Sivu 1/2

2010 Ford S-Max 1.8 TDCi ei käynnisty kylmänä

Lähetetty: 28 Syys 2022 14:49
Kirjoittaja lumppuri
272 tkm mittarissa.

Auto alkoi oireilla kolme viikkoa sitten siten, että sai käynnistää muutamankin kerran ennenkuin lähti käyntiin.
Teki usein niin, että lähti käyntiin, mutta sammui saman tien. Näinä kertoina, kun auto käynnistyi useiden starttausten jälkeen, pakoputkesta pölähti kunnon savut. Nyt ei enää lähde käymään ja akku hiipui.

Hehkutulpat on vaihdettu kesällä ja ne ovat kunnossa ja saavat virtaa.

EGR on avattu ja todettu, että venttiili avautuu hiukan tahmeasti. Puhdistin venttiilin ja venttiiliä aukovan "hammastetun systeemin".
Ennen EGR:n puhdistamista auto kuitenkin lähti kuin palmun alta seisottuaan yön yli pihalla ja lämpötila oli 10 C. Puhdistamisen jälkeen
toimi pari kolme kylmäkäynnistystä, mutta tämän jälkeen alkoivat oireet ja pahenivat kohtalokkaasti.

Testerillä katsottu suutinten livedataa: 1.sylinteri 293ug, 2. 402ug, 3. 335ug, 4. 259ug. Aikamoisia eroja ruiskutusmäärissä(?). Onko suutinvika?

Polttoainesuodatin vaihdettiin, mutta se ei auttanut. Polttoainesuodatin ilmattu suodattimelta korkeapainepumpulle lähtevästä liitoksesta.

Vikakoodeja ei anna moottorin puolelta.

Jäähdytinnesteen lämpötila-anturi näyttää oikein.

EGR avattu uudestaan ja todettu venttiilin olevan kiinni, ei käynnisty. EGR-tulpan pitäisi saapua kohta, mutta epäilen, ettei sen asennus
auta mitään. Yritän silti sitä.

Tankissa näissä ei ilmeisesti ole siirtopumppua?

Ilmaa polttoainejärjestelmässä?
Suutinvika?
Joku muu, mikä?

Re: 2010 Ford S-Max 1.8 TDCi ei käynnisty kylmänä

Lähetetty: 28 Syys 2022 16:21
Kirjoittaja Renee
Suodatin vaihdettu oikein.. Ei noilla kilsoilla noitten suuttimien pitäisi olla viallisia.
Tässä kylmänä ei käynnisty 1.8 myöskään..
viewtopic.php?t=54888

Re: 2010 Ford S-Max 1.8 TDCi ei käynnisty kylmänä

Lähetetty: 28 Syys 2022 16:50
Kirjoittaja lumppuri
Suodatin on vaihdettu oikein. Järjestys: kotelo, tiiviste, suodatin, kansi.

Re: 2010 Ford S-Max 1.8 TDCi ei käynnisty kylmänä

Lähetetty: 28 Syys 2022 17:08
Kirjoittaja Renee
Ok ja videon mukaan oikein varmaan meni. Ja siirtopumppua ei ole tankissa kuten kerroit.
https://youtu.be/In1tEXkwc1E
Tässä se on väärin suodattimen alla toi tiivisterengas kuuluu olla muuten oikein

Re: 2010 Ford S-Max 1.8 TDCi ei käynnisty kylmänä

Lähetetty: 28 Syys 2022 17:12
Kirjoittaja yritäedes
Noin niinkuin loogisesti ajatellen; jos vika ilmestyi ERG:n purkamisen jälkeen, niin vian pitäisi löytyä sieltä. Ovatko tiivisteet ja laipat kunnossa ja paikoillaan?
Jäähdytysnestettä ei katoa (EGR-jäähdyttimessä ei vuotoa).
Pysyikö EGR kiinni myös sähköt päällä?
En ole tuollaista purkanut - en tiedä rakenteen yksityiskohtia.

Re: 2010 Ford S-Max 1.8 TDCi ei käynnisty kylmänä

Lähetetty: 28 Syys 2022 17:41
Kirjoittaja lumppuri
Renee kirjoitti: 28 Syys 2022 17:08 Ok ja videon mukaan oikein varmaan meni. Ja siirtopumppua ei ole tankissa kuten kerroit.
https://youtu.be/In1tEXkwc1E
Tässä se on väärin suodattimen alla toi tiivisterengas kuuluu olla muuten oikein
Suodatin vaihdettiin varmuuden vuoksi. Vanhalla suodattimella oireilu alkoi, mutta ei suodatin syyllinen ollut.
yritäedes kirjoitti: 28 Syys 2022 17:12 Noin niinkuin loogisesti ajatellen; jos vika ilmestyi ERG:n purkamisen jälkeen, niin vian pitäisi löytyä sieltä. Ovatko tiivisteet ja laipat kunnossa ja paikoillaan?
Jäähdytysnestettä ei katoa (EGR-jäähdyttimessä ei vuotoa).
Pysyikö EGR kiinni myös sähköt päällä?
En ole tuollaista purkanut - en tiedä rakenteen yksityiskohtia.
Vika alkoi jo ennen kuin EGR ekan kerran avattiin. EGR on on kunnolla kiinni ja tiiviste hyvä. Ei vuotoja.
EGR:n kai pitäisi olla kiinni kun autoa käynnistetään? Jotain sirinää EGR pitää kun virta on päällä.

Re: 2010 Ford S-Max 1.8 TDCi ei käynnisty kylmänä

Lähetetty: 28 Syys 2022 18:22
Kirjoittaja Renee
Tuota onko siinä polttoainelinjastossa yhtään läpinäkyvää letkua että voisi varmistaa että mistään ei revi ilmoja polttoainesysteemiin.
viewtopic.php?t=53990

Re: 2010 Ford S-Max 1.8 TDCi ei käynnisty kylmänä

Lähetetty: 28 Syys 2022 19:22
Kirjoittaja lumppuri
Renee kirjoitti: 28 Syys 2022 18:22 Tuota onko siinä polttoainelinjastossa yhtään läpinäkyvää letkua että voisi varmistaa että mistään ei revi ilmoja polttoainesysteemiin.
viewtopic.php?t=53990
Mustaa putkea...

Re: 2010 Ford S-Max 1.8 TDCi ei käynnisty kylmänä

Lähetetty: 28 Syys 2022 19:59
Kirjoittaja Renee
https://forscan.org/forum/viewtopic.php?t=11309 tutkin nettiä niin samalainen ongelma niin ERG oli syyllinen?

Re: 2010 Ford S-Max 1.8 TDCi ei käynnisty kylmänä

Lähetetty: 02 Loka 2022 20:11
Kirjoittaja lumppuri
lumppuri kirjoitti: 28 Syys 2022 14:49 EGR avattu uudestaan ja todettu venttiilin olevan kiinni, ei käynnisty. EGR-tulpan pitäisi saapua kohta, mutta epäilen, ettei sen asennus
auta mitään. Yritän silti sitä.
EGR tulpattu ja auto lähti käyntiin.

Re: 2010 Ford S-Max 1.8 TDCi ei käynnisty kylmänä

Lähetetty: 02 Loka 2022 21:28
Kirjoittaja Renee
Hyvä homma että biili kunnossa ja ilmoitit foorumiin

Re: 2010 Ford S-Max 1.8 TDCi ei käynnisty kylmänä

Lähetetty: 02 Loka 2022 21:38
Kirjoittaja Taunusautomaatti
1.8 tdci egr ei tiedä tulppauksesta mitää mutta aktuaattorin täytyy toimia tai tulee vika ilmoa....

Re: 2010 Ford S-Max 1.8 TDCi ei käynnisty kylmänä

Lähetetty: 03 Loka 2022 20:12
Kirjoittaja lumppuri
Taunusautomaatti kirjoitti: 02 Loka 2022 21:38 1.8 tdci egr ei tiedä tulppauksesta mitää mutta aktuaattorin täytyy toimia tai tulee vika ilmoa....
Tässä autossa moottorin ohjainlaite on pahoittanut mielensä ja jätti ensin muistiin pending-koodin
ja kohta koodi muutui pysyväksi ja moottorin häiriövalo syttyi. Koodi on P0489:00-64 EGR ohjauspiiri matala.

Luistoneston vikavalokin syttyi...U0401:68-48. Johtuiko sitten EGR:n tulppaamisesta, ei luulisi(?). Vaan akku pääsi tässä hässäkässä
tyhjenemään niin pahasti että auto oli täysin hengetön ennen akun elvytystä.

Edit. Sen verran googlasin, että sain selville näiden kahden vikakoodin ja häiriövalojen kuitenkin liittyvän tulpattuun EGR:ään.

Nyt ovat hyvät neuvot kalliit, jos sellaisia on. Uutta imusarjaa ei viitsisi ostaa...

EGR:n perusteellinen puhdistus? EGR:n aktuaattori ja laakeroitu akseli liikkuvat kuitenkin hyvin. Karstaa siinä mötikässä kyllä on, johon tulee se paksu muoviputki.

Re: 2010 Ford S-Max 1.8 TDCi ei käynnisty kylmänä

Lähetetty: 04 Loka 2022 07:41
Kirjoittaja Taunusautomaatti
Itelle tuli vaihdettua tuohon 1.8tdci egr aktuaattori kun antoi jotain tuollaista vikakoodia, numeroa en muista. Aktuaattori liikkui ookoo ja akseli myös. Mutta ilmeisesti ei aivan joka kerta tai sitten aktuaattorin aanturi ei toiminut ookoo...joka tapauksessa aktuaattorin vaihto auttoi eikä ole häirinnyt sen jälkeen. Samalla jätin varoiksi pois sen aktuaattorin akselin kääntöpalikan kun tulppakin on paikoillaan. Aktuaattorista tuli siis free flow mallia.

Re: 2010 Ford S-Max 1.8 TDCi ei käynnisty kylmänä

Lähetetty: 04 Loka 2022 09:57
Kirjoittaja yritäedes
Eli nyt näyttäisi siltä, että vika oli alunperinkin EGR aktuaattorin toiminnassa. Tulpattuna auto toimii, mutta aktuaattorin vikakoodi pysyy.
Puhdistamista voi aina kokeilla, mutta onko siitä apua tässä tapauksessa? Liittimen kontaktit on varmaankin jo puhdistettu? Ja johtosarja tarkistettu ainakin näkyviltä osin?
Kuten edellä, aktuaattorin vaihto on yksi vaihtoehto, uusia saa alle satasella ja käytettyjä parillakympillä.

Re: 2010 Ford S-Max 1.8 TDCi ei käynnisty kylmänä

Lähetetty: 04 Loka 2022 20:04
Kirjoittaja Taunusautomaatti
aktuaattori maksoi about 60 euroa autodocissa

Re: 2010 Ford S-Max 1.8 TDCi ei käynnisty kylmänä

Lähetetty: 04 Loka 2022 20:16
Kirjoittaja lumppuri
yritäedes kirjoitti: 04 Loka 2022 09:57 Eli nyt näyttäisi siltä, että vika oli alunperinkin EGR aktuaattorin toiminnassa. Tulpattuna auto toimii, mutta aktuaattorin vikakoodi pysyy.
Puhdistamista voi aina kokeilla, mutta onko siitä apua tässä tapauksessa? Liittimen kontaktit on varmaankin jo puhdistettu? Ja johtosarja tarkistettu ainakin näkyviltä osin?
Kuten edellä, aktuaattorin vaihto on yksi vaihtoehto, uusia saa alle satasella ja käytettyjä parillakympillä.
Aktuaattori ja laakeroitu akseli on puhdistettu ja herkistelty kahteen kertaan, liittimen kontakteja ei ole puhdistettu joskaan ei niissä korroosiota ollut.

Olisiko kuitenkin niin, että OBD tunnistaa pakokaasun virtaamattomuuden ja sytyttää häiriövalon. Ennen tulppaamista vikakoodia ja häiriövaloja
ei ollut.

Re: 2010 Ford S-Max 1.8 TDCi ei käynnisty kylmänä

Lähetetty: 04 Loka 2022 20:53
Kirjoittaja yritäedes
lumppuri kirjoitti: 04 Loka 2022 20:16 Olisiko kuitenkin niin, että OBD tunnistaa pakokaasun virtaamattomuuden ja sytyttää häiriövalon. Ennen tulppaamista vikakoodia ja häiriövaloja
ei ollut.
Ahaa. Sori, en nyt oikein pysynyt mukana... :roll:
Autohan on viimeistä vuosimallia tuolla moottorilla ja ennen faceliftiä? Olisko siellä muutettu jotain niin, että tämä vuosimalli haistaa tulppaamisen. En tiedä.

Re: 2010 Ford S-Max 1.8 TDCi ei käynnisty kylmänä

Lähetetty: 05 Loka 2022 11:58
Kirjoittaja Taunusautomaatti
TIedä sitten josko tuossa vuosimallissa on joku lisäanturi mutta vanhemmassa ei.
Aktuaattorissa on sisällä kaiketi joku asentotunnistin...se ainakin omassa kaiketi lakkasi toimimasta koska muuten se liikkui.

Tuliko vika täsmälleen heti tulppauksen jälkeen vaiko vasta jonkin ajan kuluttua?

Huonoa tuuriakin voi olla...omasta aktuaattori oli kypsä vähä vajaa 300t.
Ensinhän noista taitaa katketa monesti se aktuaattorin ja venttiilin välissä oleva laakeroitu tappi.

Re: 2010 Ford S-Max 1.8 TDCi ei käynnisty kylmänä

Lähetetty: 05 Loka 2022 19:53
Kirjoittaja lumppuri
Taunusautomaatti kirjoitti: 05 Loka 2022 11:58 TIedä sitten josko tuossa vuosimallissa on joku lisäanturi mutta vanhemmassa ei.
Aktuaattorissa on sisällä kaiketi joku asentotunnistin...se ainakin omassa kaiketi lakkasi toimimasta koska muuten se liikkui.

Tuliko vika täsmälleen heti tulppauksen jälkeen vaiko vasta jonkin ajan kuluttua?

Huonoa tuuriakin voi olla...omasta aktuaattori oli kypsä vähä vajaa 300t.
Ensinhän noista taitaa katketa monesti se aktuaattorin ja venttiilin välissä oleva laakeroitu tappi.
Vikakoodit tulivat nimenomaan tulppaamisen jälkeen.

Re: 2010 Ford S-Max 1.8 TDCi ei käynnisty kylmänä

Lähetetty: 05 Loka 2022 21:34
Kirjoittaja Taunusautomaatti
eihän siinä tulppaamisessa tarvi koskea tuohon aktuaattoriin mitenkään...jos tollanen normitulppa...
Oliko aktuaattori irti? Liitin varmasti ookoo kiinni? Ja eihän se poikkiakselitappi jäänyt mitenkään väärään asentoon....

Re: 2010 Ford S-Max 1.8 TDCi ei käynnisty kylmänä

Lähetetty: 06 Loka 2022 20:12
Kirjoittaja lumppuri
Taunusautomaatti kirjoitti: 05 Loka 2022 21:34 eihän siinä tulppaamisessa tarvi koskea tuohon aktuaattoriin mitenkään...jos tollanen normitulppa...
Oliko aktuaattori irti? Liitin varmasti ookoo kiinni? Ja eihän se poikkiakselitappi jäänyt mitenkään väärään asentoon....
Aktuaattori ei ollut tulpaamisen aikana auki vaan pari päivää aiemmin, jolloin tarkistin ja puhdistin akselitapin. Liitin on kyllä nyt kiinni ja kokeilinkin aiemmin käynnistää autoa EGR-liitin irti, jolloin antoi eri vikakoodin.

Akselitappi oli avattaessa kiinni-asennossa eli poikittain. Olen siis kaksi kertaa lyhyen ajan sisään (ennen tulppaamista) avannut aktuaattorin ja pannut takaisin kiinni samalla tavalla. Ensimmäisellä kerralla auto lähti hienosti käyntiin mutta myöhemmin toisella kerralla ei lähtenyt.

Re: 2010 Ford S-Max 1.8 TDCi ei käynnisty kylmänä

Lähetetty: 07 Loka 2022 07:55
Kirjoittaja Taunusautomaatti
Siriseekös se aktuaattori vielä kun virrat päällä?

Re: 2010 Ford S-Max 1.8 TDCi ei käynnisty kylmänä

Lähetetty: 11 Loka 2022 20:25
Kirjoittaja lumppuri
Taunusautomaatti kirjoitti: 07 Loka 2022 07:55 Siriseekös se aktuaattori vielä kun virrat päällä?
Sirisee.

Ja nyt tuli sitten seuraava vika: moottori ei ota kunnolla matalalla kierroksia. Sitten kun turbo tulee mukaan niin auto liikahtaa kunnolla.

Akku lienee huono, voisiko se aiheuttaa näitä vikoja? No, akku vaihdettaneen pian.

Re: 2010 Ford S-Max 1.8 TDCi ei käynnisty kylmänä

Lähetetty: 12 Loka 2022 08:44
Kirjoittaja Taunusautomaatti
tulikos se tulppa sinne egr rungon ja putken väliin? Ja se venttiili pyörähtää ookoo...ettei pistä hanttiin aktuaattorille?
Oletko kokeillut miten toimii kun aktuaattori on irti egr rungosta mutta piuha kiinni?

Pitääpä kuulostella pitääkö oma egr jotain ääntä virrat päällä.

Ei ota matalalla kierroksia? Tyhjäkäynnillä vai kiihdytyksessä?

Ajossa 1.8TDCI on alle 1500rpm aika hengetön mutta 1700 paikkeilta ylös vastaa aika hyvin 2.0 tdci. Ainakin 125hp versio.