Sivu 1/3

Akku vai kondensaattori.

Lähetetty: 04 Touko 2006 16:07
Kirjoittaja Feikki O
Ostin pari päivää sitten subbarin autoon ja pistin sen kiinni. Kovempaa, kun soittaa alkaa soittimen valot vilkkumaan. Ennen oli ainoastaan vahvistin 2x70W ja erillissarja sen perässä eikä ollut minkäännäköistä vilkkumista.

Pienehköjä käynnistymis vaikeuksiakin on autossa ilmentynyt.
Akku näyttää aika vanhalta mutta sen historiaa en osaa sanoa, koska minulla auto on ollut vasta 6kk.

Pitäisikö ostaa uusi akku vai kondensaattori? Akku olisi kondensaattoria hyösyllisempi mutta katoaisiko vilkkuminen uuden akun myötä?

Lähetetty: 04 Touko 2006 16:19
Kirjoittaja jaska74
uusi akku ei ikinä ole huono sijoitus....

onko auto käynnissä kun valot vilkkuu?

Lähetetty: 04 Touko 2006 16:21
Kirjoittaja Feikki O
Myöskin käynnissä ollessa vilkkuu muttei ihan yhtä hurjasti.

Lähetetty: 04 Touko 2006 18:12
Kirjoittaja Jaakko85
Ensimmäisenä tarkastetaan akun kunto ja se että lataako laturi tarpeeksi. Sitten mitoitetaan kaapelit oikean paksuiseksi ja tehdään kaikki liitokset hyvin hyvillä liittimillä (unohtamatta oikeinkokoisia sulakkeita), samalla tarkistetaan / korjataan kaikki maadoituspisteet. Millä vahvistimella soitat tuota subbaria, onko se yksi vai kaksikelainen / millä kuormalla?

Melko pitkälle pärjää ilman mitään optimoita ja kondensaattoreita kun perusasiat on kunnossa. Itsekin joskus ison d-luokan monopäätteen ja 1ohmin kuorman omistaneena.. (toki ne valotkin sitten alkoivat jo himmenemään, mutta se nyt oli ihan ymmärrettävää).

Lähetetty: 05 Touko 2006 15:51
Kirjoittaja Feikki O
Vahvistin antaa sillattuna 1x200W. Subbari on yksi kelainen ja 4 ohmin kuormalla omasta mielestä soittelen.

Eilen illalla kävi nyt sitten niin, että pitkän sahauksen jälkeen auto lähti käyntiin toisinkuin soitin.
Härnäilin soitinta ja valot ainoastaan vilahti.

Onkohan vika vanhassa akussa vai liitoksissa?

Lähetetty: 06 Touko 2006 00:46
Kirjoittaja Aksu
2kpl 1x360w rms
4x40w rms
akku takakontissa virta keulalta 25 kaapelilla,laturi 90A eikä pahemmin valot vilku viellä kunnolla popitellessa. Tuntui että tuo akun siirto konttiin vaikutti paljon tuohon valojen vilkkumiseen. Akku siirtyi muitten romujen :roll: takia konehuoneesta taakse.

Lähetetty: 06 Touko 2006 22:45
Kirjoittaja Monty
Niin... subille n.600w 3 ohmiin, etupäälle 2x120w
ei vilku, ei välky, Mondeon vakio laturi ja "vakio" vartan akku
http://personal.inet.fi/private/mondy/v ... lm%E43.jpg

Riittävät piuhat ja MAADOTUKSET KUNTOON ni homman pitäs toimia.

Lähetetty: 09 Touko 2006 18:12
Kirjoittaja Feikki O
Nyt toimii taas soitin.

Laitoin ensin maajohdon tiukemmin --> ei vaikutusta.
Otin soittimen ulos lokerosta, kävin johdot läpi ja laitoin takaisin niin johan toimi.

Pientä vilkkumista soittimen valoissa havaittavissa yhä.

Käynnistymisvaikeudet ilmaantuu lämpimän koneen kanssa muttei kylmän. Ilmeisesti ei mitään yhteistä huonon akun kanssa? <--- off topic mutta olkoon.

Lähetetty: 09 Touko 2006 20:05
Kirjoittaja NiceMan
Itse laittaisin uuden akun ja kondensaattorin =)
Tai omassani on 2kpl akkuja ja 3kpl kondensaattoreita.

Niin ja ne maadoitukset...

Lähetetty: 10 Touko 2006 06:24
Kirjoittaja voicecoil
NiceMan kirjoitti:Itse laittaisin uuden akun ja kondensaattorin =)
Tai omassani on 2kpl akkuja ja 3kpl kondensaattoreita.

Niin ja ne maadoitukset...
miks 3 konkkaa?

Lähetetty: 10 Touko 2006 08:42
Kirjoittaja Buster
Feikki O kirjoitti:Nyt toimii taas soitin.

Laitoin ensin maajohdon tiukemmin --> ei vaikutusta.
Otin soittimen ulos lokerosta, kävin johdot läpi ja laitoin takaisin niin johan toimi.

Pientä vilkkumista soittimen valoissa havaittavissa yhä.

Käynnistymisvaikeudet ilmaantuu lämpimän koneen kanssa muttei kylmän. Ilmeisesti ei mitään yhteistä huonon akun kanssa? <--- off topic mutta olkoon.
Jos soittimena on joku pioneerin alkupään malli niin valot tahtoo vilkkua poikkeuksetta aina! Kokemusta on.

Lähetetty: 10 Touko 2006 10:34
Kirjoittaja Feikki O
Soitin on LG:n uutta mallistoa.

Täytyy se uusi akku hankkia mahdollisimman nopeasti joka tapauksessa.

Lähetetty: 10 Touko 2006 11:06
Kirjoittaja Feikki O
NiceMan kirjoitti:Itse laittaisin uuden akun ja kondensaattorin =)
Tai omassani on 2kpl akkuja ja 3kpl kondensaattoreita.

Niin ja ne maadoitukset...
Oma järjestelmäni ei ole todellakaan mikään järeä, joten uusi akku ja korkeintaan se yksi kondensaattori olisi paikallaan. Tämänhetkinen rahatilanne mahdollistaa vain jommankumman hankinnan ja akku on käytännöllisempi vaihtoehto. Maadoitukset on kyllä kunnossa.

Lähetetty: 10 Touko 2006 20:39
Kirjoittaja NiceMan
*miks 3 konkkaa?*

Ehkä vähän liikaa mutta kun on 3kpl 1Kw ja yksi 600w RMS päätettä niin ei tahdo että valot vilkkuu heti jos teinejä kiusaa...
:D

Lähetetty: 10 Touko 2006 21:57
Kirjoittaja voicecoil
no onhan se nuinkin joo..mitäs elektroniikkaa sulla sit on?eikun joo,kävinkin kattomassa kotisivuja..onkos sulla monta akkua,kun ei niistä ylimääräsistä konkista ole oikein hyötyä muuten!

Lähetetty: 16 Touko 2006 20:09
Kirjoittaja NiceMan
Parit akut tulee, ei mitää koviin järeätä kun mitään paine kisoja harrasta.

Lähetetty: 22 Kesä 2006 12:32
Kirjoittaja caddy
kaikkihan alkaa oikeanlaisista virtapiuhoista... vaikuttaa vähän siltä että sinulla on liian ohuet piuhat siellä menossa... toki se akkukin kannattaa uusia aina silloin tällöin

Lähetetty: 25 Elo 2006 20:54
Kirjoittaja catitus
Ukollani oli sama ongelma; valot vilkkuivat ja virta loppui kesken kunnes hän asensi konkan [12F]. Sillä loppui kerta heitolla virta-ongelmat ja hyvin soi. Virran maksimikulutus on ollut 193A eikä ole ollut moksiskaan.

Lähetetty: 25 Elo 2006 21:12
Kirjoittaja cossu2
:shock: :shock: Mitä ihmettä täällä joristaan?
Jos valot nykyaikaisesa autossa vilkkuu, on joko akku tai laturi tai sekä että aivan lopussa...
Tai surkeat liitokset akulla.
Aikoinaan kun kilpailin, oli kokoonpanossa 4,8KW lankkuja RMS. Eli biltema-SPL-megaboom-asteikolla 50KW. Vahvareita syötti 95mm2 kupari ja akku edessä, konkkia 3,2F. virtaa tuotti 90A bosch.
Eli alle 1kw ei tarvitse konkkaa, ei 45Ah suurempaa akkua, 25mm2 suurempaa kaapelia eikä 30A suurempaa laturia, ja mikään ei vilku :wink:
Maksimivirroista sen verran että kaikki akut antavat piikkinä väh.400A (myös biltema :lol: )

Lähetetty: 25 Elo 2006 21:20
Kirjoittaja catitus
cossu2 kirjoitti::shock: :shock: Mitä ihmettä täällä joristaan?
Jos valot nykyaikaisesa autossa vilkkuu, on joko akku tai laturi tai sekä että aivan lopussa...
Tai surkeat liitokset akulla.
Ukon osaltani voin sanoa, että auto oli -87 riesa ja akun liitokset hyvät. Sähköt avokki veti uusiksi, joten johdoissakaan ei ollut vikaa.

Ainiin, akku oli Optima 60Ah.

Lähetetty: 25 Elo 2006 21:30
Kirjoittaja cossu2
Jos optima antaa 600-800A peak.
vahvarit vie 197A
Mihin menee loput rapiat 400-600A :shock:

EDIT itsellä piikki oli liki 600A ja silloinkin pitkän matalan taajuuden kohdalla valot ainoastaan hieman himmenivät.
(400A muuten polttaa 6M X 30mm pultin atomeiksi, kokeilin sillä ku ei ollu sulakkeita... :lol: )

Lähetetty: 25 Elo 2006 21:42
Kirjoittaja catitus
Enpäs ossaa sanoa, että mihin ne loput amppeerit menevät. Harakoille? :lol:
En muista mitkä vahvarit ukolla autossa oli mutta 2x SPL Dynamics 12D4 subit oli.

muoks:
pitkässä tuplabasari rytäkässä valot vilkkuivat ilman konkkaa mutta konkan asennuksen jälkeen ongelma katosi.

Lähetetty: 26 Elo 2006 08:45
Kirjoittaja Volmari
Mulla joskus vaikutti valojen vilkkumiseen ajovalojen rele. se oli vähän heikossa hapessa, ja kun kerran ostin uuden ja kytkytin paikalleen niin loppui koko vilkutus.

tämän kokeilin sillon, laitoin vanhan paikalleen ja rämppäsin sitä niin valoteho aaltoili ihan pirusti. uuden kanssa ei ollut tätä ongelmaa..

Lähetetty: 26 Elo 2006 09:38
Kirjoittaja j-k
Onneksi 30A riittää mun hifistelyyn, ulostulevissa wateissa se tekee hyötysuhteineen noin 150W (4x40W RMS, 2 eteen ja 2 sillassa subille), akusta otettaneen maksimissaan 350W eli ~27A. Piuhat 2x6mm² ja pituutta 3m, ei vilku eikä ole konkkia :wink:

Re: Akku vai kondensaattori.

Lähetetty: 15 Syys 2012 11:34
Kirjoittaja mrontti
konkka väliin 1faradi =1000w