Sivu 1/1

Mondeo Mk4 2,0 Tdci, kylmäkäynnistys ongelma

Lähetetty: 09 Tammi 2023 20:30
Kirjoittaja LaajaPoika
Eli -08 Mondeo diesel, ajettu n.350tkm. Parina pakkasaamuna(tänään -4), kun ei ole ollut lämmityksessä, niin hörähtää käyntiin ja sammuu saman tien, useamman startin jälkeen saattaa käydä muutaman sekunnin ja sammuu, tuntuis että tukehtuu? Pidin 20 min lämmityksessä ja lähti käyntiin, kuin kesällä.Suuttimissa ei vuotoa ainakaan päällepäin näy. Ajossa toimii normaalisti, tottelee kaasua ja polttoaine kulutus normaalia. Voisiko johtua kosteudesta polttoainejärjestelmässä ja jos niin kannattaako käyttää jäänestoa? Muutaman(alle 10) kerran kun kylmästä lähtenyt liikkeelle ja tekee ronskimman kiihdytyksen, niin on ikäänkuin tukehtunut, mutta tasasella kaasun painalluksella ja cruisellakiihdyttäessä silloinkin OK.Kaikki huollot tehty ajallaan, mutta polttoainesuodatinta ei ole vaihdettu minun aikanani, 130tkm, mitään vedenerotinta näissä ei kait ole? . :ford: :thumbup:

Re: Mondeo Mk4 2,0 Tdci, kylmäkäynnistys ongelma

Lähetetty: 10 Tammi 2023 09:01
Kirjoittaja saksoboy
Itse suosittelisin sen naftasuodattimen vaihtoa. Jos ei se auta niin sitten seuraavaksi tarkistamaan hehkutulppia. Toki hehkut ei vaikuta tohon kiihdytys tukehtumiseen.

Re: Mondeo Mk4 2,0 Tdci, kylmäkäynnistys ongelma

Lähetetty: 10 Tammi 2023 10:06
Kirjoittaja yritäedes
Naftasuodatin jää näissä joskus vaihtamatta, koska se (todennäköisesti) sijaitsee auton pohjassa, taka-akseliston vieressä. Vaatii vähän viitseliäisyyttä vaihtaa. Mutta kun pääsee auton alle tai auto nosturilla, niin ei se mikään paha rasti ole vaihtaa. Suodattimen kotelossa on ruuvi pohjassa, josta voi vettä yrittää laskea pois.
Käynnistys vaati ainakin mun tapauksessa ilmaamisen, joka onnistui helposti paluuletkun liittimestä konehuoneessa, laturin vieressä.
Vaihtoväli on muistaakseni 60 tkm/3 v peräti. Kannattaa mielestäni vaihtaa useammin.

Re: Mondeo Mk4 2,0 Tdci, kylmäkäynnistys ongelma

Lähetetty: 10 Tammi 2023 11:08
Kirjoittaja Mk3Mondeo
LaajaPoika kirjoitti: 09 Tammi 2023 20:30 Eli -08 Mondeo diesel, ajettu n.350tkm. Parina pakkasaamuna(tänään -4), kun ei ole ollut lämmityksessä, niin hörähtää käyntiin ja sammuu saman tien, useamman startin jälkeen saattaa käydä muutaman sekunnin ja sammuu, tuntuis että tukehtuu? Pidin 20 min lämmityksessä ja lähti käyntiin, kuin kesällä.Suuttimissa ei vuotoa ainakaan päällepäin näy. Ajossa toimii normaalisti, tottelee kaasua ja polttoaine kulutus normaalia. Voisiko johtua kosteudesta polttoainejärjestelmässä ja jos niin kannattaako käyttää jäänestoa? Muutaman(alle 10) kerran kun kylmästä lähtenyt liikkeelle ja tekee ronskimman kiihdytyksen, niin on ikäänkuin tukehtunut, mutta tasasella kaasun painalluksella ja cruisellakiihdyttäessä silloinkin OK.Kaikki huollot tehty ajallaan, mutta polttoainesuodatinta ei ole vaihdettu minun aikanani, 130tkm, mitään vedenerotinta näissä ei kait ole? . :ford: :thumbup:
Ihme ettei se ole hajonnut vielä pahemmin tuon suodattimen vuoksi?

Fordin käyttämässä vanhemmassa Delphin järjestelmässä pitää käyttää suodatinta jonka suodatuskyky on 2 mikronia eli kaksi tuhannesosamillimetriä koska suuttimien toleranssit ovat niin pieniä ettei polttoaineen seassa saa olla minkäänlaista suurempaa partikelia.

Kaikki epäpuhtaudet mitkä suodattimeen jäävät, altistuvat käytössä läpivirtaavalle polttoaineelle joka yrittää puskea ne läpi suodatinmateriaalista. Kun ajettu matka on 130 000km niin kyllä sieltä monikin partikkeli läpi pääsee.

Minimissään voi olla hyvä vaihdattaa se suodatin sellaisessa paikassa jossa osaavat puhdistaa sen suodattimen ulkoisesti liitoksineen etteivät aiheuta enempää tuhoa hölmöilyllään.
Tuollaisia huoltoliikkeitä on hyvin harvassa.

Jääneston käytöstä on todennäköisesti enemmän haittaa kuin hyötyä, Toimiva diesel ei tarvitse jäänestoainetta ja rikkinäistä se jäänesto ei korjaa.

Re: Mondeo Mk4 2,0 Tdci, kylmäkäynnistys ongelma

Lähetetty: 15 Tammi 2023 11:40
Kirjoittaja LaajaPoika
Tuo suodattimen vaihto näyttää hyvin simppeliltä hommalta, eli pystyy itekin tekemään nosturilla, vaan noinkohan tuo ilmaus onnistuu, kun muutaman(10) kerran kääntää virrat päälle ja pitää 20sec? Jossain videoissa ilmattiin konepellin alla paluuletkun liittimestä käsipumpulla. :shock:

Re: Mondeo Mk4 2,0 Tdci, kylmäkäynnistys ongelma

Lähetetty: 15 Tammi 2023 18:54
Kirjoittaja Taunusautomaatti
mitäs jos täyttää uuden suodattimen valmiiksi dieselillä niin tarviiko ilmausta....
ainakaan mk3 ja transitissa ei ole tarvinnut

Re: Mondeo Mk4 2,0 Tdci, kylmäkäynnistys ongelma

Lähetetty: 16 Tammi 2023 14:22
Kirjoittaja yritäedes
LaajaPoika kirjoitti: 15 Tammi 2023 11:40 Tuo suodattimen vaihto näyttää hyvin simppeliltä hommalta, eli pystyy itekin tekemään nosturilla, vaan noinkohan tuo ilmaus onnistuu, kun muutaman(10) kerran kääntää virrat päälle ja pitää 20sec? Jossain videoissa ilmattiin konepellin alla paluuletkun liittimestä käsipumpulla. :shock:
Oletkin jo videoita katsonut. Löysin tällaisen - siinä tehdään juuri niin kuin itsekin tein.
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... v5tVHvF4s6
Alle kannattaa varata tarpeeksi laaja astia ja vaikka sanomalehteä. Ja vaikka nitriilihanskat käteen.
Ilmaamiseen riittää pienempikin pumppu; millä nyt vain saa imettyä.
Ei ole hankala juttu. Mielestäni tässä tapauksessa kannattaa suosista ilmata - tankissa ei ole siirtopumppua joka työntäisi ilmat pois.

Re: Mondeo Mk4 2,0 Tdci, kylmäkäynnistys ongelma

Lähetetty: 10 Helmi 2023 19:56
Kirjoittaja LaajaPoika
Suodatin vaihdettu ja ongelmat poistui. Ilmaus onnistui hyvin sähköpumpulla :thumbup: