LaajaPoika kirjoitti: ↑09 Tammi 2023 20:30
Eli -08 Mondeo diesel, ajettu n.350tkm. Parina pakkasaamuna(tänään -4), kun ei ole ollut lämmityksessä, niin hörähtää käyntiin ja sammuu saman tien, useamman startin jälkeen saattaa käydä muutaman sekunnin ja sammuu, tuntuis että tukehtuu? Pidin 20 min lämmityksessä ja lähti käyntiin, kuin kesällä.Suuttimissa ei vuotoa ainakaan päällepäin näy. Ajossa toimii normaalisti, tottelee kaasua ja polttoaine kulutus normaalia. Voisiko johtua kosteudesta polttoainejärjestelmässä ja jos niin kannattaako käyttää jäänestoa? Muutaman(alle 10) kerran kun kylmästä lähtenyt liikkeelle ja tekee ronskimman kiihdytyksen, niin on ikäänkuin tukehtunut, mutta tasasella kaasun painalluksella ja cruisellakiihdyttäessä silloinkin OK.Kaikki huollot tehty ajallaan, mutta polttoainesuodatinta ei ole vaihdettu minun aikanani, 130tkm, mitään vedenerotinta näissä ei kait ole? .
Ihme ettei se ole hajonnut vielä pahemmin tuon suodattimen vuoksi?
Fordin käyttämässä vanhemmassa Delphin järjestelmässä pitää käyttää suodatinta jonka suodatuskyky on 2 mikronia eli kaksi tuhannesosamillimetriä koska suuttimien toleranssit ovat niin pieniä ettei polttoaineen seassa saa olla minkäänlaista suurempaa partikelia.
Kaikki epäpuhtaudet mitkä suodattimeen jäävät, altistuvat käytössä läpivirtaavalle polttoaineelle joka yrittää puskea ne läpi suodatinmateriaalista. Kun ajettu matka on 130 000km niin kyllä sieltä monikin partikkeli läpi pääsee.
Minimissään voi olla hyvä vaihdattaa se suodatin sellaisessa paikassa jossa osaavat puhdistaa sen suodattimen ulkoisesti liitoksineen etteivät aiheuta enempää tuhoa hölmöilyllään.
Tuollaisia huoltoliikkeitä on hyvin harvassa.
Jääneston käytöstä on todennäköisesti enemmän haittaa kuin hyötyä, Toimiva diesel ei tarvitse jäänestoainetta ja rikkinäistä se jäänesto ei korjaa.