Sivu 1/1

Auto tärisee!

Lähetetty: 27 Touko 2021 16:43
Kirjoittaja Tuutikki1
Hei. Autona C-max 2011, moottorina 1.6. tdci, matkaa takana varttimiljoona. Kun kiihdyttää, etenkin kolmosella, n. 50 ylöspäin, auto tärisee, hakkaava ääni kuuluu etupäästä. Kun nopeutta n. 70-80 tasoittuu. Samoin tärisee, mutta lievemmin, nelosella kun kiihdyttää n. 65 ylöspäin. Tasakaasulla ajettaessa hyvin hiljaa, vaihteesta riippumatta, samoin tyhjäkäynnillä. Mistä lähtisi etsimään vikaa, niin voisi jo henkisesti varautua €€€€€...

Re: Auto tärisee!

Lähetetty: 27 Touko 2021 17:09
Kirjoittaja Renee
Jos kiihdyttässä tärisee niin vetoakselin sisäpään nivelet ja vetarin tukilaakeri vialta noi tuntuu.
Kun ajat jyrkkään mutkaan ja rinkiä niin ei kuulu naputusta ulommista nivelistä eli hiljaista on. Renkaat tasapainossa vanteet tukevasti kiinni ja vetoakselin päässä oleva pultti kiinni.
viewtopic.php?f=3&t=23746
Jos nivel tarvitsee vaihtaa ainoastaan ei kovin kallis ole.
https://autojerry.fi/hinnat/vetonivelen ... ord/focus/

Tuomoinen systeemi siellä noista vetoakseleissa on.
https://ford.7zap.com/fi/car/52/6.1112/ ... 317/71219/

Re: Auto tärisee!

Lähetetty: 29 Touko 2021 03:50
Kirjoittaja Tessu200
Niin siis kysyjä mainitsi että tyhjäkäynnilläkin tärisee?
Onko auto sillon liikkeellä kun tyhjäkäynnillä on?
Eihän se sillon voi olla vetolaitteissa vika jos tyhjäkäynillä tärisee eikä auto liiku...

Re: Auto tärisee!

Lähetetty: 29 Touko 2021 07:19
Kirjoittaja Tuutikki1
Tyhjäkäynnillä ei tärise, vain kiihdyttäessä :)

Re: Auto tärisee!

Lähetetty: 29 Touko 2021 07:50
Kirjoittaja riikomi
Ensimmäisenä tulisi mieleen kaksoismassavauhtipyörän hajoaminen.

Re: Auto tärisee!

Lähetetty: 29 Touko 2021 09:37
Kirjoittaja Renee
Joko kysyjä on tutkinut vian tai viennyt sellaiseen paikkaan jossa se todetaan. Monesti auto ei parane kun vialle ei tee mitään.
Viitattiin kaksoismassavauhtipyörään. Mutta noi jutut ei.oiken satu mitä aloitusviestissä oli.
Tyypillinen oire, joka kertoo kaksoismassavauhtipyörän kuluneisuudesta, on moottorista varsinkin kylmäkäynnistyksen jälkeen kuuluva kalkatus / kilinä. Se on helppo huomata yksinkertaisella tavalla: ääni vaimenee tai häviää kokonaan pidettäessä kytkintä pohjassa ja jatkuu jälleen nostettaessa kytkin ylös.

Re: Auto tärisee!

Lähetetty: 29 Touko 2021 10:19
Kirjoittaja janti
Ääni tukilaakerille. 1.6 TDCI C-Maxissa korjaantui tukilaskerin vaihdolla vastaavat oireet.

Re: Auto tärisee!

Lähetetty: 29 Touko 2021 12:29
Kirjoittaja saksoboy
Renee kirjoitti: 29 Touko 2021 09:37 Joko kysyjä on tutkinut vian tai viennyt sellaiseen paikkaan jossa se todetaan. Monesti auto ei parane kun vialle ei tee mitään.
Viitattiin kaksoismassavauhtipyörään. Mutta noi jutut ei.oiken satu mitä aloitusviestissä oli.
Tyypillinen oire, joka kertoo kaksoismassavauhtipyörän kuluneisuudesta, on moottorista varsinkin kylmäkäynnistyksen jälkeen kuuluva kalkatus / kilinä. Se on helppo huomata yksinkertaisella tavalla: ääni vaimenee tai häviää kokonaan pidettäessä kytkintä pohjassa ja jatkuu jälleen nostettaessa kytkin ylös.
Vauhtipyörä pyörii kun moottori pyörii eli kytkimen toiminta ei pitäisi vaikuttaa siihen...

Re: Auto tärisee!

Lähetetty: 30 Touko 2021 01:04
Kirjoittaja Mk3Mondeo
saksoboy kirjoitti: 29 Touko 2021 12:29
Renee kirjoitti: 29 Touko 2021 09:37 Joko kysyjä on tutkinut vian tai viennyt sellaiseen paikkaan jossa se todetaan. Monesti auto ei parane kun vialle ei tee mitään.
Viitattiin kaksoismassavauhtipyörään. Mutta noi jutut ei.oiken satu mitä aloitusviestissä oli.
Tyypillinen oire, joka kertoo kaksoismassavauhtipyörän kuluneisuudesta, on moottorista varsinkin kylmäkäynnistyksen jälkeen kuuluva kalkatus / kilinä. Se on helppo huomata yksinkertaisella tavalla: ääni vaimenee tai häviää kokonaan pidettäessä kytkintä pohjassa ja jatkuu jälleen nostettaessa kytkin ylös.
Vauhtipyörä pyörii kun moottori pyörii eli kytkimen toiminta ei pitäisi vaikuttaa siihen...
Aivan mutta kytkintä painettaessa asetelman akselinsuuntainen voima kasvaa painaen koko pakettia kampiakselin suuntaisesti jolloin löysät lähtevät pois.
Pari vuotta sitten vaihdoin erääseen Toyotaan kaksimassavauhtipyörän tilalle muutossarjan kiinteällä vauhtipyörällä ja siinä risassa kytkimessä tuo naputus ja kolina tosiaan hiljeni kytkintä kevyesti painamalla.

Ei välttämättä toimi samalla tavalla kaikissa rikkinäisissä DMF:ssä ja rikkoutumisen asteestakin riippuen.

Re: Auto tärisee!

Lähetetty: 30 Touko 2021 09:52
Kirjoittaja saksoboy
Mk3Mondeo kirjoitti: 30 Touko 2021 01:04
saksoboy kirjoitti: 29 Touko 2021 12:29

Vauhtipyörä pyörii kun moottori pyörii eli kytkimen toiminta ei pitäisi vaikuttaa siihen...
Aivan mutta kytkintä painettaessa asetelman akselinsuuntainen voima kasvaa painaen koko pakettia kampiakselin suuntaisesti jolloin löysät lähtevät pois.
Pari vuotta sitten vaihdoin erääseen Toyotaan kaksimassavauhtipyörän tilalle muutossarjan kiinteällä vauhtipyörällä ja siinä risassa kytkimessä tuo naputus ja kolina tosiaan hiljeni kytkintä kevyesti painamalla.

Ei välttämättä toimi samalla tavalla kaikissa rikkinäisissä DMF:ssä ja rikkoutumisen asteestakin riippuen.
Kytkintä painettaessa vedon välitys vaihteistoon loppuu ja pyörimään jää vain kaksoismassa joten pyörivän massan määrä vähenee. Kytkinpolkimen nostaminen siirtää kytkinlevyn kiinni vauhtipyörään jolloin kytkin ja vaihteisto alkaa pyörimään. Joten "löysät pois" teoria pätee vain silloin kun kytkin on ylhäällä.

Noi kaksoismassavauhtipyöristä rikkoutuu juurikin ne jouset jotka antaa pyörimis suunnassa pientä vaimennusta vaihteistolle

Re: Auto tärisee!

Lähetetty: 30 Touko 2021 21:51
Kirjoittaja Mk3Mondeo
saksoboy kirjoitti: 30 Touko 2021 09:52
Mk3Mondeo kirjoitti: 30 Touko 2021 01:04 Aivan mutta kytkintä painettaessa asetelman akselinsuuntainen voima kasvaa painaen koko pakettia kampiakselin suuntaisesti jolloin löysät lähtevät pois.
Pari vuotta sitten vaihdoin erääseen Toyotaan kaksimassavauhtipyörän tilalle muutossarjan kiinteällä vauhtipyörällä ja siinä risassa kytkimessä tuo naputus ja kolina tosiaan hiljeni kytkintä kevyesti painamalla.

Ei välttämättä toimi samalla tavalla kaikissa rikkinäisissä DMF:ssä ja rikkoutumisen asteestakin riippuen.
Kytkintä painettaessa vedon välitys vaihteistoon loppuu ja pyörimään jää vain kaksoismassa joten pyörivän massan määrä vähenee. Kytkinpolkimen nostaminen siirtää kytkinlevyn kiinni vauhtipyörään jolloin kytkin ja vaihteisto alkaa pyörimään. Joten "löysät pois" teoria pätee vain silloin kun kytkin on ylhäällä.

Noi kaksoismassavauhtipyöristä rikkoutuu juurikin ne jouset jotka antaa pyörimis suunnassa pientä vaimennusta vaihteistolle
Kun paineasetelmaa painetaan kampiakselin suuntaisesti, kohdistuu kaksoismassavauhtipyörään puristusta joka pienentää välyksien liikettä.

Tuo oli selkeästi havaittavissa korjaamassani DMF:ssä.

Tuossa on Fordin ääninäyte:

https://www.youtube.com/watch?v=VuHiEAsYleE

Ja Opelin

https://www.youtube.com/watch?v=FfVMRAGI3i8

Sekä Peugeot

https://www.youtube.com/watch?v=Ji7lq7BeO9c

Re: Auto tärisee!

Lähetetty: 31 Touko 2021 19:51
Kirjoittaja saksoboy
Mk3Mondeo kirjoitti: 30 Touko 2021 21:51
saksoboy kirjoitti: 30 Touko 2021 09:52

Kytkintä painettaessa vedon välitys vaihteistoon loppuu ja pyörimään jää vain kaksoismassa joten pyörivän massan määrä vähenee. Kytkinpolkimen nostaminen siirtää kytkinlevyn kiinni vauhtipyörään jolloin kytkin ja vaihteisto alkaa pyörimään. Joten "löysät pois" teoria pätee vain silloin kun kytkin on ylhäällä.

Noi kaksoismassavauhtipyöristä rikkoutuu juurikin ne jouset jotka antaa pyörimis suunnassa pientä vaimennusta vaihteistolle
Kun paineasetelmaa painetaan kampiakselin suuntaisesti, kohdistuu kaksoismassavauhtipyörään puristusta joka pienentää välyksien liikettä.

Tuo oli selkeästi havaittavissa korjaamassani DMF:ssä.

Tuossa on Fordin ääninäyte:

https://www.youtube.com/watch?v=VuHiEAsYleE

Ja Opelin

https://www.youtube.com/watch?v=FfVMRAGI3i8

Sekä Peugeot

https://www.youtube.com/watch?v=Ji7lq7BeO9c
Kun kytkintä painetaan siirtyy kytkin juurikin pois päin vauhtipyörästä. Saattaa olla että ääneen on vaikuttanut juuri inertia voimien väheneminen eli kun pyörivä massa vähenenee (eli vaihteisto) niin vauhtipyörällä ei ole ollut sitä extra massaa joka pyrkii jatkamaan pyörimistä.

Huomioitavaa on että vauhtipyörään kohdistuu aksilan suuntaista voimaa vain kun kytkinlevy kytkeytyy vauhtipyörään (kytkinpoljin ylhäällä) silloin myös vaihteisto on mukana pyörimisliikkeessä, joskin vain vapaan vaihteen muodossa mutta silti siitä muodostuu pyörivää massaa lisää.
Kun kytkinpoljin on painettuna on kytkinlevyt irti vauhtipyörästä ja vauhtipyörään ei silloin kohdistu aksilan suuntaisia voimia ja pyörivän massan määrä on vähemmän koska vaihdelaatikon aksilat ja rattaat ei pyöri mukana.

Re: Auto tärisee!

Lähetetty: 31 Touko 2021 20:01
Kirjoittaja saksoboy
Tuutikki1 kirjoitti: 29 Touko 2021 07:19 Tyhjäkäynnillä ei tärise, vain kiihdyttäessä :)
Tarkastaisin ensimmäisenä moottorin tukikummit. Ovat myös helpompi ja halvempi kohde korjauksellekkin.

Re: Auto tärisee!

Lähetetty: 31 Touko 2021 22:53
Kirjoittaja Mk3Mondeo
saksoboy kirjoitti: 31 Touko 2021 19:51
Mk3Mondeo kirjoitti: 30 Touko 2021 21:51

Kun paineasetelmaa painetaan kampiakselin suuntaisesti, kohdistuu kaksoismassavauhtipyörään puristusta joka pienentää välyksien liikettä.

Tuo oli selkeästi havaittavissa korjaamassani DMF:ssä.

Tuossa on Fordin ääninäyte:

https://www.youtube.com/watch?v=VuHiEAsYleE

Ja Opelin

https://www.youtube.com/watch?v=FfVMRAGI3i8

Sekä Peugeot

https://www.youtube.com/watch?v=Ji7lq7BeO9c
Kun kytkintä painetaan siirtyy kytkin juurikin pois päin vauhtipyörästä. Saattaa olla että ääneen on vaikuttanut juuri inertia voimien väheneminen eli kun pyörivä massa vähenenee (eli vaihteisto) niin vauhtipyörällä ei ole ollut sitä extra massaa joka pyrkii jatkamaan pyörimistä.

Huomioitavaa on että vauhtipyörään kohdistuu aksilan suuntaista voimaa vain kun kytkinlevy kytkeytyy vauhtipyörään (kytkinpoljin ylhäällä) silloin myös vaihteisto on mukana pyörimisliikkeessä, joskin vain vapaan vaihteen muodossa mutta silti siitä muodostuu pyörivää massaa lisää.
Kun kytkinpoljin on painettuna on kytkinlevyt irti vauhtipyörästä ja vauhtipyörään ei silloin kohdistu aksilan suuntaisia voimia ja pyörivän massan määrä on vähemmän koska vaihdelaatikon aksilat ja rattaat ei pyöri mukana.
Tuota, nyt meni kyllä tulkinta väärin. Paineasetelma jota kytkintä painettaessa kuormitetaan akselin suuntaisesti, on kiinni DMF:ssä. Tuota kuormitusta kampiakselilla ottaa vastaan päittäislaakeriliuskat.

Koko se voima, jota paineasetelmaan kohdistetaan, kohdistuu nimenomaan vauhtipyörään. Kytkinlevy on vapaana eikä kuormitu. Kytkinlevy ei siirry mihinkään eikä myöskään vauhtipyörä ellei siinä ole välystä. Yksimassavauhtipyörä on kiinni samalla tavalla kampiakselissa mutta ilman vaimentavia jousia.

Re: Auto tärisee!

Lähetetty: 01 Kesä 2021 21:45
Kirjoittaja saksoboy
Mk3Mondeo kirjoitti: 31 Touko 2021 22:53
saksoboy kirjoitti: 31 Touko 2021 19:51

Kun kytkintä painetaan siirtyy kytkin juurikin pois päin vauhtipyörästä. Saattaa olla että ääneen on vaikuttanut juuri inertia voimien väheneminen eli kun pyörivä massa vähenenee (eli vaihteisto) niin vauhtipyörällä ei ole ollut sitä extra massaa joka pyrkii jatkamaan pyörimistä.

Huomioitavaa on että vauhtipyörään kohdistuu aksilan suuntaista voimaa vain kun kytkinlevy kytkeytyy vauhtipyörään (kytkinpoljin ylhäällä) silloin myös vaihteisto on mukana pyörimisliikkeessä, joskin vain vapaan vaihteen muodossa mutta silti siitä muodostuu pyörivää massaa lisää.
Kun kytkinpoljin on painettuna on kytkinlevyt irti vauhtipyörästä ja vauhtipyörään ei silloin kohdistu aksilan suuntaisia voimia ja pyörivän massan määrä on vähemmän koska vaihdelaatikon aksilat ja rattaat ei pyöri mukana.
Tuota, nyt meni kyllä tulkinta väärin. Paineasetelma jota kytkintä painettaessa kuormitetaan akselin suuntaisesti, on kiinni DMF:ssä. Tuota kuormitusta kampiakselilla ottaa vastaan päittäislaakeriliuskat.

Koko se voima, jota paineasetelmaan kohdistetaan, kohdistuu nimenomaan vauhtipyörään. Kytkinlevy on vapaana eikä kuormitu. Kytkinlevy ei siirry mihinkään eikä myöskään vauhtipyörä ellei siinä ole välystä. Yksimassavauhtipyörä on kiinni samalla tavalla kampiakselissa mutta ilman vaimentavia jousia.
Kyllä olet oikeassa siinä. itsellä jostain syystä jäi huomioimatta kytkin asetelma ja se seikka että työsylinteri ottaa tukea vaihdelaatikosta. Jäin liikaa ajattelemaan kytkinlevyn liikettä.

Re: Auto tärisee!

Lähetetty: 17 Kesä 2021 15:18
Kirjoittaja Tuutikki1
Vetoakselit vaihdettu ja tärinä loppui siihen :D

Re: Auto tärisee!

Lähetetty: 17 Kesä 2021 18:28
Kirjoittaja Renee
Hyvä homma ja peruskauraa näissä tärinä hommissa on kun kiihdytellään nämä vetarit.

Re: Auto tärisee!

Lähetetty: 18 Kesä 2021 04:49
Kirjoittaja tursas
Tuutikki1 kirjoitti: 17 Kesä 2021 15:18 Vetoakselit vaihdettu ja tärinä loppui siihen :D
Sehän on hyvä, kaikkia kiinnostaa mitä maksoit €€€€€.. :roll:

Re: Auto tärisee!

Lähetetty: 19 Kesä 2021 07:58
Kirjoittaja Tuutikki1
Tarvikeosilla n. 500€

Re: Auto tärisee!

Lähetetty: 20 Kesä 2021 03:46
Kirjoittaja Tessu200
Eli se perus etuvetosen vika jälleen,hyvä että löytyi eikä järin kalliskaan homma.