannut mitään. Seisoi pari päivää, ei vuotanut alle parkissa tai ajaessa. ja kun lähdin ajamaan niin noin 5-6km kohdalla lämmöt alkoi nousemaan siihen melkein 120. Auto tiensivuun, lämmöt lähti laskemaan ja sammutin auton. Vuoti jäähdytinnesteet pihalle niinkun kaikki. No hinattiin korjaamolle ja nyt ilmeni, että vesipumppu vuotaa.
Mitä tälle tekee? Mistä voin tietää onko auton moottori ottanut vauriota vai ei? Korjatakko vai ei?