Oulun tauti selvinnyt - oktomurske
Oulun tauti selvinnyt - oktomurske
Monissa medioissa (mm. TM) on tänään uutisoitu tutkimustuloksesta, jossa selviää syy Oulun seudulla särkyneisiin jakohihnoihin. Syynä on oktomurske, jota on käytetty asfaltoinnissa (käytetäänkö edelleen, ei selviä tuloksista).
Ongelma koskee pääasiassa jakohihnaisia moottoreita, ehkä eniten vag-konsernin autoja, mutta myös Fordeja.
Kysymys, kun joissakin Fordin moottorimalleissa jakohihnakin on öljykylvyssä, niin onko tämmöiset moottorit olleet suojassa Oulun taudilta?
Ongelma koskee pääasiassa jakohihnaisia moottoreita, ehkä eniten vag-konsernin autoja, mutta myös Fordeja.
Kysymys, kun joissakin Fordin moottorimalleissa jakohihnakin on öljykylvyssä, niin onko tämmöiset moottorit olleet suojassa Oulun taudilta?
Re: Oulun tauti selvinnyt - oktomurske
Onhan siellä jo joku vastalausekkin ilmestynyt, että ei pidä paikkaansa..olen sitä mieltä, että ei joku Oulun pöly niitä jakohihnoja hajota...muuten kaikki hiekkateillä ajelijat jäisivät heti tienposteen... 

Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: Oulun tauti selvinnyt - oktomurske
Tuota noin, oulussa on jakohihnakoteloista löytynyt harmaata pölyä joka syö hihnat nopeasti pilalle, ja tätä on vaan tosiaan ilmennyt siellä suunnalla.
Hiekkapöly on erilaista, ei samalla tavalla syö hihnoja. Muutaman opelin aikoinaan takuuseen korjannut mitkä oli juuri oulun suunnalta ja remmit mennyt.
Hiekkapöly on erilaista, ei samalla tavalla syö hihnoja. Muutaman opelin aikoinaan takuuseen korjannut mitkä oli juuri oulun suunnalta ja remmit mennyt.
Re: Oulun tauti selvinnyt - oktomurske
Tossa se vastalause..
https://www.hs.fi/tiede/art-2000009082087.html
https://www.hs.fi/tiede/art-2000009082087.html
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: Oulun tauti selvinnyt - oktomurske
Ja tuossa Ylen perusteellisempi versio tutkimuksesta:https://yle.fi/uutiset/74-20000198
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Oulun tauti selvinnyt - oktomurske
Tutkimuksen mukaan oktomurske kuluttaa monikymmenkertaisesti graniittipölyyn verrattuna.
Re: Oulun tauti selvinnyt - oktomurske
Tuosta artikkelista selviää myös sen punaisen pölyn alkuperä.
Ja kiinnostava oli myös tämä kuvateksti:
"Nastojen tiestä irrottama kova ja terävä oktomurskepöly hioo hammaspyörän hampaat teräviksi."
Onko kukaan Oulun seudulla jakohihnaa vaihtanut havainnut hammaspyörissä mitään poikkeuksellista?
Niitähän harvemmin tulee sen tarkemmin tutkittua.
Ja kiinnostava oli myös tämä kuvateksti:
"Nastojen tiestä irrottama kova ja terävä oktomurskepöly hioo hammaspyörän hampaat teräviksi."
Onko kukaan Oulun seudulla jakohihnaa vaihtanut havainnut hammaspyörissä mitään poikkeuksellista?
Niitähän harvemmin tulee sen tarkemmin tutkittua.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
-
- Viestit: 2442
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Oulun tauti selvinnyt - oktomurske
pysykää pois Oulusta...kiertäkää kaukaa...muuten on remminne ja moottorinn eentinen. 

Re: Oulun tauti selvinnyt - oktomurske
Kyllä hihna pyörät kannatta tutkia aina tarkoin kun hihna on pois paikaltaan,ainakin itte olen ne kattonu läpi ettei ole mitään epätavallista.
Josssain merkissähän oli pelkät pellistä prässätyt hihnapyörätkin ja ne vaihtuu samalla kun hihnakin,näin viisaammat kertonu...
Yksikin virhe pyörässä syö uuden hihnan nopeasti!
Mutta...huonoiksi on nykyautot menny kun pöly syö hihnat!
Josssain merkissähän oli pelkät pellistä prässätyt hihnapyörätkin ja ne vaihtuu samalla kun hihnakin,näin viisaammat kertonu...
Yksikin virhe pyörässä syö uuden hihnan nopeasti!
Mutta...huonoiksi on nykyautot menny kun pöly syö hihnat!
Re: Oulun tauti selvinnyt - oktomurske
Ei niitä tarvitse erikseen tutkia. Kuluma on niin suurta että ei voi olla huomaamatta..ei kävisi vielessäkään laittaa uutta hihnaa semmosille pyörille ei kestäisi montaa tuhatta kilometriä.yritäedes kirjoitti: ↑21 Syys 2022 19:32 Tuosta artikkelista selviää myös sen punaisen pölyn alkuperä.
Ja kiinnostava oli myös tämä kuvateksti:
"Nastojen tiestä irrottama kova ja terävä oktomurskepöly hioo hammaspyörän hampaat teräviksi."
Onko kukaan Oulun seudulla jakohihnaa vaihtanut havainnut hammaspyörissä mitään poikkeuksellista?
Niitähän harvemmin tulee sen tarkemmin tutkittua.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Re: Oulun tauti selvinnyt - oktomurske
Eli tuo on käytännössä todettu, että oktomurskepöly hioo hihnapyörät pilalle, jolloin myös hihna kuluu nopeasti. Tämä on tärkeä pointti mielestäni - paljon on varmasti myös rajatapauksia, joissa hihna ei ole vielä katkennut tai hihnapyörät ovat vielä näennäisesti kunnossa. Pelkkä hihnan vaihto ei siis auta, vaan myös hihnapyörät tulee vaihtaa.focst kirjoitti: ↑22 Syys 2022 06:57Ei niitä tarvitse erikseen tutkia. Kuluma on niin suurta että ei voi olla huomaamatta..ei kävisi vielessäkään laittaa uutta hihnaa semmosille pyörille ei kestäisi montaa tuhatta kilometriä.yritäedes kirjoitti: ↑21 Syys 2022 19:32 Tuosta artikkelista selviää myös sen punaisen pölyn alkuperä.
Ja kiinnostava oli myös tämä kuvateksti:
"Nastojen tiestä irrottama kova ja terävä oktomurskepöly hioo hammaspyörän hampaat teräviksi."
Onko kukaan Oulun seudulla jakohihnaa vaihtanut havainnut hammaspyörissä mitään poikkeuksellista?
Niitähän harvemmin tulee sen tarkemmin tutkittua.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Oulun tauti selvinnyt - oktomurske
Ecoboostien ja Puretechien omistajat taitaa nyt sitten hihittää Oulun suunnalla pakarat yhdessä
Opelissahan tuo jakopää on jo ilman oktomurskettakin lujilla, kun vaihtoväli puolitettiin alkuvaiheessa muutenkin 120tkm->60tkm 


Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Oulun tauti selvinnyt - oktomurske
Täälä Oulusa on seurattu huolloisa remmien ja hammaspyörien kuntoa jo 15 v. Selvä yhteys oktomurskeeseen on ollu tiedossa jo pitkään, kun Tornion terästehtaalta on ajettu tuota terävää mursketta asfalttiasemille. Ei ole vaan haluttu tunnustaa... korvausten pelosta?
Mun autojen hihnat ja rattaat on pitäny vaihtaa aina etuajassa, on jopa puolitettu valmistajan suositukset.
Mun autojen hihnat ja rattaat on pitäny vaihtaa aina etuajassa, on jopa puolitettu valmistajan suositukset.
Re: Oulun tauti selvinnyt - oktomurske
Monet valmistajat oli mukana tutkimuksessa. Nyt kun virallisesti todettiin että jakopäiden kuluminen johtuu ulkoisesta aiheuttajasta ei tarvitse maksaa enää jakopää remontteja. Iso helpotus valmistajille mutta kukahan joutuu tässäkin maksumieheksi? Oulun seudun autoilijat maksaa. Onneksi on jakopää ketjulla..
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Re: Oulun tauti selvinnyt - oktomurske
Tästä tuli muuten mieleen että onkos näissä -10 TDCI (DW10) koneissa ollut kans tätä ongelmaa eli lyhentynyttä kestoikää?
Nimim. hihna vaihdettu n. 100tkm sitten ennenku auton ostin ja Oulun seudulla autoillaan....
Nimim. hihna vaihdettu n. 100tkm sitten ennenku auton ostin ja Oulun seudulla autoillaan....
S-MAX -10 2.0TDCI 140hv Titanium Business
Ex: Mondeo Mk3 -07, 2.0TDCI 130hv Titanium
Ex: Mondeo Mk3 -07, 2.0TDCI 130hv Titanium
Re: Oulun tauti selvinnyt - oktomurske
Tämä Outokummun metallikuonan jauhaminen asfaltin sisään on sama juttu kuin toi asbestin laitto ennen rakennuksissa. Joku vain päättä että tämä on hyvä juttu ja tulos on sitten katastrofi.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: Oulun tauti selvinnyt - oktomurske
YLE kertoo, että oktomurske rikkoo kuivalla jakohihnalla varustettuja moottoreita vielä pitkään.
https://yle.fi/a/74-20047043
ELY-keskuksella ei ole kiire peittää oktomurskepintoja, koska ei ole korvausvelvollinen.
Lapin Ely-keskuksen ylijohtaja Jaakko Ylinampa perustelee kielteisiä päätöksiä sillä, että vahingonkorvauslain mukaan valtiolle ei ole syntynyt korvausvelvollisuutta, koska oktomurske on CE-merkitty materiaali eikä hänen mielestään voida osoittaa välitöntä syy-yhteyttä siihen, että pelkästään oktomurske olisi syypää vahinkoihin.
Onneksi monilla on ketjukone, öljykylpyinen jakohihna tai täyssähköauto niin ei ole haittaa.
https://yle.fi/a/74-20047043
ELY-keskuksella ei ole kiire peittää oktomurskepintoja, koska ei ole korvausvelvollinen.
Lapin Ely-keskuksen ylijohtaja Jaakko Ylinampa perustelee kielteisiä päätöksiä sillä, että vahingonkorvauslain mukaan valtiolle ei ole syntynyt korvausvelvollisuutta, koska oktomurske on CE-merkitty materiaali eikä hänen mielestään voida osoittaa välitöntä syy-yhteyttä siihen, että pelkästään oktomurske olisi syypää vahinkoihin.
Onneksi monilla on ketjukone, öljykylpyinen jakohihna tai täyssähköauto niin ei ole haittaa.
-
- Viestit: 2442
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Oulun tauti selvinnyt - oktomurske
Öljykylpyistä jakoremmiä ei nyt oikeen onneksi voi kutsua...
kestää yhtä huonosti kuin kuiva remmi oktomurskeessa....
Ja tuhoaa sitä ennen koko motin putenallaan tukkien suodattimet...
kestää yhtä huonosti kuin kuiva remmi oktomurskeessa....

Ja tuhoaa sitä ennen koko motin putenallaan tukkien suodattimet...
Re: Oulun tauti selvinnyt - oktomurske
No jo on kyllä moottori, jos noin menee. Moottorin pitää kestää vähintään 200 000 kilometriä, mieluummin satatuhatta enemmän, mikäli hihna vaihdetaan valmistajan suositusten mukaan. Jos kone hajoaa tuota ennen, länsimaisen oikeustajun mukaan valmistajan pitää korvata korjauskustannukset täysimääräisesti.Taunusautomaatti kirjoitti: ↑28 Elo 2023 12:20 Öljykylpyistä jakoremmiä ei nyt oikeen onneksi voi kutsua...
kestää yhtä huonosti kuin kuiva remmi oktomurskeessa....![]()
Ja tuhoaa sitä ennen koko motin putenallaan tukkien suodattimet...
Valitettavasti näin se ei mene, vaan elämme paskamaailmassa, jossa vahvemman oikeus on edellä. Kohta ajetaan autoilla, joihin tulee 15 000 euron remontti 50 000 kilometrin kohdalla...
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
-
- Viestit: 2442
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Oulun tauti selvinnyt - oktomurske
aika paljon noita märkäremmikoneita on hajonnut jo ennen 150tkm.
Huutokaupat commia kun selaisee....joka viikko myynnissä moottorivaurioisia litrasia...
Huutokaupat commia kun selaisee....joka viikko myynnissä moottorivaurioisia litrasia...
Re: Oulun tauti selvinnyt - oktomurske
Meillä on ajettu öljyremmikoneella (Ecoboost 1.0 125 hv) yli 280 000 km eikä ole ollut ongelmia. Tuolla on aiheelle oma ketjunsa, jossa kerrotaan millä tempulla öljykylpyisenkin jakohihnan saa rikki.Taunusautomaatti kirjoitti: ↑28 Elo 2023 12:20 Öljykylpyistä jakoremmiä ei nyt oikeen onneksi voi kutsua...
kestää yhtä huonosti kuin kuiva remmi oktomurskeessa....![]()
Ja tuhoaa sitä ennen koko motin putenallaan tukkien suodattimet...
viewtopic.php?t=55187
Re: Oulun tauti selvinnyt - oktomurske
Väärästä öljystä riippuen jakohihna hajoaa jo muutaman kymmenentuhannen kilometrin ajolla. Yleensä uusi tai uudehko auto käytetään merkkihuollossa ja silloin tulee oikeat öljyt, mutta auta armias kun joku kerta koneeseen laitetaan hihnan sulattavaa öljyä. Sen jälkeen ei enää oikeakaan öljy pelasta tilannetta.Taunusautomaatti kirjoitti: ↑28 Elo 2023 22:06 aika paljon noita märkäremmikoneita on hajonnut jo ennen 150tkm.
Huutokaupat commia kun selaisee....joka viikko myynnissä moottorivaurioisia litrasia...
Me olemme käyttäneet Ecoboost 1.0:n (125 hv) aina merkkihuollossa ja nykyään on jo yli 280 000 km mittarissa. Ostettiin 182 000 km ajettuna ja edellinen omistaja oli vaihdattanut jakohihnan hieman aiemmin. Ensimmäinen asia mitä tein niin käytin merkkihuollossa oikean öljyn varmistamiseksi.