Sivu 1/2

Ecoboost 1.0L vs 1.5L jakopää

Lähetetty: 05 Touko 2022 23:40
Kirjoittaja prh'
Jonkun verran nettiä selailtuani on jäänyt epäselväksi, että onko nykyisissäkin litraisissa ecoboosteissa vielä sama öljyssä uiva remmi? Entä, mites tuo 1.5L ecoboosti?

Kyseessä siis fiesta, sillä käsittääkseni ainakin mondeosta löytyy nelisylinterinen 1.5L ecoboosti, joka on (täysin?) eri kuin tuo fiestasta löytyvä?

Re: Ecoboost 1.0L vs 1.5L jakopää

Lähetetty: 06 Touko 2022 08:48
Kirjoittaja focst
Litranen öljyssä uivalla jakohihnalla. 1.5ecoboost kuivalla jakopäällä. Uudemmissa litrasissa ketju esim. Focus mk4. Tunnistaa helpoiten että imusarja on ketjukoneissa koneen etupuolella. Uivalla hihnalla turbo koneen etupuolella.

Re: Ecoboost 1.0L vs 1.5L jakopää

Lähetetty: 06 Touko 2022 11:25
Kirjoittaja m0ndeo
Mutta uudemmissa litrasissa kuitenkin öljypumppu edelleen hihnalla.

Re: Ecoboost 1.0L vs 1.5L jakopää

Lähetetty: 06 Touko 2022 11:35
Kirjoittaja prh'
Onko tietoa missä vaiheessa tämä uudistettu litrainen ecoboost on tullut tuotantoon?

Yksi 2018vm fiesta on mietinnässä, mutta konehuoneesta ei ole kuvia.

Re: Ecoboost 1.0L vs 1.5L jakopää

Lähetetty: 06 Touko 2022 14:05
Kirjoittaja focst
m0ndeo kirjoitti: 06 Touko 2022 11:25 Mutta uudemmissa litrasissa kuitenkin öljypumppu edelleen hihnalla.
On öljypumppu vielä hihnalla..

Re: Ecoboost 1.0L vs 1.5L jakopää

Lähetetty: 06 Touko 2022 14:07
Kirjoittaja focst
prh' kirjoitti: 06 Touko 2022 11:35 Onko tietoa missä vaiheessa tämä uudistettu litrainen ecoboost on tullut tuotantoon?

Yksi 2018vm fiesta on mietinnässä, mutta konehuoneesta ei ole kuvia.
Katsomalla selviää varmasti. Vaimolla fiestä 2021 ja piti olla ketju mutta sama öljykylpykone oli vielä.

Re: Ecoboost 1.0L vs 1.5L jakopää

Lähetetty: 06 Touko 2022 15:04
Kirjoittaja Taunusautomaatti
kyllä sillä öljykylpyhihnaisellakin voi ajella...vaihtelee vaan remmin riittävän aikasin, esim 100k jälkeen. Niin aikaisin ei liene kellään poikinut vielä?

Re: Ecoboost 1.0L vs 1.5L jakopää

Lähetetty: 07 Touko 2022 10:53
Kirjoittaja prh'
Taunusautomaatti kirjoitti: 06 Touko 2022 15:04 kyllä sillä öljykylpyhihnaisellakin voi ajella...vaihtelee vaan remmin riittävän aikasin, esim 100k jälkeen. Niin aikaisin ei liene kellään poikinut vielä?
Taitaa vain olla reippaasti yli tonnin remontti, jos ja kun tuo öljypumpun remmikin pitää vaihtaa. Onhan se tietysti edullisempi, kuin uusi moottori.

Re: Ecoboost 1.0L vs 1.5L jakopää

Lähetetty: 07 Touko 2022 12:21
Kirjoittaja Focus_2.0
1200€ näyttää olevan RS-huollon hinnaston mukaan litrasen öljykylpyhakohihnan vaihto plus lisäksi öljypohjan imusihdin ja mahdollisen öljypumpun hihnan vaihto.

Puolitoistalitrasen ecoboomin kuiva hihna alle 500€. Onhan tossa vissii ero.. Samalla kannattaa uusia vesipumppu. En tiedä kuuluuko litrasen jakohihnan vaihtotyöhön myös vesipumppu ja onko puolitoistalitrasessa hihnavetoinen öljypumppu öljypohjassa. Pitääkö näissä myös sihti jossain vaiheessa tarkistaa..

Re: Ecoboost 1.0L vs 1.5L jakopää

Lähetetty: 07 Touko 2022 12:33
Kirjoittaja prh'
Focus_2.0 kirjoitti: 07 Touko 2022 12:21 1200€ näyttää olevan RS-huollon hinnaston mukaan litrasen öljykylpyhakohihnan vaihto plus lisäksi öljypohjan imusihdin ja mahdollisen öljypumpun hihnan vaihto.

Puolitoistalitrasen ecoboomin kuiva hihna alle 500€. Onhan tossa vissii ero.. Samalla kannattaa uusia vesipumppu. En tiedä kuuluuko litrasen jakohihnan vaihtotyöhön myös vesipumppu ja onko puolitoistalitrasessa hihnavetoinen öljypumppu öljypohjassa. Pitääkö näissä myös sihti jossain vaiheessa tarkistaa..
Eikös tuosta 1.5:sta ole kaksi versiota, 3-sylinterinen sekä 4? Käsittääkseni tuossa pienemmässä on sama öljyssä uiva remmi.

On kyllä sekavaa.

Re: Ecoboost 1.0L vs 1.5L jakopää

Lähetetty: 07 Touko 2022 13:02
Kirjoittaja Renee
Noi 3 sylinteriset moottorit 1.5 tuli 2018.
Itsellä 2015 Mondeo siinä on normi 4 pyttyinen moottori ja jakohihna Joten jos hirvittää hommaa vanhempi vaihdokki. Kyllä niitä löytyy itsellä vasta ajettu 12 tuhannen pintaan

Re: Ecoboost 1.0L vs 1.5L jakopää

Lähetetty: 07 Touko 2022 13:34
Kirjoittaja focst
prh' kirjoitti: 07 Touko 2022 12:33
Focus_2.0 kirjoitti: 07 Touko 2022 12:21 1200€ näyttää olevan RS-huollon hinnaston mukaan litrasen öljykylpyhakohihnan vaihto plus lisäksi öljypohjan imusihdin ja mahdollisen öljypumpun hihnan vaihto.

Puolitoistalitrasen ecoboomin kuiva hihna alle 500€. Onhan tossa vissii ero.. Samalla kannattaa uusia vesipumppu. En tiedä kuuluuko litrasen jakohihnan vaihtotyöhön myös vesipumppu ja onko puolitoistalitrasessa hihnavetoinen öljypumppu öljypohjassa. Pitääkö näissä myös sihti jossain vaiheessa tarkistaa..
Eikös tuosta 1.5:sta ole kaksi versiota, 3-sylinterinen sekä 4? Käsittääkseni tuossa pienemmässä on sama öljyssä uiva remmi.

On kyllä sekavaa.
Uusi 3syl. 1.5 on ketjulla ja 4syl. On kuivalla hihnalla.

Re: Ecoboost 1.0L vs 1.5L jakopää

Lähetetty: 07 Touko 2022 13:35
Kirjoittaja focst
Renee kirjoitti: 07 Touko 2022 13:02 Noi 3 sylinteriset moottorit 1.5 tuli 2018.
Itsellä 2015 Mondeo siinä on normi 4 pyttyinen moottori ja jakohihna Joten jos hirvittää hommaa vanhempi vaihdokki. Kyllä niitä löytyy itsellä vasta ajettu 12 tuhannen pintaan
Tuskin noin vähän ajettua tulee vastaan.. :roll:

Re: Ecoboost 1.0L vs 1.5L jakopää

Lähetetty: 07 Touko 2022 16:54
Kirjoittaja Renee
Kuules mulla on sellainen autotallissa.

Re: Ecoboost 1.0L vs 1.5L jakopää

Lähetetty: 07 Touko 2022 17:12
Kirjoittaja prh'
Renee kirjoitti: 07 Touko 2022 16:54 Kuules mulla on sellainen autotallissa.
On varmasti, mutta ei noita taida paljoa olla myynnissä noin pienillä kilsoilla.
Anyway, mulla on hakusessa Fiesta, ei Mondeo.

Re: Ecoboost 1.0L vs 1.5L jakopää

Lähetetty: 07 Touko 2022 17:21
Kirjoittaja Renee
Tuosta moottorista vain oli juttua tuli laitettua siksi oma Mondeo vertailun vuoksi

Re: Ecoboost 1.0L vs 1.5L jakopää

Lähetetty: 07 Touko 2022 21:59
Kirjoittaja Focus_2.0
Puolitoistalitrasessa kampiakselin päässä oleva öljypumppu. Toki sihti öljypohjassa mutta mitään hihnoja ei ui öljyssä tässä mallissa.

Re: Ecoboost 1.0L vs 1.5L jakopää

Lähetetty: 07 Touko 2022 22:18
Kirjoittaja prh'
Focus_2.0 kirjoitti: 07 Touko 2022 21:59 Puolitoistalitrasessa kampiakselin päässä oleva öljypumppu. Toki sihti öljypohjassa mutta mitään hihnoja ei ui öljyssä tässä malliss.
Eli tuo moottori olisi tuvallinen myös takuuajan jälkeenkin, kiitos tiedosta.

Re: Ecoboost 1.0L vs 1.5L jakopää

Lähetetty: 07 Touko 2022 22:25
Kirjoittaja Focus_2.0
Puoltoistalitrasessa taas ollu lohkossa kestävyysongelmia. Halkeaa ja jäähdytysnestettä pääsee palotilaan. Korjauksena vaatii lohkon vaihdon.

Jos sulla Fiesta kiikarissa niin siinä 1.5 kone on ST:ssä ja se on uudempi kolmisylinterinen. Tätä vanhempaa nelisylinteristä Mondeossa, Focuksessa ja Kugassa.

Re: Ecoboost 1.0L vs 1.5L jakopää

Lähetetty: 07 Touko 2022 22:33
Kirjoittaja prh'
Focus_2.0 kirjoitti: 07 Touko 2022 22:25 Puoltoistalitrasessa taas ollu lohkossa kestävyysongelmia. Halkeaa ja jäähdytysnestettä pääsee palotilaan. Korjauksena vaatii lohkon vaihdon.

Jos sulla Fiesta kiikarissa niin siinä 1.5 kone on ST:ssä ja se on uudempi kolmisylinterinen. Tätä vanhempaa nelisylinteristä Mondeossa, Focuksessa ja Kugassa.
Tehojen puolesta tuo litrainen riittäisi ja saahan noita takuullisia ihan järkevään hintaan.

Re: Ecoboost 1.0L vs 1.5L jakopää

Lähetetty: 08 Touko 2022 10:14
Kirjoittaja Focus_2.0
Kyllähän se ”takuun” voimassaolo tuo aina tiettyä mielenrauhaa. Huomaathan, että takuu on rajoitettu kahden ensimmäisen vuoden jälkeen.

Re: Ecoboost 1.0L vs 1.5L jakopää

Lähetetty: 08 Touko 2022 16:05
Kirjoittaja prh'
Focus_2.0 kirjoitti: 08 Touko 2022 10:14 Kyllähän se ”takuun” voimassaolo tuo aina tiettyä mielenrauhaa. Huomaathan, että takuu on rajoitettu kahden ensimmäisen vuoden jälkeen.
Millälailla rajoitettu?

Re: Ecoboost 1.0L vs 1.5L jakopää

Lähetetty: 08 Touko 2022 16:31
Kirjoittaja focst
prh' kirjoitti: 08 Touko 2022 16:05
Focus_2.0 kirjoitti: 08 Touko 2022 10:14 Kyllähän se ”takuun” voimassaolo tuo aina tiettyä mielenrauhaa. Huomaathan, että takuu on rajoitettu kahden ensimmäisen vuoden jälkeen.
Millälailla rajoitettu?
Jos ajallaan huollettu takuu korvaa isot komponentit. Moottori, vaihteisto alustan osat. Mutta esim. Akun takuu 2v. Viimeiset 3v ei kata kaikkea.

Re: Ecoboost 1.0L vs 1.5L jakopää

Lähetetty: 08 Touko 2022 16:57
Kirjoittaja prh'
focst kirjoitti: 08 Touko 2022 16:31
prh' kirjoitti: 08 Touko 2022 16:05

Millälailla rajoitettu?
Jos ajallaan huollettu takuu korvaa isot komponentit. Moottori, vaihteisto alustan osat. Mutta esim. Akun takuu 2v. Viimeiset 3v ei kata kaikkea.
En onnistunut löytämään ainakaan Fordin sivuilta juttua tällaisesta. Siellä mainitaan vain 5-vuoden takuu.

Re: Ecoboost 1.0L vs 1.5L jakopää

Lähetetty: 08 Touko 2022 18:20
Kirjoittaja focst
Laajennetun takuun laajuus

Ford Protect laajennettu takuu jatkaa uuden auton takuuaikaa. Laajennettu takuu kattaa seuraavat osat:

moottorivaihteistokatalysaattorietuakselitaka-akseliohjausjarrujärjestelmä (paitsi jarrupalat ja -levyt)ilmastointilämmitysFord-audiojärjestelmät (tehdasasenteiset)turvatyynykaikki sähköjärjestelmät, mukaan lukien moottorinohjaus, keskuslukitus, ABS, istuinten sähköinen säätö sekä kaikki muut tehtaalla asennetut komponentit, jotka muodostavat autosi elektronisen turvallisuus- ja mukavuusjärjestelmän.

Rajoitukset

Seuraavat kohteet eivät sisälly Ford Protect laajennettuun takuuseen:

kaikki kulutusosat, mukaan lukien nesteet ja niiden vaihtoon liittyvät huoltotyötvikojen korjaukset, jos autoa ei ole huollettu oikein tai sitä on muutettu tai käytetty kilpailutarkoituksiinauton kori ja maalipinta, lasien korjaukset, päällysteet ja verhoilu samoin kuin vianetsintä ja ylläpitohuollot.