Sivu 1/1

Focus 1,8 TDCI 2008 hyytyi äkisti, hyviä neuvoja kaivataan.

Lähetetty: 20 Maalis 2022 09:02
Kirjoittaja PeGr
Eilen tuli koettua jo melko pitkän autokokemuksen aikana ensimmäistä kertaa tilanne, jossa auto hyytyi, enkä saanut omin keinoin matkaa jatkumaan. Focus ollut meillä n. 1,5 vuotta, ja on kaikilta osin huollettu ja kunnossa, toki vanha auto. Kilometrejä on mittarissa n. 350 000.

Mitä tapahtui:
• Ajettu n. 60 km, tultiin pois motarilta, n. kilsan päässä äkisti syttyi ”engine malfunction” ilmoitus, veto loppui täysin ja kone jäi tyhjäkäynnille. Ei mitään nykimistä tai muuta ennakkoon.
• Virrat pois, startti ja kaikki toimi normaalisti (täydet tehot) n. 200 metriä. Sen jälkeen uudelleen ”engine malfunction” ja kone sammui.
• Sen jälkeen starttaa normaalisti (=pyörittää hyvin), ei edes lupaa käynnistyä
• Parin startin jälkeen ei enää reagoi avaimen kiertämiseen. Akussa hyvin virtaa, keskuslukitus ja valot toimii normaalisti.
• Akun napa irti (n. 20 sekuntia), ei vaikutusta (ei edes pyöritä)
• 8 tunnin kuluttua uusi testi (akku ollut välin kiinni), pyörittää reippaasti mutta ei lupaa. Kahden startin jälkeen ei enää pyöritä

Oma ajatus on että joku sähkövika olis kyseessä (huono liitos, joku anturi, Ecu, jotain muuta ?).

Pari epämääräistä tilannetta viimeisen puolenvuoden ajalla
• Pari kertaa sytyttänyt hetkeksi kesken ajon (muistaakseni motarilla) laturin merkkivalon + herjannut jotain ohjaustehostimesta. Hälytys hävinnyt hetken kuluttua. Mitään vaikutusta vetoon tai auton toimintaan ei ollut
• Vakionopeussäädin ei joskus kytkeydy. Toimii, kun auto käynnistetty uudelleen. Tekee tätä 1-2 kertaa kuussa.

Nyt kaivataan hyviä neuvoja, että saadaan auto kotiin/liikenteeseen.

Re: Focus 1,8 TDCI 2008 hyytyi äkisti, hyviä neuvoja kaivataan.

Lähetetty: 21 Maalis 2022 08:48
Kirjoittaja Renee
Mitä se huolto pitää sisällään joka vuosi polttoainesuodatin vaihdetaan. Ruiskupumppu 300-350 tkm kestänyt jossain autoissa.. Saako se moottori polttoainetta onko läpinäkyvää letkua että näkee liikkuuko dieseli letkussa kun startataan. Vikakoodin jos saisi luettua niin varmaan olisi paras vaihtoehto.
Tuossa juttua jossa luettelen noita vikakohtia mitä voit katsoa.
viewtopic.php?t=57854&sid=d008dd6bebe1c ... 192fb244f6
viewtopic.php?t=59726

Re: Focus 1,8 TDCI 2008 hyytyi äkisti, hyviä neuvoja kaivataan.

Lähetetty: 22 Maalis 2022 23:56
Kirjoittaja RedBird79
Kampiakselin asentotunnistin?

Re: Focus 1,8 TDCI 2008 hyytyi äkisti, hyviä neuvoja kaivataan.

Lähetetty: 24 Maalis 2022 08:20
Kirjoittaja Renee
Onko tähän tullut mitään uuttaa infoa vian syystä ja joko auto toimii.

Re: Focus 1,8 TDCI 2008 hyytyi äkisti, hyviä neuvoja kaivataan.

Lähetetty: 24 Maalis 2022 22:13
Kirjoittaja PeGr
Tiistaina tuli haettua auto trailerilla talliin.

Tänään luettu vikakoodit, alla koodit ja löytämäni tulkinnat:
P1622, Immobilizer ID does not match
P1935, Fuel Additive Level Low
P1936, Fuel Level Signal
U0140, en löytänyt vastinetta
U0155, en löytänyt vastinetta

Nollasin vikakoodit ja auto lähti heti käyntiin.
Nyt pitäis vielä löytää juurisyy, jotta uskaltais ajella liikenteessä.

Aiemmin kun kokeilin (tiistaina/eilen/tänään), välillä startti pyöritti normaalisti, välillä avaimesta ei tapahtunut mitään, välillä startattaessa syttyy ”engine malfunction”, välillä ei, akussa jännitteet kohdallaan.
Myös polttoaineen suodatin vaihdettu edellisessä huollossa, n. 3000 km sitten.

Re: Focus 1,8 TDCI 2008 hyytyi äkisti, hyviä neuvoja kaivataan.

Lähetetty: 25 Maalis 2022 04:48
Kirjoittaja Renee
Ensimmäinen koodi liittyy ajoestoon monesti ei tunnista avainta.
Juttua.
viewtopic.php?t=58889&sid=b85dad7559d70 ... 90ba4d6eee
Tämä on epämääräinen koodi mutta mittari näyttää toteuttaa
.
P1936 ​​FORD-koodi mahdolliset syyt
Viallinen polttoainemäärän anturi
Polttoainetasoanturin johtosarja on auki tai oikosulussa
Polttoainetasoanturin piirin huono sähköliitäntä
P1935 jarrupaineanturia herjaa toimiiko abs normisti ja puhtaat jarrunesteet on autossa.

Re: Focus 1,8 TDCI 2008 hyytyi äkisti, hyviä neuvoja kaivataan.

Lähetetty: 25 Maalis 2022 08:06
Kirjoittaja Taunusautomaatti
Onko koodit nollattu milloin viimeksi?
Osa kun saattaa olla joskus vuosia vanhoja.

Kannattaa nollata ja sitten katsoa jos tulee uudelleen...

Eihän rekkari ala F kirjaimella ja ja seuraavat ole JA...

Re: Focus 1,8 TDCI 2008 hyytyi äkisti, hyviä neuvoja kaivataan.

Lähetetty: 25 Maalis 2022 08:47
Kirjoittaja kmtt
Taunusautomaatti kirjoitti: 25 Maalis 2022 08:06 Onko koodit nollattu milloin viimeksi?
Osa kun saattaa olla joskus vuosia vanhoja.
Specsavers? Viestiketjun aloittajan eilisessä viestissä: "Nollasin vikakoodit ja auto lähti heti käyntiin.".

Re: Focus 1,8 TDCI 2008 hyytyi äkisti, hyviä neuvoja kaivataan.

Lähetetty: 25 Maalis 2022 09:04
Kirjoittaja focst
kmtt kirjoitti: 25 Maalis 2022 08:47
Taunusautomaatti kirjoitti: 25 Maalis 2022 08:06 Onko koodit nollattu milloin viimeksi?
Osa kun saattaa olla joskus vuosia vanhoja.
Specsavers? Viestiketjun aloittajan eilisessä viestissä: "Nollasin vikakoodit ja auto lähti heti käyntiin.".
Niin ei käy ilmi edellinen vikakoodien luku. Onko ollut puolivuotta edellisestä kerrasta. Nyt luettu ja poistettu.

Re: Focus 1,8 TDCI 2008 hyytyi äkisti, hyviä neuvoja kaivataan.

Lähetetty: 25 Maalis 2022 09:30
Kirjoittaja kmtt
focst kirjoitti: 25 Maalis 2022 09:04 Niin ei käy ilmi edellinen vikakoodien luku. Onko ollut puolivuotta edellisestä kerrasta. Nyt luettu ja poistettu.
No käyhän se ilmi. Jos tänään kysytään, että milloin on viimeksi nollattu, niin oikea vastaus on että eilen. Mutta nähtävästi tarkoitti kuitenkin tätä viimeisintä edeltävää, joten mennään sillä.

Re: Focus 1,8 TDCI 2008 hyytyi äkisti, hyviä neuvoja kaivataan.

Lähetetty: 25 Maalis 2022 15:16
Kirjoittaja Taunusautomaatti
Jos luvun jälkeen nollasi koodit niin sillä ei ole merkitystä niihin koodeihin jotka siellä oli ennen nollausta.
Ne on saattanut tulla vaikka 10v sitten jollei ole nollattu.
Ja jos on nollattu vain OBD koodit jollain halpis lukijalla niin ne muut koodit voi olla siellä silti olleet pitkään.

Joku parempi lukija pystyy näyttämään myös jo poistettuja koodeja ja siinä näkyy myös minä päivänä ja vuonna tulleet.
Tällä samalla lukijalla saa nekin sitten syväpoistettua.

Re: Focus 1,8 TDCI 2008 hyytyi äkisti, hyviä neuvoja kaivataan.

Lähetetty: 25 Maalis 2022 15:42
Kirjoittaja duckworth
Taunusautomaatti kirjoitti: 25 Maalis 2022 15:16 Jos luvun jälkeen nollasi koodit niin sillä ei ole merkitystä niihin koodeihin jotka siellä oli ennen nollausta.
Ne on saattanut tulla vaikka 10v sitten jollei ole nollattu.
Ja jos on nollattu vain OBD koodit jollain halpis lukijalla niin ne muut koodit voi olla siellä silti olleet pitkään.

Joku parempi lukija pystyy näyttämään myös jo poistettuja koodeja ja siinä näkyy myös minä päivänä ja vuonna tulleet.
Tällä samalla lukijalla saa nekin sitten syväpoistettua.
No en nyt tiedä meneekö ihan noinkaan.. mutta vianhakuun komppaan kunnollisen testerin käyttöä esim. Forscan.

Re: Focus 1,8 TDCI 2008 hyytyi äkisti, hyviä neuvoja kaivataan.

Lähetetty: 25 Maalis 2022 16:49
Kirjoittaja Taunusautomaatti
forscan on hyvä tosiaan, nyt ongelma on vaan että lisenssejä ei enää saa...
venäläinen ohjelma.

Mutta forscanilla kun on poistanut koodit niin tällä on löytynyt ne vielä kun katsoo historia puolelta.
Sieltä on löytynyt myös sellaisia joita itse ei ole poistanut eli edellisen omistajan poistamia.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/493147/ ... EUJPN-2001
tosin tämä on pysty näyttämään ihan kaikkea mitä forscan näyttää.

Re: Focus 1,8 TDCI 2008 hyytyi äkisti, hyviä neuvoja kaivataan.

Lähetetty: 25 Maalis 2022 19:02
Kirjoittaja PeGr
Taunusautomaatti kirjoitti: 25 Maalis 2022 08:06 Onko koodit nollattu milloin viimeksi?
Osa kun saattaa olla joskus vuosia vanhoja.

Kannattaa nollata ja sitten katsoa jos tulee uudelleen...

Eihän rekkari ala F kirjaimella ja ja seuraavat ole JA...
Koodeja ei ole aiemmin nollattu meidän omistuksessa, eli ei ainakaan 1,5 vuoden aikana, osa koodeista voi siis olla vanhoja, ennen ongelmia.
Vikakoodit luin tollasella "OBD Advanced Bluetooth Scan tool" plugilla, puhelimessa Torque sovellus, ei mikään huippumalli.

Edelleen ihmetyttää, jos polttoainepuolella on jotain ongelmaa/hälytyksiä ??, voisko se estää startin pyörimistä. Ajonesto ... pyörittääkö Fordissa silloin kuitenkin vaikkei estää käynnistymisen ? Mitään ajonestoilmoitusta ei milelestäni tullut näyttöön. Kampiakselin asentotunnistin ... ei kaiketi estä startin pyörimistä. Auto hyytyi alunperin kesken ajon, startissa tuskin vikaa.

Rekkari ei ala F kirjaimella.

Re: Focus 1,8 TDCI 2008 hyytyi äkisti, hyviä neuvoja kaivataan.

Lähetetty: 25 Maalis 2022 19:12
Kirjoittaja Mk1escos
Tuleeko miten virtaa muille sähkölaitteille?
Koneen ja rungon välinen maajohto jos menee poikki tai startin johto akulle niin sammuu lennosta. Helppo kokeilla apukaapeli rungon ja moottorin väliin.
Samoin katsoa paljonko jännitettä startin päässä?

Re: Focus 1,8 TDCI 2008 hyytyi äkisti, hyviä neuvoja kaivataan.

Lähetetty: 25 Maalis 2022 19:47
Kirjoittaja PeGr
Mk1escos kirjoitti: 25 Maalis 2022 19:12 Tuleeko miten virtaa muille sähkölaitteille?
Koneen ja rungon välinen maajohto jos menee poikki tai startin johto akulle niin sammuu lennosta. Helppo kokeilla apukaapeli rungon ja moottorin väliin.
Samoin katsoa paljonko jännitettä startin päässä?
Kaikki muut sähkölaitteet tuntuis toimivan ihan normaalisti. Molemmat maadoituspiuhat (runkoon + vaihdelaatikkoon) liittimet avattu/putsattu (eivät ainakaan näkyvästi hapettuneita). Voin vielä mitata startin pään jännitteet

Re: Focus 1,8 TDCI 2008 hyytyi äkisti, hyviä neuvoja kaivataan.

Lähetetty: 26 Maalis 2022 10:24
Kirjoittaja m0ndeo
Voisi olla hyvä yrittää varovasti käännellä ja heilutella johtosarjoja , esim ecun johtokimppua ja konehuoneessa kulkevia.
Saattaisi nyt olla katkennut piuha kyseessä.
Muistaakseni oli pari jotain tyypillistä paikkaa josta johto murtuu , kannattaa googlettaa.

Re: Focus 1,8 TDCI 2008 hyytyi äkisti, hyviä neuvoja kaivataan.

Lähetetty: 26 Maalis 2022 10:29
Kirjoittaja m0ndeo
https://www.fordownersclub.com/forums/t ... lfunction/

Jos englannin kieli on hallussa , niin katsopas tuo linkki.
On aika hyvää vianselvitys matskua.

Re: Focus 1,8 TDCI 2008 hyytyi äkisti, hyviä neuvoja kaivataan.

Lähetetty: 26 Maalis 2022 12:24
Kirjoittaja PeGr
m0ndeo kirjoitti: 26 Maalis 2022 10:29 https://www.fordownersclub.com/forums/t ... lfunction/

Jos englannin kieli on hallussa , niin katsopas tuo linkki.
On aika hyvää vianselvitys matskua.
Kiitos linkistä, luku onnistui ymmärrettävästi. Jotain tuon tyylistä varmaan tässäkin autossa vialla, pienellä variaatiolla. Täytyy kaivella noita liittimiä esiin ja heilutella johtoja varovasti + mittailla vastuksia noista jutussa kerrotuista pinneistä.

Re: Focus 1,8 TDCI 2008 hyytyi äkisti, hyviä neuvoja kaivataan.

Lähetetty: 30 Maalis 2022 22:46
Kirjoittaja PeGr
Nyt on edetty korjauksen kanssa. Kiitokset vielä linkistä kansainväliselle foorumille, josta selvisi paljon.

Mittasin vastukset OBD pistokkeen Can-väylän liittimistä, oli n. 60 Ω eli kaikki silloin OK (väylän molemmissa päissä 120 Ω vastukset, toinen mittaristossa, toinen ECUssa, liitin väylän keskellä). Lähdin liikkeelle mittarin päästä, koska siihen oli helppo päästä käsiksi. Heiluttelin mittarin takana olevaa liitintä mutta ainakaan yleismittarilla ei katkoksia näkynyt. Liittimen irroitus muutti mittauspisteen lukeman loogisesti 120 Ω (vain ECUn vastus väylässä). Purin mittariston ja mikroskoopilla katsottuna piirikortin liitinastojen molempien päiden pinnien juotoksissa oli murtumia. Juotin pinnit, kasasin/asensin mittariston. Sain neulatkin kohdilleen kerralla, en käyttänyt teippiä, vaan mittasin välin nollakohtiin potikkojen ääriasennossa. Pienellä koeajolenkillä kaikki toimi ok. Kun saadaan lisää kilometerjä, nähdään onko vielä muuallakin vikaa.

Re: Focus 1,8 TDCI 2008 hyytyi äkisti, hyviä neuvoja kaivataan.

Lähetetty: 31 Maalis 2022 09:21
Kirjoittaja JiiHoo
PeGr kirjoitti: 30 Maalis 2022 22:46 Nyt on edetty korjauksen kanssa. Kiitokset vielä linkistä kansainväliselle foorumille, josta selvisi paljon.

Mittasin vastukset OBD pistokkeen Can-väylän liittimistä, oli n. 60 Ω eli kaikki silloin OK (väylän molemmissa päissä 120 Ω vastukset, toinen mittaristossa, toinen ECUssa, liitin väylän keskellä). Lähdin liikkeelle mittarin päästä, koska siihen oli helppo päästä käsiksi. Heiluttelin mittarin takana olevaa liitintä mutta ainakaan yleismittarilla ei katkoksia näkynyt. Liittimen irroitus muutti mittauspisteen lukeman loogisesti 120 Ω (vain ECUn vastus väylässä). Purin mittariston ja mikroskoopilla katsottuna piirikortin liitinastojen molempien päiden pinnien juotoksissa oli murtumia. Juotin pinnit, kasasin/asensin mittariston. Sain neulatkin kohdilleen kerralla, en käyttänyt teippiä, vaan mittasin välin nollakohtiin potikkojen ääriasennossa. Pienellä koeajolenkillä kaikki toimi ok. Kun saadaan lisää kilometerjä, nähdään onko vielä muuallakin vikaa.
Mulla oli joskus kotiteatterivahvistimen kaiutinlähtöjen releiden piirikorttijuotoksissa murtumat. Niitä ei nähnyt paljain silmin vaan vain voimakkaalla luupilla hyvässä valaistuksessa. Pyöreän juotospisteen ympäri meni todella ohut vaalea murtuma. Käytännössä vika ilmeni niin, että vahvistimen lämmetessä releet rätisivät ja yksi lähtö pysyi mykkänä. Juotin ne isommalla tinamäärällä kuntoon.

Focus Mk1:ssä oli samanlainen vika valokytkimessä. Mittariston valaistus pätki.

Liekö tämä lyijyttömän tinan ikävä ominaisuus, että isompien komponenttien juotokset voivat murtua.