Focus 2.0 mk1 131 hp Zetez lisää poneja?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Avatar
p7_man
Viestit: 147
Liittynyt: 25 Loka 2005 18:10
Paikkakunta: Joenzoo

Focus 2.0 mk1 131 hp Zetez lisää poneja?

Viesti Kirjoittaja p7_man »

Tahtosin tohon 340 tkm ajettuun Fordiini saada syöttöä lisää sinne n. 5000 - ~6800 rpm alueelle. Kierrosten nopea nousuhan lakkaa jossain tuolla 5 krpm jälkeen ja jatkuu hitaana sinne rajottimelle asti. Ei varmaan saa bensaa vaan tarpeexi? Mitään edullista DIY konstia saada hyökkäämään edes sinne 6,5 krpm asti? Riittääkö vakioruiskusuuttimet tjsp.? Lastu? Täh? Ei kiinnosta maxaa jollekin netissä mainostavalle pajalle 2 ke jostain 15 - 20 hp lisäyxestä sitten tasan kyllä yhtään. Kiitos :- ) :ford:
Ford Focus 2.0 Ghia Wagon -99
Avatar
p7_man
Viestit: 147
Liittynyt: 25 Loka 2005 18:10
Paikkakunta: Joenzoo

Re: Focus 2.0 mk1 131 hp Zetez lisää poneja?

Viesti Kirjoittaja p7_man »

Ford Focus 2.0 Ghia Wagon -99
duckworth
Viestit: 3734
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Focus 2.0 mk1 131 hp Zetez lisää poneja?

Viesti Kirjoittaja duckworth »

p7_man kirjoitti: 28 Elo 2021 15:55 Tahtosin tohon 340 tkm ajettuun Fordiini saada syöttöä lisää sinne n. 5000 - ~6800 rpm alueelle. Kierrosten nopea nousuhan lakkaa jossain tuolla 5 krpm jälkeen ja jatkuu hitaana sinne rajottimelle asti. Ei varmaan saa bensaa vaan tarpeexi? Mitään edullista DIY konstia saada hyökkäämään edes sinne 6,5 krpm asti? Riittääkö vakioruiskusuuttimet tjsp.? Lastu? Täh? Ei kiinnosta maxaa jollekin netissä mainostavalle pajalle 2 ke jostain 15 - 20 hp lisäyxestä sitten tasan kyllä yhtään. Kiitos :- ) :ford:
Lastulla tuskin saat tuossa koneessa paljoa irti, koska sillä vaikutetaan lähinnä sytytysennakkoon ja suuttimien aukioloaikoihin. Nythän sinne pitäisi saada ilmaa lisää, mikä taas vaatisi rautamuutoksia. Varmin tapa olisi nokka-akseleiden vaihto jyrkempiin sekä mahdollinen kannentyöstö ja siihen vapaavirtaussuodatin+virtaavampi pakoputkisto. Nämä muutokset ovat valitettavasti hintavia ja auton käyttöominaisuudet heikkenevät merkittävästi, huononpi tyhjäkäynti ja päästöt saattavat olla ongelma viimeistään leimalla. Ehkä pelkkä putkisto ja oikein asennettu vapaavirtaussuodatin voisi olla edullisin/helpoin kokeilu, vaikkei takaa huikeaa tehon nousua :)
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Focus 2.0 mk1 131 hp Zetez lisää poneja?

Viesti Kirjoittaja Renee »

Perussettiä vaan kireämpää nokkaa imusarjaa peltistä pakosarjaa ja pakoputkea. Netti täynnä juttua. Mutta paljon nyt siinä on heppoja onko moottori hyvässä kunnossa. Kun sisäänajettu moottori jo sitä voi alkaa viritelemään rauhassa.
http://jjr.mbnet.fi/focus/focmuut.html
https://www.zetecinside.com/xr2/zetectune.shtml
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mk3Mondeo
Viestit: 938
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Focus 2.0 mk1 131 hp Zetez lisää poneja?

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

p7_man kirjoitti: 28 Elo 2021 15:55 Tahtosin tohon 340 tkm ajettuun Fordiini saada syöttöä lisää sinne n. 5000 - ~6800 rpm alueelle. Kierrosten nopea nousuhan lakkaa jossain tuolla 5 krpm jälkeen ja jatkuu hitaana sinne rajottimelle asti. Ei varmaan saa bensaa vaan tarpeexi? Mitään edullista DIY konstia saada hyökkäämään edes sinne 6,5 krpm asti? Riittääkö vakioruiskusuuttimet tjsp.? Lastu? Täh? Ei kiinnosta maxaa jollekin netissä mainostavalle pajalle 2 ke jostain 15 - 20 hp lisäyxestä sitten tasan kyllä yhtään. Kiitos :- ) :ford:
Eli auto toimii kuten pitääkin ja nyt tahtoisit rikkaamman (väärän) polttoaineseoksen 5000rpm - 6800rpm alueelle?

Kierroslukua määrittelee ensisijaisesti nokka-akseleiden ajoitukset. Vaihtamalla nokka-akselit voit saada yläpään kierroslukualuetta nostettua mutta samalla käyttökelpoinen kierroslukualue alakierroksilla kärsii rajusti.
Miksi sen moottorin pitäisi ylipäätään kiertää lähes 7000rpm? Suurin tehohan on paljon alempana.

Uudempi Duratec HE 2.0 antaa vakiokuntoisena 14hp enemmän (145hp) ja vääntöä on jokseenkin saman verran kun siihen ei kovin paljoa voi vaikuttaa ilman moottorin tilavuuden muutosta.
Tuollaisella 14hp muutoksella ei käytännössä eroa huomaa.
Mk1escos
Viestit: 908
Liittynyt: 27 Joulu 2020 12:51

Re: Focus 2.0 mk1 131 hp Zetez lisää poneja?

Viesti Kirjoittaja Mk1escos »

Zeteciin saa vähän hyvää hyvällä peltisarjalla ja paremmin virtaavalla imuputkistolla. Mihinkään kuuhun niillä muutoksilla ei pääse.
Herkkyyttä saa lisää vaihtamalla kampuran hihnapyörän ns under drive malliin. Tekeekö niitä vielä joku on arvoitus.
Hihnapyörä on vähän pienempi ja pyörittää apulaitteita hiljemapaa ja sitä kautta saa vähän kierrosherkkyyttä lisää.

Nokkien säädöllä saa vakio koneen kierrosaluetta siirrettyä jonkun sata kierrosta mut ei mitään maagista silläkään saavuteta.
Jos voimaa haluaa niin turbo kylkeen ja johan alkaa laukata.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Focus 2.0 mk1 131 hp Zetez lisää poneja?

Viesti Kirjoittaja Renee »

Eli koriin tehokaampi moottori samoin alusta siihen moottoriin kuuluva.
ST R4 16V Duratec-ST 1988 cm³ 127 kW (173 hv) @ 7000 r/min 196 Nm @ 5500 r/min
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
saksoboy
Viestit: 1061
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: Focus 2.0 mk1 131 hp Zetez lisää poneja?

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

p7_man kirjoitti: 28 Elo 2021 15:55 Tahtosin tohon 340 tkm ajettuun Fordiini saada syöttöä lisää sinne n. 5000 - ~6800 rpm alueelle. Kierrosten nopea nousuhan lakkaa jossain tuolla 5 krpm jälkeen ja jatkuu hitaana sinne rajottimelle asti. Ei varmaan saa bensaa vaan tarpeexi? Mitään edullista DIY konstia saada hyökkäämään edes sinne 6,5 krpm asti? Riittääkö vakioruiskusuuttimet tjsp.? Lastu? Täh? Ei kiinnosta maxaa jollekin netissä mainostavalle pajalle 2 ke jostain 15 - 20 hp lisäyxestä sitten tasan kyllä yhtään. Kiitos :- ) :ford:
No jos haluat varmistua että siä on edellytykset ees vakiohepoille niin bensapainemittaria kiinni ja seuraile tippuuko paineet kierrosten noustessa.
"harder" is not a very good safeword
Focus_2.0
Viestit: 739
Liittynyt: 20 Kesä 2006 16:21
Paikkakunta: Tampere

Re: Focus 2.0 mk1 131 hp Zetez lisää poneja?

Viesti Kirjoittaja Focus_2.0 »

Parhaiten saat lisätehoa vaihtamalla auton. Mitään oikotietä onneen ei taida olla. Ja se yleensä maksaa jos aletaan enempi tehoja hakemaan. Onhan niitä tehty turbo- ja remmiahdinsarjoja Zeteciin.

Mk1 RS:ssä on lievästi modattu 2.0 Zetec turbolla ja vakiona antaa 215hv.
Ford Focus 1.5 Ecoboost Titanium STW -16
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04

Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
Mk3Mondeo
Viestit: 938
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Focus 2.0 mk1 131 hp Zetez lisää poneja?

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

Focus_2.0 kirjoitti: 29 Elo 2021 18:27 Parhaiten saat lisätehoa vaihtamalla auton. Mitään oikotietä onneen ei taida olla. Ja se yleensä maksaa jos aletaan enempi tehoja hakemaan. Onhan niitä tehty turbo- ja remmiahdinsarjoja Zeteciin.

Mk1 RS:ssä on lievästi modattu 2.0 Zetec turbolla ja vakiona antaa 215hv.
Tuosta olen aivan samaa mieltä, Syöttöjä saa lisää pelkällä klikkailulla kun ostaa sopivan auton ja kiertääkin ihan toisella tavalla.

Lisäksi tuo tehokkaamman auton osto on kaikkein helpoin ja halvin tapa saada tehoa lisää.

Esimerkiksi tuollainen:

https://www.nettiauto.com/ford/focus/12227984
Vastaa Viestiin