Sivu 1/1

Ford mondeo tdci p0251 vika. RATKAISTU.

Lähetetty: 09 Heinä 2022 23:23
Kirjoittaja Akkiim
Terve. Mondeon tdci kone on alkanut vilkuttaa hehkuvaloa kovassa kiihdytyksessä. Itseasiassa vika on ollut autossa jo varmaan 6 vuotta. Välillä ei vaan ilmennyt pariin vuoteen, mutta nyt alkanut tulla poikkeuksetta aina kun lyön tallan pohjaan.

Eli kovassa kiihdytyksessä Kone menee 'limp moodiin' eli tehoa on rajoitetusti ja hehkuvalo alkaa vilkkumaan. Ajoa voi varovaisesti jatkaa, mutta saattaa myös sammuttaa tämän jälkeen koneen ajossa. Virrat pois käyttämällä kuittaantuu ja toimii taas normaalisti.

Vika siis commonrail systeemissä tai ruiskuissa tai muualla. P0251 vikakoodi on aika laaja lähteä arvailemaan.

Asensin Forscan ohjelmiston koneelle ja puhelimelle, jotta saisin jotain dataa koneesta, mutten saanut tilaamaani OBd2 pistoketta toimimaan Forscanin kanssa. Play kaupasta ladattu Car Scanner toimi tuon OBD2 pistokkeen kanssa ja sain allaolevat kuvakaappaukset ohjelmasta vian tulohetkellä. Tämän mukaan ruiskusysteemissä paine on 123200 Kpa, vika p0251 tulee ja sen jälkeen paine ampaisee jonnekin 164000 Kpa. Auto vähän nytkähtää niin varmaan hellitin Kaasupolkimesta, siksi paine sen jälkeen alhainen. Kaksi kertaa kokeilin kiihdytystä ja samat paineet & vikakoodi.

Osaako kukaan selittää, mitä tuossa tapahtuu? Ja missä vika? Onko nuo paineet oikeanlaiset?

Egr ventiili on putsattu, ei ollut likainen. Suuttimet pesty ultraäänipesurissa, paluuvuotoa on runsaasti. Pa-suodatin uusi alkuperäislaatu. Näillä ei vaikutusta. Auto on tdci 115 hp mondeo -04, ajettu 335 tkm ja alkuperäisillä osilla mennään :D paitsi alustan osalta.

Kuva
Kuva
Kuva

Re: Ford mondeo tdci p0251 vika

Lähetetty: 11 Heinä 2022 09:57
Kirjoittaja Renee
Kuules mitä katsoin niin sulla paineet on
1200 ja 1600 bar luokkaa. Kun normisti pitäisi olla 2000 baarissa. Mitkä tässä autossa oli uutena ne pumpun paineet

Re: Ford mondeo tdci p0251 vika

Lähetetty: 11 Heinä 2022 10:42
Kirjoittaja Akkiim
En tiedä mitä oli uutena. Tuossa sanotaan että maksimi olisi tuo 1600 baria.
https://www.talkford.com/threads/fuel-r ... ost-876665
Pitääköhän paikkansa?

Sain forscanin oikealla piuhalla toimimaan. Vikakoodeiksi näyttää P0251 ja P1211.

Re: Ford mondeo tdci p0251 vika

Lähetetty: 11 Heinä 2022 11:03
Kirjoittaja Renee
P0251
Ruiskutuksenennakon säätö - ruiskutuspumppu A toimintahäiriö (nokka / roottori / polttoainesuutin).
P1211 Ruiskutuspaine korkea/matala
Video
https://youtu.be/tbPrlyDFQdQ
Juttua sama aihe.
https://www.talkford.com/threads/tdci-i ... 51.213810/
Paine häviää vuotaako suuttimet ja miksi noita koodeja antaa.

Re: Ford mondeo tdci p0251 vika

Lähetetty: 11 Heinä 2022 23:20
Kirjoittaja Mk3Mondeo
Renee kirjoitti: 11 Heinä 2022 09:57 Kuules mitä katsoin niin sulla paineet on
1200 ja 1600 bar luokkaa. Kun normisti pitäisi olla 2000 baarissa. Mitkä tässä autossa oli uutena ne pumpun paineet
Ei pidä olla 2000bar. Tehokkaimmassa 130hp versiossa on 1600 bar, tuossa kysyjän autossa sama.

Jos suuttimetkin ovat vielä alkuperäiset ja paluuvuotoa runsaasti niin miksi vika ei olisi suuttimissa? Toinen aivan arvaamalla korkeapainepumpun paineensäädin joka jostakin syystä tuntuu olevan kulutustavaraa ja oireilee suuttimien tavoin.
Suositus on alkuperäinen Delphi.

https://www.ebay.com/itm/292393935263

Re: Ford mondeo tdci p0251 vika

Lähetetty: 12 Heinä 2022 14:00
Kirjoittaja Renee
Toi 2000 bar oli vain kysely kun monessa noita paineita harrastetaan jopa.

Re: Ford mondeo tdci p0251 vika

Lähetetty: 12 Heinä 2022 19:59
Kirjoittaja Akkiim
Auto on tdci 115 hp mondeo -04, ajettu 335 tkm ja alkuperäisillä osilla mennään.

Vika: p0251
Kovassa kiihdytyksessä Kone menee 'limp moodiin' eli tehoa on rajoitetusti ja hehkuvalo alkaa vilkkumaan. Ajoa voi varovaisesti jatkaa, mutta saattaa myös sammuttaa tämän jälkeen koneen ajossa. Virrat pois käyttämällä kuittaantuu ja toimii taas normaalisti.

Toimet:
1. Polttoainesuodatin vaihdettu (alkuperäislaatu)
2. EGR putsattu.
3. Suuttimet pesty ultraäänipesurissa.
4. Polttoainejärjestelmä silmin tarkastettu, ei vuotoja.

Forscan antoi samanlaista dataa kuin Car Scanner.

Juuri ennen vikaa:
Kuva

Vikakoodin tullessa:
Kuva

Sekunti jälkeen, polttoainepaine ok 1524 bar. Korkeampi kuin vian ilmestyessä. Tämä hieman ihmetyttää, jos paine nousee hyvin miksi tulee vikakoodi?
Kuva

Käyrät, vikakoodi noin kohdassa 9.30.
Kuva
Renee kirjoitti: 11 Heinä 2022 11:03 Paine häviää vuotaako suuttimet ja miksi noita koodeja antaa.
Mk3Mondeo kirjoitti: 11 Heinä 2022 23:20 Jos suuttimetkin ovat vielä alkuperäiset ja paluuvuotoa runsaasti niin miksi vika ei olisi suuttimissa?
Siinä vaiheessa kun ilmasin järjestelmää, laitoin siis vain paluuletkun limsapulloon kunnes kuplat tulivat pois, niin kierto oli aika runsasta. Siitä päättelin että paluuvuotoa on paljon. Pitänee mitata tarkemmin, se siis seuraavaksi.
Polttoaineen paineensäätöventtiili, joka on pumpun kyljessä kiinni ja myös paineanturi, joka on siinä jakotukin päässä kiinni ovat myös epäilyksenalaisia.

Re: Ford mondeo tdci p0251 vika

Lähetetty: 12 Heinä 2022 21:20
Kirjoittaja Akkiim
Auto on tdci 115 hp mondeo -04, ajettu 335 tkm ja alkuperäisillä osilla mennään.

Vika: p0251
Kovassa kiihdytyksessä Kone menee 'limp moodiin' eli tehoa on rajoitetusti ja hehkuvalo alkaa vilkkumaan. Ajoa voi varovaisesti jatkaa, mutta saattaa myös sammuttaa tämän jälkeen koneen ajossa. Virrat pois käyttämällä kuittaantuu ja toimii taas normaalisti.

Toimet:
1. Polttoainesuodatin vaihdettu (alkuperäislaatu)
2. EGR putsattu.
3. Suuttimet pesty ultraäänipesurissa.
4. Polttoainejärjestelmä silmin tarkastettu, ei vuotoja.

5. Mittailin paluuvuotoja halvalla Nielsen adapterisetillä ja pullovirityksellä näin
Start engine and leave to idle for 2 minutes
Then hold accelerator at 3800 rpm for 30 seconds
Then idle for 30 seconds
Then hold accelerator for another 30 seconds at 3800 rpm
Then idle for 30 seconds
Then hold accelerator for 30 seconds at 3800 rpm
Then last 30 seconds at idle
25mm or less is a pass but anything above 25mm is a fail

Arvot:
1. 100 ml
4. 60 ml
2. 65 ml
3. 150 ml

Aluksi ei tullut kuplaa, mutta hyvin pian tuli paljon, näkyy kuvassa. Epäilen halpoja muovisia adaptereita. Tulppasin paluuletkut mukana tulleilla tulpilla, mutta ne ovat löysät, imisikö siitä ilmaa. Vaikuttaako ilman pääsy järjestelmään paluuvuotoon? Järkyttävät lukemat.

Kuva

Re: Ford mondeo tdci p0251 vika

Lähetetty: 12 Heinä 2022 23:35
Kirjoittaja Mk3Mondeo
Siinä kp-pumpun paineensäätöventtiilissä (IMV) on kaksi O-rengasta jotka kovettuessaan päästävät ilmaa vika väliin ja aiheuttivat ainakin omassa 130hp autossa hieman ontuvaa käyntiä, huonoa käynnistyvyyttä ja rumaa käyntiääntä (ilman lisäksi).

Poisvaihdetussa oli ruskeat kivikovat O-renkaat ja paikalle laitetussa Delphissä vihreät. Käynti tasoittui ja ääni hiljeni.

Erittäin hankala paikka vaihtaa ja tuossa venttiilissä on kaksi erittäin matalakantaista torx-ruuvia joihin avaimen pitää ehdottomasti mennä suoraan ja pohjaan saakka (eli 1/4" hylsysarjalla ja bitillä). Toinen ruuveista vielä pimeässä ja näkymättömissä.
Ennen irroitusta pumpun ympärystä jarrupuhdistajalla puhtaaksi pölystä ja hiekasta ettei mitään epäpuhtautta mene kp-pumppuun.

Minulla oli huonoimmassa suuttimessa ohivuoto 40ml.

Re: Ford mondeo tdci p0251 vika

Lähetetty: 13 Heinä 2022 12:35
Kirjoittaja Akkiim
Mk3Mondeo kirjoitti: 12 Heinä 2022 23:35 Siinä kp-pumpun paineensäätöventtiilissä (IMV) on kaksi O-rengasta jotka kovettuessaan päästävät ilmaa vika väliin ja aiheuttivat ainakin omassa 130hp autossa hieman ontuvaa käyntiä, huonoa käynnistyvyyttä ja rumaa käyntiääntä (ilman lisäksi).

Poisvaihdetussa oli ruskeat kivikovat O-renkaat ja paikalle laitetussa Delphissä vihreät. Käynti tasoittui ja ääni hiljeni.

Erittäin hankala paikka vaihtaa ja tuossa venttiilissä on kaksi erittäin matalakantaista torx-ruuvia joihin avaimen pitää ehdottomasti mennä suoraan ja pohjaan saakka (eli 1/4" hylsysarjalla ja bitillä). Toinen ruuveista vielä pimeässä ja näkymättömissä.
Ennen irroitusta pumpun ympärystä jarrupuhdistajalla puhtaaksi pölystä ja hiekasta ettei mitään epäpuhtautta mene kp-pumppuun.
Käytin tuon paineensäätöventtiilin aiemmin irti. Tarkastin siinä olevan suodattimen. Puhdas oli. Ei tullut o-renkaita silmäiltyä, mutta oma auto käy kyllä nätisti, ainoa vika tuo p0251 kiihdytyksessä. Egr-venttiilin moottoria kiertävän alumiiniputken kun otti irti, niin paineensäätöventtiiliin pääsi helpommin käsiksi. 1/4 hylsysarja ja bits joo.
Mk3Mondeo kirjoitti: 12 Heinä 2022 23:35 Minulla oli huonoimmassa suuttimessa ohivuoto 40ml.
Nuo mun mittaamat vuodot (100+60+65+150) on sitä luokkaa, että kai nuo täytyy korjata pois ennen muuta.
viewtopic.php?t=51836
Yllä olevassa keskustelussa joku oli vaihtanut suuttimiin vain venttiilit. (Alla lainaus). Onkohan nämä ne joiden kautta paluuvuoto määräytyy? Meinasin että jos vain ovat kuluneet. Omassa näyttivät kyllä toimivilta.
sitkuura kirjoitti: 06 Syys 2016 23:08 Tämmöset venttiilit sinne tuli vaihdettua.

Kuva Kuva Kuva Kuva

Tuo venttiilin kara on 2mm ja välystä on 0,002mm. Siitä voi jokainen miettiä polttoainesuodattimen laatuvaatimuksia :shock:

Re: Ford mondeo tdci p0251 vika

Lähetetty: 14 Heinä 2022 10:05
Kirjoittaja yritäedes
Renee kirjoitti: 11 Heinä 2022 09:57 Osaako kukaan selittää, mitä tuossa tapahtuu? Ja missä vika? Onko nuo paineet oikeanlaiset?
Eli tähän mennessä on todettu, että suuttimien ohivuoto on hurjaa luokkaa. Ja täyskaasukiihdytyksessä paineet ei jaksa nousta tarpeeksi.
Menisikö tuo niin (yritin tihrustaa noita käyriä), että ECU heittää vikakoodin ja "limp moden" päälle, EGRkin näkyy aukeavan. Ahdot häviää, ruiskutus vähenee rajusti - ja sen seurauksena railipaineet nousee?
Eli että paineen hyppäys ylöspäin olisi "limp moden" seuraus, ei syy?
Kunhan nyt pohdiskelen...

Re: Ford mondeo tdci p0251 vika

Lähetetty: 14 Heinä 2022 16:27
Kirjoittaja Akkiim
Auto on tdci 115 hp mondeo -04, ajettu 335 tkm ja alkuperäisillä osilla mennään.

Vika: p0251
Kovassa kiihdytyksessä Kone menee 'limp moodiin' eli tehoa on rajoitetusti ja hehkuvalo alkaa vilkkumaan. Ajoa voi varovaisesti jatkaa, mutta saattaa myös sammuttaa tämän jälkeen koneen ajossa. Virrat pois käyttämällä kuittaantuu ja toimii taas normaalisti.

Toimet:
1. Polttoainesuodatin vaihdettu (alkuperäislaatu)
2. EGR putsattu.
3. Suuttimet pesty ultraäänipesurissa.
4. Polttoainejärjestelmä silmin tarkastettu, ei vuotoja.
5. Suuttimien paluuvuodot mitattu. Vuodot (100+60+65+150) ml.
yritäedes kirjoitti: 14 Heinä 2022 10:05 ...paineen hyppäys ylöspäin olisi "limp moden" seuraus, ei syy?
Kunhan nyt pohdiskelen...
Miksei voisi olla noin, eli syy olisi, että suuttimet vuotaa ja pumppu ei pysty tekemään tarpeeksi painetta. Eli kokeilen
tilata uudet venttiilit suuttimiin, katsotaan mitä tapahtuu. Mitä nyt ymmärsin tästä videosta
https://youtu.be/EEP4HWA7ano
niin tuo osa
Kuva
päästää paluuvuodon takaisin.

Re: Ford mondeo tdci p0251 vika

Lähetetty: 04 Elo 2022 13:39
Kirjoittaja Akkiim
Auto on tdci 115 hp mondeo -04, ajettu 335 tkm ja alkuperäisillä osilla mennään.

Vika: p0251
Kovassa kiihdytyksessä Kone menee 'limp moodiin' eli tehoa on rajoitetusti ja hehkuvalo alkaa vilkkumaan. Ajoa voi varovaisesti jatkaa, mutta saattaa myös sammuttaa tämän jälkeen koneen ajossa. Virrat pois käyttämällä kuittaantuu ja toimii taas normaalisti.

Toimet:
1. Polttoainesuodatin vaihdettu (alkuperäislaatu)
2. EGR putsattu.
3. Suuttimet pesty ultraäänipesurissa.
4. Polttoainejärjestelmä silmin tarkastettu, ei vuotoja.
5. Suuttimien paluuvuodot mitattu. Vuodot (100+60+65+150) ml.

Posti toi aikanaan venttiilit ja oli aikaakin tähän taas paneutua.

Vaihdoin venttiilit suuttimiin 1 ja 3. Paluuvuodot nyt (22+60+65+23) ml ja auto toimii, ei vikavaloa, enää😀.

Kahteen muuhunkin suuttimeen on venttiilit varalla, vaihdan sitten kai nekin.

Re: Ford mondeo tdci p0251 vika

Lähetetty: 04 Elo 2022 14:52
Kirjoittaja Taunusautomaatti
Mitäs tuollaiset venttiilit makseli ja oliko vaihto helppo?

Re: Ford mondeo tdci p0251 vika

Lähetetty: 04 Elo 2022 16:22
Kirjoittaja Akkiim
Taunusautomaatti kirjoitti: 04 Elo 2022 14:52 Mitäs tuollaiset venttiilit makseli ja oliko vaihto helppo?
91€ kaikki neljä. Vaihtotyö on tosi helppo, suutinta kohden noin 15 min, kun tarkkaan tekee. Työhön tarvitsee erikoishylsyn, 15 ja 17 mm kiintoavaimet, ei muuta.

Re: Ford mondeo tdci p0251 vika. RATKAISTU.

Lähetetty: 05 Elo 2022 07:22
Kirjoittaja Taunusautomaatti
Pitikös suutin irrottaa vai saako tuon osan vaihdettua suutin paikallaan?

Re: Ford mondeo tdci p0251 vika. RATKAISTU.

Lähetetty: 07 Tammi 2023 02:48
Kirjoittaja FordescortRS
Morjens, mistä nuo venttiilit tilastot?

Re: Ford mondeo tdci p0251 vika. RATKAISTU.

Lähetetty: 19 Huhti 2023 22:18
Kirjoittaja leppis
Ite tilasin aliexpressistä, vaihtotyö helppo.. mutta lopulta ite tilasin korjatut suuttimet. Koska sillon tuli ponnistettuna ja testattuna uusilla koodeilla ja hintakin oli 2,5* pelkät venttiilit joka mielestäni oli kohtuullinen.