Mondeon alatukivarren laakerointi.
Mondeon alatukivarren laakerointi.
Terve!
Katsastusaseman setä sanoi että on jotain vikaa alatukivarren laakeroinnissa vasemmalla takana ja puhui sitten jostain kumista??
Onko helppo vaihtaa itse vai vienkö suoraan korjaamon sedälle?
Apuva! Mistä löytää jos voi itse vaihtaa. Mitä pitää tehdä?
Auto on 2.0 -93 sedan monttu
tank you =P
Katsastusaseman setä sanoi että on jotain vikaa alatukivarren laakeroinnissa vasemmalla takana ja puhui sitten jostain kumista??
Onko helppo vaihtaa itse vai vienkö suoraan korjaamon sedälle?
Apuva! Mistä löytää jos voi itse vaihtaa. Mitä pitää tehdä?
Auto on 2.0 -93 sedan monttu
tank you =P
No vaikee ja vaikee, ainakin minä olen pystynyt nuo itse vaihtamaan, vaikka en mikään autonasentaja olekkaan.
Kyseessä ilmeisesti on siis alatukivarren "pusla", joita saa esim. motonetista hintaan 6e kpl, tosin en aio enää jatkossa hakea noita tuolta, kun ei näköjään mun ajossa kestä, eli kokeilen seuraavaksi alkuperäisiä.
Kyseessä ilmeisesti on siis alatukivarren "pusla", joita saa esim. motonetista hintaan 6e kpl, tosin en aio enää jatkossa hakea noita tuolta, kun ei näköjään mun ajossa kestä, eli kokeilen seuraavaksi alkuperäisiä.
Jaa, että pikaiset ohjeet operaatioon
Tunkilla nurkka ylös ja gummi irti. seuraavaksi alapallon pultti irti ja sopivan kokoinen kiila hakataan siihen alapallon hahloon, sitten vaan väännetään tukivarsi navasta irti. seuraavaksi avataan ne tukivarren pultit ja ujutetaan tukivarsi pois kolostaan.
Koska kaikilla on tietenkin prässi kotona, niin sitten painetaan vanhat puslat vek ja tyrkätään uudet tilalle 8) .
Sen verran vielä, että hanttarin puolella täytyy irrottaa se hihnapyörän suojamuovi, että saa tukivarren pultit pois.
Kuskin puolella taas piti nostaa moottori/vaihdelaatikkoyhdistelmää, jotta pultit mahtuu pois.
Tosin yleisempi/helpompi taktiikka on sahata se etummainen pultti poikki ja takaisin laittaessa tyrkätä se pultti toisipäin(tässä varmuuden vuoksi käytin nylocci mutteria, niin ei nääs aukee kesken kaiken).
Kokoaminen sitten vaan päinvastaisessa järjestyksessä ja ei muuta kun kovaa ajoa.
Ai niin, ei muuten sitten kannata vääntää sitä vetoakselia liikaa ulospäin, siinä voipi saada hiukan lisäharmia

Tunkilla nurkka ylös ja gummi irti. seuraavaksi alapallon pultti irti ja sopivan kokoinen kiila hakataan siihen alapallon hahloon, sitten vaan väännetään tukivarsi navasta irti. seuraavaksi avataan ne tukivarren pultit ja ujutetaan tukivarsi pois kolostaan.
Koska kaikilla on tietenkin prässi kotona, niin sitten painetaan vanhat puslat vek ja tyrkätään uudet tilalle 8) .
Sen verran vielä, että hanttarin puolella täytyy irrottaa se hihnapyörän suojamuovi, että saa tukivarren pultit pois.
Kuskin puolella taas piti nostaa moottori/vaihdelaatikkoyhdistelmää, jotta pultit mahtuu pois.
Tosin yleisempi/helpompi taktiikka on sahata se etummainen pultti poikki ja takaisin laittaessa tyrkätä se pultti toisipäin(tässä varmuuden vuoksi käytin nylocci mutteria, niin ei nääs aukee kesken kaiken).
Kokoaminen sitten vaan päinvastaisessa järjestyksessä ja ei muuta kun kovaa ajoa.
Ai niin, ei muuten sitten kannata vääntää sitä vetoakselia liikaa ulospäin, siinä voipi saada hiukan lisäharmia

Mitäs harmia tuossa saa aikaseksi tuli nimittäin nykästyä tuota puolivahingossa kun vaihdoin tuohon mondeoon alatukivarren puslaa?Ai niin, ei muuten sitten kannata vääntää sitä vetoakselia liikaa ulospäin, siinä voipi saada hiukan lisäharmia
Vetoakseli on selvästi tullut ulommaksi. Pitäskö mennä takasin kun vaan kovasti yrittää nitkuttaa eli onko se vaan hypänny jostain booreilta pois?
-
- Viestit: 59
- Liittynyt: 26 Huhti 2005 14:25
- Paikkakunta: Rannassa
itellä meni kyllä totaalisesti hermot kyseisen operaation kanssa, vaikka vaihdettiin koko alatukivarsi kerralla, ilman että tartti ollenkaan tapella itse puslan kanssa. Helpoimmalla homma onnistuu kun irroittaa suosiolla mcPhersonin, navan sekä vetoakselin purkamalla auki sisemmän vetonivelen. Samalla voi vetoniveleen lisätä rasvaa, joka sieltä kuitenkin on uinut pois. Alapallonivelen suojuskumi on tullut rikottua kahdesti, vaikka kuinka yrittää varoa. Puslilla on vittumainen tapa jäädä kanittamaan apurunkoon, jos niitä ei pääse irroittamaan tai laittamaan paikoilleen aivan vaakatasossa, ja tämähän ei onnistu jos joustintuki on paikallaan. Itse vaihtaisin koko alatukivarren, kun puslat + pallonivel yhteensä on aika lähellä sitä mitä uusi kokonainen tukivarsi maksaa Motonetissä.