MK4 Mondeo käy huonosti kylmänä
Lähetetty: 29 Joulu 2022 17:50
Eli potilaana MK4 Mondeo vuodelta 2009, moottorina Duratec 2.0 Flexifuel. Autolla ajettu n. 180tkm.
Auto hankittu meille viime keväänä. Keväällä/kesällä en huomannut tuossa mitään outoa, mutta nyt alkanut tehdä niin, että kun auton käynnistää niin käy muutaman minuutin verran hieman huonosti. Tyhjäkäynnillä jos antaa vähän enemmän kaasua niin kuulostaa siltä, että moottori aluksi tukehtuu/prötää, mutta kun saa kerättyä kierroksia, niin käy hyvin. Moottori kun lämpenee niin toimii täysin normaalisti. Jos kierroksia nostaa hitaasti niin toimii normaalisti.
Muutaman kerran tehnyt myös niin, että käynnistyksen jälkeen pakoputkesta tullut todella paljon harmaata, kitkerän hajuista pakokaasua. Tuolloin samat ongelmat kuin ylläkin, mutta paljon voimakkaampana. Ja ongelma hävisi kun moottori lämmennyt. Pakokaasu oli tosiaan hyvin kitkerän hajuista, ei mielestäni haissut bensalle tai palaneelle öljylle.
Putsasin autosta kaasuläppäkotelon ja se ehkä paransi tilannetta hieman. Kotelo oli melko likainen, sellaisen mustan karstan peitossa. Myös MAP-anturi putsattu - ei vaikutusta. Myös suodattimet, öljyt ja tulpat vaihdettu hiljattain. Ja ainakaan halpis ODB-lukijalla ei löydy vikakoodeja.
Niin ja tankkiin lurautettu pari pulloa Liqui Molyn injector cleaneria. En huomannut, että tällä olisi vaikutusta - ajettu tosin vasta ehkä pari sataa kilometriä tämän jälkeen.
Mitähän tuolle seuraavaksi tekisi? Voisiko jumittava EGR aiheuttaa tätä ongelmaa? Tai lambda-anturit tai PVC-venttiili? Vai antaisiko viallinen EGR tai lambda vikakoodia?
Alkaa olla omat ajatukset tämän suhteen lopussa, joten otetaan kiitollisena vinkkejä vastaan.
Tuota Maakoksen ketjua lukenut kanssa läpi kun tuntuu olevan vähän vastaavaa ongelmaa, mutta ei ehkä ihan kuitenkaan. Tämä siis lähtee aina käyntiin, mutta käy aluksi vähän huonosti.
Auto hankittu meille viime keväänä. Keväällä/kesällä en huomannut tuossa mitään outoa, mutta nyt alkanut tehdä niin, että kun auton käynnistää niin käy muutaman minuutin verran hieman huonosti. Tyhjäkäynnillä jos antaa vähän enemmän kaasua niin kuulostaa siltä, että moottori aluksi tukehtuu/prötää, mutta kun saa kerättyä kierroksia, niin käy hyvin. Moottori kun lämpenee niin toimii täysin normaalisti. Jos kierroksia nostaa hitaasti niin toimii normaalisti.
Muutaman kerran tehnyt myös niin, että käynnistyksen jälkeen pakoputkesta tullut todella paljon harmaata, kitkerän hajuista pakokaasua. Tuolloin samat ongelmat kuin ylläkin, mutta paljon voimakkaampana. Ja ongelma hävisi kun moottori lämmennyt. Pakokaasu oli tosiaan hyvin kitkerän hajuista, ei mielestäni haissut bensalle tai palaneelle öljylle.
Putsasin autosta kaasuläppäkotelon ja se ehkä paransi tilannetta hieman. Kotelo oli melko likainen, sellaisen mustan karstan peitossa. Myös MAP-anturi putsattu - ei vaikutusta. Myös suodattimet, öljyt ja tulpat vaihdettu hiljattain. Ja ainakaan halpis ODB-lukijalla ei löydy vikakoodeja.
Niin ja tankkiin lurautettu pari pulloa Liqui Molyn injector cleaneria. En huomannut, että tällä olisi vaikutusta - ajettu tosin vasta ehkä pari sataa kilometriä tämän jälkeen.
Mitähän tuolle seuraavaksi tekisi? Voisiko jumittava EGR aiheuttaa tätä ongelmaa? Tai lambda-anturit tai PVC-venttiili? Vai antaisiko viallinen EGR tai lambda vikakoodia?
Alkaa olla omat ajatukset tämän suhteen lopussa, joten otetaan kiitollisena vinkkejä vastaan.
Tuota Maakoksen ketjua lukenut kanssa läpi kun tuntuu olevan vähän vastaavaa ongelmaa, mutta ei ehkä ihan kuitenkaan. Tämä siis lähtee aina käyntiin, mutta käy aluksi vähän huonosti.