Sivu 1/1

Ford Fiesta mk VII 1.0 80hv

Lähetetty: 17 Syys 2021 12:13
Kirjoittaja Haapaniemi
Pikaisesti ei haulla löytynyt aiheesta eli tarkoitus olisi perheen kakkosautoksi hommata joku pikkuauto. Yhtenä vaihtoehtona olisi otsikonmukainen Fiesta eli 1.0 moottorilla varustettu kottero ilman turboa. Onko näistä turbottomista koneista kokemuksia ? Tarkoitus olis reilu 100tkm ajettu hommata. Mitä näistä kannattaa koeajolla tarkistella ? Itsellä käsitys, että 1.25 moottoreilla ajeltu helposti yli 200tkm. Onko nämä yhtä kestäviä olevinaan ?

Re: Ford Fiesta mk VII 1.0 80hv

Lähetetty: 17 Syys 2021 14:08
Kirjoittaja Taunusautomaatti
Eikös tuossa ole se moottori jossa öljyvoideltu gummiremmi jakopäässä? Vaikkakin ilman turboa...
Josta on palstalla paljon juttua....

Ehkä kuitenkin se 1.25 vaikka isommilla kilsoillakin.

Mutta paljonko kilsoja kertyy vuodessa?

Varovasti kannattaa harkita myös esim 1.6tdci
Ainakin koeajaa...ja huomata helppous ja ison moottorin tuntu.
Dieseli vero kuolettuu alle 10 000km ajolla vuodessa.
Ja varustelu on noissa yleensä parempi.

Re: Ford Fiesta mk VII 1.0 80hv

Lähetetty: 17 Syys 2021 15:29
Kirjoittaja yritäedes
Ja 2018 jakopää ilmeisesti tässäkin vaihtui ketjuksi. Kannattaa tarkistaa, onko märkähihna vai ketju.
EDIT: Nyt täytyy taas korjata; 2017 alkaen tuo kone ilman turboa näyttää olevan 1.1 tilavuudeltaan ja edelleen märkähihna näihin päiviin asti.
Lupaan täten, että en enää koskaan kirjoita mitään näistä pikkukoneiden hihna/ketju jutuista. :thumbup:

Re: Ford Fiesta mk VII 1.0 80hv

Lähetetty: 17 Syys 2021 20:25
Kirjoittaja Taunusautomaatti
jos saatavilla on ketjukone niin sitten asia muuttuu....
gummiremmi tuossa on pelottava...niitä on lauennus 130tkm kohdilla jo.. ja siinä vaiheessa remontti on kalliimpi kuin auton arvo.

gummin palaset lopettaa voitelun...moottori entinen...turbo entinen etc...

Re: Ford Fiesta mk VII 1.0 80hv

Lähetetty: 17 Syys 2021 20:51
Kirjoittaja focst
Taunusautomaatti kirjoitti: 17 Syys 2021 20:25 jos saatavilla on ketjukone niin sitten asia muuttuu....
gummiremmi tuossa on pelottava...niitä on lauennus 130tkm kohdilla jo.. ja siinä vaiheessa remontti on kalliimpi kuin auton arvo.

gummin palaset lopettaa voitelun...moottori entinen...turbo entinen etc...
Ei vielä mk 7. Ei se ketjukone ole kaikissa 2018 eteenpäin itsekkin näin luulin mutta 2021 malli 100hv on myös hihnakoneella. Onhan näitä hajonnut mutta lähinnä väärän huollon takia. Sinne ei kestä lisätä väärää öljyä saati jos huollossa laitetaan kokonaan väärät sisään niin on vain ajan kysymys millon hihna korkkaa.

Re: Ford Fiesta mk VII 1.0 80hv

Lähetetty: 18 Syys 2021 00:44
Kirjoittaja hapelo
Moro

Kyllä ainakin 1,5Ecoboost 2018 ST:ssä on ketju...

Harri

Re: Ford Fiesta mk VII 1.0 80hv

Lähetetty: 18 Syys 2021 10:19
Kirjoittaja Haapaniemi
Kiitos vastauksista. Käytettynä yksityiseltä olen muutamaa yksilöä katsellut. Onko se oikea öljy noihin tuo 5W-20 ? Eli jos öljynvaihdot olleet ok tuolla oikean viskositeetin öljyllä niin ei pitäisi tulla ongelmia ? Onko hihnan vaihtoväli myös tuo 10v/240tkm ?

Yhtenä vaihtoehtona on päätyä katselemaan noita 1.25 litran koneella varustettuja. Kilsoja autolla ei paljon tule, joten dieseliä turha hommailla.

Re: Ford Fiesta mk VII 1.0 80hv

Lähetetty: 18 Syys 2021 11:06
Kirjoittaja Renee
Siinäpä se toi 5w-20 ei takaa i onnea vaan öljynluokitus on tärkein. Koneen saa rikki jos vaikka väärän luokituksen öljyä vain lisätää jos öljyä on vajennut moottorissa. Tuossa juttua luokituksesta.
viewtopic.php?t=55763
Jos epäilet moottorin kestoa elä osta kun tyttärestä kysymys.

Re: Ford Fiesta mk VII 1.0 80hv

Lähetetty: 18 Syys 2021 14:16
Kirjoittaja saksoboy
Haapaniemi kirjoitti: 18 Syys 2021 10:19 Kiitos vastauksista. Käytettynä yksityiseltä olen muutamaa yksilöä katsellut. Onko se oikea öljy noihin tuo 5W-20 ? Eli jos öljynvaihdot olleet ok tuolla oikean viskositeetin öljyllä niin ei pitäisi tulla ongelmia ? Onko hihnan vaihtoväli myös tuo 10v/240tkm ?

Yhtenä vaihtoehtona on päätyä katselemaan noita 1.25 litran koneella varustettuja. Kilsoja autolla ei paljon tule, joten dieseliä turha hommailla.
Juu pikkasen tuosta tarkentamaan. Eli se 5W-20 tarkoittaa öljyn viskositeettia ainoastaan eli miten juoksevaa se on missäkin lämpötilassa. Se itse standardi koodi taas se joka ilmaisee mitä lisäaineita tai muita ominaisuuksia öljyssä on. Autonvalmistajat juurikin suosittavat mitä viskositeettia autossa pitää olla mutta ne standardi koodit kertovat jos sillä öljyllä pitää olla jotain tiettyjä ominaisuuksia kyseiseen moottoriin nähden. Märkähihnaisella jakopäällä varustettu moottori on sen vuoksi herkempi väärälle öljylle koska ilmeisesti "normaalit" öljyt sisältävät aineita jotka syövyttävät jakohihnaa ja se aiheuttaa tukkeutumisia öljykanavissa. Nykyinen öljystandardi kulkee tunnuksella ACEA joka antaa yleisen standardin eri autoluokkiin soveltuvista öljyistä mutta auton valmistajilla on vielä omat tiukemmat luokitukset jotka löytyy auton ohjekirjasta.



Castrolilta lainattua: "Öljyn viskositeettia mitataan sen virtauksen vastustuksella. Öljyn viskositeetti määritellään kahdella numerolla. Ensimmäinen numero päättyy kirjaimeen W, joka merkitsee talvea (winter). Tämä numero liittyy öljyn virtaukseen kylmänä, esimerkiksi moottorin käynnistyksen yhteydessä. Toinen numero viittaa öljyn virtaukseen moottorin normaaleissa käyttölämpötiloissa.



Mitä pienempi numero, sitä paremmin öljy virtaa. 5W-30-öljy siis virtaa helpommin kuin 10W-30 käynnistyslämpötiloissa ja 10W-30-öljy virtaa helpommin kuin 10W-40 moottorin normaaleissa käyttölämpötiloissa. Tämä on tärkeää, sillä moottoriöljyt luontaisesti paksuuntuvat viiletessä ja ohenevat lämmitessä. Ohuet, matalan viskositeetin öljyt virtaavat helposti moottorin osien suojaamiseksi kylmissä lämpötiloissa. Paksut, korkean viskositeetin öljyt sopivat tyypillisesti paremmin säilyttämään öljykalvon vahvuus moottorin suojaamiseksi korkeissa lämpötiloissa."

Re: Ford Fiesta mk VII 1.0 80hv

Lähetetty: 20 Syys 2021 08:00
Kirjoittaja Taunusautomaatti
Tuon moottorin kohdalla pitää käyttää juuri oikein lisäaineistettua öljyä, pelkkä viskositeetin oikeus ei riitä.
Eli mikä tahansa varaosaliikkeen 0w20 ei kelpaa.

Onkohan noita pikkumoottorieta hajonnut sellaisia, joissa on ollut merkkihuollon huoltamat öljyt?

Re: Ford Fiesta mk VII 1.0 80hv

Lähetetty: 04 Loka 2021 19:19
Kirjoittaja Taunusautomaatti
hmmm...kaveri osti tuollaasen 1.0 ecobuusti fokuksen runsas puolivuotta sitten... tänään soitteli...
ekaan jakoremmin vaihtoo taisi olla vielä lähes 30-40tkm....nyt öljypainevalo syttynyt ja sitten moottorivalo....
Merkkiliikkeessä huollettu ohjelman mukaan.

Kyllä on luvattoman huono kesto koneissa.

Re: Ford Fiesta mk VII 1.0 80hv

Lähetetty: 05 Loka 2021 10:50
Kirjoittaja Renee
Itse henkilökohtaisesti en suosi pikkuinen auto ja naisihminen joka ajaa vähän. Satuin kolaripaikalle kehä 3 niin eipä siinä paljon voinut tehdä. Kynnyskoteloon oli tullut pusu ja jalat oli siellä jumissa kuski joka oli nuori nainen . Normi hommat ettei auto syty tuleen. Tuli palokunta mediheli ja homma alkoi purkaantumaan.Että semmoista asiaa kannattaa ajatella myös.