Sivu 1/2

Mondeon dpf poisto

Lähetetty: 12 Tammi 2022 11:19
Kirjoittaja Mondeo13
Terve! Mulla olisi Mondeo 2.0 D- 2009 ja palaa koko ajan vikakoodi , että hiukkassuodattin tukossa... On kokeiltu polton, mutta ei onnistunut poista vikakoodi, kuinka iso homma koko hiukkassuodattimen poisto ? Mitä se maksaa ja kauanko menee aikaa? Kiitos

Re: Mondeon dpf poisto

Lähetetty: 12 Tammi 2022 11:27
Kirjoittaja duckworth
Onko tarkoitus kuitenkin vielä katsastaa (EuroIV) auto ilman DPF-pönttöä...? :shock:

Re: Mondeon dpf poisto

Lähetetty: 12 Tammi 2022 11:47
Kirjoittaja Mk1escos
Pönttö pesuun tai vaihtoon, ja antureiden tarkistus. Dpf tukkoisuus ei ole vika se on oire jostakin viasta. Liikaa polttoainetta, syitä useita Maf, Map, eropaineanturi, lämpöanturi, lambda. Ahtovuoto, ahtimen öljyvuoto yms.

Re: Mondeon dpf poisto

Lähetetty: 12 Tammi 2022 12:18
Kirjoittaja Mondeo13
Autolla ajettu yli 500t km, ja kesällä olis aika taas katsastaa... kaikki anturit kunnossa, mutta ohjelma mukaan dpf tulossa...uusi pöntön sais 236e...

Re: Mondeon dpf poisto

Lähetetty: 12 Tammi 2022 12:27
Kirjoittaja riikomi
Kysymys kuuluu että onko pönttö fyysisesti tukossa vai pelkästään laskennallisesti täynnä tuhkaa. Jos kyse on jälkimmäisestä, niin aluksi kannattaa kokeilla saako tuhka-arvon nollatuksi testerillä.

Re: Mondeon dpf poisto

Lähetetty: 12 Tammi 2022 12:35
Kirjoittaja Mondeo13
Fyysisesti tulossa.

Re: Mondeon dpf poisto

Lähetetty: 12 Tammi 2022 13:18
Kirjoittaja Taunusautomaatti
jos uusi pönttö 230 euroa niin ei kannattane pesettää ainakaan.

Re: Mondeon dpf poisto

Lähetetty: 12 Tammi 2022 13:23
Kirjoittaja duckworth
Taunusautomaatti kirjoitti: 12 Tammi 2022 13:18 jos uusi pönttö 230 euroa niin ei kannattane pesettää ainakaan.
+1

Kai jengi tietää mitä DPF-pänikät maksaa esim. VAG vehkeissä? :geek: :roll: :ford:

Re: Mondeon dpf poisto

Lähetetty: 12 Tammi 2022 14:55
Kirjoittaja Taunusautomaatti
Kyllä marmoritiskillä maksaa mondeoonkin varmaan 2300...?

Re: Mondeon dpf poisto

Lähetetty: 12 Tammi 2022 15:06
Kirjoittaja duckworth
Taunusautomaatti kirjoitti: 12 Tammi 2022 14:55 Kyllä marmoritiskillä maksaa mondeoonkin varmaan 2300...?
Meinasin vaan että vaikkapa PSA-konsernin vehkeissä marmorilla 300e luokkaa, eli on olemassa autoja joihin se kannattaakin vaihtaa :)

Re: Mondeon dpf poisto

Lähetetty: 12 Tammi 2022 21:59
Kirjoittaja Taunusautomaatti
näyttää olevan mondeon hiukkasloukku otonetissa vähän päälle tonnin...

PSA hiukkasloukuja saa halvalla kunnei auto kestä niin kauaa että pitäis vaihtaa? :)

Re: Mondeon dpf poisto

Lähetetty: 12 Tammi 2022 22:53
Kirjoittaja riikomi
Kaksilitraisesta en tiedä, mutta 2.2 l DPF on auton alla ja kiinni kahdella + kahdella pultilla. Lisäksi pitää irrottaa johtimen liitin.

Joskus aikoinaan Teboilin huoltohallissa otettiin mekaanikon kanssa filtteri pois ja huuhdeltiin tuhkat veke. Koko hommaan meni 45 min.

Re: Mondeon dpf poisto

Lähetetty: 13 Tammi 2022 11:22
Kirjoittaja Mk1escos
Edelleen se tukkeutuminen on oire ei vika. Joku ei toimi oikein, liikaa polttoainetta -> liikaa nokea ja tukkoon. Egr yms vaikuttaa tai sitten ajetaan nurkissa pätkäajoa eikä koskaan pääse kunnolla polttamaan.
Toimiva dpf järjestelmä ei mene tukkoon ilman syytä.

Re: Mondeon dpf poisto

Lähetetty: 13 Tammi 2022 12:15
Kirjoittaja yritäedes
Komppaan edellistä. Jos muuta vikaa ei löydy, niin sitten ehkä pätkäajo. Itsellä samanvuotinen laite, talvella aloittaa polton usein noin 15-20 km ajon jälkeen, kun lähtee liikkeelle kylmällä koneella. Eli jos ajomatka alle tuon, ei poltto pääse alkamaan/jää kesken. Eli siinä tapauksessa kannattaisi ennaltaehkäisevästi ajaa pakkopoltto Forscanilla tai huollossa, ennen kuin pönttö menee tukkoon. Joissain tapauksissa on myös polttotapahtuman lämpötilaan vaikuttavien lisäaineiden käytöstä ollut hyötyä.

Re: Mondeon dpf poisto

Lähetetty: 15 Tammi 2022 19:01
Kirjoittaja toniM
Samanlainen kulkupeli kuin ketjun aloittajalla. Hiukkassuodatin poistettu fyysisesti ja ohjelmallisesti sekä egr ohjelmoitu pois. Samalla myös vähän ohjelmoitiin moottoria uudestaan. Ajettu jo monta vuotta toimenpiteen jälkeen. Olisi vaan pitänyt tehdä operaatio heti kun osti auton.

Kulutus tippui, ei mitään hiukkasongelmia, yms..

Katsastuksesta läpi heittämällä jo monta kertaa, päästöjä on vaan kehuttu kun ovat savutusarvot melkein nollassa.

Ei enää ikinä tule hiukkassuodatinta ja egr takaisinta.

Kilometreä mittarissa 660000 km ja matka jatkuu alkuperäisellä moottorilla ja automaattivaihteistolla. Eikä muuten edes tarvitse vaihtovälillä lisätä öljyä


Maksoi muistaakseni noin 600 €

Re: Mondeon dpf poisto

Lähetetty: 16 Tammi 2022 20:48
Kirjoittaja pasi84
Taunusautomaatti kirjoitti: 12 Tammi 2022 21:59 näyttää olevan mondeon hiukkasloukku otonetissa vähän päälle tonnin...

PSA hiukkasloukuja saa halvalla kunnei auto kestä niin kauaa että pitäis vaihtaa? :)
Vai ei pösödieselit kestä, ja ite ajat fordilla 😅😅 Pösön dieselit niitä parhaimpia dieseleitä mitä on tehty.. Jos ne ei osaa niinkään autoja jonkun mielestä tehä mutta dieselkoneet niillä on hyvät ainakin👌

Re: Mondeon dpf poisto

Lähetetty: 17 Tammi 2022 11:13
Kirjoittaja Taunusautomaatti
taitaa kyllä olla itelläkin moottori joka leijonan sukua kun on tuo duratorq...

Mutta johonkin on kaikki vanhat leijonat kadonneet.... hyviä moottoreita vaan jäänyt.

Re: Mondeon dpf poisto

Lähetetty: 17 Tammi 2022 15:31
Kirjoittaja pasi84
Taunusautomaatti kirjoitti: 17 Tammi 2022 11:13 taitaa kyllä olla itelläkin moottori joka leijonan sukua kun on tuo duratorq...

Mutta johonkin on kaikki vanhat leijonat kadonneet.... hyviä moottoreita vaan jäänyt.
Mulla on 1995 vuoden leijona ja hyvin toimii. Tosin kyllä bensakone ja talvisin huilaa 😜

Re: Mondeon dpf poisto

Lähetetty: 17 Tammi 2022 15:41
Kirjoittaja duckworth
pasi84 kirjoitti: 17 Tammi 2022 15:31
Taunusautomaatti kirjoitti: 17 Tammi 2022 11:13 taitaa kyllä olla itelläkin moottori joka leijonan sukua kun on tuo duratorq...

Mutta johonkin on kaikki vanhat leijonat kadonneet.... hyviä moottoreita vaan jäänyt.
Mulla on 1995 vuoden leijona ja hyvin toimii. Tosin kyllä bensakone ja talvisin huilaa 😜
OT: Se ranskalaisten (PSA) huonous on vähän sellasta urbaania legendaa, riippuen tietysti mihinkä niitä lähdetään vertaamaan. Osa sanoo että vaikeita huoltaa, ainakin jakopää ihan naurettavan helppo 206 ja 306 1.4- ja 1.6-litraisiin koneisiin, ei tarvii purkaa edes koneen kiinnityksiä. Kytkinrempassa suurinpiirtein yhtä ahdasta mitä Focuksessakin, apparin vetarin pois saanti vaati vähän näppäryyttä. Uudemmissa taas niin hyvä testeriohjelmisto (Diagbox) että melkein Forscanin tasolla käyttämisen helppus ja Serviceboxista löytyy jopa raikkarin vaihtoon kuva ohjeet. Toki kannattaa muistaa se ettei esimerkiksi Peugeot 206 ole maksanut uutenkaan juuri mitään verrattuna Ford, Vag, japsit, joten hintaansa nähden hyvä peli ja ennen kaikkea hyvä ajaa.

Re: Mondeon dpf poisto

Lähetetty: 17 Tammi 2022 18:56
Kirjoittaja Taunusautomaatti
oliko pögö 206 halvempi kuin fiesta? :shock:

Re: Mondeon dpf poisto

Lähetetty: 18 Tammi 2022 12:02
Kirjoittaja duckworth
Taunusautomaatti kirjoitti: 17 Tammi 2022 18:56 oliko pögö 206 halvempi kuin fiesta? :shock:
En pane päätäni pantiksi kun autolehdistä tuli ehkä skipattua uudet Fiestat ja Pösöt tuolloin :lol: , mutta ainakin nykyään saa hyväkorisia/kuntoisia halvalla. 306:set tosin on jo kadonneet, mutta niiden tuotantokin loppui aikaisemmin, joten sitä ei voi kai laittaa laadun tai ranskalaisuuden piikkiin :)

Re: Mondeon dpf poisto

Lähetetty: 18 Tammi 2022 12:16
Kirjoittaja Taunusautomaatti
Joo tuo on totta että vanhana pögö on yksi halvimmista autoista. Kuten muutkin raskalaiset ja italialaiset.
Fiesta taas kovemmissa hinnoissa.

Re: Mondeon dpf poisto

Lähetetty: 18 Tammi 2022 18:25
Kirjoittaja pasi84
duckworth kirjoitti: 18 Tammi 2022 12:02
Taunusautomaatti kirjoitti: 17 Tammi 2022 18:56 oliko pögö 206 halvempi kuin fiesta? :shock:
En pane päätäni pantiksi kun autolehdistä tuli ehkä skipattua uudet Fiestat ja Pösöt tuolloin :lol: , mutta ainakin nykyään saa hyväkorisia/kuntoisia halvalla. 306:set tosin on jo kadonneet, mutta niiden tuotantokin loppui aikaisemmin, joten sitä ei voi kai laittaa laadun tai ranskalaisuuden piikkiin :)
Joo 306 ei ole paljon enään, johtuu osittain varmaan tuosta typerästä taka-akselin jousituksesta. Jousia siellä ei ole vaan jousitus tapahtuu taka-akselin vääntösauvoilla. Sama jousitus löytyy myös 205,206 perästä ja myöskin 309. Akselit ovat kalliita ja aikaa vievää hommaa joten monet noista romutetaan sen takia myös.. Itellä jouduin vaihtamaan tuohon omaani kun ei enään joustanut..

Re: Mondeon dpf poisto

Lähetetty: 19 Tammi 2022 12:12
Kirjoittaja czr96
Joo 306 ei ole paljon enään, johtuu osittain varmaan tuosta typerästä taka-akselin jousituksesta. Jousia siellä ei ole vaan jousitus tapahtuu taka-akselin vääntösauvoilla. Sama jousitus löytyy myös 205,206 perästä ja myöskin 309.
[/quote]

Niin myös 405:ssa

Re: Mondeon dpf poisto

Lähetetty: 19 Tammi 2022 12:19
Kirjoittaja tikola
Off Topicia, mutta mikäs vika vääntösauvajousissa on? Itsellä Citroen Berlingo tuollaisilla vääntösauvoilla ja erinomaisestihan se on toiminut, eikä siihen ole tarvinnut ikinä koskea mitenkään. Totta kai, joku rata-ajaja sanoo, että se ei ole hyvä tai progressiivinen, mutta kyllä se 2005 mallisessa Berlingo pakussa hommansa on kohta 20 vuotta ongelmitta hoitanut.

Sanoisin, että vääntösauvajousitus on ainakin minun tapauksessa ollut erittäin huoleton ja huoltovapaa.