1.8tdci nykiminen ja p0089
-
- Viestit: 34
- Liittynyt: 07 Maalis 2021 20:16
1.8tdci nykiminen ja p0089
Ajoittain s-max nykii kiihdyttäessä ja eilen oli sytyttänyt vikavalon ja vikakoodi minkä löysin oli P0089. Elikkäs polttoaineen säätöventtiili. Nyt kävikin niin, että kävin varaosaputiikista ostamassa polttoaineen painetunnistimen, kun ilmeisesti olisi pitänyt tuo toinen ostaa? Vai voiko vika olla myös tässä painetunnistimessa?
Re: 1.8tdci nykiminen ja p0089
Olisiko tuo oikea osa autoosi, en tiedä käyttääkö se samaa Continental/VDO korkeapainepumppua kuin 1.8 TDCi Mondeoni 2008? Mikä on autosi vuosimalli, km-määrä, teho ym perustiedot?
Minä vaihdoin pari kuukautta sitten kyseisen osan: VDO A2C59506225 Pressure Control Valve (paineensäätöventtiili). Samassa voi vaihtaa myös VDO X39-800-300-006Z Volume Control Valve (määränsäätöventtiili) jos innostaa. Vaihto on helppoa, ruuvataan vain vanha irti ja uusi tilalle.
Tuossa pari linkkiä osiin, noin 60e luokkaa Eestin puolella:
https://spareto.fi/tuotteet/vdo-pressur ... 2c59506225
https://spareto.fi/tuotteet/vdo-cr-pump ... 0-300-006z
Paineensäätöventtiili punaisella ja määränsäätöventtiili keltaisella merkattu:
http://imgur.com/a/ItxuB0c

Paineen tunnistimen vaihdosta tuskin on haittaa. Sitä en tiedä miten ECU diagnosoi tuon, saattaa olla että osassa itsessään on referenssiarvo mitä seuraa, että nyt ei toimi. Että epäilisin ettei paineentunnistimen vaihto kuitenkaan korjaa asiaa, koska vikakoodi P0089 näyttää osoittavan suoraan paineensäätöventtiiliin.
Minä vaihdoin pari kuukautta sitten kyseisen osan: VDO A2C59506225 Pressure Control Valve (paineensäätöventtiili). Samassa voi vaihtaa myös VDO X39-800-300-006Z Volume Control Valve (määränsäätöventtiili) jos innostaa. Vaihto on helppoa, ruuvataan vain vanha irti ja uusi tilalle.
Tuossa pari linkkiä osiin, noin 60e luokkaa Eestin puolella:
https://spareto.fi/tuotteet/vdo-pressur ... 2c59506225
https://spareto.fi/tuotteet/vdo-cr-pump ... 0-300-006z
Paineensäätöventtiili punaisella ja määränsäätöventtiili keltaisella merkattu:
http://imgur.com/a/ItxuB0c

Paineen tunnistimen vaihdosta tuskin on haittaa. Sitä en tiedä miten ECU diagnosoi tuon, saattaa olla että osassa itsessään on referenssiarvo mitä seuraa, että nyt ei toimi. Että epäilisin ettei paineentunnistimen vaihto kuitenkaan korjaa asiaa, koska vikakoodi P0089 näyttää osoittavan suoraan paineensäätöventtiiliin.
Ford Mondeo MK4, 2008, 1.8 TDCi (92 kW)
EX: Ford Mondeo MK3, 2001, 1.8 (81 kW)
EX: Ford Mondeo MK3, 2001, 1.8 (81 kW)
-
- Viestit: 34
- Liittynyt: 07 Maalis 2021 20:16
Re: 1.8tdci nykiminen ja p0089
Mun auto on 2009 vuosimallia, 125 hv moottorilla ja 360tkm ajettu. Luulisin, että minunkin olisi pitänyt vaihtaa tuo paineensäätöventtiili, mutta tuli pieni sekaannus asiassa. Mites kun noita venttiileitä vaihtaa niin tarviiko järjestelmää ilmata?
Re: 1.8tdci nykiminen ja p0089
Tehoista päätellen olisi sitten sama 125 hv /92 kW moottori. Kyllä tuolta pieni liru dieseliä tulee ulos kun sen ruuvaa auki, mutta minulla kyllä starttasi kun hetken sahasi (ilmasi itse itsensä).
Ford Mondeo MK4, 2008, 1.8 TDCi (92 kW)
EX: Ford Mondeo MK3, 2001, 1.8 (81 kW)
EX: Ford Mondeo MK3, 2001, 1.8 (81 kW)