Sivu 1/2
2.0 viritetty ohc
Lähetetty: 29 Elo 2021 20:33
Kirjoittaja Tessu85
Kone kasattu uusilla osilla 92 mahlet, alakerta tasapainotettu, uudet 45mm weberit, isot teräs venat, A8 nokka... Mikä olis hyvä sytytysennakko?
Mikä voi tehdä että 3 ja 4 sylinteri pakosarja on 100astetta kylmempi kun 1 ja 2?
Re: 2.0 viritetty ohc
Lähetetty: 29 Elo 2021 21:17
Kirjoittaja Hoppa1
Pakosarjaan voi laittaa pakosarjakäärettä. Ennakon saat kohdalleen kokeilemalla tai viemällä auton dynoon.
Re: 2.0 viritetty ohc
Lähetetty: 29 Elo 2021 22:58
Kirjoittaja Mk3Mondeo
Hoppa1 kirjoitti: ↑29 Elo 2021 21:17
Pakosarjaan voi laittaa pakosarjakäärettä. Ennakon saat kohdalleen kokeilemalla tai viemällä auton dynoon.
Tarkoitatko kokonaisennakkoa, perusennakkoa vaiko maksimiennakkoa jostakin kierrosluvusta lähtien?
Turvallinen perusennakko noin 6° - 8°, maksimina pitäisin 34° - 36° (perusennakko + keskipakoennakko) ja maksimi käytössä noin 2800rpm -> ylöspäin.
Jos kilistää niin heti ennakkoa pienemmälle.
Re: 2.0 viritetty ohc
Lähetetty: 30 Elo 2021 07:44
Kirjoittaja Tessu85
Mutta mikä syynä että 3 ja 4 käy ns. Kylmempänä? Infrapuna lämpömittarilla katsottuna pakosarjasta...
Re: 2.0 viritetty ohc
Lähetetty: 30 Elo 2021 08:00
Kirjoittaja Renee
Sytytysennakko paljon nyt. Seokset onko kunnolliset laiha seos nostaa lämpöjä. Eli bensaa saa moottori ja milä bensalla ajat. Samoin moottorin ajoitus on varmasti oikein. Kerrohan moottorista vähän enenmmän mitä vuosilukua moottori edustaa ja millä herkuilla.
Herkuilla tarkoitin kaasaripeleissä on 4 kurkkuisia webereitä.
Re: 2.0 viritetty ohc
Lähetetty: 30 Elo 2021 12:33
Kirjoittaja Mk3Mondeo
Renee kirjoitti: ↑30 Elo 2021 08:00
Sytytysennakko paljon nyt. Seokset onko kunnolliset laiha seos nostaa lämpöjä. Eli bensaa saa moottori ja milä bensalla ajat. Samoin moottorin ajoitus on varmasti oikein. Kerrohan moottorista vähän enenmmän mitä vuosilukua moottori edustaa ja millä herkuilla.
Herkuilla tarkoitin kaasaripeleissä on 4 kurkkuisia webereitä.
Mitä yrität kysyä tuossa?
Re: 2.0 viritetty ohc
Lähetetty: 30 Elo 2021 14:10
Kirjoittaja Renee
Sitä että mitkä ennakot nyt on kun noita pakosarjan lämpöjä on mittailtu. Jostain pitää lähteä kyselemään jos vikaa aletaan etsiä. Kun moottori kummiskin toimii ja käytetty.. Monesti nämä kysymykset on vain sellaisia että vähän lisäinfoa tarvitaan aina .
Re: 2.0 viritetty ohc
Lähetetty: 30 Elo 2021 15:01
Kirjoittaja Tessu85
Uusilla osilla kasattu... 15min käytetty. Uudet kaasarit tehdas säädöissä
Re: 2.0 viritetty ohc
Lähetetty: 30 Elo 2021 15:18
Kirjoittaja Mk1escos
Katso ihan ekana bensan pinnat missä menee, luultavasti liian alhaalla 1-2 kaasarissa tai liian korkealla 3-4
Seuraavaksi seosruuvien asento.
Kokonais ennakko riippuu paljon mäntien muodosta onko kuppia vai domea männissä. Puristus suhde! Tulppien lämpöarvo vaikuttaa myös kuten myös seos ja koneen lämpötila.
Mut tuossa nyt ne ensimmäset mitä lähteä selvittämään ja vasta sitten miettiä ennakkoja lisää muuten sulatat 2 männän.
Pitäsikös renee vähän lukea mitä on kirjoitettu 45 weberit kaasareina, A8 nokka...
Re: 2.0 viritetty ohc
Lähetetty: 30 Elo 2021 15:28
Kirjoittaja Tessu85
1 ja 2 pakolämpö noin 350astetta ja 3-4 noin 240
Re: 2.0 viritetty ohc
Lähetetty: 30 Elo 2021 16:27
Kirjoittaja Renee
Mk1escos kirjoitti: ↑30 Elo 2021 15:18
Katso ihan ekana bensan pinnat missä menee, luultavasti liian alhaalla 1-2 kaasarissa tai liian korkealla 3-4
Seuraavaksi seosruuvien asento.
Kokonais ennakko riippuu paljon mäntien muodosta onko kuppia vai domea männissä. Puristus suhde! Tulppien lämpöarvo vaikuttaa myös kuten myös seos ja koneen lämpötila.
Mut tuossa nyt ne ensimmäset mitä lähteä selvittämään ja vasta sitten miettiä ennakkoja lisää muuten sulatat 2 männän.
Pitäsikös renee vähän lukea mitä on kirjoitettu 45 weberit kaasareina, A8 nokka...
Eiköhän keskitytä tuohon lämpötilojen pakosarjassa eikä minun kirjoiteluun. Annappa vinkki mistä johtuu moinen syy. Itse näillä jutuilla että pakokaasut ei ole joka sylinterissä tasapainossa jos vuotoja ei ole ja on ns tiivispaketti. Puristuspaineet joka sylinterissä tasaiset ja mitattu. Kun nyt ennakot on kunnossa ja autolla voi ajaa käy ottamassa pakokaasutesti. Se kertoo onko seokset kunnossa ja muutenkin kuinka bensa palaa. Lämpötiloihin kun vaikuttaa seokset ja moottorin säädöt eli ajoitusmerkit on paikoillaan.
Re: 2.0 viritetty ohc
Lähetetty: 30 Elo 2021 17:15
Kirjoittaja Mk3Mondeo
Renee kirjoitti: ↑30 Elo 2021 16:27
Mk1escos kirjoitti: ↑30 Elo 2021 15:18
Katso ihan ekana bensan pinnat missä menee, luultavasti liian alhaalla 1-2 kaasarissa tai liian korkealla 3-4
Seuraavaksi seosruuvien asento.
Kokonais ennakko riippuu paljon mäntien muodosta onko kuppia vai domea männissä. Puristus suhde! Tulppien lämpöarvo vaikuttaa myös kuten myös seos ja koneen lämpötila.
Mut tuossa nyt ne ensimmäset mitä lähteä selvittämään ja vasta sitten miettiä ennakkoja lisää muuten sulatat 2 männän.
Pitäsikös renee vähän lukea mitä on kirjoitettu 45 weberit kaasareina, A8 nokka...
Eiköhän keskitytä tuohon lämpötilojen pakosarjassa eikä minun kirjoiteluun. Annappa vinkki mistä johtuu moinen syy. Itse näillä jutuilla että pakokaasut ei ole joka sylinterissä tasapainossa jos vuotoja ei ole ja on ns tiivispaketti. Puristuspaineet joka sylinterissä tasaiset ja mitattu. Kun nyt ennakot on kunnossa ja autolla voi ajaa käy ottamassa pakokaasutesti. Se kertoo onko seokset kunnossa ja muutenkin kuinka bensa palaa. Lämpötiloihin kun vaikuttaa seokset ja moottorin säädöt eli ajoitusmerkit on paikoillaan.
Kysyin siksi kun kirjoituksesi vaikuttavat ajoittain koneen tekemiltä.
Re: 2.0 viritetty ohc
Lähetetty: 30 Elo 2021 18:12
Kirjoittaja NiceMan
Tessu85 kirjoitti: ↑30 Elo 2021 15:01
Uusilla osilla kasattu... 15min käytetty. Uudet kaasarit tehdas säädöissä
Tehdas säädöt, onko siis virikaasarit että joka pytyllä on oma kurkku ? Jos näin niin onko kaasareiden synkat kohdalla eli synkat mitattu koneen käydessä?
Sitten onko seokset samat joka pytyllä, infrapuna mittarilla saa suuntaa antavaa, EGT parempi.
Re: 2.0 viritetty ohc
Lähetetty: 30 Elo 2021 19:15
Kirjoittaja Tessu85
Ennakko nyt tyhjäkäynnillä noin 14 ei vaikutusta lämpötiloihin... Hyvin vastaa kaasuun... 30 oli ennakko alkaessa
Re: 2.0 viritetty ohc
Lähetetty: 30 Elo 2021 19:19
Kirjoittaja Mk3Mondeo
Tessu85 kirjoitti: ↑30 Elo 2021 19:15
Ennakko nyt tyhjäkäynnillä noin 14 ei vaikutusta lämpötiloihin... Hyvin vastaa kaasuun... 30 oli ennakko alkaessa
Paljonko kokonaisennakko jos perusennakkoa tyhjäkäynnillä 14°?
30 astetta tarkoittaa täystuhoa kengitettäessä.
Re: 2.0 viritetty ohc
Lähetetty: 30 Elo 2021 19:30
Kirjoittaja Tessu85
Onko kellään laittaa kuvaa pyörästä missä ennakon merkit... Tässä omassa on ihmeellisesti nuo merkit... Auto on siis jm-auto mikä tehty just uusiksi. Ja ihan koneistamolla teetetty kansi valmiiksi...
Re: 2.0 viritetty ohc
Lähetetty: 30 Elo 2021 19:40
Kirjoittaja Tessu85
10-12 ko laitto niin ei käyny hyvin... 14 niin suht hyvin käy
Re: 2.0 viritetty ohc
Lähetetty: 30 Elo 2021 19:55
Kirjoittaja Tessu85
30 kierroksilla
Re: 2.0 viritetty ohc
Lähetetty: 30 Elo 2021 20:00
Kirjoittaja Mk1escos
Mikä hajoitinputki, pääsuuttimet, tyhjäkäynnit niissä kaasareissa?
Neulat auki kuinka paljon?
Tarkistitko bensan pinnat?
Ja onko tuplat synkassa, toi on seos ongelma enimmäkseen ei sytkä.
Ja renee annoin jo vinkin mitä et ilmeisesti ymmärtänyt kuten et ymmärrä mistä kokoonpanosta on oikeasti kyse.
Sulta tulee niin ihmellisiä viestejä välillä, ihannkuin vetäisit randomilla jostain netistä arvalla vastauksen ilman mitään omaa kokemusta moottoreista jos vähäänkään poikkeaa vakiosta.
Re: 2.0 viritetty ohc
Lähetetty: 30 Elo 2021 20:13
Kirjoittaja NiceMan
Ja ne kaasareiden synkat jos 1/2 pytyn läpät enemmän auki kuin 3/4 ....
Eli onkohan synkattu? Turha sytkää etc. säätää ennen kuin kaasarit synkattu.
Re: 2.0 viritetty ohc
Lähetetty: 30 Elo 2021 20:27
Kirjoittaja Mk1escos
Ja katso tulpat, minkä väriset? Keskielektrodin eriste valkoisena alas asti niin älä aja sen kanssa kauheasti.
Ennakon näkee hyvin sivuelektrodista jos seos on edes hehtaarilla, sivuelektrodi alkaa putsaantumaan kärjestä alkaen kun ennakkoa lisää, karstahuntu saa olla pari milliä tulpan rungosta ylös ja sit puhdas ja pitää tarkkailla että elektrodin kulmat ei ala pyöristymään. Sit ollaan alueella aika hyvin
Re: 2.0 viritetty ohc
Lähetetty: 30 Elo 2021 21:02
Kirjoittaja Mk3Mondeo
Tessu85 kirjoitti: ↑30 Elo 2021 19:55
30 kierroksilla
Tuo 30 astetta kokonaisennakko on hieman alakanttiin kun turvallinen voisi olla 34 astetta jos ei halua aivan riskirajoille mennä. Niillä viimeisillä kahdella asteella ei kokonaistehon kannalta kuitenkaan suurta merkitystä ole.
Voin olla väärässä mutta 14 astetta perusennakko on aika paljon. Sillä jää enää keskipakoennakolle ihan maksimissaan 22 astetta. Tuo kannattaa varmistaa stroboskoopilla aina sinne 5000rpm saakka ettei käy vahinkoa kun antaa kenkää.
Re: 2.0 viritetty ohc
Lähetetty: 08 Syys 2021 08:34
Kirjoittaja Renee
Mihinkä autoon tämä moottori tulee ja joko paketti on kasassa että autolla voi ajella. Säädöt kunnossa niin venttiilivikaa ei ole sitten harmina.
Re: 2.0 viritetty ohc
Lähetetty: 08 Syys 2021 10:55
Kirjoittaja NiceMan
Pari turhaa viestiä poistettu., pysytään aiheessa.
Re: 2.0 viritetty ohc
Lähetetty: 08 Syys 2021 11:26
Kirjoittaja Mk1escos
Tessu ei koskaan vastannut oliko siinä nyt kaksi tuplakaasaria vai yksi?