Sivu 1/1

S-Max 2014 1.6 tdci öljyä konepellin äänieristeissä

Lähetetty: 30 Touko 2022 17:00
Kirjoittaja Kake2
Kaipailisin mielipidettä tai tietoa miten suhtautua otsikon vaihtoauton hankintaa harkitessa siihen, että koneesta on selvästi jossain vaiheessa käyttöikää tullut öljyä pihalle, koska konepellin äänieristeet ovat täysin mustana ja öljyssä. Mistä moinen on voinut aiheutua?
Myyvä liike käytti viereisessä pajassa näytillä ja kertoman mukaan mekaanikot eivät löytäneet vuotoa ja totesivat, että ongelma on korjattu- ei näkyvää vikaa. En huomannut myöskään koeajolla vuotoja enkä mitään epäilyttävää käytöstäkään. Syy mitä aluksi ensin epäilin oli se että moottorin edessä olevan paksuhko putki (halkaisija luokkaa 60 mm, en tiedä mikä) näytti korjatulta, mutta mekaanikot olivat tämän kertomuksen mukaan todenneet ehjäksi ja nippusiteellä paikallaan olevan "siteen" olevan "jotain lämmöneristystä varten" (tämä siis vapaa lainaus, ei oma arvaukseni).
Huoltohistoriasta ei valitettavasti kuitteja ollut minulle antaa, enkä ainakaan toistaiseksi lähtenyt soittelemaan liikkeitä läpi, joista leimoja huoltokirjassa on kiitettävästi ja ajallan tehtynä. Kilometrejä mittarissa vajaat 160 tkm.
Uskaltaako moista yksilöä ostaa?

Re: S-Max 2014 1.6 tdci öljyä konepellin äänieristeissä

Lähetetty: 30 Touko 2022 17:19
Kirjoittaja janti
Olisiko ahtoputki halki ja se on nyt "purukumilla" paikattu. :roll:

Voihan siellä olla jäätynyt huohotinletkukin ollut jossain vaiheessa.

Re: S-Max 2014 1.6 tdci öljyä konepellin äänieristeissä

Lähetetty: 30 Touko 2022 17:50
Kirjoittaja Kake2
Kuva putkesta löytyy mutta milläköhän ilveellä sen tänne liittää tai upottaa viestiin? :?:

Re: S-Max 2014 1.6 tdci öljyä konepellin äänieristeissä

Lähetetty: 30 Touko 2022 17:55
Kirjoittaja janti
Kake2 kirjoitti: 30 Touko 2022 17:50 Kuva putkesta löytyy mutta milläköhän ilveellä sen tänne liittää tai upottaa viestiin? :?:
Ohjeet
viewtopic.php?t=47587

Re: S-Max 2014 1.6 tdci öljyä konepellin äänieristeissä

Lähetetty: 30 Touko 2022 18:17
Kirjoittaja Kake2
Kiitos paljon! Kokeillaanpa.

Alla pitäisi siis näkyä kuva mielestäni korjatusta putkesta. Näyttääkö ahtoputkelta?
Kuva
EDIT: Eipä näy. Mennee hankalaksi.

Ja minkälaisista ongelmista/remonteista puhutaan, mikäli jompikumpi arvauksesi (haljennut ahtoputki tai jäätynyt huohotinletku) osuu toteen?
Tokihan on helppo näyttää toteen, että vika on ollut jo kauppahetkellä ja vaatia myyjää vastuuseen, mutta joka tapauksessa mahdollisesti viallisen auton ostaminen tuntuu ongelmien etsimiseltä, joten jääköön ostos tekemättä mikäli aiheuttaa liikaa huolenaihetta jo ennen kauppoja. :D

Re: S-Max 2014 1.6 tdci öljyä konepellin äänieristeissä

Lähetetty: 30 Touko 2022 19:08
Kirjoittaja Taunusautomaatti
ahtoletku ei kovin kallis liene...ei montaa sataa vaihdettuna.
Paikattuna tuskin kestää pitkään. Avaamalla ne nippusiteet selviää onko kyse eristeestä vai onko siellä repeämä alla.

Tosin jos se pehmeää materiaalia niin lienee eriste.... jos taas peittiä, kumia tms niin on paikka kyseessä.

Vai meinaako nippusiteet oheisessa kuvassa näviä klemmareita? Tuossa 90 asteen mutkassa...
https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_DLD_ ... LD-415.jpg

Jäätynyt huohotin vaivannee vaan talvella.

Re: S-Max 2014 1.6 tdci öljyä konepellin äänieristeissä

Lähetetty: 30 Touko 2022 19:58
Kirjoittaja Kake2
Ehkäpä jako onnistuu linkkinä helpoiten. Alla linkki.
LINKKI POISTETTU

Kyllä nippusiteellä tarkoitin nimenomaan nippusidettä - näkyy kuvassa hyvin. Letkunkiristimet erikseen. Jokin sukka tai kangasmainen materiaali putken ympärillä on. Liekö tuo nyt sitten nimenomaan ahtoputki?
Ja hapertuuko putki yksinkertaisesti iän myötä, vai mikä sen voisi rikkoa?

Laakkosen huollosta vastasivat myös hyvin ystävällisesti huolestuneen autoilijan kysymyksiin ja arvelivat, että öljyn mittatikku on saattanut nousta ylös ja öljyä roiskunut siksi minne sattuu. Ei jäänyt kuitenkaan tarkasti mieleen mainitsiko puhelun toisessa päässä asiantuntija, että tämä voisi olla oire nimenomaan huohotinletkun jäätymisestä (jonkin osan jäätymisen mainitsi)?
Tai mahdollisesti öljyn täyttökorkki jäänyt autoilijalta kunnolla kiristämättä ja sama lopputulos.
Eivät pitäneet erityisen huolestuttavana, jos auto ei ajossa oireile eikä näytä vikakoodeja, mutta puhelu yksin ei ihan vielä riittänyt rauhoittamaan mieltäni. :)
Millainen riski tällaisessa on maallikon työntää ns. kätensä muurahaispesään, astua miinaan tai mitä kiertoilmaisuja päätähuimaaville korjauskustannuksille haluaakaan käyttää? :D

Re: S-Max 2014 1.6 tdci öljyä konepellin äänieristeissä

Lähetetty: 30 Touko 2022 22:58
Kirjoittaja Mk3Mondeo
Varovaisuusperiaatteen mukaan en ostaisi koska 160tkm on paljon ja huoltohistoria on ainakin syytä olla aukoton.

Toinen vaihtoehto on niin naurettavan halpa hinta että kone voi hajota eikä yhtään harmita. Niin halpa tuskin on.

Re: S-Max 2014 1.6 tdci öljyä konepellin äänieristeissä

Lähetetty: 30 Touko 2022 22:59
Kirjoittaja Taunusautomaatti
letkun klemmarin vierestä näyttää kuin olisi siitäkin puhaltanut jotain ulos...

Jos sulla on tollanen nippuside niin avaa tuo ja siirrä sukkaa... onko alla halkeama...
Jossei vedä takasin ja nippuside paikoilleen.

Sukka voi olla lämpösuoja tai sitten reiän tukkija.

Multa on menny mondeoista 2 ahtoletkua halki ja transitista 1.

Kuvasta nyt ei näe onko ahtoletku...eli meneekö imusarjaan vai ei...

Jos auton käydessä ottaa öljytikun auki tai avaa öljyntäyttökorkin niin puhaltaako kovasti ulos?

Re: S-Max 2014 1.6 tdci öljyä konepellin äänieristeissä

Lähetetty: 31 Touko 2022 09:49
Kirjoittaja Kake2
Mk3Mondeo kirjoitti: 30 Touko 2022 22:58 Varovaisuusperiaatteen mukaan en ostaisi koska 160tkm on paljon ja huoltohistoria on ainakin syytä olla aukoton.

Toinen vaihtoehto on niin naurettavan halpa hinta että kone voi hajota eikä yhtään harmita. Niin halpa tuskin on.
Varovaisuusperiaatteen mukaan tässä pyrin etenemään. :)
Huoltohistoria on kyllä käytännössä aukoton ja huollot tehty ihan hyvämaineisissa liikkeissä ja ajallaan, mutta tosiaan korjauksista (joita kuitenkin varmasti noiden kilsojen aikana on tehty) ei ollut dokumentaatiota (kuitteja).
Vaikka hinta on ihan hyvä, ei valitettavasti kuitenkaan niin halpa, että siihen voisi laskea uuden moottorin päälle ja silti olla tyytyväinen ostokseensa. :D

Re: S-Max 2014 1.6 tdci öljyä konepellin äänieristeissä

Lähetetty: 31 Touko 2022 09:58
Kirjoittaja Kake2
Taunusautomaatti kirjoitti: 30 Touko 2022 22:59 letkun klemmarin vierestä näyttää kuin olisi siitäkin puhaltanut jotain ulos...

Jos sulla on tollanen nippuside niin avaa tuo ja siirrä sukkaa... onko alla halkeama...
Jossei vedä takasin ja nippuside paikoilleen.

Sukka voi olla lämpösuoja tai sitten reiän tukkija.

Multa on menny mondeoista 2 ahtoletkua halki ja transitista 1.

Kuvasta nyt ei näe onko ahtoletku...eli meneekö imusarjaan vai ei...

Jos auton käydessä ottaa öljytikun auki tai avaa öljyntäyttökorkin niin puhaltaako kovasti ulos?
Totta puhut, että jotain myös klemmarin vierestä on tullut tai ainakin roiskunut siihen.
Auto on liikkeessä, joten ihan vapaasti en pääse sitä heti tutkimaan, mutta toki varmasti onnistuu tarkistusten tekeminen vielä ennen ostopäätöstä.
Jos auton käydessä ottaa öljytikun auki tai avaa öljyntäyttökorkin niin puhaltaako kovasti ulos?
Osaatko sanoa mihin tämä viittaisi tai mistä tämä voisi olla oire?
Multa on menny mondeoista 2 ahtoletkua halki ja transitista 1.
Mikä näitä rikkoo ja onko kyseessä ollut sama 1.6 tdci kone (moottoritunnus T1WB)? Kertooko ahtoletkun halkeilu mahdollisesti turbon ongelmasta tai jostain ihan muusta?
Ja millaisista remonteista (euroina ja päänvaivana, en ole itse korjaamassa jos hajoaa) on ollut kyse ahtoletkun haljettua?

Moottoriöljyä oli riittävästi ja se oli tikusta tarkistettuna myös ihan juoksevaa (ei kokkareista), joskin täysin mustaa. Bensa-autoilijana (focus 2006) olen tottunut siihen että moottoriöljy ei ole mustaa edes vaihtovälin loppupäässä, mutta onko ihan musta öljy diesel-koneelle normaalia?

Re: S-Max 2014 1.6 tdci öljyä konepellin äänieristeissä

Lähetetty: 31 Touko 2022 12:01
Kirjoittaja tikola
Dieselissä öljy mustuu aika pian - ei kerro todennäköisesti mistään normaalista poikkevasta. Joku voisi selittää miksi se mustuu, kun on jäänyt itselle epäselväksi.

Peset moottorin ja pistät sen kuivuttuaan käymään. Näin sinulla on edellytykset nähdä mistä se vuotaisi, jos on vuotaakseen. Joku letkun halkeama, klemmarin löystyminen on homman aiheuttanut, niin ei tuossa ihmeempiä kannata lähteä vaatimaan. Kahdeksanvuotias auto - siinä on voinut matkan varrella olla jo kaikenlaista tapahtumaa. Öljy konepellissä ei todellakaan ole vielä viesti siitä, että moottori olisi syytä vaihtaa vaan voi olla ihan harmiton kosmeettinen haitta, joskin analysoidahan sitä vähän kannattaa.

Re: S-Max 2014 1.6 tdci öljyä konepellin äänieristeissä

Lähetetty: 31 Touko 2022 13:11
Kirjoittaja Taunusautomaatti
Jos moottorin käydessä öljyntäyttöaukoasta tai mittatikun reiästä puhaltaa voimakkaasti niin saattaa olla ohivuotoa tai sitten se tuuletussysteemi tukossa.

Joskus se voi tietty talvellä jäätyä umpeen jolloin hetkellinen roiskahdus.

Ahtoletkuja halkailee ihan kun ne pääsee tuohon 8-15v ikään....sisällä on painetta 1-2bar joten kumiletku on aika kovilla.
Itellä on mennyt 2.0 ja 2.4 litrasista.
Letku ei hirmu kallis ole 50-200 euroa kaiketi.
Jos letku rikki ja vuotaa paineen alla (eli kun konepelti on kiinni ja ajat kuormitettuna) niin se päästää ilmaa karkuun ja auto ei sitä tiedä...laittaa joukkoon dieseliä kuin vuotoa ei olis...seos on siis rikkaalla...savuttaa...ja tukkii katin/hiukkasloukun noesta....jollei korjata suht nopeaan.

Saattaa kuulla kohisevasta/suhisevasta äänestä kun kiihdyttää tai ylämäessä.
Paikallaan käydessä sitä ei huomaa...eikä välttämättä edes kun antaa kierroksia.

Musta öljy ei ole paha...se on merkki että ajettu about 10tkm ...vaihtoväli 20tkm kait tuossakin.
Musta väri tulee noesta jota dieselistä irtoaa aina kun öljy pesee sylintereitä yms...

Dieseleitä ei tarvi pelätä yleensä ne on jopa pitempiikäisiä kuin bensat. Tehty kovemmille kuormituksille.
Ja kulutus on about 2.5-3 litraa pienempi kuin bensassa. Mitä raskaampi kuorma tai enempi kaupunkiajoa niin sitä suurempi etu.
Käytetyt dieselit yleensä paremmin varusteltuja kuin vastaava bensa ja tänäpäivänä halvempia. Diesel veron saa takaisin noin 5000km ajolla per vuosi...johtuen tuosta kulutuserosta.

Re: S-Max 2014 1.6 tdci öljyä konepellin äänieristeissä

Lähetetty: 31 Touko 2022 18:58
Kirjoittaja Renee
Niihän se on että dieselissä vaihdetaan öljyt niin sinne jää vanhaa öljyjä joka mustaa myös uudet öljyt.Auto on uusi öljyt ei niin helposti likaannu silloin Palamis tapahtuma eri kun bensapelissä. Dieselissä sitä nokea on öljytilassa aika kivasti. Muistaa enne kun autoissa ei ollut hiukkassuodattimia mitä mustaa pakokaasua sieltä pakoputkesta tuli. Dieselin öljynvaihdon tietää kun ottaa öljyä peukalon ja sormenpään väliin onko liukas se on hyvä jos tuntuu karhealta niin kiireesti pitää öljyt vaihtaa. Vähän on autolla ajettu ainoastaan 20tkm vuodessa jonka perusteella moottori pitäisi olla kunnossa jos noita öljyjä on vaihdeltu kiltisti.Soita edelliselle omistajalle kysy tuosta öljyläikästä äänieristeestä mistä se johtuu. Ei tarvitse arvailla

Re: S-Max 2014 1.6 tdci öljyä konepellin äänieristeissä

Lähetetty: 31 Touko 2022 21:47
Kirjoittaja Taunusautomaatti
onhan se muuten suomi auto?
Eikä saksasta tuotuja?

160tkm on vasta sisäänajettu dieseliksi.

Re: S-Max 2014 1.6 tdci öljyä konepellin äänieristeissä

Lähetetty: 31 Touko 2022 22:46
Kirjoittaja Kake2
Kiitoksia paljon kaikille vastaamaan vaivautuneille! Foorumi näyttää voimansa, mistä näin uutena jäsenenä kovasti ilahdun.
Vastailen ja kommentoin nyt hieman kootusti eri viesteihin:
Öljy konepellissä ei todellakaan ole vielä viesti siitä, että moottori olisi syytä vaihtaa vaan voi olla ihan harmiton kosmeettinen haitta, joskin analysoidahan sitä vähän kannattaa.
En toki ollut toteamassa moottoria vaihtokuntoiseksi, vaan lähinnä huolissani pitkäaikaisvaikutuksista, jos kone on jossain vaiheessa vuosien varrella käynyt kuivana tai vajailla öljyillä edes hetken. Alempana oletus, että kuvaamani "ongelma" on todennäköisesti tapahtunut jo vuosia ja kymmeniä tuhansia kilometrejä sitten, minkä aikana luulisi koneen jo oireilleen jos jotain merkittävää vahinkoa olisi tapahtunut.
Joskus se voi tietty talvellä jäätyä umpeen jolloin hetkellinen roiskahdus.
Mistä öljyä tyypillisesti ensimmäisenä roiskuu, jos huohotin pääsee jäätymään?
Jos nimenomaan öljyn mittatikun aukosta (jollain lailla järkeillen tämä voisi olla "helpoin" tie öljylle ulos), niin se lienee yksi mahdollinen selitys öljylle konepellin äänieristeissä.
Musta väri tulee noesta jota dieselistä irtoaa aina kun öljy pesee sylintereitä yms...
Käy järkeen, kiitos selityksestä! Hyvä etten heti todennut autoja ostokelvottomiksi, koska öljy oli mustaa. :D
onhan se muuten suomi auto?
Eikä saksasta tuotuja?
On suomi-auto. Huoltokirjan merkinnät vastaavat myös rekkari.fi kautta haettuihin katsastuksen kilometrilukuihin ja muuhun historiaan, joten tuon tarkemmin asiaa tuskin voi varmistaakaan.
Vähän on autolla ajettu ainoastaan 20tkm vuodessa jonka perusteella moottori pitäisi olla kunnossa jos noita öljyjä on vaihdeltu kiltisti. Soita edelliselle omistajalle kysy tuosta öljyläikästä äänieristeestä mistä se johtuu.
Ei ole tosiaan kovin hurjia lukemia vielä mittariin kertynyt ikään nähden. Noin kolmivuotiaana näytti myös seisoneen suht pitkään eri liikkeissä myytävänä (syytä voi vain arvailla), mikä osittain selittää kilometrien hitaanpuoleisen kertymisen.
Totesin aamusella että parhaitenhan vanha omistaja osaa kertoa ja soittelin (ennen kuin näin samaa kehotusta täällä ;) ). Mikäli on rehelliseltä vaikuttavan henkilön sanaan luottaminen, ongelmia ei ole ollut edelliseen vajaaseen neljään vuoteen ja noin 60 tkm kilometriin, minkä perusteella siis (oletetun) ahtoputken eriste/korjaus on ollut paikallaan jo pitkään ja öljytkin roiskuneet konepellin äänieristeisiin hyvän aikaa sitten. Tästä voisi vetää varovaisen johtopäätöksen, että kone olisi jo oireillut, jos se joskus aiemmin olisi ehtinyt käydä kuivana öljyn roiskuttua ulos. Valitettavasti tätä edellinen omistaja oli iso yritys, jonne en viitsinyt lähteä soittelemaan yksittäisestä vuosia sitten myydystä autosta.

Kaikki tämä analyysi ja pohdinta on toki vain spekulaatiota - ostamallahan asia selviäisi ajan kanssa. Kaikkien lukemieni ajatusten ja tietojen perusteella jään asiaa vielä pohtimaan.

Re: S-Max 2014 1.6 tdci öljyä konepellin äänieristeissä

Lähetetty: 01 Kesä 2022 08:00
Kirjoittaja Taunusautomaatti
Onko se auto muuten varmasti S-max?
1.6TDCI on aika harvinainen niissä.

Kannattaa kävästä koeajolla.

Ja kokeilla vertailuna myös 2.0TDCI.
Kulutus ei ole juurikaan isompi.
Jos pidempään aikoo pitää niin isompi yleensä parempi.