Mondeo 2008 2.0 tdci käynnistyy ja sammuu heti
Mondeo 2008 2.0 tdci käynnistyy ja sammuu heti
Hei! Mistä voisi johtua moinen emäntä eilen ajeli ja diesel valo paloi, pääsi helposti kotipihaan mutta aamulla mennessäni käynnistämään auton, auto lähti käyntiin mutta sammui heti eikä tämän jälkeen lähtenytkään enään käyntiin. Kävin dieseliä hakemassa kannuun 10litraa, siinä ajatuksessa että nafta loppu. Pistin tankkiin ja auto lähti käyntiin ajoin tankille ja tankkasin yli puolen tankin. Auto toimi normaalisti useamman tunnin ja useamman sammutuksen , nyt illalla mennessäni autolle teki saman kuin aamulla eli lähti käyntiin mutta heti sammui ja autossa siis yli puolitankkia dieseliä… tähän hätään ei vikakoodin lukijaa löydy niin mietin että oisko kellään antaa tipsiä että mistä lähteä vikaa etsimään?!?
Re: Mondeo 2008 2.0 tdci käynnistyy ja sammuu heti
Kuvauksen perusteella täysin arvailua mutta voisi liittyä polttoaineen paineeseen ja dieselin loppuminen puolestaan siihen, että olisi vetänyt jotakin roinaa tankista suodattimen täyteen.
Biodieselillä on ikävä taipumus kerätä kasvustoa pa-järjestelmään ja siksi en käytä kuin Nesteen Futuraa.
https://www.youtube.com/watch?v=0phE-t7ddH8
Biodieselillä on ikävä taipumus kerätä kasvustoa pa-järjestelmään ja siksi en käytä kuin Nesteen Futuraa.
https://www.youtube.com/watch?v=0phE-t7ddH8
Re: Mondeo 2008 2.0 tdci käynnistyy ja sammuu heti
Jos olisi suodatin tukossa, niin ongelma oireilisi silloin kun polttoaineen kulutus on korkeimmillaan eikä silloin kun se on pienimmillään.
Sammuuko kone siis sekunnin sisään vai kauanko se ehtii käydä?
Sammuuko kone siis sekunnin sisään vai kauanko se ehtii käydä?
Re: Mondeo 2008 2.0 tdci käynnistyy ja sammuu heti
Sekunnin sisään sammahtaa!
Re: Mondeo 2008 2.0 tdci käynnistyy ja sammuu heti
Jospa se suodatin ahdistaa ja sammutettuna imaisee ilmat systeemiin mutta jaksaa kuitenkin käydä kun pumppu pyörii?
En tiedä. Normaalisti kampiakselin asentotunnistin oireilee käynnistysvaikeuksina mutta se ei liity mitenkään polttoaineen loppumiseen.
Re: Mondeo 2008 2.0 tdci käynnistyy ja sammuu heti
En sitten tiedä että oliko se diesel loppu koska illalla teki saman puolella tankilla
Re: Mondeo 2008 2.0 tdci käynnistyy ja sammuu heti
Ilmeisesti immobilisaattori ei ole kyseessä jos mittaristoon ei tule siitä varoitustekstiä.
Moottoritilan polttoaineletkut lienevät läpinäkyvät, ja niiden päällä on musta muovipunos. Vilkaisepa käynnistyksen yhteydessä näkyykö letkuissa ilmakuplaa.
Moottoritilan polttoaineletkut lienevät läpinäkyvät, ja niiden päällä on musta muovipunos. Vilkaisepa käynnistyksen yhteydessä näkyykö letkuissa ilmakuplaa.
Re: Mondeo 2008 2.0 tdci käynnistyy ja sammuu heti
Ei se diesel varmaan loppu ole mutta oma vanhempi TDCI vuoti dieseliä korkeapainepumpun O-renkaista ja vaikutti erittäin paljon käyntiinlähtöön kun piti sahata pitkän kaavan mukaan. Käynnistyttyään toimi kuitenkin ihan ok.
Tuolloin suuttimien ohivuotoja mitattuani ilmaan meni paluuputkissa ja paljon. Se ilma kertyi sammuttua systeemiin ja vaikeutti käyntiinlähtöä.
Toivottavasti tulee kuntoon, oli vika mikä hyvänsä.
Re: Mondeo 2008 2.0 tdci käynnistyy ja sammuu heti
Nyt vaihdettu suodatin niin ei sanokkaan enää mitään? Pitää varmasti ens viikolle odotella että saapi ajan korjaamolle ja siellä sit antaa valohoitoa
Re: Mondeo 2008 2.0 tdci käynnistyy ja sammuu heti
Re: Mondeo 2008 2.0 tdci käynnistyy ja sammuu heti
Re: Mondeo 2008 2.0 tdci käynnistyy ja sammuu heti
Todennäkösesti vika suuttimissa tai itse korkeapaine pumpussa kun ei painetta tuu niin nafta ei nouseMk3Mondeo kirjoitti: ↑01 Kesä 2022 15:47Ei se diesel varmaan loppu ole mutta oma vanhempi TDCI vuoti dieseliä korkeapainepumpun O-renkaista ja vaikutti erittäin paljon käyntiinlähtöön kun piti sahata pitkän kaavan mukaan. Käynnistyttyään toimi kuitenkin ihan ok.
Tuolloin suuttimien ohivuotoja mitattuani ilmaan meni paluuputkissa ja paljon. Se ilma kertyi sammuttua systeemiin ja vaikeutti käyntiinlähtöä.
Toivottavasti tulee kuntoon, oli vika mikä hyvänsä.

Re: Mondeo 2008 2.0 tdci käynnistyy ja sammuu heti
Eli onko systeemi nyt kunnolla ilmattu, kuten edellä jo kysyttiin? Imemällä paluuletkusta tai jollain muulla korjaamon systeemillä?
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Mondeo 2008 2.0 tdci käynnistyy ja sammuu heti
Siis korkeapainepumppu ei tuota painetta? Koska sehän imee naftan tankista, tankissa ei ole pumppua.Anthuaan kirjoitti: ↑07 Kesä 2022 15:57Todennäkösesti vika suuttimissa tai itse korkeapaine pumpussa kun ei painetta tuu niin nafta ei nouseMk3Mondeo kirjoitti: ↑01 Kesä 2022 15:47
Ei se diesel varmaan loppu ole mutta oma vanhempi TDCI vuoti dieseliä korkeapainepumpun O-renkaista ja vaikutti erittäin paljon käyntiinlähtöön kun piti sahata pitkän kaavan mukaan. Käynnistyttyään toimi kuitenkin ihan ok.
Tuolloin suuttimien ohivuotoja mitattuani ilmaan meni paluuputkissa ja paljon. Se ilma kertyi sammuttua systeemiin ja vaikeutti käyntiinlähtöä.
Toivottavasti tulee kuntoon, oli vika mikä hyvänsä.![]()
Voihan se olla vika siinä pumpussa. Mutta ennen pumpun vaihtoa voisi kokeilla antaa sille naftaa suoraan pumpun syöttöletkuun ja näin eliminoida tukokset ym. pa-linjassa.
Ja jos tuota pa paineongelmatietoa ei olisi, niin ehdottaisin vielä EGR:n tarkistamista. Täysin auki juuttunut EGR voi tehdä tuota samaa. Hörähtää käyntiin ja sammuu heti. Vai eikö enää käynnisty lainkaan?
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Mondeo 2008 2.0 tdci käynnistyy ja sammuu heti
Välillä hörähtää sekunniksi mut vetämällä lähtee ja toimii normisti sit myös jos sammutan vetämisen jälkeen niin lähtee normisti käyntiin mut ns levänneenä eiyritäedes kirjoitti: ↑07 Kesä 2022 20:34Siis korkeapainepumppu ei tuota painetta? Koska sehän imee naftan tankista, tankissa ei ole pumppua.
Voihan se olla vika siinä pumpussa. Mutta ennen pumpun vaihtoa voisi kokeilla antaa sille naftaa suoraan pumpun syöttöletkuun ja näin eliminoida tukokset ym. pa-linjassa.
Ja jos tuota pa paineongelmatietoa ei olisi, niin ehdottaisin vielä EGR:n tarkistamista. Täysin auki juuttunut EGR voi tehdä tuota samaa. Hörähtää käyntiin ja sammuu heti. Vai eikö enää käynnisty lainkaan?
Re: Mondeo 2008 2.0 tdci käynnistyy ja sammuu heti
Onko sulla tietoo onko näissä ollu miten herkät syöttöpumput?yritäedes kirjoitti: ↑07 Kesä 2022 20:34Siis korkeapainepumppu ei tuota painetta? Koska sehän imee naftan tankista, tankissa ei ole pumppua.
Voihan se olla vika siinä pumpussa. Mutta ennen pumpun vaihtoa voisi kokeilla antaa sille naftaa suoraan pumpun syöttöletkuun ja näin eliminoida tukokset ym. pa-linjassa.
Ja jos tuota pa paineongelmatietoa ei olisi, niin ehdottaisin vielä EGR:n tarkistamista. Täysin auki juuttunut EGR voi tehdä tuota samaa. Hörähtää käyntiin ja sammuu heti. Vai eikö enää käynnisty lainkaan?
Re: Mondeo 2008 2.0 tdci käynnistyy ja sammuu heti
Tuossa on kuvaus polttoainepumpun jonkun tiivisteen vuotamisesta ja jonka vaihdolla Mk4 lähti taas käymään.Anthuaan kirjoitti: ↑07 Kesä 2022 22:45Onko sulla tietoo onko näissä ollu miten herkät syöttöpumput?yritäedes kirjoitti: ↑07 Kesä 2022 20:34
Siis korkeapainepumppu ei tuota painetta? Koska sehän imee naftan tankista, tankissa ei ole pumppua.
Voihan se olla vika siinä pumpussa. Mutta ennen pumpun vaihtoa voisi kokeilla antaa sille naftaa suoraan pumpun syöttöletkuun ja näin eliminoida tukokset ym. pa-linjassa.
Ja jos tuota pa paineongelmatietoa ei olisi, niin ehdottaisin vielä EGR:n tarkistamista. Täysin auki juuttunut EGR voi tehdä tuota samaa. Hörähtää käyntiin ja sammuu heti. Vai eikö enää käynnisty lainkaan?
Omassa MK3 Mondeossa tosiaan kp-pumpun paineensäätöventiilin O-renkaat vuotivat dieseliä ja käynnistyvyys hyvin huono. Toki kp-pumppu on erilainen mutta ilmavaivat ovat kaikille dieseleille yhteisiä.
Ok, so I´m having this problem with a 2008 Ford Mondeo mk4 with a 2.0 TDci engine code AZBA, same one Peugeot uses in other cars such as the 407. Car was having trouble a few days back to start whenever it reached normal operating temperature and it was stopped. It took like 10 seconds cranking to get it started. So I started plugging in my OBD scanner which throw me a p0087 error, low pressure on rail. It wasn't present, so I deleted it and performed an adaptation reseting all systems. Furthermore, I found out that three of the injectors were leaking like crazy, so I proceed to check it closely enough to find out they were losen, so I tighten them a little bit more. The issue kind of disappeared for a few days, but now I´m having the same problem again,
only I have not leakage and fault p0087 is now present, oh, and it doesn't start at all, doesn't matter if it´s cold or hot. So I decided to test bypassing the whole low pressure system and putting it some diesel directly into the common rail high pressure pump, and yes, it started right away.[/b] Now I´m thinking but I´m not sure and that´s where I need help, that probably some kind of lift pump is broken, and if so where is it located, cause I haven't been able to find it close to the tank. Could it be that this lift pump is integrated with the high pressure pump? I just find out today after bleeding all the left air in the low-high pressure sides, that it wasn´t the lift pump that was faulty, but just a rubber seal located on the entrance to the high pressure pump. It took me quite a long time to find out but after discarding there wasn´t any kind of lift pump located on the fuel tank (Mondeo MK3 does have one there), and that it was indeed integrated among the common rail pump like other PSA engines usually do. I replaced this rubber seal and now car works like a charm with 270000 Km. If this same failure still persists in the future, I´ll just install a non-return valve close to the high pressure pump, and a small gasoline pump that helps send the fuel along the fuel lines because it does make the difference on this particular case. Regards!
https://mechanics.stackexchange.com/que ... %B4t-start
Re: Mondeo 2008 2.0 tdci käynnistyy ja sammuu heti
Mk3Mondeo kirjoitti: ↑08 Kesä 2022 00:46Tuossa on kuvaus polttoainepumpun jonkun tiivisteen vuotamisesta ja jonka vaihdolla Mk4 lähti taas käymään.
Omassa MK3 Mondeossa tosiaan kp-pumpun paineensäätöventiilin O-renkaat vuotivat dieseliä ja käynnistyvyys hyvin huono. Toki kp-pumppu on erilainen mutta ilmavaivat ovat kaikille dieseleille yhteisiä.
Ok, so I´m having this problem with a 2008 Ford Mondeo mk4 with a 2.0 TDci engine code AZBA, same one Peugeot uses in other cars such as the 407. Car was having trouble a few days back to start whenever it reached normal operating temperature and it was stopped. It took like 10 seconds cranking to get it started. So I started plugging in my OBD scanner which throw me a p0087 error, low pressure on rail. It wasn't present, so I deleted it and performed an adaptation reseting all systems. Furthermore, I found out that three of the injectors were leaking like crazy, so I proceed to check it closely enough to find out they were losen, so I tighten them a little bit more. The issue kind of disappeared for a few days, but now I´m having the same problem again,
only I have not leakage and fault p0087 is now present, oh, and it doesn't start at all, doesn't matter if it´s cold or hot. So I decided to test bypassing the whole low pressure system and putting it some diesel directly into the common rail high pressure pump, and yes, it started right away.[/b] Now I´m thinking but I´m not sure and that´s where I need help, that probably some kind of lift pump is broken, and if so where is it located, cause I haven't been able to find it close to the tank. Could it be that this lift pump is integrated with the high pressure pump? I just find out today after bleeding all the left air in the low-high pressure sides, that it wasn´t the lift pump that was faulty, but just a rubber seal located on the entrance to the high pressure pump. It took me quite a long time to find out but after discarding there wasn´t any kind of lift pump located on the fuel tank (Mondeo MK3 does have one there), and that it was indeed integrated among the common rail pump like other PSA engines usually do. I replaced this rubber seal and now car works like a charm with 270000 Km. If this same failure still persists in the future, I´ll just install a non-return valve close to the high pressure pump, and a small gasoline pump that helps send the fuel along the fuel lines because it does make the difference on this particular case. Regards!
https://mechanics.stackexchange.com/que ... %B4t-start
Jossain naftaletkussa oli imuvuoto jonka takia ei nostanut paineita nyt toimii!
Re: Mondeo 2008 2.0 tdci käynnistyy ja sammuu heti
Hyvä kun tuli kuntoon!
Aika perusjuttu siis, mutta välillä hankala paikallistaa.

Aika perusjuttu siis, mutta välillä hankala paikallistaa.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Mondeo 2008 2.0 tdci käynnistyy ja sammuu heti
Ilmavaivoilta se vaikuttikin. Hyvä että tuli kuntoon ilman kp-pumpun tai suuttimien vaihtoa.
Re: Mondeo 2008 2.0 tdci käynnistyy ja sammuu heti
Kiitos neuvoista!