Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Mondeoon tehtiin koneremonttia, jonka jälkeen on alkanut tiputtaa öljyä. Öljyrenkaat oli jumissa ja männänrenkaat kuluneet. Ennen remppaa öljyt haihtui savuna ilmaan, ikinä ei vuotoja ollut maassa. Leima tuli rempan jälkeen, mutta katsastaja epäili kampiakselin stefan vikaa. Öljypohjaa tiivistettiin ulkopuolelta, mikä auttoi hieman, mutta öljyä tulee silti parkkipaikalle pieni läntti ja ajossa vuotaa, ilmeisesti vaihdelaatikon kohdalta aika edestä ja keskeltä moottoria Onkohan kampiakselin stefan vuoto todennäköinen, ja mistä muualta vuoto voisi mahdollisesti tulla..? Moottorissa ei näy päälläpäin vuotokohtaa.
Jos vika olisi kampiakselin stefassa, niin uskaltaakohan tällä lähteä heittämään reilun 1000km reissua Sinänsä auto toimii erittäin hyvin.
Jos siihen on remonttia tehty ja kone ollut auki niin miksi sitä takatiivistettä ei ole vaihdettu?
Vuotokohtaan on kaksi vaihtoehtoa, laatikon etupään stefa joka on yhtä pakettia painelaakerin ja työsylinterin kanssa tai sitten se todennäköisempi eli mainitsemasi kampiakselin takatiiviste.
Vinkkinä uuden takatiivisteen asennukseen, asennus vain mukana tulevalla muovisella asennusholkilla ja kuivana, ei voitelua tiivisteeseen tai akseliin.
Voi ajaa jos ei niin paljoa vuoda ettei ehdi öljyä lisätä matkalla. Tietysti se öljy tippuu tielle joten onhan tuo korjattava joskus.
riikomi kirjoitti: ↑16 Elo 2023 09:42
Mulla on Golfissa myös vaade stefan asentamista ilman mitään voitelua.
Osaako joku kertoa tuohon perusteen?
En tiedä perusteista, mutta... joku vuosi sitten vaihdoin 206 pösöön kampiakselille sekä etu- että takastefan (Victor reinz), laitoin asennusrasvaa vähän huulille, ja huomasin sitten paketin pohjalta vasta lapun että ei saa voidella Ekan testilenkin jälkeen vuoti ihan norot öljyä, mutta lakkasi sitten kun ajoi taas useita lenkkejä.
Tosin ketjunaloittajalle vielä; kannattaisko kattoa silti varoiksi ettei vuoda ylempää vaikka venankopantiivisteeltä, ennen kun alkaa laatikkoa ja vauhtista irrottamaan
riikomi kirjoitti: ↑16 Elo 2023 09:42
Mulla on Golfissa myös vaade stefan asentamista ilman mitään voitelua.
Osaako joku kertoa tuohon perusteen?
Tuossa allaolevassa linkissä on hyvä kuvaus Payenin PTFE-tiivisteiden ominaisuuksista ja siinä nimenomaan korostetaan asennusta kuivana.
Jostakin syystä tuo linkki ei avaudu suoraan mutta kun kopioi linkin ja liittää sen osoiteriville niin koko Servive Engineering Bulletin avautuu pdf-tiedostona.
PTFE seals require a different assembly technique
when fitting to an engine. The seal normally comes
with a plastic collar that fits over the shaft. The collar
is withdrawn and the seal then needs a minimum of
four hours to adapt to the shaft. At no stage during this
process must any oil be used and all the surfaces must
be clean and dry
Viimeksi muokannut Mk3Mondeo, 16 Elo 2023 14:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
riikomi kirjoitti: ↑16 Elo 2023 12:52
^Kiitokset tästä - taas oppi uutta!
Kiitokset kysymyksestä, en itsekään ollut lukenut tuota loppuosaa ohjeesta jossa sanotaan että tiivistepaketin ruuvit ovat kiristettävä ennen asennusholkin poistoa, moottoria pyöräytettävä kaksi täyttä kierrosta ja odotettava tiivisteen asettumista min. 4 tuntia ennen käynnistystä.
DO NOT USE A SCREWDRIVER
PRMPA1605-EN
TIPS & TRICKS
• PTFE seals require careful fitting using the plastic
collar provided with the seal.
• Don’t remove the plastic collar before fitting and avoid
touching the PTFE lip to prevent contamination.
• Always fit on a clean and dry shaft without any oil
or grease.
• Fully tighten the bolts used in fitting an integrated seal
before removing the plastic collar.
• Once the plastic collar is removed, make 2 full
rotations, allow 4 hours for the seal to recover onto
the shaft before starting the engine
Moottoria on tutkittu, eikä vuotokohtaa löytynyt mistään. En ole itse tätä remonttia tehnyt, enkä autoista mitään tiedä, mutta olin siinä luulossa ettei tätä kyseistä stefaa olisi voinut moottorirempan yhteydessä vaihtaa, vaan juurikin vaihdelaatikon yms irroittamalla.
Joku mainitsi, että autolla voisi ajaa vaikka vuotaakin. Öljytikussa tämä vuoto ei ole näkynyt, mutta onko mahdollista että valuva öljy pääsee kytkimeen?
Poltsu kirjoitti: ↑16 Elo 2023 15:04
Joku mainitsi, että autolla voisi ajaa vaikka vuotaakin. Öljytikussa tämä vuoto ei ole näkynyt, mutta onko mahdollista että valuva öljy pääsee kytkimeen?
Voi päästä kytkimeenkin mutta se ei ole ykkösasia jos vuoto on niin vähäinen ettei se näy tikussakaan.
Ahaa, lisää tietoa, männänrenkaita on vaihdettu moottori paikallaan ala- ja yläkautta. Tuossa tapauksessa ei takatiivistettä ei tosiaankaan olisi voinut vaihtaa.
Hieman tarkennusta jos vuoto tulee
ilmeisesti vaihdelaatikon kohdalta aika edestä ja keskeltä moottoria
. Tiputtaako vaihteiston kopasta maahan vaiko keskeltä moottoria maahan?
Lähinnä öljypohjan tiivistettä voisi tarkkailla kun se öljypohja on kuitenkin ollut irti.
Poltsu kirjoitti: ↑16 Elo 2023 15:04
Joku mainitsi, että autolla voisi ajaa vaikka vuotaakin. Öljytikussa tämä vuoto ei ole näkynyt, mutta onko mahdollista että valuva öljy pääsee kytkimeen?
Voi päästä kytkimeenkin mutta se ei ole ykkösasia jos vuoto on niin vähäinen ettei se näy tikussakaan.
Ahaa, lisää tietoa, männänrenkaita on vaihdettu moottori paikallaan ala- ja yläkautta. Tuossa tapauksessa ei takatiivistettä ei tosiaankaan olisi voinut vaihtaa.
Hieman tarkennusta jos vuoto tulee
ilmeisesti vaihdelaatikon kohdalta aika edestä ja keskeltä moottoria
. Tiputtaako vaihteiston kopasta maahan vaiko keskeltä moottoria maahan?
Lähinnä öljypohjan tiivistettä voisi tarkkailla kun se öljypohja on kuitenkin ollut irti.
Öljypohjan ja vaihdelaatikon välistä, jos oikein ymmärsin. Öljypohja tiivistettiin uudestaan, vuoto väheni, mutta edelleen tulee tippaa maahan asti.
Tässä linkki kuvaan. https://aijaa.com/FBv6MD
Mustaa öljyä eli moottoriöljyä.
Öljypohjahan on ollut kuitenkin irti eli sieltä se todennäköinen vuotokohta löytyy. Eipä tuolla korjauksella kiire ole jos on pakko päästä reissuun.
riikomi kirjoitti: ↑16 Elo 2023 09:42
Mulla on Golfissa myös vaade stefan asentamista ilman mitään voitelua.
Osaako joku kertoa tuohon perusteen?
Noi uudet stefat on ilman jousta ja jollain teflonpinnoiteella joka mukautuu kampuran tiivistepintaan ekassa käynnistyksessä.
Öljyä ei saa olla välissä heikentämässä tätä mukautumista.
Akselin pinta on koneistuksesta täynnä pienen pieniä uria johonka tuo stefa mukautuu, ja periaateessa tekee liudan pieniä huulloksia jota estää öljyn vuotamisen ulos.
Mk3Mondeo kirjoitti: ↑17 Elo 2023 02:16
Mustaa öljyä eli moottoriöljyä.
Öljypohjahan on ollut kuitenkin irti eli sieltä se todennäköinen vuotokohta löytyy. Eipä tuolla korjauksella kiire ole jos on pakko päästä reissuun.
Aivan. Katsastuksessa olivat sitä mieltä, että kampiakselin stefa se on. Olisikohan järkevää irroittaa öljypohja vielä uudestaan kuitenkin ennen vaihdelaatikon irroitusta.
Mk3Mondeo kirjoitti: ↑17 Elo 2023 02:16
Mustaa öljyä eli moottoriöljyä.
Öljypohjahan on ollut kuitenkin irti eli sieltä se todennäköinen vuotokohta löytyy. Eipä tuolla korjauksella kiire ole jos on pakko päästä reissuun.
Aivan. Katsastuksessa olivat sitä mieltä, että kampiakselin stefa se on. Olisikohan järkevää irroittaa öljypohja vielä uudestaan kuitenkin ennen vaihdelaatikon irroitusta.
Itse tekisin niin koska öljyvuotoa ei ennen remppaa ollut.
Aivan. Katsastuksessa olivat sitä mieltä, että kampiakselin stefa se on. Olisikohan järkevää irroittaa öljypohja vielä uudestaan kuitenkin ennen vaihdelaatikon irroitusta.
Itse tekisin niin koska öljyvuotoa ei ennen remppaa ollut.
Niin. Auto seisoi vuoden kylmässä tallissa remontti-inspiraatiota odotellessa.
Sellaista vielä kysyisin, että kuuluukohan -07 Mondeossa olla bensatankissa erillinen korkki? Omassani ei sellaista ole. Jos kuuluisi olla, niin vaikuttaako korkin puute johonkin.
sitten ei kuulu olla korkkia ja vaan fordin hieno korkiton systeemi. Sitä kun käyttelee jonkin aikaa niin ei korkkia kaipaa.
Pistooli pohjaan ja pieni kääntö alaspäin ja lorotellen tankki täyteen.
Mksei kaikissa autoissa ole noin hienoa systeemiä...
Mondeon vuotokohta selvisi, kampiakselin stefan alimmat pultit olivat jostain syystä löystyneet. Mistähän tämmöinen johtuu, vai onko tuo ihan tavallista että näin käy joskus?